Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,580 13 mei 2024 17:35
  • +0,030 (+0,54%) Dagrange 5,480 - 5,590
  • 283.415 Gem. (3M) 274,6K

Centraal Patenten- & Kaarten-waarde draadje

231 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 12 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 augustus 2013 23:43
    Veel discussie over wat het oude teleatlas in de huidige markt waard is in geval van een verkoop. Niemand kan er precies de vinger achter krijgen. Wie zegt dat het niet de 2,9 miljard waard is waarvoor het is gekocht (13 euro per huidig aandeel tomtom) kan dat natuurlijk goed beargumenteren.

    Google heeft de schaarste verkleind (van 2 aanbieders teleatlas + navteq) naar 3 aanbieders. Dus geen duopolie meer. Ook is het feit dat Google voor consumenten gratis is (voor bedrijven niet gratis) erg grote impact gehad. Ookal moet je bij Google advertenties op de koop toenemen.

    En tomtom heeft ook veel betaald vanwege een biedingsstrijd met Garmin. Dat zijn sterke argumenten voor waardeverlies ten opzichte van die oude overnamesom van 2,9 mrd.

    Maar er zijn ook argumenten voor waardestijging. Sinds de overname is een aantal landen toegevoegd, zoals brazilie en india. Ook zijn de kaarten rijker (meer lagen) en gedetailleerder geworden.

    En de strategische waarde van kaarten is toegenomen, in de strijd tussen smartphone, social en search giganten. Google betaalde 1 miljard dollar voor een verliesgevende start-up als Waze dat veel kleiner is dan TeleAtlas. Zegt voldoende.

    Google investeert in zelfrijdende auto's EN in Uber. Over 10-15 jaar zelfrijdende Google taxi's zonder chauffeur, te bestellen via je smartphone en integraal te plannen met een route waar ook ander OV onderdeel van is. Dat gaat Google denk ik doen. Onderweg heb je uiteraard wifi in de Google cab en hij is ingericht als werk en relaxruimte (hoeven toch geen bestuurdersstoelen in).

    Gaat Apple toestaan dat Google een monopolie krijgt op "persoonlijk OV". Of gaat Apple haar iCar ideeen ook verwezelijken met persoonlijk OV. En dienen de recente OV overnames mede dat doel??

    Dat zou Apple tot een strategische koper maken. TomTom doet samen met TNO en NXP in Eindhoven proeven met zelfrijdende auto's.

    De optelsom van argumenten zegt mij dat de waarde van het huidige TeleAtlas lager is dan de 2,9 miljard die TomTom betaald heeft. Ook voor een strategische koper. Maar de waarde van TeleAtlas toen zij naar de beurs gingen voor 1,7 miljard is misschien wel een beter richtsnoer. Dat is 7,50 per aandeel.

    Daarnaast echter niet te vergeten dat ook TomTom zelf voor 1,7 miljard naar de beurs ging. Voor precies eenzelfde waarde als TeleAtlas dus, met daarna een wilde rit van koerstoppen en dalen.

    Is het oude TomTom nog hetzelfde waard? Ik denk van niet, vanwege de verzadiging van de PND markt. Echter, de naam is nog ijzersterk. In europa staat tomtom tot navigatie als aspirine staat tot pijnstiller. Een soortnaam dus. Die nu ook verbonden gaat worden aan sport producten. Hier nog een recente how to video: www.youtube.com/watch?v=NdBNJChtRAY&a... Ik denk dat het merk TomTom zeker sterk ondersteunend is aan de verkoop van een fitness productlijn. Wat de merkwaarde onderschrijft. (Het merk voegt waarde toe)

    Dan heb je nog het van Siemens overgenomen Automotive gedeelte dat aan autofabrikanten levert en steeds meer klanten wint. 12 september is er weer een IAA. Zie hier Goddijn op de IAA 2011. Hopelijk is hij dit jaar even goed geluimd als destijds: www.youtube.com/watch?v=-db8ckSWMpY&a...

    Dan heb je daarnaast nog business solutions. Ontstaan door een overname van een Duits bedrijf. Sterk organisch gegroeid tot 3 miljoen webfleet abonnees en nu de Spaanse marktleider gekocht.

    Ik ga NIET zoals exit doet een concreet prijskaartje aan al die losse delen hangen en ook niet zo hoog als hem en het ook niet 30x herhalen. Maar wat ik wel zeg is dat ondanks een mogelijke waardedaling van het oude teleatlas (en het is maar wat de gek ervoor geeft) en ondanks de biedingsstrijd die de kosten heeft verhoogd, de waarde van TomTom uit meer bestaat dan alleen het oude TeleAtlas.

    Samen gingen zij naar de beurs voor 3,4 miljard (2x 1,7) en dan zijn het oude Siemens automotive en business solutions nog niet genoemd.

    ALS je tomtom wilt verkopen (met de nadruk op als) moet je voor losse delen verschillende kopers vinden. Een Apple gaat niet de hoofdprijs betalen voor een consumer deel of de merknaam TomTom. Of voor een fleetmanagement dienstverlener.

    Maar er zijn denk ik andere partijen en/of private equity die wel waarde zien in onderdelen die een Apple niet interessant vindt. Namen zijn al vaker genoemd.
  2. [verwijderd] 26 augustus 2013 00:22
    quote:

    *Justin* schreef op 25 augustus 2013 23:43:

    Veel discussie over wat het oude teleatlas in de huidige markt waard is in geval van een verkoop. Niemand kan er precies de vinger achter krijgen. Wie zegt dat het niet de 2,9 miljard waard is waarvoor het is gekocht (13 euro per huidig aandeel tomtom) kan dat natuurlijk goed beargumenteren.

    Google heeft de schaarste verkleind (van 2 aanbieders teleatlas + navteq) naar 3 aanbieders. Dus geen duopolie meer. Ook is het feit dat Google voor consumenten gratis is (voor bedrijven niet gratis) erg grote impact gehad. Ookal moet je bij Google advertenties op de koop toenemen.

    En tomtom heeft ook veel betaald vanwege een biedingsstrijd met Garmin. Dat zijn sterke argumenten voor waardeverlies ten opzichte van die oude overnamesom van 2,9 mrd.

    Maar er zijn ook argumenten voor waardestijging. Sinds de overname is een aantal landen toegevoegd, zoals brazilie en india. Ook zijn de kaarten rijker (meer lagen) en gedetailleerder geworden.

    En de strategische waarde van kaarten is toegenomen, in de strijd tussen smartphone, social en search giganten. Google betaalde 1 miljard dollar voor een verliesgevende start-up als Waze dat veel kleiner is dan TeleAtlas. Zegt voldoende.

    Google investeert in zelfrijdende auto's EN in Uber. Over 10-15 jaar zelfrijdende Google taxi's zonder chauffeur, te bestellen via je smartphone en integraal te plannen met een route waar ook ander OV onderdeel van is. Dat gaat Google denk ik doen. Onderweg heb je uiteraard wifi in de Google cab en hij is ingericht als werk en relaxruimte (hoeven toch geen bestuurdersstoelen in).

    Gaat Apple toestaan dat Google een monopolie krijgt op "persoonlijk OV". Of gaat Apple haar iCar ideeen ook verwezelijken met persoonlijk OV. En dienen de recente OV overnames mede dat doel??

    Dat zou Apple tot een strategische koper maken. TomTom doet samen met TNO en NXP in Eindhoven proeven met zelfrijdende auto's.

    De optelsom van argumenten zegt mij dat de waarde van het huidige TeleAtlas lager is dan de 2,9 miljard die TomTom betaald heeft. Ook voor een strategische koper. Maar de waarde van TeleAtlas toen zij naar de beurs gingen voor 1,7 miljard is misschien wel een beter richtsnoer. Dat is 7,50 per aandeel.

    Daarnaast echter niet te vergeten dat ook TomTom zelf voor 1,7 miljard naar de beurs ging. Voor precies eenzelfde waarde als TeleAtlas dus, met daarna een wilde rit van koerstoppen en dalen.

    Is het oude TomTom nog hetzelfde waard? Ik denk van niet, vanwege de verzadiging van de PND markt. Echter, de naam is nog ijzersterk. In europa staat tomtom tot navigatie als aspirine staat tot pijnstiller. Een soortnaam dus. Die nu ook verbonden gaat worden aan sport producten. Hier nog een recente how to video: www.youtube.com/watch?v=NdBNJChtRAY&a... Ik denk dat het merk TomTom zeker sterk ondersteunend is aan de verkoop van een fitness productlijn. Wat de merkwaarde onderschrijft. (Het merk voegt waarde toe)

    Dan heb je nog het van Siemens overgenomen Automotive gedeelte dat aan autofabrikanten levert en steeds meer klanten wint. 12 september is er weer een IAA. Zie hier Goddijn op de IAA 2011. Hopelijk is hij dit jaar even goed geluimd als destijds: www.youtube.com/watch?v=-db8ckSWMpY&a...

    Dan heb je daarnaast nog business solutions. Ontstaan door een overname van een Duits bedrijf. Sterk organisch gegroeid tot 3 miljoen webfleet abonnees en nu de Spaanse marktleider gekocht.

    Ik ga NIET zoals exit doet een concreet prijskaartje aan al die losse delen hangen en ook niet zo hoog als hem en het ook niet 30x herhalen. Maar wat ik wel zeg is dat ondanks een mogelijke waardedaling van het oude teleatlas (en het is maar wat de gek ervoor geeft) en ondanks de biedingsstrijd die de kosten heeft verhoogd, de waarde van TomTom uit meer bestaat dan alleen het oude TeleAtlas.

    Samen gingen zij naar de beurs voor 3,4 miljard (2x 1,7) en dan zijn het oude Siemens automotive en business solutions nog niet genoemd.

    ALS je tomtom wilt verkopen (met de nadruk op als) moet je voor losse delen verschillende kopers vinden. Een Apple gaat niet de hoofdprijs betalen voor een consumer deel of de merknaam TomTom. Of voor een fleetmanagement dienstverlener.

    Maar er zijn denk ik andere partijen en/of private equity die wel waarde zien in onderdelen die een Apple niet interessant vindt. Namen zijn al vaker genoemd.
    Waarom zouden ze tomtom willen verkopen? Het is tomtom die andere bedrijven opkoopt. Dat kan niet alleen zijn om waarde te creeren. Ik geloof niet dat tomtom verkocht gaat worden.
  3. [verwijderd] 26 augustus 2013 00:33
    Ik zeg ook niet per se dat TomTom zich wil verkopen. Maar als TomTom verkocht wordt, dan creeert in losse delen meer waarde.

    En misschien wil Harold nog wel even door, maar niet eeuwig. Hij heeft een miljoenenjacht gekocht (J class) voor racewedstrijden en heeft een heel raceteam. www.jclassyachts.com/ Dat het o.a. opneemt tegen het team van richard branson. Die kost niet alleen veel geld, maar vooral ook tijd. En het levert plezier op, waardoor je er misschien nog meer mee bezig wilt zijn.

    Hoe lang wil Harold CEO blijven? Nog 1 termijn misschien of korter? Misschien tot er eindelijk een capabele kroonprins gevonden is, die de complexe industrie goed kent.

    Wat wil hij daarna doen met zijn aandelen? Met zijn vrouw 24% van de aandelen behouden zonder zelf de onderneming te besturen?? Ik denk dat hij dan voor andere beleggingen kiest (veel gespreider). Dus meer investeringen zoals in van Oord.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 augustus 2013 13:01
    quote:

    *Justin* schreef op 25 augustus 2013 23:43:

    ...
    Google investeert in zelfrijdende auto's EN in Uber. Over 10-15 jaar zelfrijdende Google taxi's zonder chauffeur, te bestellen via je smartphone en integraal te plannen met een route waar ook ander OV onderdeel van is. Dat gaat Google denk ik doen. Onderweg heb je uiteraard wifi in de Google cab en hij is ingericht als werk en relaxruimte (hoeven toch geen bestuurdersstoelen in).

    Gaat Apple toestaan dat Google een monopolie krijgt op "persoonlijk OV". Of gaat Apple haar iCar ideeen ook verwezelijken met persoonlijk OV. En dienen de recente OV overnames mede dat doel??

    Dat zou Apple tot een strategische koper maken. TomTom doet samen met TNO en NXP in Eindhoven proeven met zelfrijdende auto's.
    ...

    Nokia doet ook mee:

    www.verkeersnet.nl/10045/nokia-zet-bi...
  5. [verwijderd] 26 augustus 2013 13:12
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 augustus 2013 13:01:

    [...]

    Nokia doet ook mee:

    www.verkeersnet.nl/10045/nokia-zet-bi...

    En continental heeft er ook al 130 miljoen dollar in geinvesteerd. Zij mikken op 2020.
    Ze noemen ook tomtom nog even, puur voor navigatie.

    m.cnet.com/news/supplier-continental-...

  6. [verwijderd] 26 augustus 2013 15:16
    quote:

    *Justin* schreef op 25 augustus 2013 23:43:

    ......

    De optelsom van argumenten zegt mij dat de waarde van het huidige TeleAtlas lager is dan de 2,9 miljard die TomTom betaald heeft. Ook voor een strategische koper. Maar de waarde van TeleAtlas toen zij naar de beurs gingen voor 1,7 miljard is misschien wel een beter richtsnoer. Dat is 7,50 per aandeel.
    .......

    Grappige benadering die €15 op basis van de introductiekoers!

    Zijn het trouwens geen 300.000 webfleetabonnees bij Business Solutions ipv de 3 miljoen die jij meldt?

    Omdat jij geen waarde wilt plakken aan de individuele onderdelen doe ik toch maar een even poging.

    €15 waarde TomTom+TeleAtlas bij het destijds naar de beurs gaan
    plus waardecreatie van de afgelopen 10 jaar (Automotive €3+ Business Solutions €4)
    minus waardevernietiging van de afgelopen 10 jaar (stel 65% PND=€4,50)

    Resteert een waarde van €25
    (ergens tussen de €20-€30 afhankelijk van de wijze van verkoop)


    Enige kanttekeningen.

    1. Er zijn sinds de aanschaf in 2008 niet enkele landen toegevoegd, maar 35. Totaal nu 109 dus dat is een plus van 47%.
    Pak je dan de beurswaarde van het losse TeleAtlas in 2005 tijdens de introductie van €1,7 miljard dan kom je op een huidige waarde van €2,5 miljard. Ik neem echter aan dat in de periode 2005-2008 ook wel wat landen zijn toegevoegd door TeleAtlas.
    Dan moet je er verder de aankoop van de 100% belangen van de joint ventures in India, Indonesie, Thailand, Zuid-Afrika, bij optellen. En het 49% belang in China.
    Daarnaast de kwaliteitsverbeteringen en de extra services zoals real-time traffic info etc.. En je moet het natuurlijk ook nog corrigeren voor inflatie.

    Het grappige is dat je dan toch weer in de buurt van de kostprijs komt van €18,--.
    Tel daar dan de waarde van Automotive €3, Business Solutions €4 en Consumer €3 bij op, dan kom je op €28
    (toch weer ergens tussen de €20-€30 afhankelijk van de wijze van verkoop)

    2.De extra die is betaald voor de aanschaf omdat Garmin het gevecht aanging kun je wegstrepen tegen de nieuwe massamarkt van smartphones die er na 2008 is bijgekomen.

    3. Apple zal inderdaad niet veel betalen voor TomTom als merknaam, Consumer en Business Solutions. Automotive wil men mogelijk wel in handen krijgen vanwege de vele contracten die TomTom heeft afgesloten met autofabrikanten.

    Ik ben het met je eens dat in losse onderdelen verkopen de meeste waarde zal opleveren. Dat kan natuurlijk ook alleen de kaartendivisie zijn. Een partij als Apple of Samsung kan hier sneller meer waarde mee realiseren. Daarbij moet je ook kijken naar de gemiddelde kostprijs van de kaarten&services van de 3 wereldspelers TomTom, Google en Nokia die ergens rond de €40 ligt. Dat zegt ook iets over de potentie van de gigamarkt van location based services die de komende 10 jaar tot ontwikkeling komt. Pas daarna komt de zelfrijdende auto wel een keertje om de hoek kijken als nieuwe inkomstenbron.
  7. [verwijderd] 26 augustus 2013 15:36
    Was te snel. Bij deze de correcte berekening.

    €15 waarde TomTom+TeleAtlas bij het destijds naar de beurs gaan
    plus waardecreatie van de afgelopen 10 jaar (Automotive €3+ Business Solutions €4 + kaarten&services €4,50)
    minus waardevernietiging van de afgelopen 10 jaar (stel 65% PND=€4,50)

    Resteert een waarde van €22
    (ergens tussen de €20-€30 afhankelijk van de wijze van verkoop)

  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 augustus 2013 08:22
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 26 augustus 2013 15:36:

    Was te snel. Bij deze de correcte berekening.

    €15 waarde TomTom+TeleAtlas bij het destijds naar de beurs gaan
    plus waardecreatie van de afgelopen 10 jaar (Automotive €3+ Business Solutions €4 + kaarten&services €4,50)
    minus waardevernietiging van de afgelopen 10 jaar (stel 65% PND=€4,50)

    Resteert een waarde van €22
    (ergens tussen de €20-€30 afhankelijk van de wijze van verkoop)


    OK, je zakt al iets, en wordt daarmee iets realistischer.
    Maar je blijft appels en peren optellen. Namelijk BU's (business units) en BF's (basic functions). Kaarten zijn BF. Automotive of Licenses zijn een BU.

    Als je die door elkaar heen husselt, tel je a.h.w. de operationele waarde van Ahold op bij hun vastgoed, dat voorbeeld gaf ik al eerder.

    Om jou een plezier te doen, ga ik nu een ruwe gok doen over de waarde van de elf BF's. Net als jij steeds doet over de waarde van de maps.
    Heel ruw, omdat TT daar geen enkel expliciet cijfer over verstrekt. Dus als jullie het niet met me eens zijn, slacht me niet af svp, het is slechts een gedachtenoefening.

    Maps + Places + Speedcam + LBS = 0,9 mld €
    (Zie mijn MapIT extrapolaties. Of de beursgang van TeleAtlas plus verbetering plus uitbreiding, minus goedkopere inwinning en minus het effect van gratis concurrentie door Google.)

    Navigation + realtime Traffic = 0,2 mld.

    PND + Custom Systems + Fitness = 0,2 mld (enkele patenten en ontwerpen voor hardware).

    Fleet = 0,1 mld (speciale software voor de BU Business Solutions).

    Mobile (= apps en navkit?) = 0,1 mld.

    TOTAAL: 1,5 mld, ofwel € 6,7 pa.

    Dat acht ik in een stand-alone scenario dus haalbaar in 2014, al voorspel ik geen preciese data.
    Je mag het bovenstaande ook als de waarde van TT bij 'opknippen' beschouwen.

    Hoe ruw ook, dit onderbouwt mijn betoog dat koersen van 30 € (of 22€) binnen twee jaar niet realistisch zijn. Over het latere potentieel van TT heb ik het nu niet, maar ik loop al lang genoeg mee hier om niet in te snelle sprookjes te geloven.

    Voor critici die het bovenstaande onzin vinden: dan moet je ook exit's beweringen over de waarde van de kaarten onzin vinden. Hij kent namelijk een waarde toe aan een BF. Dan mag ik het ook.

    Op de LT verschil ik niet eens zoveel met Exit of hoe-heet-die-ander-ook-al-weer van mening. Maar wel op de MLT, zeg < 1,5 jaar.

    PS, @ exit: mijn 'daughter-in-law' is not from a SA township. But my real daughter was a teacher in a township.
  9. [verwijderd] 27 augustus 2013 08:26
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 26 augustus 2013 15:36:

    Was te snel. Bij deze de correcte berekening.

    €15 waarde TomTom+TeleAtlas bij het destijds naar de beurs gaan
    plus waardecreatie van de afgelopen 10 jaar (Automotive €3+ Business Solutions €4 + kaarten&services €4,50)
    minus waardevernietiging van de afgelopen 10 jaar (stel 65% PND=€4,50)

    Resteert een waarde van €22
    (ergens tussen de €20-€30 afhankelijk van de wijze van verkoop)


    Leuk verhaal hoor. Maar... op dit moment staan we op € 4,93. Wie gaat er dan een bod van rond de € 20 doen??
  10. [verwijderd] 27 augustus 2013 10:12
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 27 augustus 2013 08:22:

    [...]

    ..........

    Maps + Places + Speedcam + LBS = 0,9 mld €
    (Zie mijn MapIT extrapolaties. Of de beursgang van TeleAtlas plus verbetering plus uitbreiding, minus goedkopere inwinning en minus het effect van gratis concurrentie door Google.)

    Navigation + realtime Traffic = 0,2 mld.

    PND + Custom Systems + Fitness = 0,2 mld (enkele patenten en ontwerpen voor hardware).

    Fleet = 0,1 mld (speciale software voor de BU Business Solutions).

    Mobile (= apps en navkit?) = 0,1 mld.

    TOTAAL: 1,5 mld, ofwel € 6,7 pa.

    Dat acht ik in een stand-alone scenario dus haalbaar in 2014, al voorspel ik geen preciese data.
    Je mag het bovenstaande ook als de waarde van TT bij 'opknippen' beschouwen.

    ........

    Een zeer zeer negatieve kijk op de onderliggende waarde van TomTom.

    Je kunt veel simpeler kijken naar de aanschafwaarde van de kaarten of de waarde van een onderdeel als Business Solutions dat zich laat vergelijken met peer Fleetmatics. 300.000 abonnenmenten versus 400.000. Dan is Business Solutions ruim €4,-- waard.

    Of kijk naar wat er in de markt gebeurt. TomTom real-time traffic is van wereldklasse. Het leverde deals op met Toyota en Mercedes. Alleen al deze service is vele malen beter dan het appje van Waze dat recent 1 miljard dollar opbracht.

    Over de waarde van de kaarten hebben we al uitgebreid gediscussieerd. Ze zijn in 2008 aangeschaft voor €2,9 miljard en sindsdien met 47% nieuwe landen uitgebreid waaronder India en Brazilië.
    Daarnaast heeft TomTom 100% belangen gekocht in de joint-ventures in Indonesië, Thailand, Zuid-Afrika, India en een 49% belang in de China-Autonavi joint-venture. Verder is de kwaliteit en de toepasbaarheid vergroot (o.a. NavKit en online platform voor externe app-ontwikkelaars).
    De kostprijs van de kaarten is €18,--.
    De kostprijs van de kaarten van de 3 wereldspelers TomTom, Google en Nokia is gemiddeld €40,--

    Daar nu een waarde van slechts €4,-- aan plakken is ridicuul. Dat is precies wat de de analisten doen door bij de waarde van TomTom slechts 1-dimensionaal te kijken naar de WPA. Bij een bedrijf dat een succesvolle transitie uitvoert en nieuwe markten aanboort moet je echter verder kijken. Ook de enorme schulden van de €2,9 miljard aanschaf van de kaarten zijn in 5 jaar tijd afgebouwd naar nu nul.
    Vraag maar eens aan Apple of Samsung of Facebook hoe graag ze voor die €4 de kaarten willen kopen.
    De grootaandeelhouders gaan die echt niet voor veel minder van €20,-- van de hand doen.

    Je kunt er ook anders naar kijken.
    Naast Nokia is Google er als kaartenmaker bijgekomen. Dat is vooral in de smartphonemarkt een concurrent. Die markt is volledig nieuw en was er in 2008 nog niet. Dus extra waarde voor de kaarten. Overigens doet TomTom het ook prima in smartphoneland met deals met Apple, BlackBerry, Samsung, China-Autonavi, Telenav etc.. Dat zie je echter nog nauwelijks terug in de cijfers omdat deals in Telecom worden afgesloten op basis van daadwerkelijk gebruik van de kaarten&services. De consument moet er eerst aan gaan wennen en ook de app-makers moeten TomTom-inside gaan toepassen.

    In de traditionele segmenten van PND en Automotive kom je Google niet of nauwelijks tegen. TomTom sleepte juist de afgelopen tijd veel megacontracten binnen bij autofabrikanten omdat ze de kwaliteit kunnen leveren en de enige onafhankelijke partij zijn (deals met o.a. Mercedes, Toyota, Fiat-Chrysler, Renault, Mazda, Peugeot-Citroen).

    Overigens kwam Justin met het idee om de waarde van de beursgang van TeleAtlas en die van TomTom als uitgangspunt te nemen.
    Beursgang TeleAtlas in 2005 was tegen een waarde van €2,148 miljard.
    TomTom beursgang was €1,7 miljard.
    Er is sindsdien veel waarde toegevoegd (35 landen waaronder Brazilie, India). Google is er weliswaar bijgekomen in de smartphonemarkt maar TomTom blijft echter de enige onafhankelijke partij van de 3 wereldspelers en is veel veel veel meer waard dan jouw €6,70.

    Exit-boeven komen wel met jouw soort ridicuul lage berekeningen.

  11. Johnny88 27 augustus 2013 10:29
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 27 augustus 2013 08:22:

    [...]

    OK, je zakt al iets, en wordt daarmee iets realistischer.
    Maar je blijft appels en peren optellen. Namelijk BU's (business units) en BF's (basic functions). Kaarten zijn BF. Automotive of Licenses zijn een BU.

    Als je die door elkaar heen husselt, tel je a.h.w. de operationele waarde van Ahold op bij hun vastgoed, dat voorbeeld gaf ik al eerder.

    Om jou een plezier te doen, ga ik nu een ruwe gok doen over de waarde van de elf BF's. Net als jij steeds doet over de waarde van de maps.
    Heel ruw, omdat TT daar geen enkel expliciet cijfer over verstrekt. Dus als jullie het niet met me eens zijn, slacht me niet af svp, het is slechts een gedachtenoefening.

    Maps + Places + Speedcam + LBS = 0,9 mld €
    (Zie mijn MapIT extrapolaties. Of de beursgang van TeleAtlas plus verbetering plus uitbreiding, minus goedkopere inwinning en minus het effect van gratis concurrentie door Google.)

    Navigation + realtime Traffic = 0,2 mld.

    PND + Custom Systems + Fitness = 0,2 mld (enkele patenten en ontwerpen voor hardware).

    Fleet = 0,1 mld (speciale software voor de BU Business Solutions).

    Mobile (= apps en navkit?) = 0,1 mld.

    TOTAAL: 1,5 mld, ofwel € 6,7 pa.

    Dat acht ik in een stand-alone scenario dus haalbaar in 2014, al voorspel ik geen preciese data.
    Je mag het bovenstaande ook als de waarde van TT bij 'opknippen' beschouwen.

    Hoe ruw ook, dit onderbouwt mijn betoog dat koersen van 30 € (of 22€) binnen twee jaar niet realistisch zijn. Over het latere potentieel van TT heb ik het nu niet, maar ik loop al lang genoeg mee hier om niet in te snelle sprookjes te geloven.

    Voor critici die het bovenstaande onzin vinden: dan moet je ook exit's beweringen over de waarde van de kaarten onzin vinden. Hij kent namelijk een waarde toe aan een BF. Dan mag ik het ook.

    Op de LT verschil ik niet eens zoveel met Exit of hoe-heet-die-ander-ook-al-weer van mening. Maar wel op de MLT, zeg < 1,5 jaar.

    PS, @ exit: mijn 'daughter-in-law' is not from a SA township. But my real daughter was a teacher in a township.

    Dank voor je visie, erg realistisch lijkt me!
  12. [verwijderd] 27 augustus 2013 19:51
    quote:

    Johnny88 schreef op 27 augustus 2013 10:29:

    [...]Dank voor je visie, erg realistisch lijkt me!
    Zeer zeer zeer onrealistisch lijkt me! Meer de communicatie van een exit-boef die TomTom voor een prikkie van €6-€8 van de beurs wil halen en dan opsplitsen en de verborgen extra waarde van €20,-- in eigen zak steken.

    Bij de waardering van TomTom moet je niet 1-dimensionaal naar de WPA en balans kijken.

    TomTom maakt ondanks de jarenlange crisis gewoon een gezonde winst. De schuldenberg door de €2,9 miljard overname in 2008 van de TeleAtlas-kaarten is in 5 jaar tijd afgebouwd naar nu nul.
    Er worden nu kleinere overnames gedaan en gewoon cash betaald. Eind van het jaar zit er minimaal €100 miljoen in de kas. Volgend jaar komt daar een paar honderd miljoen bij en volgt mogenlijk zelfs dividend.

    De Q2 cijfers waren een stuk beter dan verwacht. De 4 markten zijn veelbelovend:

    1. De stabiliserende Consumer-markt biedt na jarenlange daling nu nieuwe perspectieven. TomTom wint in Europa marktaandeel en zet nieuwe veelbelovende producten in de markt met real-time traffic, flitsers en superieure navigatie (nieuwe GO is wereldklasse). Daarnaast zijn er de nieuwe Sportswatches die lovend worden ontvangen door het bedieningsgemak en het ontwerp (de dunste/lichtste die er zijn; schijnt ook door sportende vrouwen prettig gevonden te worden).

    2. De groeiende en sterk winstgevende markt voor Business Solutions biedt volgens marktkenners de komende jaren fantastische kansen. TomTom heeft nu al 300.000 abonnementen en gaat het gat met de concurrent Fleetmatics met 400.000 kleiner maken. (omgerekend naar de waarde van peer Fleetmatics is dit onderdeel meer dan €4,-- waard; afsplitsen kan vrij eenvoudig)

    3. Automotive is de groeibriljant voor de komende 10 jaar. Slechts 20%-25% van de auto's heeft momenteel inbouw maar dat gaat hard groeien. Daarnaast heeft TomTom vele nieuwe megacontracten die grotendeels pas in de komende periode gaan bijdragen en groeien (o.a. Fiat-Chrysler, Mazda, Renault, Pegeot-Citroen, Toyota, Mercedes). De automarkt toont wereldwijd voorzichtig herstel en bij TomTom gaat het door de nieuwe contracten straks dubbelhard.

    4. [b]Licensing biedt ook volop kansen tot groei door de nieuwe megacontracten met Apple, Samsung, BlackBerry, China-Autonavi, Telenav etc.[b]. De smartphonemarkt is een massamarkt die pas net in de kinderschoenen staat. TomTom is hierin van de 3 wereldspelers de enige onafhankelijke partij. Zodra de gebruikers wat gaan wennen aan de kaarten (TomTom-inside) gaat de kassa bij TomTom meer en meer rinkelen. Het verdienmodel in Telecom is gebaseerd op afrekenen op basis van het daadwerkelijk gebruik. Het aantal gebruikers groei spectaculair verder de komende jaren en ook verschijnen er steeds meer apps met TomTom-inside.

    Schuldenvrij, winstgevend, nieuwe veelbelovende producten, groeiende markten. TomTom staat er meer dan uitstekend voor.

    Nog even los van de waarde van de kaarten (aankoop in 2008 €14; kostprijs €18; gemiddelde kostprijs 3 wereldspelers TomTom, Google, Nokia is €40). Partijen als Apple, Samsung en Facebook willen die maar wat graag hebben en betalen bij de kostprijs van rond de €20 nog steeds slecht 1/3 van wat Google uitgaf.
    Gaan ze zelf kaarten maken, dan zijn ze die €60 ook kwijt en 5 jaar verder. Met alle risico's van dien.
    Alhoewel ik niet direct een voorstander ben van opsplitsen, ben ik wel van mening dat een partij als Samsung of Apple veel sneller de waarde uit de kaarten kan halen. Garmin en Fleetmatics hebben ook geen kaarten, dus gewoon verkopen en een licentie afsluiten is een prima optie. Daarmee wordt TomTom leniger en ook beter vergelijkbaar met haar peers.
  13. [verwijderd] 27 augustus 2013 20:02
    Exit-boeven willen zo weinig mogelijk betalen voor TomTom. De extra winst van €20,-- bij opsplitsing en doorverkoop van de kaarten steekt men liever in eigen zak.
    BDW communiceert op de wijze van een exit-boef. Jij trouwens ook met je omzetverwachting in 2015 van €850 miljoen.

    De AFM doet geen uitspraken over haar onderzoek.
  14. bart1805 27 augustus 2013 20:13
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 27 augustus 2013 20:02:

    Exit-boeven willen zo weinig mogelijk betalen voor TomTom. De extra winst van €20,-- bij opsplitsing en doorverkoop van de kaarten steekt men liever in eigen zak.
    BDW communiceert op de wijze van een exit-boef. Jij trouwens ook met je omzetverwachting in 2015 van €850 miljoen.

    De AFM doet geen uitspraken over haar onderzoek.
    BDW communiceert op de wijze van een exit boef.

    Tuurlijk, hij maakt net als velen onderdeel uit van een complot. Ben je in een soort delirium aan het raken? Oppassen hoor.
  15. [verwijderd] 27 augustus 2013 20:21
    quote:

    bart1805 schreef op 27 augustus 2013 20:13:

    [...]
    BDW communiceert op de wijze van een exit boef.

    Tuurlijk, hij maakt net als velen onderdeel uit van een complot. Ben je in een soort delerium aan het raken? Oppassen hoor.
    Er zou een complot van exit-boeven en hun dirty-bank kunnen zijn. Die zullen dan op korte termijn proberen om een smerige delisting tegen een prikkie van €6-€8 te realiseren.
    Na de Q4 cijfers wordt die kans een stuk kleiner want dan staat de koers fors hoger dan nu (eind dit jaar verwacht ik minimaal €6 en na Q4-cijfers ergens rond de €7-€8).

    Vanuit mijn visie op de verborgen waarde van TomTom wantrouw ik posts die de boel omlaag proberen te drukken. Vaak met ongefundeerde en foutieve berekeningen. Of met een 1-dimensionale waardebepaling op basis van slechts WPA en balans (waarop de kaarten fors zijn afgeboekt). Bij een bedrijf dat een succesvolle transitie doorvoert en €2,9 miljard heeft uitgegeven aan kaarten moet je anders kijken naar de waardering. De transitie begint nu pas haar vruchten af te werpen en dat groeit de komende jaren fors.

    Jij komt met een omzetverwachting in 2015 van €850 miljoen. Er is geen ander forumlid te vinden die zo laag zit of dat gelooft.
    Dit jaar wordt er al €1 miljard omzet gemaakt en dan moeten de komende jaren nog vele nieuwe megadeals gaan bijdragen en gaan groeien.
    Op vragen van martinmartin hoe je aan die €850 miljoen in 2015 komt geef je vervolgens geen fatsoenlijk antwoord.
  16. bart1805 27 augustus 2013 20:31
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 27 augustus 2013 20:21:

    [...]

    Er zou een complot van exit-boeven en hun dirty-bank kunnen zijn. Die zullen dan op korte termijn proberen om een smerige delisting tegen een prikkie van €6-€8 te realiseren.
    Na de Q4 cijfers wordt die kans een stuk kleiner want dan staat de koers fors hoger dan nu (eind dit jaar verwacht ik minimaal €6 en na Q4 ergens rond de €7-€8).
    Ach, het is vooral fijn dat je jezelf nog serieus neemt. Wel weer een beetje jammer is dat het nu opeens weer "zou kunnen zijn" is. Er is toch een complot van exit boeven en hun banken die de koers manipuleren, TomTom voor niks in handen willen krijgen etc. of weet je het toch niet zeker?

    Beste AFM,

    Er zou best eens een complot kunnen zijn van dirty exitboeven en hun banken en stoelen. Kunt u daar eens onderzoek naar doen? Ook de VEB, de Telegraaf, IEX, AFN, DowJones Newswires zitten in het complot. En nou we het er toch over hebben. Dat gifgas in Syrië, dat is de schuld van AKO.

    Alvast bedankt,
    Exit.
  17. [verwijderd] 27 augustus 2013 20:36
    Je blijft zielig. Er is een grote kans op een smerige delisting door exit-boeven en hun dirty-bank dus ik blijf voorlopig waarschuwen. Na de Q4-cijfers staat er naar mijn verwachting €7-€8 op de koersborden en dan is die kans een stuk minder.

    Geef jij nou maar gewoon eens een fatsoenlijke onderbouwing van je €850 miljoen omzetverwachting in 2015.
  18. bart1805 27 augustus 2013 20:55
    quote:

    exit na cijfers Q1-2013 schreef op 27 augustus 2013 20:36:

    Je blijft zielig. Er is een grote kans op een smerige delisting door exit-boeven en hun dirty-bank dus ik blijf voorlopig waarschuwen. Na de Q4-cijfers staat er naar mijn verwachting €7-€8 op de koersborden en dan is die kans een stuk minder.

    Geef jij nou maar gewoon eens een fatsoenlijke onderbouwing van je €850 miljoen omzetverwachting in 2015.
    Geef me een linkje naar de post waarin ik zeg dat de omzet in 2015 850 miljoen is en ik zal het je uitleggen.

    Lieve AFM,

    Meer dan een kwartier geleden heb ik melding gemaakt van duistere praktijken. Is u inmiddels ook helder dat er een verband is tussen Gifgas, AKO en de exitboeven? Ik ga er aangezien u niets laat weten van uit dat u een verhelderend onderzoek aan het doen bent.

    Hartelijk dank!
    Exit.
  19. [verwijderd] 28 augustus 2013 11:01
    Zie je vele discussies met financieel specialist Martinmartin waarin je telkens geen antwoord geeft op zijn vraag of je je €850 miljoen omzetverwachting wilt onderbouwen.

    Ook heb je het in je posts gehad over dat je het knap zou vinden als TomTom in 2016 een omzet van €1 miljard zou halen met een winst van €100 miljoen.

    De Q2 cijfers waren boven verwachting (zelfs zonder de omzet van de nieuwe producten) en volgens de CFO wordt Q3 vergelijkbaar. Dat halen ze jouw 2016 verwachting nu in 2013 al. Op 31 oktober zullen we dan waarschijnlijk ook gaan zien dat TomTom haar outlook 2013 verhoogd.
231 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 12 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links