Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,605 3 mei 2024 17:35
  • -0,015 (-0,27%) Dagrange 5,580 - 5,740
  • 375.660

harman int cuts outlook

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 31 januari 2013 16:59
    Wel opmerkelijk, want de klanten van harman zoals Volkswagen halen verkooprecords (ondanks de Europese automarkt)

    harman voorspelt een 2013 met twee gezichten. Een lastig eerste halfjaar voor Europese autofabrikanten die nog overcapaciteit wegwerken en een beter tweede halfjaar.

    Ze willen net als TomTom meer op connected services en andere hoge marge diensten gaan focussen. Weet echter niet of harman daarop is toegerust, met merken als jbl is het wel een erg hardware gedreven bedrijf.
  2. get-shorty 31 januari 2013 17:05
    quote:

    *Justin* schreef:

    Wel opmerkelijk, want de klanten van harman zoals Volkswagen halen verkooprecords (ondanks de Europese automarkt)

    harman voorspelt een 2013 met twee gezichten. Een lastig eerste halfjaar voor Europese autofabrikanten die nog overcapaciteit wegwerken en een beter tweede halfjaar.

    Ze willen net als TomTom meer op connected services en andere hoge marge diensten gaan focussen. Weet echter niet of harman daarop is toegerust, met merken als jbl is het wel een erg hardware gedreven bedrijf.
    ik denk dat als mensen al een nieuwe auto kopen,dan kopen ze een "kale" auto en niet een met een duur infotainment setje.
  3. Erik9400 31 januari 2013 21:27
    quote:

    get_shorty schreef op 31 januari 2013 18:38:

    [...]

    MERCEDES!!!!?????????
    Daar zit al harmen in ( nieuw a klasse)

    Laat ze tt maar kopen hoeven ze ook geen kaarten meer te kopen bj navteq...

    Ook bijzonder toyota en navteq werken samen en nokia gaat hard omlaag...lijkt wel op deal tussen tt en bmw, en peugot en mazda en fiat en renault waardoor tt omlaag ging :-(
  4. [verwijderd] 31 januari 2013 21:30
    quote:

    Erik9400 schreef op 31 januari 2013 21:27:

    [...]

    Daar zit al harmen in ( nieuw a klasse)

    Laat ze tt maar kopen hoeven ze ook geen kaarten meer te kopen bj navteq...

    Ook bijzonder toyota en navteq werken samen en nokia gaat hard omlaag

    In Toyota zit tegenwoordig Harman spul waar navteq maps in zitten. Dat navteq nu ook poi (locaties) levert aan toyota in europa vind ik dus klein bier. Dacht eigenlijk dat dat al zo was.
  5. [verwijderd] 31 januari 2013 21:34
    quote:

    get_shorty schreef op 31 januari 2013 17:05:

    [...]

    ik denk dat als mensen al een nieuwe auto kopen,dan kopen ze een "kale" auto en niet een met een duur infotainment setje.
    Zijn allemaal niet zo duur meer die infotainment setjes. Die van TomTom in Renault in ieder geval niet. Als ik Renault zou gaan rijden, dan zou ik die zeker nemen, aangezien ie ook connected is. Bij audi betaal je nog wel 1500 euro voor een systeem met simkaartjes en moet er nog 1.000 euro bovenop als je connected wil. Dat is me wel wat te gortig.

    En vervolgens heb je geen zin om steeds het simmetje met nieuwe kaarten te vervangen voor een hoge prijs, met gevolg dat ik in het buitenland een benzinestation zocht en 3x op rij op een plek kwam waar vroeger een benzinestation was, waardoor ik bijna met een lege tank kwam te staan. Ik zou dus wel onbeperkt kaarten updates, dagelijks mapshare wijzigingen e.d. binnen willen krijgen om het echt waardevol te vinden.
  6. [verwijderd] 31 januari 2013 23:47
    Strategie die TomTom al was ingeslagen is toch niet zo verkeerd. Harman denkt omzet uit connected car (en cloud diensten) te kunnen vervijf-voudigen en met veel (3x) hogere marges en recurring (herhaalinkomsten).

    -----

    Harman Bets on In-Car Infotainment Upgrade
    Ludovic Privat | Thursday, January 31st 2013

    In-car infotainmet provider Harman today announced it will launch “HARMAN Infotainment Services“, a high margin business made of in-dash head unit upgrade that is expected to reach $500 million within five years from aproximatly $100 million today

    The company want to “leverage the installed base of over 15 million HARMAN infotainment-equipped vehicles on the road today to create a fast growing, recurring revenue stream with high margins.“

    According to Harman: “OEMs and car owners are seeking to keep their vehicle infotainment systems current and connected. HARMAN Infotainment Services will offer 4G/LTE connected head-unit upgrades for vehicles currently on the road; cloud-based services to the car (such as Aha by HARMAN); and customer relationship management (CRM) services for automakers using vehicle-specific aggregated data.“

    “The launch of our Infotainment Services business will create a new revenue stream less dependent on automotive production cycles and drive consistent revenue with two to three times higher margins than the current Infotainment systems business,” added Dinesh Paliwal, the CEO of Harman.

    This goal comes at a time when Harman announced disappointing results for the last quarter of 2012. Net sales for the second quarter (FY 2013) were $1.056 billion, a decrease of 6 percent compared to the same period last year. In local currency, net sales decreased by 4 percent compared to the same period last year. Diluted earnings per share went down 31% from $0.83 to $0.59.

    These results were said to be primarily due to the economic slow down in Europe, which significantly impacted automotive production. Sales in the Professional Division were similarly affected by the recession in Europe, as well as by capital project delays during the quarter pending the outcome of presidential elections in the USA and China.
  7. VanillaSky 1 februari 2013 08:44
    quote:

    JvH schreef op 31 januari 2013 16:27:

    [...]

    Ben er sowieso uit voor de cijfers. Ben wel benieuwd wat het gaat worden.
    Ik persoonlijk wacht tot de jaarcijfers en outlook om mijn beslissing te nemen. Kan uiteraard een duur grapje worden wanneer het erg tegenvalt, in dat geval wacht ik gewoon een upswing af, die komt er altijd wel weer binnen enkele maanden wanneer er een of ander gerucht is.
    Je ziet overigens wel steeds meer mensen die hun twijfels hebben en de realiteit begint door te dringen dat het gewoon een erg moeilijke markt is en TomTom zelfstandig zeer waarschijnlijk niet in staat is fors te groeien. Als het alweer tot groei komt zal het met kleine stapjes zijn en de vraag is of je daar als aandeelhouder op wilt wachten terwijl het toch een behoorlijk risicovolle belegging is gezien alle concurrentie en snelle ontwikkelingen in de markt.
  8. stot 1 februari 2013 09:01
    4e kwartaal waren we al gewaarschuwd dat omzet hele jaar met 50 milj lager zou zijn

    ook is al gewaarschuwd door godijn dat de eerste kwartalen niet goed zouden zijn
    verwacht dat het totale resultaat 2013 gelijk is aan 2012 met lagere omzet900 miljoen mischien iets meer maar met hogere marges gelijkblijvende winst

    ook drukte de bug vorig jaar q1 en volgens mij ook q2 .

  9. [verwijderd] 1 februari 2013 09:04
    quote:

    stot schreef:

    4e kwartaal waren we al gewaarschuwd dat omzet hele jaar met 50 milj lager zou zijn

    ook is al gewaarschuwd door godijn dat de eerste kwartalen niet goed zouden zijn
    verwacht dat het totale resultaat 2013 gelijk is aan 2012 met lagere omzet900 miljoen mischien iets meer maar met hogere marges gelijkblijvende winst

    ook drukte de bug vorig jaar q1 en volgens mij ook q2 .

    Gaat lekker:-)
  10. VanillaSky 1 februari 2013 09:06
    quote:

    stot schreef op 1 februari 2013 09:01:

    4e kwartaal waren we al gewaarschuwd dat omzet hele jaar met 50 milj lager zou zijn

    ook is al gewaarschuwd door godijn dat de eerste kwartalen niet goed zouden zijn
    verwacht dat het totale resultaat 2013 gelijk is aan 2012 met lagere omzet900 miljoen mischien iets meer maar met hogere marges gelijkblijvende winst

    ook drukte de bug vorig jaar q1 en volgens mij ook q2 .

    Stijging van de omzet lijkt mij sowieso uitgesloten. In positief scenario verwacht ik gelijkblijvende omzet in negatief weer een daling van een procent of 10. Hoe dan ook blijft het ook de vraag hoe de markt reageert op zulke vooruitzichten, denk dat wanneer de verwachte WPA niet stijgt en de omzet ook nog eens daalt dit zwaar afgestraft gaat worden.
19 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links