Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 115 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 NewKidInTown 17 oktober 2021 18:34
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 17 oktober 2021 09:45:

    ......Voor een land als NL zou een fantastisch zijn als hier procentueel de meeste zelfrijzende auto’s rijden.
    ......
    Er zijn meerdere wegen die naar zelfrijzende auto’s leiden.
    Ik ken eigenlijk maar 1 automerk dat indertijd zelfrijzend was, Citroen met verschillende GS en CS modellen. Gingen zelf rijzen als de auto gestart was. En zakten weer als de motor werd afgezet, was nog wel eens een beetje tricky, als je bijvoorbeeld naast een hoge stoeprand stond en de deur was nog open, dan kun je wel raden wat er dan gebeurde.
  2. forum rang 6 NewKidInTown 17 oktober 2021 18:35
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 17 oktober 2021 17:59:

    Bijbehorende optieconstructie?
    Maart 2022 of juni 2022?
    zes om acht?
    zes om negen?
    Wat raadt u aan/wat zou u doen?
    Nu we twee maanden verder zijn t.o.v. augustus post.
    JA, ik zou het wel doen, sterker nog......

    Optie-expiratie voor HG c.s. is mei 2022, dus ik zou eerder de juni nemen dan de maart, als ik ze zou hebben :-)

    Nu moet ik eerlijk zeggen, de helft heb ik niet, heb ze verkocht maar had ze niet.
  3. bekeken 17 oktober 2021 18:57
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 oktober 2021 16:41:

    [...]

    TT ging naar de beurs voor 17,50 zeg ik uit mijn hoofd en deed nog een keer een emissie ergens in de 4. Als je aan beiden meegedaan zou hebben, dan heb je nu echt geen koers van 80 euro nodig voor enig rendement.

    82 euro per aandeel investeringen is meer dan 10 miljard. Zoveel kan TT niet eens geïnvesteerd hebben. 2,8 miljard voor TeleAtlas + 300 miljoen per jaar aan R&D.

    Euro 5.727,2 miljoen om precies te zijn sinds de overname van TeleAtlas in 2008, waarvan 2,55 miljard in R&D.

  4. forum rang 6 win some... 17 oktober 2021 20:55
    quote:

    visje schreef op 17 oktober 2021 20:30:

    ja klopt garmin doet het beter, helemaal mee eens, echter zonder teleatlas was tom2 al niet meer in de listing voor gekomen. kost wat het kost

    Garmin heeft destijds de biedingenstrijd om Teleatlas van TT verloren. Maar zonder Teleatlas bestaat Garmin ook nog steeds. Zonder overname van Teleatlas was TT waarschijnlijk wel andere richtingen ingegaan. Was men de sportsbusiness eerder begonnen en had dit daardoor mogelijk wel succes gehad. Of men had Telematics verder uitgebouwd.

    Waarbij ik wel meteen zeg dat de overname van Teleatlas destijds wel een logische stap was. De financiële crisis en gratis maps van Google waren destijds niet te voorzien, maar hebben er wel toe bijgedragen dat de overname tot nu toe financieel gezien teleurstellende resultaten heeft opgeleverd.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 oktober 2021 22:42
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 16 oktober 2021 12:56:

    [...]
    Was even zoeken.
    ihsmarkit.com/research-analysis/chips...

    Wereldbelegger
    7 oktober 2021 14:05
    Dag NA de cijfers nieuwe production forecasts van IHS.
    15 oktober is ook expiratiedag.
    Kan zo maar een spannend dagje worden voor de koers van TT

    Next production outlook revision due 15th Oct

    In our last (16th September) update to our production forecasts, we made pronounced downgrades to our near-term (2021 and 2022) production outlooks (by 6.2% and 9.9% respectively) triggered primarily by a substantial worsening of signals received via our ongoing supply chain channel checks. We continue to hear negative noises. We will provide our next forecast update is due on 15th October.

    bron:
    ihsmarkit.com/research-analysis/chips...
    Bedankt.

    Die 15 october release is alleen commercieel (tegen betaling) beschikbaar?

  6. forum rang 7 sniklaas 18 oktober 2021 01:57
    quote:

    boem! schreef op 17 oktober 2021 02:40:

    Nu @sniklaas om is en de 550 mio voor Loc Techn binnen bereik ziet voor 2023 ben ik uiterst benieuwd naar de visie van @Vanillasky.

    WAt verwacht jij aan Loc Techn in 2022 en 2023?
    Goed lezen Martin, €450 mio voor 2022 is mijn verwachting, voor 2023 doe ik nog geen uitspraken…
  7. forum rang 6 boem! 18 oktober 2021 03:18
    Ik heb het goed gelezen @sniklaas.

    Jij geeft een omzet aan van 175 voor Enterprice en 275 mio voor Automotive in 2022.

    Omdat beiden aan de onderkant van mijn verwachting mbt de omzet 2022 liggen te weten:
    Enterprise 175-185 mio
    Automotive 14%-16% van 2miljard = 280-320 mio
    geef jij toch echt aan dat een Loc Tech omzet ad 550 mio voor 2023 tot de mogelijkheden behoort.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 oktober 2021 07:08
    quote:

    Topper schreef op 15 oktober 2021 20:39:

    ...
    Harold zou de waarde van TomTom beter willen uitleggen, volgens een interview eind 2018. Althans dat was wel de indruk die hij wekte. Bijna 3 jaar later is daar niets van terug te zien. Ik kan het niet echt onderbouwen maar ik geloof ook niet echt in een beursexit door Harold + Private Equity. Ergens denk ik dat hij daar toch te trots voor is. Ik denk dat zijn doel is om TomTom uiteindelijk onder te brengen in een tech bedrijf. Microsoft, Nvidia, Qualcomm, Intel om maar een paar partijen te noemen.
    Ik ga er vanuit dat ook Harold een keer wil cashen en met pensioen gaat. Tot die tijd hou ik de aandelen aan. En tussentijds maar wat extra proberen te verdienen met boosters / sprinters op de dips.
    ...
    Die lucratieve (steelse?) beurs-exit geloof ik ook niet meer zo in. Als dat HG's doel was, was het al eerder gebeurd, bv. in 2015.

    Dat HG's motief voor zelfstandig doorgaan zou zijn dat hij hoopt dat TT ooit vele malen meer waard zal worden door hun vindingen (HD-maps, Road DNA etc.), geloof ik ook niet. Daarvoor is de concurrentie te groot en de markt te moeilijk. 'Gewone' maps en traffic zijn commodities geworden. Dat TT's traffic verreweg de beste ter wereld is beseffen de meeste mensen niet.

    Onderbrengen in een groot tech-bedrijf zou kunnen. Maar ik geloof niet dat geld voor zichzelf nog HG's grootste drijfveer is. Daarvan heeft hij meer dan genoeg, dat krijgt hij van zijn leven niet meer op. Zo geeft mede-founder Geelen, die toch minder binnen harkte dan HG, al vele jaren veel weg aan zijn Turing Foundation. Waarvoor overigens veel lof, zijn jaarlijkse Turingprijs voor het beste gedicht is extreem populair in NL dichterskringen.

    Ik denk aan een ander motief, mogelijk niet HG's belangrijkste motief, maar wel een van zijn motieven. En dat is idd trots. Niet de trots om een nog groter bedrijf te worden (op dat vlak heeft hij in 2006-2009 al gescoord) maar om met de CEO's (of althans de bobo's daar net onder) van de grote OEM's aan tafel te zitten.

    Hij praat mee met de grote mannen van VW etc. In elke CC praat hij over de plannen van de grote OEM's, waarvan hij geheel op de hoogte zou zijn. Hij 'snapt' het automotive gebeuren in de wereld. De koers laat hij aan de beurs, de cijfers aan Taco.

    Ik hoop dat hij idd vaak met de grote autobazen aan tafel zit. Al zal dat denk ik niet aan boord van zijn jacht zijn waar hij de meeste tijd verblijft.

  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 oktober 2021 08:23
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 16 oktober 2021 09:03:

    Tussen het sluiten van een deal en de 1e implementatie zit vaak minimaal 3 jaar. Dus of en wanneer Google wordt toegepast en in welke modellen is nog niet duidelijk.
    Bij Renault is het idd afwachten?

    Maar je schreef zelf over de mistige toestand bij bepaalde Ford-modellen. Deels Google, deels TomTom?

    Dat 'gemixte' lijkt overigens steeds meer verleden tijd te worden. Vroeger schreef ik wel eens: "iedereen doet het met iedereen in kaarten- en navigatieland". TT hielp daar trouwens aan mee met hun ontwikkeling van of medewerking aan uitwisselingsstandaards als OpenLR, NDS en nu ook Adasis.

    Nu wordt dat minder. Justin schreef ergens terecht dat de ADAS- en HD-ontwikkeling gaat in de richting van dedicated en complete suites van navigatie-, lokalisatie- en assisted-driving software.
    OEM's willen nu het hele pakket in 1 keer, zo lijkt het, met overslaan van de Bosches en Conti's van deze wereld.

    PS1.
    Dit is ook een reactie op diverse andere post hier in dezelfde geest. Ik ga daar niet stuk voor stuk op reageren, sorry.

    PS2. Over die standaards: ik wil niet opscheppen maar tot ca 2003 was het mijn professionele wereld. Ik 'deed' die standaardisatie in de diverse Europese en wereldwijde organisaties (ISO) namens de NL overheid (lees RWS), voor zover de overheid daar een rol in had.
    Dat OpenLR van TomTom (officiële auteurs Geelen en Pauwels) is een iets meer gedetailleerde versie van wat ik ooit bedacht. De eerste "OpenLR' database voor het NL wegennet werd door mij en collega's al in de 90-er jaren gemaakt, en dat was de eerste in Europa.

    Ook kan je op de TT-site, na enig zoeken, lezen over Datex en Tpeg. Zelfde verhaal, ik ben mede-auteur van hun event-database. Meer dan 3000 events/incidents die zich in het verkeer kunnen voordoen. De letterlijke NL-tekst achter de TT-icoontjes op je scherm is grotendeels van mij afkomstig.
    Inmiddels in tig (ook Oost-Europese) talen vertaald, incl. de meer technische definities. De uitdraai hier bij mij thuis kan ik nauwelijks tillen.

    TomTom heeft meer te danken aan mij dan ik aan hen. Zeker weten.

  10. forum rang 7 sniklaas 18 oktober 2021 08:50
    quote:

    boem! schreef op 18 oktober 2021 03:18:

    Ik heb het goed gelezen @sniklaas.

    Jij geeft een omzet aan van 175 voor Enterprice en 275 mio voor Automotive in 2022.

    Omdat beiden aan de onderkant van mijn verwachting mbt de omzet 2022 liggen te weten:
    Enterprise 175-185 mio
    Automotive 14%-16% van 2miljard = 280-320 mio
    geef jij toch echt aan dat een Loc Tech omzet ad 550 mio voor 2023 tot de mogelijkheden behoort.

    Martin, je begint wederom vervelende trekjes te vertonen, ik geef GEEN verwachting af voor 2023..

    De €550 mio voor 2023 is jouw aanname en niet de mijne…
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 oktober 2021 08:57
    quote:

    boem! schreef op 16 oktober 2021 09:27:

    Klopt maar de pricing power die TT momenteel bezit is ruim voldoende om bij stijgende prod omzetten mooie FCF voor te toveren.

    Wat zie jij als mogelijke prod omzet in 2022 en 2023 voor TT rekening houdend met jouw conclusies maar uitgaande van een prod-omzet in 2018 en 2019 van resp 318 mio en 381 mio.

    Ikzelf schat die in op 350 mio en 410 mio.
    Ga zelf maar rekenen met mijn schattingen voor de wereldwijde autoproductie, en mijn schatting van 15-20 euro omzet per nieuwe auto met TT inside..

    Over de take rate en TT's marktaandeel mag je je eigen aannamen doen...
    twitter.com/ACE_09876/status/14493156...

    Let wel: de link is van voor de coronacrisis.

  12. forum rang 7 sniklaas 18 oktober 2021 09:13
    quote:

    boem! schreef op 18 oktober 2021 09:01:

    Ik heb nergens aangegeven wat jouw verwachting is voor 2023.

    Ik stel op basis van JOUW verwachting voor 2022 van 450 mio en in samenhang met JOUW verwachting voor 2021 ad 390 mio dat MIJN verwachting voor 2023 ad 550 mio aansluiting heeft.

    450/390 x 450 = 520 mio.
    ’Nu @sniklaas om is en de 550 mio voor Loc Techn binnen bereik ziet voor 2023’

    Bovenstaande is JOUW uitspraak, ik ben NIET om en schrijf GEEN verwachting op voor 2023…
2.287 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 115 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links