Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,620 2 mei 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,600 - 5,750
  • 291.496 Gem. (3M) 327,6K

Dinsdag 12 februari 2013, cijfers Q4+ oulook 2013+ GROOT NIEUWS!!!!!!

387 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 20 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 februari 2013 19:44
    quote:

    SAHR-0310 schreef op 12 februari 2013 18:56:

    De daling van vandaag heeft een aantal hetzelfde gevoel gegeven als fantastische sex. Niet omdat ze verdienen aan de daling maar ze hier op het forum weer even kunnen jengelen. Maar ooit....
    Zoiets als "wurgseks" bedoel je :-)

    In de wurggreep van TT
  2. bart1805 12 februari 2013 20:13
    quote:

    exit Q1-2013 schreef op 12 februari 2013 19:41:

    [...]

    Misschien dat het rookgoddijn voorlopig heel handig is?

    Overigens vangen de peanuts van telecom nu al de dalende licences op voor Google, Automotive, PND, en lifetime maps.
    Er is zelfs kwartaal op kwartaal groei van 4M in Licences. En de telecom is only just begun. Apple dat net begint mee te lopen, BlackBerry dat nog voor 0 bijdraagt momenteel en China-Autonav dat hard groeit.

    Maar ja, bij jou is alles negatief. Uiterst dubieus en wellicht zelfs behorend bij een short- of exit-kamp.
    Als je ergens niet zo veel verstand van hebt omdat je niet de moeite neemt om je in de feiten te verdiepen is prima. Zie bijvoorbeeld je opmerking over licenses, nieuwe deals die nog niet in de outlook zitten etc. Persoonlijk heb ik maar van heel weinig dingen een klein beetje verstand. Maar wat dan in elk geval niet helpt om te doen alsof je er wel verstand van hebt is om heel vaak hetzelfde te herhalen. Het wordt dan wat sneu.
  3. forum rang 10 voda 12 februari 2013 20:21
    HEARD ON THE STREET: TomTom's lange weg naar herstel


    Door Renee Schultes

    Van DOW JONES NEWSWIRES


    AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom NV (TOM2.AE) heeft beleggers op niet zo maar een reis meegenomen. Nog maar net vijf jaar geleden werd de producent van navigatiesystemen gewaardeerd op EUR7,7 miljard. Hoewel het bedrijf heeft vast weten te houden aan het 50%-marktaandeel in de Europese markt voor satellietnavigatie-apparatuur, is de waarde van de aandelen afgezakt tot net boven de EUR780 miljoen. En nu waarschuwt het bedrijf dat de omzet dit jaar met zoveel als 15% zou kunnen dalen tot EUR900 miljoen en dat de aangepaste winst per aandeel mogelijk halveert. De aandelen verloren daardoor dinsdag 5,3% aan waarde op de Amsterdamse beurs. Hoe kan TomTom uit deze greppel komen?

    Het grootste probleem voor TomTom is dat de kernactiviteiten vastzitten in een structurele daling, waarbij apparatuur voor satellietnavigatie wordt vervangen door navigatie- en kaarttoepassingen op smartphones. Terwijl TomTom zich richt op nieuwe niches, zoals de vorig jaar samen met Nike gelanceerde sporthorloges en vlootbeheer- en voertuigtrackingsystemen voor bedrijven, is dat nog niet genoeg om de 15% tot 20% daling in wereldwijde volumes voor draagbare navigatiesystemen die voor dit jaar voorspeld is, teniet te doen.

    En daar blijft de ellende voor TomTom niet bij. Volgens het bedrijf kan zijn automotive tak, die inbouwnavigatiesystemen maakt voor dashboards, niet ontsnappen aan de moeilijke Europese markt voor nieuwe auto's. Het aantal nieuwe registraties, een voorbode voor de verkopen, nam in 2012 af met 8,2% en zou dit jaar met nog eens 5% kunnen dalen, aldus de Europese organisatie voor automobielfabrikanten ACEA. Ondertussen kende het Amerikaanse Google Inc. (GOOG) in januari zijn eerste automotive deal, met het Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Co. (005390.SE), waarmee het erop lijkt dat Google op de lange termijn een grotere concurrent voor TomTom zou kunnen worden.

    Een andere zorg is de strategie van TomTom binnen de markt voor smartphones. In een poging zijn aantrekkingskracht te vergroten heeft het bedrijf vorig jaar een navigatietoepassing ontwikkeld die werkt op telefoons die gebruik maken van besturingssysteem android, en heeft het bedrijf zijn kaarten in licentie gegeven aan Apple Inc. (AAPL). Maar het is lastig navigatietoepassingen te verkopen als concurrenten Apple, Google en Nokia Corp. (NOK) hun kaarten gratis aanbieden. Uiteindelijk is de hoop dat dit een onhoudbare situatie is gezien de onderzoek- en ontwikkelingskosten die gepaard gaan met het actualiseren van de kaarten. Maar voor nu blijft TomTom zitten met potentieel waardevolle kaartactiviteiten, die door de markt niet gewaardeerd worden.

    Dat gezegd hebbende beschikt TomTom nog wel over wat brandstof in de tank. Het bedrijf genereert vrije kasstromen, terwijl de nettoschuld wordt teruggebracht. Maar totdat TomTom kan aantonen dat het herstel op streek is, is het lastig om te zien waarom beleggers zestien maal de door Barclays geschatte winst over 2014 moeten betalen om met TomTom mee op reis te mogen.


    - Door Renee Schultes, vertaald en bewerkt door Elco van Groningen; Dow Jones Newswires; +31 20 571 52 00; elco.vangroningen@dowjones.com
  4. forum rang 10 voda 12 februari 2013 20:39
    TomTom nog niet uit dal - ABN Amro


    AMSTERDAM (Dow Jones)--ABN Amro heeft het koersdoel op TomTom (TOM2.AE) verlaagd naar EUR3,75 van EUR4,00. De guidance voor 2013 die TomTom afgaf bij de bekendmaking van de resultaten over 2012 bleef achter bij de verwachtingen van ABN Amro, deels doordat het bedrijf een deel van de hoge marge uit kaartactiviteiten moet gebruiken voor de draagbare navigatiesystemen waarop levenslange kaartupdates worden geboden. Voor 2013 en 2014 heeft analist Maurits Heldring de verwachtingen voor de winst per aandeel verlaagd, met 35% tot EUR0,21 voor 2013 en nog eens 10% in 2014. In 2015 zal echter een herstel naar een winst van EUR0,47 per aandeel mogelijk kunnen zijn doordat het bedrijf dan kan profiteren van het automotive contract dat is gesloten met Peugeot-Citroen (UG.FR). ABN Amro handhaaft het hold-advies. Het aandeel eindigde dinsdag 5,3% lager op EUR3,57, terwijl de Midkap met 0,6% steeg. (EVG)


    Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com
  5. forum rang 5 hvasd2 12 februari 2013 20:44
    "Dat gezegd hebbende beschikt TomTom nog wel over wat brandstof in de tank. Het bedrijf genereert vrije kasstromen, terwijl de nettoschuld wordt teruggebracht."

    Een of twee nieuwe winstgevende activiteiten in combinatie met een opwaardering van de kaarten en de wereld van TT is plotseling een hele andere ;-)
  6. forum rang 6 effegenoeg 12 februari 2013 20:50
    quote:

    hvasd2 schreef:

    "Dat gezegd hebbende beschikt TomTom nog wel over wat brandstof in de tank. Het bedrijf genereert vrije kasstromen, terwijl de nettoschuld wordt teruggebracht."

    Een of twee nieuwe winstgevende activiteiten in combinatie met een opwaardering van de kaarten en de wereld van TT is plotseling een hele andere ;-)
    Zo is het, en alle daytrippers eruit geduveld!
    Ben blijven zitten met een gering verlies van twee duppies op mijn stukken.
  7. ronstark 12 februari 2013 21:43
    ok, de negatieve outlook had ik verwacht zit overigens weer long op tomtom vandaag op 3,5 gekocht, (vorige maand verkocht) voornamelijk omdat ik nog steeds in een beursexit geloof en daarna overname door Apple en wel om de volgende redenen:

    Onlangs was Apple bezig met Waze over te nemen, volgens mij is dat niet gelukt.

    Tomtom kaarten zijn nog steeds superieur en navigatie werkt mijn inziens perfect. De google maps app, kan alleen maar een doorn in het oog zijn bij Apple, en zie ik als een tijdelijk iets. Tomtom heeft al ervaring met inbouw in auto's, weliswaar in het lagere segment.

    Ik denk dat de automarkt zeer lucratief kan zijn mensen willen kunnen navigeren, en meer. Elke auto zal uiteindelijk continu verbonden zijn met het internet (4g)

    Apple is een premium merk, net als BMW en Audi, beide merken verkopen op dit moment gigantische aantallen auto's in china. Chinezen zijn nog steeds gek op Apple, dit zal dus een winwin situatie zijn voor alle partijen.

    Apple Siri wordt nu al weliswaar beginstadium geintegreerd in auto's.

    Voor zover mijn idee.
  8. Bosporus 12 februari 2013 22:01
    quote:

    aandeeltje! schreef op 12 februari 2013 19:19:

    [...]

    Bij elke andere onderneming zou hij verder ontslagen zijn. Ik vind echtbjammer dat hij zoveel verdiend heeft en dat hij nu zelfs nog geld trekt ui deze onderneming.
    Al jaren waardeloze prestaties.
    Ik ben het bijna nooit eens met je , maar hier heb je een punt. Ik vraag me af wat de houdbaarheidtermijn van Goddijn is? Ik kan me voorstellen dat bij menig beurgenoteerde ondernemingen hij niet wegkomt met zijn gestuntel over transitie jaren. Ik proef ook en dat is een persoonlijke mening, dat hij niks nada noppes geeft om de aandeelhouder (s). Eerder een last lijkt het wel.
  9. [verwijderd] 12 februari 2013 22:15
    quote:

    hvasd2 schreef op 12 februari 2013 20:44:

    "Dat gezegd hebbende beschikt TomTom nog wel over wat brandstof in de tank. Het bedrijf genereert vrije kasstromen, terwijl de nettoschuld wordt teruggebracht."

    Een of twee nieuwe winstgevende activiteiten in combinatie met een opwaardering van de kaarten en de wereld van TT is plotseling een hele andere ;-)
    Geen schulden, winst en kaarten die voor 13 euro per aandeel zijn gekocht en sindsdien eerder meer dan minder waard zijn geworden. TomTom is ook nog ees de enige onafhankelijke wereldspeler met kwaliteitskaarten.

    Fitness zit al ver in de pijplijn. Nieuwe Apps zullen ook wel volgen binnenkort. En er is een deal met een Duitse autofabrikant die we waarschijnlijk pas begin maart te horen krijgen.
    Zodra de economie wat aantrekt in de tweede helft 2013 kan het hard gaan in Automotive.

    De outlook lijkt de absolute bodem. Waarom is 90% zeker.
  10. [verwijderd] 12 februari 2013 22:35
    Heb vorige week i.v.m. traditie na de jaarcijfers de helft er uit gedaan (had ik achteraf uiteraard met het hele pakket moeten doen, maar 'je weet maar nooit') en die helft vandaag teruggekocht tussen 3.40 en 3.45.
    Ik zit weer 'long' en de negatieve outlook is m.i. ook met een ander belang afgegeven.
    Morgenvroeg met mijn Tomtom weer letterlijk de weg op, tot volle tevredenheid!

  11. [verwijderd] 12 februari 2013 23:09
    quote:

    voda schreef op 12 februari 2013 20:21:

    HEARD ON THE STREET: TomTom's lange weg naar herstel


    Door Renee Schultes

    Van DOW JONES NEWSWIRES

    Ondertussen kende het Amerikaanse Google Inc. (GOOG) in januari zijn eerste automotive deal, met het Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Co. (005390.SE), waarmee het erop lijkt dat Google op de lange termijn een grotere concurrent voor TomTom zou kunnen worden.

    Maar het is lastig navigatietoepassingen te verkopen als concurrenten Apple, Google en Nokia Corp. (NOK) hun kaarten gratis aanbieden. Uiteindelijk is de hoop dat dit een onhoudbare situatie is gezien de onderzoek- en ontwikkelingskosten die gepaard gaan met het actualiseren van de kaarten. Maar voor nu blijft TomTom zitten met potentieel waardevolle kaartactiviteiten, die door de markt niet gewaardeerd worden.

    - Google heeft een US-only deal met Hyundai. Aangezien Google maps buiten de VS niet automotive grade zijn. Weet eigenlijk niet of ze dat binnen de VS wel zijn. Hyundai is een klant van Navteq en ik vraag me af of ze Nokia (Navteq) inruilen voor Google. Of dat bijvoorbeeld Google search en Earth als een soort layers toevoegen aan Nokia. Dat Google zich ook in de auto wil vestigen is te verwachten, Apple ook. Dat is zoals hierboven staat echter iets voor de langetermijn en ook zeer de vraag of autofabrikanten voor wie "driver distraction" een hoge prio heeft zich echt willen inlaten met Google die er vooral in zitten voor adverteren.

    - Apple is natuurlijk niet alleen concurrent, maar ook een klant.

    - Google en Nokia zijn wel concurrenten, maar dat zijn ze al jaren, dus dat is niet nieuw. Ik zie daarnaast bewegingen (bij Google) om verdienmodellen (in zakelijke segment) aan maps te koppelen omdat advertising op zichzelf niet genoeg is. Zoals in het DowJones artikel staat, vanwege de hoge ontwikkelkosten. Dat Google geld gaat vragen voor bulkgebruik zal denk ik ook zorgen dat de kaartactiviteiten wel door de markt gewaardeerd worden..
  12. [verwijderd] 13 februari 2013 00:06
    quote:

    Frankbullish1 schreef op 12 februari 2013 20:11:

    als ik naar de omzet kijk voor het jaar2010 nl: 1521miljoen en kijk naar de verwachting voor 2013 is dit gewoonweg dramatisch en dit op korte tijd! trek de lijn door en 2016 is het voorbij
    Misschien wel een idee om tot 2016 te shorten. ;)
  13. [verwijderd] 13 februari 2013 09:15
    De day after:
    De analisten worden positiever over TomTom.

    Adviezen samengevat:

    ABN Amro: Houden - ?
    Kepler van Houden naar Kopen
    SNS Scurities: Kopen - 5€
    Rabobank: Kopen - ?
    ING: Kopen - 4.5€
    UBS: Kopen - 3.9€

    Lijkt me volledig terecht.

    De schulden zijn afgebouwd naar nul.
    TomTom maakt weer winst.
    Outlook is voorzichtig. Een, mede door door de tegenvallende autoverkopen wat langer durende transitieperiode, die overigens duurzame nieuwe omzet levert, is echter niet onoverkomelijk.

    Beste nieuws is de kwartaal op kwartaal groei in Licences van 4M. Dit terwijl de Google omzet naar nul loopt, de eigen PND licences en die van derden telkens minder worden en lifetime maps ook groeit qua balanspost, Apple net een beetje begint bij te dragen en BlackBerry nog moet starten. China-Autonav is wellicht op dit moment verantwoordelijk voor de grootste groei in die hoek. En ook dat gaat nog heel fors groeien.

    ER KOMT DUS NU AL HEEL VEEL NIEUW GELD UIT DE NIEUWE SMARTPHONEMARKT BINNEN BIJ LICENCES!!!!! (en die markt is pas net begonnen)

    Kortom; het ziet er gezien de sterke groei in smartphones voor de komende jaren goed uit als men nu al in staat is om de dalingen in dit uiterst winstgevende segment meer dan alleen op te vangen en nu al zelfs groei laat zien.

    Daarnaast verwacht Goddijn met nieuwe producten een duurzame ontwikkeling in Consumer.

    En dan is er ook nog eens de 30% kans op overname door Apple en de 90% kans op een exit voor een prikkie door de exit-boeven en hun dirty-bank.

    Tim Cook heeft bij de Goldman Sachs conferentie gisteren gezegd dat Apple zeker ook kijkt naar grotere overnames als die hun producten verbeteren. Er is maar 1 geloof bij Apple en dat is NO CRAPPY PRODUCTS! Integratie van producten is het toverwoord binnen de Apple strategie.
387 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 20 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links