Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,725 29 apr 2024 17:35
  • -0,055 (-0,95%) Dagrange 5,725 - 5,925
  • 354.448 Gem. (3M) 327,8K

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

589 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 30 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 tatje 7 april 2024 11:19
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 7 april 2024 11:10:

    Maakt Carlos Tavares hier een punt?

    Stellantis-CEO: ‘EV’s niet voor iedereen’

    - Te zwaar, te veel grondstoffen -

    Carlos Tavares gooit weer eens een knuppel in het elektrisch aangedreven hoenderhok: de CEO van autogigant Stellantis ziet de EV zeker niet als een oplossing voor de hele wereld.

    Tavares laat zich wel vaker kritisch uit over de door veel overheden met harde hand aangezwengelde EV-transitie, en doet dat nu weer. “We moeten af van het dogmatische denken waarbij er één oplossing voor iedereen is”, tekent Automotive News op uit de mond van Carlos Tavares. De topman zou wel geloven dat de huidige EV als oplossing kan fungeren voor ‘sommige samenlevingen’, maar dus niet voor iedereen in ieder gebied ter wereld.

    Volgens Tavares staat onder meer de hoeveelheid grondstoffen die nodig zijn om EV’s te bouwen een succesvolle wereldwijde adaptatie in de weg. 500 kg aan grondstoffen voor één accupakket zou volgens hem ‘niet overkomen als een erg redelijke uitkomst’ als het doel is om het milieu te ontzien. Daarom zou de auto-industrie op zoek moeten naar nieuwe, innovatieve oplossingen die het gewicht en de hoeveelheid benodigde grondstoffen met minstens 50 procent verlagen. Tavares: “Het slaat nergens op om 500 extra kilo’s aan grondstoffen in een EV te stoppen om hem een redelijk bereik van zo’n 400 kilometer te geven”.

    Tavares krijgt bijval van Roberto Schaeffer, professor ‘energy economics’ aan de universiteit van Rio de Janeiro. Schaeffer is net als Tavares één van de vijf experts op het jaarlijkse Freedom of Mobility Forum, en ziet vooral beren op de weg als het gaat om toegang tot een stabiel stroomnet. Dat is in Brazilië en een heleboel andere landen namelijk zeker geen zekerheid. Schaeffer wijst ook op de kosten van elektrisch rijden, die volgens hem in de komende decennia voor veel mensen nog niet op te hoesten zullen zijn.

    www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/st...
    Daarom denk ik dat op ten duur waterstof gaat winnen.

    Moet goedkoper en dan een klein accu pakket.

    waterstof net zo snel als benzine !

    Ligt nog aan de prijs, maar dat komt goed.

    Alle schepen alle bussen alle vliegtuigen en misschien alle treinen, alle huizen. als voorloper van alle autos.

    Alle huizen, het netwerk is er al :-)
  2. forum rang 7 tatje 8 april 2024 13:09
    Dit was de presentatie bij UBS.

    corporate.tomtom.com/static-files/aba...

    We zien ook een staatje van de FCF

    2022 - 29 -5% *
    2023 + 32 5% *
    2024 + 36 > 5%
    2025 + 68 10%

    * Note: Excludes costs related to the Maps realignment that was announced in June of 2022

    Verder zei Taco bij de call Q4 2023
    Good to note is that the EUR10 million cash-out related to the reorganization we announced in the fourth quarter of 2023 will be absorbed and will not be separately adjusted for

    Dus gaan we 2022 en 2023 corrigeren met 2022 12,4 en 2023 11,2

    2022 FCF - 41,4
    2023 FCF + 20,8
    2024 FCF + 36 minimaal
    2025 FCF + 68 ambitie

    De engelsman zou zeggen I am confident
    De duitser zou zeggen ich bin zuversichtlich

    Gaan ze dat waarmaken, dan zou ik zeggen : dasss andere koek :-)

    Trouwens gaan ze 2026 leveren, dan verwacht ik een FCF van zeker 15% van 770

    TT: hopelijk gaan jullie je uitspraken omzetten in harde knaken :-)
  3. forum rang 7 tatje 8 april 2024 13:32
    Nog 1 tje dan

    Q4 2023

    Ebit - 10,4

    Het volgende zei Wim van de ABN Amro

    Beursblik: winst TomTom onderliggend meevallend
    Beeld: TomTom
    (ABM FN-Dow Jones) TomTom heeft een wat teleurstellende omzet laten zien, maar de winstgevendheid viel onderliggend wel mee. Dit stelde analist Wim Gille van ABN AMRO Oddo vrijdag in een rapport.

    TomTom boekte voor 10,5 miljoen euro aan eenmalige kosten, en indien hiervoor wordt gecorrigeerd, dan is de onderliggende 'geschoonde' aangepaste EBITDA een stuk beter dan voorzien, aldus Gille.

    Trouwens de EBIT ook !
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 8 april 2024 15:51
    Europese leiders in automotive zien meer beren op de weg

    Automotive
    Leidinggevenden uit de automobielsector zijn dit jaar een stuk minder positief gestemd dan een jaar geleden, zo blijkt uit onderzoek van KPMG onder 1.000 executives uit de branche.

    Wereldwijd geeft ruim een derde (34%) van de bestuurders aan dat ze verwachten dat de auto-industrie de komende vijf jaar verder kan groeien en daarbij winstgevend kan zijn. Onder Europese leiders is dit slechts een kwart (25%).

    Europese leiders zeggen last te hebben van verschillende uitdagingen, waaronder aanhoudende geopolitieke spanningen, bezorgdheid over rentes, energieprijzen en inflatie, uitdagingen in supply chains, en een schaarste aan belangrijke materialen en onderdelen, zoals zeldzame aardmetalen en halfgeleiders.

    “We zien dat Europese executives in de auto-industrie iets pessimistischer zijn geworden”, zegt Stijn de Groen, die leidinggeeft aan de Automotive-praktijk van KPMG. “Het is belangrijk dat zij hun strategieën gaan herzien en kritische strategische vragen stellen om voorop te blijven lopen. De antwoorden op deze vragen zijn bepalend voor het succes van de (Europese) industrie in de komende jaren.”

    www.consultancy.nl/nieuws/52761/europ...
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 8 april 2024 15:53
    De groei van EV’s

    Eén van de pijnpunten ligt volgens het onderzoek in de ontwikkeling van de markt voor elektrische auto’s. Dit segment wordt steeds belangrijker voor autobedrijven: de Europese Unie wil ervoor zorgen dat alle nieuwe auto’s die vanaf 2035 worden verkocht elektrisch zijn.

    Het probleem is echter dat Amerikaanse en Chinese autofabrikanten er op dit moment beter voor staan in dit segment van de markt. Amerikaanse spelers krijgen door de verduurzaming van de Amerikaanse economie en infrastructuur (Inflation Reduction Act) een grote impuls, waardoor ze hun productievolumes en efficiency flink kunnen opschroeven.

    Chinese autofabrikanten blinken uit in hun aantrekkelijkheid voor de consument. Voordelige elektrische voertuigen van Chinese makelaardij winnen snel aan terrein. Volgens cijfers van marktonderzoeker Inovev zijn Chinese autofabrikanten nu goed voor 8% van alle verkochte elektrische auto’s in Europa. Slechts een paar jaar geleden lag het aandeel nog onder de 1%.

    Deze trend baart ook zorgen. De Europese Commissie vindt zelfs dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, omdat Chinese autofabrikanten allerlei subsidies krijgen.

    In september vorig jaar kondigde commissievoorzitter Ursula von der Leyen aan onderzoek te doen naar de mogelijke oneerlijke concurrentie. “Elektrische voertuigen zijn cruciaal voor een schone economie. Maar wereldwijd worden de markten nu overspoeld met goedkopere Chinese elektrische wagens. De prijs van die wagens wordt met gigantische staatssubsidies kunstmatig laag gehouden. Dit verstoort onze markt.”

    Europese bestuurders in automotive zien meer beren op de weg
    Maar het zijn niet alleen branchegenoten die een bedreiging vormen voor de traditionele automerken uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden of Spanje. Een relatief groot aantal bestuurders houdt rekening met meer concurrentie vanuit de grote techbedrijven, zoals Amazon, Apple en Google. En zelfs consumentengiganten als Samsung en social media-bedrijven als ByteDance staan op de risico-radar van bestuurders.

    Volgens De Groen moeten Europese spelers dan ook goed nadenken over hoe ze concurrerend blijven. ”Het is de vraag hoe de traditionele autofabrikanten en toeleveranciers kunnen concurreren met de dreigende verstoring door nieuwe autofabrikanten en nieuwe markttoetreders.”

    “Mogelijk zullen ze niet-strategische bedrijfsonderdelen afstoten, fusies en overnames doen, samenwerken met technologiebedrijven en kijken naar verregaande samenwerkingen voor de productie van elektrische voertuigen.”

    Inspelen op nieuwe wensen
    Ook van belang is het inspelen op de veranderende wensen van de autorijder. Volgens het KPMG-onderzoek verandert de manier waarop kopers hun aankopen doen (steeds meer online en rechtstreeks bij fabrikanten) en kijken ze ook anders naar de auto zelf. Zo worden bijvoorbeeld dataveiligheid en ‘experience’ over de jaren heen belangrijker in het aankoopproces.

    www.consultancy.nl/nieuws/52761/europ...
  6. forum rang 7 ketchup 8 april 2024 16:28
    quote:

    tatje schreef op 8 april 2024 13:14:

    Hoor wie klopt daar kinderen
    Hoor wie tikt daar zachtjes tegen het raam
    Het een vreemdeling zeker
    Ik zal eens even vragen naar zijn naam

    Zal toch niet Microsoft, AWS of Meta zijn ??? :-)

    Beetje van de lollige kant, moet kunnen
    ken het liedje anders Tatje

    .... hoor wie klopt daar kinderen , hoor wie klopt daar zachtjes op t raam ...
    ... zal de Sint wel wezen die de meid komt kezen ...

    en zo naait HG de reguliere aandeelhouder al jaren
  7. forum rang 7 tatje 8 april 2024 17:21
    Ja toen we vroeger met 4 personen naar Tilburg gingen met mijn 2cv 6, maakten we onderweg ook varianten.

    Maar het volgende zei Taco bij de call Q4 2023.

    Good to note is that the EUR10 million cash-out related to the reorganization we announced in the fourth quarter of 2023 will be absorbed and will not be separately adjusted for.

    Ondanks die 10 miljoen one off betaling in 1e HJ 2024, geven ze volgende outlook.

    OUTLOOK

    FCF1 as % of Group revenue 2024 > 5% 2023 5%

    Dus ondanks die betaling van 10 miljoen one off in 1e HJ 2024 , geven ze een outlook van >5% in 2024, > dan 5 is toch minimaal 6% of te wel 36

    Dus in die 36 zit die one off, tellen we die niet mee, dan praten we over 36 plus 10 is 46 FCF in 2024

    Wat voor de ebitda en ebit telt, telt ook voor de FCF.

    Dus ondanks die betaling van 10,5 komen we op >5% 36, zonder die one off die Taco mee telt , 46,5

    Het volgende zei Wim van de ABN Amro

    Beursblik: winst TomTom onderliggend meevallend
    Beeld: TomTom
    (ABM FN-Dow Jones) TomTom heeft een wat teleurstellende omzet laten zien, maar de winstgevendheid viel onderliggend wel mee. Dit stelde analist Wim Gille van ABN AMRO Oddo vrijdag in een rapport.

    TomTom boekte voor 10,5 miljoen euro aan eenmalige kosten, en indien hiervoor wordt gecorrigeerd, dan is de onderliggende 'geschoonde' aangepaste EBITDA een stuk beter dan voorzien, aldus Gille.

    Tja, moest goed nadenken, maar ik blijf erbij.
  8. forum rang 5 nr36 8 april 2024 18:36
    Total
    Date Total shares repurchased Average purchase price Total consideration
    30/10/2023 - 03/11/2023 558.637 € 5,7013 € 3.184.944,63
    06/11/2023 - 10/11/2023 422.211 € 5,9802 € 2.524.900,59
    13/11/2023 - 17/11/2023 202.403 € 6,1856 € 1.251.981,20
    20/11/2023 - 24/11/2023 206.160 € 6,2425 € 1.286.961,71
    27/11/2023 - 01/12/2023 141.591 € 6,1186 € 866.342,21
    04/12/2023 - 08/12/2023 103.518 € 6,1712 € 638.826,88
    11/12/2023 - 15/12/2023 151.967 € 6,2198 € 945.208,16
    18/12/2023 - 22/12/2023 65.011 € 6,3222 € 411.014,48
    27/12/2023 - 29/12/2023 24.376 € 6,4791 € 157.934,37
    02/01/2024 - 05/01/2024 20.000 € 6,1251 € 122.502,50
    08/01/2024 - 12/01/2024 250.000 € 6,3402 € 1.585.050,00
    15/01/2024 - 19/01/2024 250.000 € 6,1654 € 1.541.350,00
    22/01/2024 - 26/01/2024 250.000 € 6,4532 € 1.613.300,00
    29/01/2024 - 02/02/2024 250.000 € 6,4946 € 1.623.650,00
    05/02/2024 - 09/02/2024 200.000 € 7,4193 € 1.483.850,00
    12/02/2024 - 16/02/2024 250.000 € 7,6502 € 1.912.550,00
    19/02/2024 - 23/02/2024 250.000 € 7,5340 € 1.883.500,00
    26/02/2024 - 01/03/2024 250.000 € 7,4590 € 1.864.750,00
    04/03/2024 - 08/03/2024 250.000 € 7,2360 € 1.809.000,00
    11/03/2024 - 15/03/2024 250.000 € 7,2722 € 1.818.050,00
    18/03/2024 - 22/03/2024 250.000 € 7,2642 € 1.816.050,00
    25/03/2024 - 28/03/2024 200.000 € 7,3800 € 1.476.000,00
    02/04/2024 - 05/04/2024 200.000 € 7,4443 € 1.488.850,00
    Total purchased 4.995.874 € 6,6668 € 33.306.566,73
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 9 april 2024 02:45
    quote:

    tatje schreef op 8 april 2024 13:32:

    Q4 2023
    Ebit - 10,4

    Het volgende zei Wim van de ABN Amro

    Beursblik: winst TomTom onderliggend meevallend
    Beeld: TomTom
    (ABM FN-Dow Jones) TomTom heeft een wat teleurstellende omzet laten zien, maar de winstgevendheid viel onderliggend wel mee. Dit stelde analist Wim Gille van ABN AMRO Oddo vrijdag in een rapport.

    TomTom boekte voor 10,5 miljoen euro aan eenmalige kosten, en indien hiervoor wordt gecorrigeerd, dan is de onderliggende 'geschoonde' aangepaste EBITDA een stuk beter dan voorzien, aldus Gille.
    TomTom kent maar weinig kwartalen zonder "eenmalige kosten".
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 9 april 2024 08:21
    Nieuw overzicht op TT site

    MAJOR SHAREHOLDERS STRUCTURE
    Founder - Harold Goddijn 15,452,448 11.7%
    Founder - Corinne Vigreux 14,982,531 11.3%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,652,530 11.1%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 10.7%
    59,227,539 44.7%
    Free Float 65,703,027 49.6%
    Treasury Shares* 7,436,106 5.6%
    Total Shares 132,366,672 100.0%

    Data as of 31 March 2024
    *Treasury shares are related to TomTom's share buyback program. Shares purchased as part of the 2023 program are intended to be canceled, subject to shareholder approval.
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 9 april 2024 08:22
    Free Float Total shares
    31-5-2024 65.703.027 49.6%
    5-3-2024 66.476.875 50,2%
    afname -773.848

    Treasury Shares Total shares
    31-5-2024 7.436.106 5.6%
    5-3-2024 6.662.257 5.0%
    toename 773.849

    Treasury Shares toename in 2024
    31-12-2023 4.717.362 3.6%
    31-5-2024 7.436.106 5.6%
    toename 2.718.744
  12. forum rang 5 hvasd2 9 april 2024 10:14
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 9 april 2024 08:22:

    Free Float Total shares
    31-5-2024 65.703.027 49.6%
    5-3-2024 66.476.875 50,2%
    afname -773.848

    Treasury Shares Total shares
    31-5-2024 7.436.106 5.6%
    5-3-2024 6.662.257 5.0%
    toename 773.849

    Treasury Shares toename in 2024
    31-12-2023 4.717.362 3.6%
    31-5-2024 7.436.106 5.6%
    toename 2.718.744
    31/5 /2024 is toekomst ? Lijkt mij niet kunnen dan
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 9 april 2024 11:16
    quote:

    hvasd2 schreef op 9 april 2024 10:14:

    [...]

    31/5 /2024 is toekomst ? Lijkt mij niet kunnen dan
    Dank!
    datum aangepast.

    Free Float Total shares
    31-3-2024 65.703.027 49.6%
    5-3-2024 66.476.875 50,2%
    afname -773.848

    Treasury Shares Total shares
    31-3-2024 7.436.106 5.6%
    5-3-2024 6.662.257 5.0%
    toename 773.849

    Treasury Shares toename in 2024
    31-12-2023 4.717.362 3.6%
    31-3-2024 7.436.106 5.6%
    toename 2.718.744
  14. visje 9 april 2024 11:29
    TomTom and CentralSquare Technologies support emergency services
    TomTom announces the continuation of its collaboration with CentralSquare Technologies. CentralSquare Technologies uses TomTom’s up-to-date map data to support its computer-aided dispatch systems for emergency services, making sure they can respond to calls as efficiently as possible.

    via tomtom commercial news on 09/04/2024
589 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 30 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links