Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 324,5K

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 74 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 3 februari 2023 09:35
    quote:

    pwijsneus schreef op 3 februari 2023 07:30:

    [...]

    Dit is wat winsome terecht aanstipte, de verliesgevendheid is groter geworden, ondanks stijgende omzet.

    Hogere omzet, hogere kosten, resulteert in meer verlies.

    @hvasd, idd, gelukkig hebben we het dividend nog :D
    Winsome en pwijsneus vertellen altijd precies hetzelfde
  2. forum rang 6 JustRevisited 3 februari 2023 09:42
    quote:

    JP Samosa schreef op 3 februari 2023 08:13:

    Ik lees hierboven iets wat lijkt op creatief boekhouden….
    Denk geen groene cijfers op het einde van de dag
    Ik zie het exact andersom.

    Vorig jaar werd gewaarschuwd: onze contracten gaan steeds meer naar online maps en dit drukt onze cijfers optisch, omdat ze langzamer in de cijfers lopen (langjarige contracten).

    Nu de nieuwe deals zoals Hyundai ook allemaal volledig online zijn — de overstap versnelt zich — zou dit negatieve effect zich alleen maar versterken. Dit is nu ongedaan gemaakt door IFRS zo te rapporteren dat de gap met operational revenue (wat je daadwerkelijk in cash binnenkrijgt) niet té groot wordt. Eigenlijk is dus vorig jaar onder-gerapporteerd en niet komende jaren over-gerapporteerd.

    Per 2025 is dit hele effect weg. Dan rijden alle auto’s online en is er geen verschil meer tussen oude en nieuwe manieren van rapporteren.

    Dat er verder cash uit gaat vind ik niet zo gek, men is bij TT het plafform aan het afronden dat jarenlang groei moet realiseren en waar heel veel werk in zit: op de CMD werd verteld 400 à 500 man. Dit is dus een mammoet project.

    De Enterprise omzet ging slechts 3 mio omlaag na de heronderhandeling van contracten ivm open data en gaat per Q4 weer groeien. De zorg of Enterprise weer “op het oude niveau komt” kan de prullenbak in. Er moet slechts 3 mio per kwartaal gecompenseerd worden met een project waar honderden miljoenen investeringen in zitten en natuurlijk ook een businesscase (overweging van kosten vs baten) onder ligt. Je gaat niet honderden miljoenen uitgeven voor een paar miljoen groei.
  3. forum rang 7 sniklaas 3 februari 2023 09:47
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 februari 2023 09:42:

    [...]
    Er moet slechts 3 mio per kwartaal gecompenseerd worden
    Justin, je vergeet gemakshalve de inflatie die ik als aandeelhouder ook terug wens te zien in een stijging van de omzet en niet enkel in de toename van de kosten...
  4. forum rang 6 JustRevisited 3 februari 2023 09:49
    quote:

    win some... schreef op 3 februari 2023 08:14:

    [...]

    Outlook van LT voor 2023 was 425-475 mio. Met een positeif effect van de TiTa-tovenaar truc van 40 mio zou dit 465-515 mio worden. Het wordt echter 455-485 mio. Feitelijk is dit gewoon een outlookverlaging. Net als bij de aanpassing van de FCF-definitie in Q2 2022 wordt beleggers weer een rad voor de ogen gedraaid.
    Je moet gewoon naar operational revenue kijken

    Als de overgang naar online zich versneld heeft (dit zei de managing director automotive ook op de cmd) dan zou je daar extra last van hebben en je outlook moeten verlagen alleen door dit optische verschil.

    We kunnen TT nu in elk geval een keertje niet kwalijk nemen dat ze de cijfers en prognoses optisch slechter laten lijken.
  5. forum rang 6 JustRevisited 3 februari 2023 09:51
    quote:

    sniklaas schreef op 3 februari 2023 09:47:

    [...]Justin, je vergeet gemakshalve de inflatie die ik als aandeelhouder ook terug wenst te zien in een stijging van de omzet en niet enkel in de toename van de kosten...
    Contracten duren gemiddeld 3 jaar en bij verlenging wordt prijsverhoging doorgevoerd. Dus inflatiecorrectie gaat geleidelijk
  6. forum rang 6 pwijsneus 3 februari 2023 09:53
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 februari 2023 09:51:

    [...]

    Contracten duren gemiddeld 3 jaar en bij verlenging wordt prijsverhoging doorgevoerd. Dus inflatiecorrectie gaat geleidelijk
    Vraag me af of bij de contractonderhandelingen met MS er een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

    Ook levert TomTom steeds meer diensten, ADAS, HD-maps, ISA, EV routing, Digital Cockpit.... dit resulteert vreemd genoeg niet echt in substantiele groei.

    Winsome en ik geven idd vaak hetzelfde aan, waarschijnlijk omdat we gewoon naar de feiten kijken en niet alleen naar de CMD.

    Mooie dag vandaag, vergeet ook niet winst te nemen.
  7. forum rang 7 sniklaas 3 februari 2023 09:55
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 3 februari 2023 09:48:

    En dan moet de CC nog beginnen
    Slot 7,77 minimaal
    de grootste uitdaging bij @TOM2 is het vasthouden van koerswinst, vandaag op mooie automotive omzetcijfers (ook zonder de €10 mio oppoets aktie in Q4) stijgen is 1 deze stijging de komende beursdagen vasthouden is weer een ander verhaal waarin @TOM2 zich nog moet bewijzen....Volume is ernaar om vandaag dat eurootje koersaanwas van de afgelopen tijd te verzilveren...
  8. forum rang 6 JustRevisited 3 februari 2023 09:58
    quote:

    moneymaker_BX schreef op 3 februari 2023 09:48:

    En dan moet de CC nog beginnen
    Slot 7,77 minimaal
    Een paar procent in de plus verwacht ik. Misschien de daghoog al gezien. De cijfers zijn goed en laten zien dat de economie en supply chain zich herstelt.

    De omzet IFRS wordt wat positief vertekend (of eigenlijk een negatieve vertekening ongedaan gemaakt) en de cashflow werd wat negatief vertekend.

    Belangrijkste is dat het maps platform op schema ligt. Die gaat in Q2 live en moet voor groei zorgen. Dit zou eerst begin dit jaar live gaan en dat verklaart (vermoed ik) dat we iets achterlopen op outlooks uit het verleden.

    Ik denk slot tussen 7.20 - 7.30 *tenzij* de conference call nog mooie positieve inzichten biedt. Bijvoorbeeld dat ook dit jaar een goede order intake wordt verwacht. Dit is afwachten.
  9. forum rang 7 tatje 3 februari 2023 10:01
    Nou voor 2023 rekent Tom Tom op een FCF tussen 0 en 5%.

    LT dus tussen 455 en 485

    Is 455 0% FCF en 485 5% FCF, dan zou 470 dus 2,5% FCF zijn ( jip en janneke )
    Tenslotte is het verschil in gross profit 30 miljoen maal 90% is 27 miljoen bij 455 of 485.

    Our Automotive products have evolved into API-based updates and services in combination with an
    initial onboard map, from a predominantly onboard offering including updates. As a result of this
    change, the timing of IFRS revenue recognition for new map subscription contracts changed from Q4
    2022 onward. In the fourth quarter of 2022, the impact on reported revenue was a positive effect of
    €9.6 million, and we expect the positive impact on full-year 2023 revenue to be around €40 million.

    De reservering van een gedeelte van de omzet wordt minder.

    Minder reservering en meer IFRS omzet.

    truc met de duif :-)

    Hebben de analisten met deze truc wel flink bij de sl.rf gehad.
    Consensus 2023 2024 en 2025 kan bij het oud vuil.

    En straks is alles online en Harold zei, online geeft een jaarlijkse fee.

    Als consumer toch een kleine blijver is, dan loopt alleen consumer als automotive tot nu en automotive gaat als Enterprise lopen.

    Deferred gaat dan van 400 naar 100, maar dan is de winst ook ernaar :-)
  10. forum rang 7 sniklaas 3 februari 2023 10:03
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 februari 2023 09:51:

    [...]Contracten duren gemiddeld 3 jaar en bij verlenging wordt prijsverhoging doorgevoerd. Dus inflatiecorrectie gaat geleidelijk
    De prijszetting in contracten is inclusief de verwachting van inflatie gedurende de looptijd en daarnaast starten elk jaar nieuwe contracten en lopen oude af waardoor in elk jaar de inflatie in de omzet wordt gecompenseerd, behoudens natuurlijk in het afgelopen jaar waar de inflatie fors hoger lag dan verwacht wat natuurlijk bij het aangaan van alle nieuwe contracten wordt gecompenseerd, tenminste wanneer het bedrijf in staat is kostenstijgingen door te berekenen naar de klanten, niet het sterkste punt bij TT...
  11. forum rang 6 win some... 3 februari 2023 10:07
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 februari 2023 09:42:

    [...]

    Ik zie het exact andersom.

    Vorig jaar werd gewaarschuwd: onze contracten gaan steeds meer naar online maps en dit drukt onze cijfers optisch, omdat ze langzamer in de cijfers lopen (langjarige contracten).

    Nu de nieuwe deals zoals Hyundai ook allemaal volledig online zijn — de overstap versnelt zich — zou dit negatieve effect zich alleen maar versterken. Dit is nu ongedaan gemaakt door IFRS zo te rapporteren dat de gap met operational revenue (wat je daadwerkelijk in cash binnenkrijgt) niet té groot wordt. Eigenlijk is dus vorig jaar onder-gerapporteerd en niet komende jaren over-gerapporteerd.

    [...]
    Blijft nog steeds creatief boekhouden. En dat is nog een vriendelijke beoordeling.

    Wanneer je eerlijk en transparant rapporteert, handel je niet zoals TT nu doet. Ten eerste ga je dit soort wijzigingen in de manier van omzet erkenning niet tijdens een jaar invoeren, maar laat je dit voor een nieuw jaar ingaan. En daarbij ga je dit niet gebruiken om te beweren dat je de outlook voor 2023 hebt verhoogd, waarmee je ten onrechte suggereert dat de operationele verwachtingen zijn verbeterd t.o.v. de eerdere gegeven outlook. Feitelij is de outlook zelfs verlaagd.

    Vergelijk ook de reorganisatiekosten van Q2. Dit zorgde voor een lagere FCF, maar toen was TT er als de kippen bij om de definitie van de FCF aan te passen. Want een lagere FCF komt natuurlijk niet goed over.

    Boejhoudkundige aanpassingen worden dus enerzijds gebruikt om bepaalde zaken mooier voor te stellen dan ze zijn en anderzijds om minder mooie dingen te verbloemen.
  12. forum rang 7 sniklaas 3 februari 2023 10:07
    quote:

    tatje schreef op 3 februari 2023 10:01:

    Nou voor 2023 rekent Tom Tom op een FCF tussen 0 en 5%.
    Je weet toch Martin dat TT niet kan rekenen en daarbij de spelregels aanpast gedurende de wedstrijd...

    De -2% berekening in oktober werd -5% in december is 150% ernaast dus die voorspelling van 0% tot 5% kun je met een hele berg zout nemen...
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 3 februari 2023 10:13
    quote:

    win some... schreef op 3 februari 2023 10:07:

    [...]

    Blijft nog steeds creatief boekhouden. En dat is nog een vriendelijke beoordeling.

    Wanneer je eerlijk en transparant rapporteert, handel je niet zoals TT nu doet. Ten eerste ga je dit soort wijzigingen in de manier van omzet erkenning niet tijdens een jaar invoeren, maar laat je dit voor een nieuw jaar ingaan. En daarbij ga je dit niet gebruiken om te beweren dat je de outlook voor 2023 hebt verhoogd, waarmee je ten onrechte suggereert dat de operationele verwachtingen zijn verbeterd t.o.v. de eerdere gegeven outlook. Feitelij is de outlook zelfs verlaagd.

    Vergelijk ook de reorganisatiekosten van Q2. Dit zorgde voor een lagere FCF, maar toen was TT er als de kippen bij om de definitie van de FCF aan te passen. Want een lagere FCF komt natuurlijk niet goed over.

    Boejhoudkundige aanpassingen worden dus enerzijds gebruikt om bepaalde zaken mooier voor te stellen dan ze zijn en anderzijds om minder mooie dingen te verbloemen.
    Ik ben benieuwd naar de reorganisatiekosten voor 2023 en wat het zou kunnen opleveren.

    Die reorganisatiekosten van 25,9 milj levert in Q4 4 miljoen op aan minder personeelslasten.
    Ik meen mij te herinneren dat het ontslag van 500 medewerkers in juni op dit draadje 40miljoen per jaar zou opleveren
1.480 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 74 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links