Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,565 9 mei 2024 17:23
  • +0,020 (+0,36%) Dagrange 5,500 - 5,570
  • 75.791 Gem. (3M) 281,4K

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 74 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 25 februari 2023 11:01
    quote:

    harrysnel schreef op 25 februari 2023 09:38:

    Ben dit bericht van Teslin van ruim maand geleden hier nog niet tegengekomen. Niet alleen het stuk over TT vind ik interessant.

    Nieuw is ook TomTom. Dat klinkt als old school maar is het dus kennelijk niet. Wat gaat TomTom bieden?

    Van de Wiel: “Bij TomTom denken de meeste mensen nog steeds aan de navigatiekastjes voor in de auto. Een sterk consumentenproduct dat echter werd ingehaald door de smartphone met Google Maps. Tegenwoordig verkopen ze er ook niet veel meer van, het is nog maar 20% van de omzet. De andere 80% komt van activiteiten waarin wij geïnteresseerd zijn. TomTom heeft een eigen digitale kaart, een van de slechts vier globale kaarten. Het is ongelooflijk veel werk om die actueel te houden. Het draait allemaal op data die ze krijgen van TomTom-gebruikers en van grote technologiebedrijven als Uber en Apple en met behulp van algoritmen verwerken tot een dynamische kaart. Het nieuwe TomTom Maps platform, dat in 2023 op de markt komt, voegt ook nog nieuwe databronnen toe, zoals open source data. De informatie wordt wereldwijd dus veel gedetailleerder. Zo kun je zelfs de ingang zien van het adres waar je heen moet; handig voor bezorgers. Daarbij verbetert het ook de ervaring in de auto want die is tegenwoordig verbonden met de cloud, waardoor de kaart dus altijd up to date is, net als Google Maps. Wij voorzien een groot groeipotentieel voor dit verbeterde product. Bovendien is er sprake van Europese regelgeving die het verplicht gaat stellen dat automobilisten altijd de maximumsnelheid zien op een scherm in de auto, waardoor ze altijd weten hoe hard ze mogen rijden. Dat is leuk voor TomTom want daar is locatietechnologie in de auto voor nodig. Overigens is regulering geen onderdeel van onze investment case. De sterke groei van de markt voor locatietechnologie wel. De markt ziet TomTom nog als een consumentenbedrijf dat van een AEX-bedrijf een small cap werd. Wij investeren in het vernieuwde TomTom als business to business bedrijf.”


    www.teslin.nl/nieuws-documentatie/nie...
    Stukje van Teslin klinkt positief. Maar vergelijk het eens met onderstaande tekst:

    TomTom’s transactional mapmaking platform enables real-time maps
    By Geospatial World - 12/22/2015
    Amsterdam: TomTom has recently completed its new transactional-based mapmaking platform. Through this platform, TomTom can deliver the highest quality and up-to-date maps optimizing on crowdsourced data alongside traditional mapmaking methods. TomTom’s new transactional mapmaking platform minimizes the time between detecting changes in the real world and updating the map on an end-user’s device. The new platform can scale to process new sources of sensor data efficiently, furthering TomTom’s lead in optimising professional and community input mapmaking techniques. End-users using TomTom’s real-time maps will always have accurate and up-to-date maps across automotive, mobile and location-based online applications.

    Dit is dus een tekst uit 2015. Ook toen een aankondiging van een verbeterd platform met realtime maps.. En ook toen had men het al over de transitie van Btc naar BtB bedrijf. Net als dat er ook toen sprake was van een sterke groei van de markt voor locatietechnologie.

    Het nieuwe Maps platform gebruikt ongetwijfeld veel meer bronnen en is ongetwijfeld een stuk gedetailleerder. Het aandeel BtC omzet zal ook ongetwijfeld afnemen waardoor TT nog meer een BtB-bedrijf wordt. En ook de markt voor locatietechnologie zal ongetwijfeld groeien.

    Vraag blijft in hoeverre dit ook inderdaad tot meer winstgevendheid bij TT leidt. Het platform dat in 2015 werd aangekondigd heeft niet tot meer winstgevendheid geleid. Wat is er anders bij het nieuwe platform waardoor dit keer de winstgevendheid wel verbeterd?
  2. forum rang 7 sniklaas 25 februari 2023 11:03
    quote:

    pwijsneus schreef op 25 februari 2023 10:52:

    mooie, sluitende en realistische samenvatting @Wijsneus.
    De markt wordt groot genoeg voor meerdere partijen en die zullen allemaal diepe zakken nodig hebben om de benodigde investeringen te kunnen bekostigen.

    Partijen zoals een TT en HERE staan wat dat betreft met 1:0 achter tov de googles en apples die naast de inning van contributies al een data verdienmodel hebben.

    Enkel partijen die hun data zelf willen behouden zijn in essentie potentiële klanten voor HERE & TT.
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 25 februari 2023 13:16
    quote:

    pwijsneus schreef op 25 februari 2023 10:52:

    Teslin heeft eind januari 2022 een belang van 3% in TomTom gemeld tegen een beurskoers van ongeveer €8,50 per aandeel en op 17 juni meldde dat ze een belang van meer dan 5% hadden, tegen een beurskoers van ~€6,90 per aandeel.

    De groeiambitie van TomTom is helder, ze willen in 2025 EUR 600mln omzet halen uit automotive en enterprise (LBS). Hiervoor is het belangrijk dat alle automotive klanten zoals Stellantis en Hyundai/Kia binnenboord blijven. Mij lijkt dat haalbaar. Echter recente ontwikkelingen zoals Mercedes die van HERE overstapt naar Google, of voor TomTom Renault zijn belangrijk om in de gaten te houden. Het is niet zinvol om deze ontwikkelingen te downplayen, of weg te wuiven. Het is een ontwikkeling, en daar moet TomTom zeker niet blind voor zijn. Je ziet Porsche ook het gesprek aangaan met Google, en premium merk Mercedes is dus ook al om.

    Voor Enterprise moeten we eerst nog maar eens afwachten of die nieuwe use-cases ook daadwerkelijk de groei gaan opleveren die TT zelf graag zou zien. Dat is het risico wat je neemt als je in TT investeerd. Het is afwachten of TomTom eindelijk eens in staat is om in plaats van de eeuwigdurende belofte te zijn, nu eens daadwerkelijk hun eigen doelen gaan halen.

    De analistenconsensus is iets voorzichtiger vwb de vooruitzichten voor 2025. Ze komen niet verder dan EUR 590 miljoen omzet en een beetje voor LBS, met een FCF van 9%.

    Onder de EUR 6,50 lijkt me dit een strong buy.

    Maar de weg ligt voor TomTom beslist niet open. De groeidoelstelling van 10%> per jaar is nog geen gegeven, zoals sommige hier maar al te graag voor zoete koek aannemen.
    De volgende meldingsplicht voor Teslin is bij een belang van10%
    Het is dus mogelijk dat Teslin aandelen heeft bij gekocht tussen 17 juni en vandaag.
    Zonder daar melding van te hoeven doen.
    De koers heeft op 9,27 gestaan op 4 augustus maar is regelmatig onder de zeven gedoken
    Met de laagste koers van 6,35 op 28 december.
  4. forum rang 6 tatje 25 februari 2023 13:26
    Ik weet niet beter.

    Het is niet anders :-)

    Tot nu toe, hebben de realisten het gelijk aan hun zijde.

    Maar zijn de uitspraken gedaan op 3 feb 2023 door de RVB, al door beren achterhaald.

    Ik houd me aan de uitspraken van 3 feb 2023.

    - it looks like we are coming out as the winner, let’s put it that way. The number of companies that are active in
    the full-stack is shrinking. And we have a strong portfolio. We have a lot of customers.
    - We will see positive impacts from a better maps product that will hit the market this year. Customers are excited about that.
    - I think our BRAND reputation has also improved as a result of the announcements that we've made and the wins we've been able to lock in.

    welles of nietes.

    De toekomst zal het laten zien, niet het verleden :-)

    Prettig weekend :-)

    Marktaandeel groeit van 2021 naar 2025 met zeker 30%.

    Iemand had het over diepe zakken.

    Nou als er partijen diepe zakken hebben, dat zijn het de mede oprichters in Overture.

    Ik zie Overture als antwoord op Google.

    De taart wordt herverdeeld :-)

    Ik dacht dat hollanders super zakenlui zijn, tenminste eeuwen lang was dat zo.

    Ik zie het zo, ieder van de 4 oprichters kan google apart niet verslaan, maar samen wel.

    Frenkie de Jong.

    Geen 800,000 in 2015, maar wel 10,1 miljoen euro in 2019.

    De Jong koos niet voor PSV of Feyenoord, maar voor Ajax, waar hij op 25 augustus 2015 een contract tekende tot medio 2019. Hij gaf aan dat een gesprek met Marc Overmars, Dennis Bergkamp en Orlando Trustfull de doorslag had gegeven.[7] Willem II wilde € 800.000,- voor De Jong, maar dat vond Ajax te veel. In plaats daarvan kwamen de clubs tot een overeenkomst waarin De Jong voor één euro naar Amsterdam mocht, maar Willem II een doorverkooppercentage zou krijgen wanneer Ajax hem verkocht.[8] Dit bleek in 2019 (toen De Jong naar FC Barcelona ging) neer te komen op ruim 10.1 miljoen euro.[
  5. forum rang 8 het zwaard 25 februari 2023 15:14
    TomTom deed het beter dan gedacht. In het vierde kwartaal was er 21% omzetgroei. De locatietechnologie (+30%) deed het goed, met het Automotive-segment dat sterker zou groeien dan de markt. De consumententak boerde zoals verwacht verder achteruit. De vrije cashflow en het nettoresultaat waren negatief, net zoals in het volledige boekjaar. De prognoses zijn een meevaller. Het management trekt de omzetverwachtingen op voor dit jaar, waarin er opnieuw een vrije cashflow moet zijn. In 2023 wordt een nieuw kaartenplatform uitgerold. Er wordt samengewerkt met Amazon Web Services, Meta en Microsoft voor de Overture Maps Foundation, om data te delen en te werken aan internationale standaarden. Er werd een bijkomende deal met Stellantis aangekondigd. De middellangetermijndoelen werden herhaald.
  6. forum rang 4 GLMF 25 februari 2023 15:17
    “ Het forum van IEX.nl wordt door beursfondsen gewaardeerd én gevreesd. In 2020 was het beleggersplatform meermaals zelf in het nieuws. Om de orde te bewaken voert een moderator dagelijks 'oorlog tegen de rest van internettend Nederland'. 'De laatste tijd bevolken steeds meer galbakken de pagina's.'”

    fd.nl/beurs/1367796/een-beleggersforu...
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 februari 2023 15:46
    Herinneren jullie je dit plaatje nog van een week geleden?
    www.iex.nl/Forum/Upload/2023/14662964...

    Maar nu deze:
    media.renaultgroup.com/wp-content/upl...

    Zoek de verschillen. Nou ja, één ding is duidelijk: in het tweede plaatje wordt Google of Google Maps nergens genoemd, terwijl het plaatje even toekomstgericht is.

    Toegegeven, het tweede plaatje gaat meer over hardware. Maar het lijkt toch te suggereren dat de samenwerking tussen Renault en Google minder allesomvattend en minder de-rest-uitsluitend is dan sommigen denken.
  8. forum rang 6 pwijsneus 25 februari 2023 17:02
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 februari 2023 15:46:

    Herinneren jullie je dit plaatje nog van een week geleden?
    www.iex.nl/Forum/Upload/2023/14662964...

    Maar nu deze:
    media.renaultgroup.com/wp-content/upl...

    Zoek de verschillen. Nou ja, één ding is duidelijk: in het tweede plaatje wordt Google of Google Maps nergens genoemd, terwijl het plaatje even toekomstgericht is.

    Toegegeven, het tweede plaatje gaat meer over hardware. Maar het lijkt toch te suggereren dat de samenwerking tussen Renault en Google minder allesomvattend en minder de-rest-uitsluitend is dan sommigen denken.
    Renault ontwikkeld een Software Defined Vehicle, net als zo'n beetje elke andere OEM. Ieder doet het op zijn eigen manier, Renault zoekt het in partnerships, VW Group verbrand miljarden via Cariad, en dat is nog een hele zoektocht.

    Renault partnerred met Google voor de "digital twin", met Android inclusief Google Built-In. Daarin zit dus Google Maps, assistant, YouTube, etc.

    Onder de "digital twin" van Google, zit Qualcomms "Digital Chassis".

    Dat geheel samen maakt Renault Software Defined Vehicle. Je suggestie die je stelt klopt dus niet. Al zou het wel kloppen, heeft TomTom er nog niets aan. Het klopt dat misschien dat TomTom in het B2B domein nog een reputatie heeft, maar als gewone consument een keus heeft tussen Google of TomTom, kiest een overweldigende meerderheid voor Google.

    Get over it.
  9. forum rang 4 vreemdvermogen 25 februari 2023 20:33
    quote:

    GLMF schreef op 25 februari 2023 15:17:

    “ Het forum van IEX.nl wordt door beursfondsen gewaardeerd én gevreesd. In 2020 was het beleggersplatform meermaals zelf in het nieuws. Om de orde te bewaken voert een moderator dagelijks 'oorlog tegen de rest van internettend Nederland'. 'De laatste tijd bevolken steeds meer galbakken de pagina's.'”

    fd.nl/beurs/1367796/een-beleggersforu...
    Gelukkig hebben we er hier op het TT forum geen last van. Alleen realisten en rozebrillendragers. Pais en vree
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 februari 2023 23:03
    quote:

    pwijsneus schreef op 25 februari 2023 17:02:

    [...]
    Renault ontwikkeld een Software Defined Vehicle, net als zo'n beetje elke andere OEM. Ieder doet het op zijn eigen manier, Renault zoekt het in partnerships, VW Group verbrand miljarden via Cariad, en dat is nog een hele zoektocht.

    Renault partnerred met Google voor de "digital twin", met Android inclusief Google Built-In. Daarin zit dus Google Maps, assistant, YouTube, etc.

    Onder de "digital twin" van Google, zit Qualcomms "Digital Chassis".

    Dat geheel samen maakt Renault Software Defined Vehicle. Je suggestie die je stelt klopt dus niet. Al zou het wel kloppen, heeft TomTom er nog niets aan. Het klopt dat misschien dat TomTom in het B2B domein nog een reputatie heeft, maar als gewone consument een keus heeft tussen Google of TomTom, kiest een overweldigende meerderheid voor Google.
    Je bent te stellig, wijsneus.
    www.iex.nl/Forum/Upload/2023/14662964...
    media.renaultgroup.com/wp-content/upl...

    Je zou kunnen zeggen dat beide plaatjes de bovenste laag (het cloud gebeuren) aan Google over laten, of liever gezegd aan het samenwerkingsverband Renault-Google. De onderste twee lagen, het 'digitale chassis' behoren duidelijk tot de samenwerking tussen Renault en Qualcomm. Het Car OperatingSystem wordt in het midden gelaten.

    Het interessante verschil zit in de 'In-car services'. Dat is de laag waar de eigenlijke navigatie en het map-gebruik in zitten.
    Waar het R-G plaatje deze laag eenzijdig en bijna exclusief aan Google lijkt toe te kennen, rekent het R-Q plaatje het tot het 'chassis'. Waar dus heel goed de software en content van Tomtom op kunnen draaien!

    Jij ziet het R-G plaatje als bewijs voor de definitieve en exclusieve (toekomstige) keus van Renault voor Google, voor alle lagen behalve de hardware. Maar dat is jouw persoonlijke interpretatie. Het R-Q schema laat zien dat Renault kennelijk ook andere opties open houdt.
    Volgens mij moet je het R-G plaatje alleen zien als illustratie van dát samenwerkingsverband, niet van een dwingende exclusieve en alles omvattende overeenkomst voor alle toekomstige Renault-modellen. Merk ook op dat de kop boven beide plaatjes identiek is, behalve dat in het ene sprake is van "Google major contribution" en in het andere van "Qualcomm major contribution".

    Je laatste zin begrijp ik niet. Denk je echt dat de consument de keuze van z'n automerk of -model af laat hangen van de map provider onder de motorkap? Bij de moderne ingebouwde systemen infotainment-systemen met hun merkafhankelijke 'smoel' en user interfaces ziet "de gewone consument" op eerste gezicht het verschil niet eens.
  11. forum rang 7 sniklaas 26 februari 2023 01:24
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 februari 2023 23:03:

    [...]
    de ‘toekomstige’ hardware <>software structuur is voor nagenoeg alle OEM’s gelijk, vergelijk de structuren maar van Renault, Volkswagen of Stellantis…

    Zo heeft zowel Renault als ook Volkswagen gekozen voor Qualcom omdat deze chips zowel de ‘assisted driving functies’ als ook het ‘infotainment’ deel processen, dus op dit moment heeft Qualcom de beste microprocessor voor mobiliteit in huis.

    Daarnaast was het voor Volkswagen in eigen beheer houden van de data de reden om de chips van Mobilye vaarwel te zeggen…

    Communicatie bij Renault voor alle toekomstige modellen is uitermate helder, strategische partnership met Qualcom voor de hardware en een strategische partnership met Google voor de software.

    Communicatie bij Volkswagen voor alle toekomstige modellen is voor het hardware gedeelte helder, daar is Qualcom de strategische partner en voor het software deel is het Cariad dat momenteel 90% van de functionaliteit inkoopt bij HERE, Horizon, Bosch etc en dat moet tegen 2025 teruggebracht zijn naar 40% en welke rol TT in dit proces speelt is mij niet duidelijk.

    Wat ik wel zie dat Cariad alle zeilen moet bijzetten om hun s/w deel tijdig en goed werkend beschikbaar te krijgen.
    Momenteel staat de geldkraan wijd open en worden kralen geregen aan het Cariad draadje en logischerwijs zou er een overnamebod op TT moeten komen.
    Vanaf level 3,4 streeft Cariad naar 100% eigen s/w ontwikkeling en is de rol van TT uitgespeeld.

    Hebben voor 3 jaar terug bij Volkswagen met de opzet van Cariad kapitalen fouten gemaakt in het besluit dat Volkswagen volledig eigenaar en de beschikking willen hebben over de data maar hebben verzuimd om Cariad leidend te maken vwb welk model met welke functionaliteit wanneer wordt geïntroduceerd.

    Bij elektrificatie en vanaf level 3 autonomous driving is s/w en data het meest belangrijke element van mobiliteit en heb je dat niet onder controle is je rol uitgespeeld…

    Dat is de keuze die OEM’s momenteel moeten maken, kiezen we voor een werkende suite van Google en geven de data uit ‘handen’ met als gevolg dat vanaf level 3 feitelijk ‘Google’ de macht heeft en de OEM niet veel meer wordt dan een manufacturer zoals Foxcon voor de smartphones.

    Of houd de OEM de regie in eigen handen door mbv partners een eigen s/w suite op te tuigen…
  12. forum rang 6 pwijsneus 26 februari 2023 08:38
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 25 februari 2023 23:03:

    [...]
    Je bent te stellig, wijsneus.
    www.iex.nl/Forum/Upload/2023/14662964...
    media.renaultgroup.com/wp-content/upl...

    Je zou kunnen zeggen dat beide plaatjes de bovenste laag (het cloud gebeuren) aan Google over laten, of liever gezegd aan het samenwerkingsverband Renault-Google. De onderste twee lagen, het 'digitale chassis' behoren duidelijk tot de samenwerking tussen Renault en Qualcomm. Het Car OperatingSystem wordt in het midden gelaten.

    Het interessante verschil zit in de 'In-car services'. Dat is de laag waar de eigenlijke navigatie en het map-gebruik in zitten.
    Waar het R-G plaatje deze laag eenzijdig en bijna exclusief aan Google lijkt toe te kennen, rekent het R-Q plaatje het tot het 'chassis'. Waar dus heel goed de software en content van Tomtom op kunnen draaien!

    Jij ziet het R-G plaatje als bewijs voor de definitieve en exclusieve (toekomstige) keus van Renault voor Google, voor alle lagen behalve de hardware. Maar dat is jouw persoonlijke interpretatie. Het R-Q schema laat zien dat Renault kennelijk ook andere opties open houdt.
    Volgens mij moet je het R-G plaatje alleen zien als illustratie van dát samenwerkingsverband, niet van een dwingende exclusieve en alles omvattende overeenkomst voor alle toekomstige Renault-modellen. Merk ook op dat de kop boven beide plaatjes identiek is, behalve dat in het ene sprake is van "Google major contribution" en in het andere van "Qualcomm major contribution".

    Je laatste zin begrijp ik niet. Denk je echt dat de consument de keuze van z'n automerk of -model af laat hangen van de map provider onder de motorkap? Bij de moderne ingebouwde systemen infotainment-systemen met hun merkafhankelijke 'smoel' en user interfaces ziet "de gewone consument" op eerste gezicht het verschil niet eens.
    Het car operating system is Google Automotive, Android. Zeg nou zelf, welke rol speelt TomTom in dit verhaal. Ik waardeer jullie pogingen om krampachtig te blijven beweren dat er niets aan de hand is, en Renault gewoon lekker doorgaat met kaarten van TomTom. Maar dat is niet zo, fake news, en misleidend voor beleggers.

    Nogmaals, in de nieuwe opzet zie je services van Google met Open R link, en we zien niets van TomTom. Die zijn eruit gegooid.

    BDB, indien het zo zou zijn, dat er in dit systeem ruimte zou zijn voorgelaten voor een optie naast Open R link met Google Maps, om TT navigatie te kiezen, kiest helemaal niemand voor TomTom. Iedereen kiest voor Google met Open R link omdat ze een bekend, vertrouwd systeem willen hebben waarvan ze weten dat het werkt.

    Ondanks dat wellicht de oplossing van TomTom ook prima is, met schijnbaar de beste traffic dienst. Dat gaat echter de gewone consument niet over de streep trekken.

    Is Apple ook nog klant bij TomTom? En is de move van Uber naar Google ook gunstig voor TomTom zoals Justin ons hier probeert wijs te maken.

    Je juist moet blij zijn met Google Built-In volgens Justin, dat schijnt een prijsopdrijvend effect te hebben voor indigo volgens de spindokter. Vind het knap verzonnen van jullie.

    Ik denk dat het omzetverlagend effect heeft op TomTom.
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 26 februari 2023 08:50
    Mercedes krijgt navigatie van Google Maps en dat is slecht nieuws voor Here Technologies

    Bestuurders van de auto's van Mercedes-Benz kunnen vanaf dit jaar het navigatiesysteem van Google Maps gebruiken. Daarmee wordt het in Nederland gevestigde Here Technologies gepasseerd en dat is een gevoelige klap voor het bedrijf.

    Mercedes-Benz heeft bekendgemaakt dat automobilisten dit jaar nog Google Maps kunnen gebruiken in nieuwe modellen.
    Het navigatiesysteem van het in Nederland gevestigde Here Technologies wordt daarmee gepasseerd.
    Dat is opvallend omdat Mercedes ooit juist mede-eigenaar werd van Here Technologies om Google buiten de deur te houden.

    De samenwerking met Google Maps, die Mercedes aankondigde als onderdeel van een nieuwe softwarestrategie, is een hard gelag voor Here Technologies. Dit bedrijf, met het hoofdkantoor in Amsterdam en een technologische afdeling in Eindhoven, is eigendom van Mercedes, maar wordt dus overgeslagen door het bedrijf uit Stuttgart. 'Dit kan het einde betekenen voor de grote rol van Here in de Duitse auto-industrie', zegt zelfstandig auto-analist Matthias Schmidt.

    In 2015 nam een consortium bestaande uit Daimler (het moederbedrijf van Mercedes), Audi en BMW het bedrijf voor €2,8 mrd over van Nokia, juist met het doel om een sterk alternatief voor Google in handen te hebben. Here is een van de grootste leveranciers voor ingebouwde navigatie in auto's, groter nog dan TomTom.

    Bron:
    fd.nl/bedrijfsleven/1468645/mercedes-...
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 26 februari 2023 08:51
    Lang werd aangenomen dat automakers niet snel in zee zouden gaan met Google, omdat ze daarmee de controle over de data van de auto's zouden verliezen, maar die tijd lijkt voorbij. Symbolisch voor die verschuiving is de overstap van de Nederlander Jorgen Behrens. Hij verruilde vorig jaar een baan als vicepresident van Here Technologies voor die functie bij de autonavigatietak van Google.
    Andere richting

    Mercedes en Google meldden geen financiële details over hun samenwerkingsverband, maar de Duitse zakenkrant Handelsblatt stelt op basis van ingewijden dat de automaker jaarlijks tientallen miljoenen zal overmaken naar Google voor de licenties van zijn diensten.

    Google's navigatie is onderdeel van het nieuwe softwaresysteem MB.OS dat Mercedes op poten heeft gezet. Eind 2024 moet dit systeem in de eerste nieuwe modelserie worden aangeboden. Handelsblatt schrijft dat Mercedes tot €2 mrd per jaar zal investeren in deze software.
  15. forum rang 8 Wereldbelegger 26 februari 2023 08:52
    De ceo van Mercedes, Ola Källenius, wilde tijdens de bekendmaking van de deal weinig kwijt aan journalisten over wat voor rol Here nog gaat spelen voor de automaker, maar liet enkel weten 'verder te willen' met Google. Een woordvoerder in Nederland meldt dat Here ook in de toekomst op bepaalde onderdelen zal blijven samenwerken met Mercedes en de huidige samenwerkingen 'voorlopig continueren'. Sommige automodellen blijven nog wel de software van Here gebruiken.

    Cariad
    Volgens analist Schmidt denken automakers inmiddels dat ze een aantal onderdelen van de software beter kunnen inkopen bij de techbedrijven in Californië dan dat ze het wiel zelf proberen uit te vinden. Als voorbeeld noemt hij het softwareproject van Volkswagen genaamd Cariad. Dat kende forse vertragingen en liep flink in de kosten. Het was een van de hoofdredenen voor het vertrek van Herbert Diess als ceo.

    Dat Mercedes nu dus eieren voor zijn geld kiest, vindt Schmidt dan ook een logische keuze. De automakers Polestar, Volvo en Renault kozen eerder al voor een volledig besturingssysteem van Google's Android in hun elektrische auto's, waartoe ook Google Maps behoort.

    Maar Mercedes is de eerste autofabrikant die Google Maps implementeert in zijn eigen software-systeem. Volgens Källenius blijft ook met de komst van Google alle data in handen van Mercedes. 'Het is ons huis, wij maken de regels en wij nemen de beslissingen', aldus de ceo.
  16. forum rang 8 Wereldbelegger 26 februari 2023 08:57
    De aankondigingen van Mercedes werden gedaan tijdens een software-update dag in Sunnyvale, Californië. Het bedrijf beschreef zijn overstap van een lappendeken van software van verschillende leveranciers naar controle over de kern van zijn software en het inschakelen van partners.

    Inkomsten Mercedes

    Mercedes genereerde in 2022 1,06 miljard dollar aan inkomsten uit software. Na de uitrol van zijn nieuwe MB.OS (besturingssysteem) verwacht het bedrijf dat dat cijfer tegen 2030 zal stijgen tot een hoog bedrag van één cijfer per miljard euro. Alle voertuigen op Mercedes’ toekomstige modulaire architectuurplatform zullen zogenaamde “hyperscreens” hebben die zich over de cockpit van de auto uitstrekken en de bestuurder een meeslepende digitale ervaring bieden.

    De voorzichtige raming van Mercedes van de inkomsten uit software als percentage van de totale inkomsten verschilt van andere bedrijven zoals Stellantis en General Motors, die hogere ramingen hebben gemaakt.

    Volgens Mercedes-CEO Ola Kaellenius “hanteren we een voorzichtige aanpak omdat niemand weet hoe groot die potentiële pot met goud in dit stadium is.”

    bron:
    www.techzine.nl/nieuws/applications/5...
  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 februari 2023 09:09
    quote:

    pwijsneus schreef op 26 februari 2023 08:38:

    [...]
    Het car operating system is Google Automotive, Android. Zeg nou zelf, welke rol speelt TomTom in dit verhaal. Ik waardeer jullie pogingen om krampachtig te blijven beweren dat er niets aan de hand is, en Renault gewoon lekker doorgaat met kaarten van TomTom. Maar dat is niet zo, fake news, en misleidend voor beleggers.

    Nogmaals, in de nieuwe opzet zie je services van Google met Open R link, en we zien niets van TomTom. Die zijn eruit gegooid.

    BDB, indien het zo zou zijn, dat er in dit systeem ruimte zou zijn voorgelaten voor een optie naast Open R link met Google Maps, om TT navigatie te kiezen, kiest helemaal niemand voor TomTom. Iedereen kiest voor Google met Open R link omdat ze een bekend, vertrouwd systeem willen hebben waarvan ze weten dat het werkt.

    Ondanks dat wellicht de oplossing van TomTom ook prima is, met schijnbaar de beste traffic dienst. Dat gaat echter de gewone consument niet over de streep trekken.

    Is Apple ook nog klant bij TomTom? En is de move van Uber naar Google ook gunstig voor TomTom zoals Justin ons hier probeert wijs te maken.

    Je juist moet blij zijn met Google Built-In volgens Justin, dat schijnt een prijsopdrijvend effect te hebben voor indigo volgens de spindokter. Vind het knap verzonnen van jullie.

    Ik denk dat het omzetverlagend effect heeft op TomTom.
    Sorry wijsneus, ik vind dit overtrokken, eenzijdig en speculatief, deels onwaar en insinuerend naar Justin.

    Dat iedereen, dus elke consument, automatisch zou kiezen voor "services van Google" zuig je uit je duim.

    Kom er misschien later op terug. Het is nu zondag, en ga via tv of internet een inspirerende RK-mis of andere chr. dienst volgen. Ben niet streng in de leer, maar alles op z'n tijd.
  18. forum rang 6 pwijsneus 26 februari 2023 09:10
    quote:

    GLMF schreef op 24 februari 2023 14:34:

    [...]
    nog even blijven oefenen op je ‘fake’ berichten

    Hey GLMF, is het Financieel Dagblad ook fake news?
    fd.nl/bedrijfsleven/1468645/mercedes-...

    De samenwerking met Google Maps, die Mercedes aankondigde als onderdeel van een nieuwe softwarestrategie, is een hard gelag voor Here Technologies. Dit bedrijf, met het hoofdkantoor in Amsterdam en een technologische afdeling in Eindhoven, is eigendom van Mercedes, maar wordt dus overgeslagen door het bedrijf uit Stuttgart. 'Dit kan het einde betekenen voor de grote rol van Here in de Duitse auto-industrie', zegt zelfstandig auto-analist Matthias Schmidt.

    In 2015 nam een consortium bestaande uit Daimler (het moederbedrijf van Mercedes), Audi en BMW het bedrijf voor €2,8 mrd over van Nokia, juist met het doel om een sterk alternatief voor Google in handen te hebben. Here is een van de grootste leveranciers voor ingebouwde navigatie in auto's, groter nog dan TomTom.
    ...
    Lang werd aangenomen dat automakers niet snel in zee zouden gaan met Google, omdat ze daarmee de controle over de data van de auto's zouden verliezen, maar die tijd lijkt voorbij. Symbolisch voor die verschuiving is de overstap van de Nederlander Jorgen Behrens. Hij verruilde vorig jaar een baan als vicepresident van Here Technologies voor die functie bij de autonavigatietak van Google.

    De ceo van Mercedes, Ola Källenius, wilde tijdens de bekendmaking van de deal weinig kwijt aan journalisten over wat voor rol Here nog gaat spelen voor de automaker, maar liet enkel weten 'verder te willen' met Google. Een woordvoerder in Nederland meldt dat Here ook in de toekomst op bepaalde onderdelen zal blijven samenwerken met Mercedes en de huidige samenwerkingen 'voorlopig continueren'. Sommige automodellen blijven nog wel de software van Here gebruiken.

    Cariad
    Volgens analist Schmidt denken automakers inmiddels dat ze een aantal onderdelen van de software beter kunnen inkopen bij de techbedrijven in Californië dan dat ze het wiel zelf proberen uit te vinden. Als voorbeeld noemt hij het softwareproject van Volkswagen genaamd Cariad. Dat kende forse vertragingen en liep flink in de kosten. Het was een van de hoofdredenen voor het vertrek van Herbert Diess als ceo.

    Dat Mercedes nu dus eieren voor zijn geld kiest, vindt Schmidt dan ook een logische keuze. De automakers Polestar, Volvo en Renault kozen eerder al voor een volledig besturingssysteem van Google's Android in hun elektrische auto's, waartoe ook Google Maps behoort.

    Maar Mercedes is de eerste autofabrikant die Google Maps implementeert in zijn eigen software-systeem. Volgens Källenius blijft ook met de komst van Google alle data in handen van Mercedes. 'Het is ons huis, wij maken de regels en wij nemen de beslissingen', aldus de ceo.


    Dit is niet alleen een bedreiging voor HERE, ook voor TomTom. In plaats van de CMD uit ons hooft te leren als een soort mantra, of affermaties lijkt het me als belegger zinvol om een open mind te houden, en de ontwikkelingen in de gehele markt in ogenschouw te nemen.

    Alleen afgaan op transcripts van Harold Goddijn of uitspraken op de CMD levert mijns inziens een te beperkte en smalle blik op, onvoldoende om de kansen van TomTom in de toekomst realistisch in te schatten.

    Als Mercedes zomaar kan overstappen van HERE naar Google is dit groot nieuws, en heeft ook impact op TomTom. Hou het scherp in de gaten, en vraag je af wat dit kan betekenen voor TomTom's doelstelling om in tot 2025 met 10%> omzetgroet te realiseren, en op 600mln met 10% FCF wil uitkomen.

    Niet zo gek dat alle analisten inclusief de meest positieve nu al geen vertrouwen hebben in TT's eigen ambitie. Ze komen niet verder dan 592 met een FCF van 9%. Dat terwijl ze allemaal naar de CMD zijn geweest een paar maanden terug.
  19. forum rang 6 pwijsneus 26 februari 2023 09:14
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 februari 2023 09:09:

    [...]
    Sorry wijsneus, ik vind dit overtrokken, eenzijdig en speculatief, deels onwaar en insinuerend naar Justin.

    Dat iedereen, dus elke consument, automatisch zou kiezen voor "services van Google" zuig je uit je duim.

    Kom er misschien later op terug. Het is nu zondag, en ga via tv of internet een inspirerende RK-mis of andere chr. dienst volgen. Ben niet streng in de leer, maar alles op z'n tijd.
    Google Maps gebruikersgraad is hoger dan 75%>

    Niet alleen krijg je bij Google alleen Maps, je krijgt ook YouTube, de assistent, mail, prachtige streetview.

    Ben het met je eens dat niet elke consument zal kiezen voor Renault's Open R Link indien ze ook nog de keus zouden hebben voor een ander systeem. Maar je weet niet eens of Renault die keus gaat bieden straks! Een handje vol mensen zal kiezen voor iets anders. Net als dat er ook mensen zijn die geen Windows, maar Linux op hun PC hebben staan.

    Dat is verwaarloosbaar.

    Bovendien, ik verwacht dat Open R Link met Google services het enige systeem is wat wordt aangeboden door Renault. Dan heb je ook beschikking over de Google Play Store. Mocht je nou als consument echt per sé TomTom willen gebruiken zou je altijd nog de app kunnen downloaden. Dat scheelt dan misschien nog iets.
  20. forum rang 8 Wereldbelegger 26 februari 2023 09:16
    Is de auto-industrie wel klaar voor de omslag naar elektrisch?

    Nils Poel, manager handel en marktzaken bij Clepa, wijst erop dat er momenteel aanzienlijk minder auto’s in de EU worden gebouwd dan voor de pandemie. “Om weer minimaal op het gewenste niveau te komen wordt het sprinten tegen de berg op. De luxere, premium-merken liggen op koers. De grote uitdaging is om elektrische auto's voor de massa te produceren. Die stap naar het middensegment moet nog gemaakt worden.”

    Nieuwenhuis vindt de huidige situatie in veel opzichten vergelijkbaar met de overgang naar massaproductie zo’n honderd jaar geleden. “Toen moesten firma’s als Ford alles binnenshuis produceren aangezien er geen toeleveranciers waren die hun volumes aankonden. Zoals honderd jaar geleden zien we dus eerst de massaproductie van auto’s opstarten en dan uiteindelijk ook een toeleveringsketen.”
    Of ‘2035' wordt gehaald zal nog spannend worden

    Een grote zorg voor de toeleveranciers is de beschikbaarheid van vitale onderdelen als chips en batterijen. Poel: “Ook de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de transformatie naar elektrisch te voltooien, verdienen nog meer aandacht. Een auto met een stekker is een heel ander soort product, met andere materialen en processen. Niet alle werknemers in de sector kunnen zomaar even worden omgeschoold tot expert in software of elektriciteit.” Volgens Clepa bieden toeleveringsbedrijven in de autobranche werk aan ongeveer 600.000 mensen wier werk afhankelijk is van de verbrandingsmotor.

    Nieuwenhuis verwacht de komende tien jaar ‘hier en daar wat haperingen’ in de aanvoer waardoor de productie achterblijft. “Toch zijn er studies die aantonen dat er op langere termijn voldoende voorraden zijn van die nieuwe materialen. Het duurt even voordat je een mijn en een verwerkingsfaciliteit op poten hebt gezet.”

    Of ‘2035’ wordt gehaald zal nog spannend worden, denkt Poel. Hij vergelijkt de situatie met het opladen van auto-batterij, wat tot 80 procent laden soepel werkt: “Het gaat om die laatste 20 procent.”

    bron:
    www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/is...
1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 66 67 68 69 70 ... 74 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links