Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,550 10 mei 2024 17:35
  • -0,035 (-0,63%) Dagrange 5,550 - 5,625
  • 204.317 Gem. (3M) 274,3K

TT Juli 2020

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 63 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ketchup 16 juli 2020 11:08

    volgens mij hoef je er bij TT helemaal geen ingewikkelde berekeningen op los te laten
    het is wat dat betreft simpel, uiteindelijk draait het straks om A & E
    dus 3 vragen

    - wanneer zien we een omzet van 1 miljard euro ?
    antwoord: TT geeft geen enkele indicatie voor omzet of winstgevendheid over de deals die zij afsluit, dus behalve de 'intimi' die de helft van de uitstaande aandelen vertegenwoordigen hebben de reguliere aandeelhouders geen inkijk op de cijfers
    dat maakt TT toch een onpopulair fonds voor beleggingen, daar zij qua cijfers nog immer verlieslatend draait ( en geloof me dat vind een HG prima zo )

    - wanneer gaan we TT aan een Opex zien van 550 mio ?
    antwoord: ook hier geeft TT geen indicatie, buiten dat ze stellen dat ze zullen blijven investeren in R & D , maar om welke bedragen en welke periode het gaat, geven zij geen informatie

    - de marge van 80% is dat een trend , of een one-off ?
    antwoord: nou daar zijn de indicaties duidelijk, is de enige zekerheid die we hebben het is een trend, maar ook daar weten we dat op de lange termijn hoge marges vaak moeilijk houdbaar zijn
    .... maar aangezien de positie van TT versus HERE aansterkt, is de dreiging dus veel meer van een Google en HG weet wat Google voor schade kan aanrichten dat heeft hij aan de lijve ondervonden, dus hij is gewaarschuwd en hij weet ook dat als het op pure power-play aankomt hij dit niet gaat winnen, dus een strategische-financieel-sterke partner die instapt is zeker een optie.

    wat betekend dit voor het aandeel ?
    nou, er is voor nu te weinig informatie om aan koersdoelen van 12 of 15 euro te denken, maar we weten wel dat de ondernemingswaarde van TT aan 600 mio euro te laag is, zeker als we zien dat HERE op een glijbaan investeerders weet te strikken basis 2.5/3.0 miljard euro

    je gelooft toch zelf niet dat HERE ondanks dat die een marktpenetratie hebben van 2 x TT , 5 x zoveel waard zijn ?

    dus , hoe vervelend deze incestueze verhouding bij TT van grootaandeelhouders/bestuurders versus de reguliere aandeelhouder en hoe moeizaam het voor TT is om duidelijk te willen maken wanneer de lekken voor omzetverdamping en kosten gedicht zijn , het is mi wel koopwaardig en natuurlijk iedereen koopt liever aan 7 min dan aan 8 plus, maar het gaat hier niet om 1 euro
    het gaat erom is TT over 3-5 jaar een 30 euro aandeel ?
  2. forum rang 4 H. Berkhof 16 juli 2020 11:12
    [quote alias=ketchup id=12574945 date=202007161108]

    AB

    Ook dit is voor mij (als leek) waardevolle informatie.

    Misschien ligt er allang ergens in de la een overeenkomst die de partijen zegt de kiezen op elkaar te houden tot een bepaalde datum of bij het behalen van bepaalde doelen. Weet jij veel.

    Wat zou jij dan doen?
  3. forum rang 6 tatje 16 juli 2020 11:21
    Ketchup zegt :

    Dus , hoe vervelend deze incestueuze verhouding bij TT van grootaandeelhouders/bestuurders versus de reguliere aandeelhouder en hoe moeizaam het voor TT is om duidelijk te willen maken wanneer de lekken voor omzetverdamping en kosten gedicht zijn , het is mi wel koopwaardig en natuurlijk iedereen koopt liever aan 7 min dan aan 8 plus, maar het gaat hier niet om 1 euro
    het gaat erom is TT over 3-5 jaar een 30 euro aandeel ?

    "" het is mi wel koopwaardig en natuurlijk iedereen koopt liever aan 7 min dan aan 8 plus, maar het gaat hier niet om 1 euro het gaat erom is TT over 3-5 jaar een 30 euro aandeel ?

    De spijker op zijn kop .
  4. forum rang 6 NewKidInTown 16 juli 2020 11:30
    quote:

    Ikkenietweten schreef op 16 juli 2020 10:57:

    quote alias=boem! id=12574194 date=202007160146

    AB
    Voor mij als (ook) LT-belegger waardevolle informatie.
    Ik heb er helemaal niks aan, lappen tekst die mij in het geheel niet imponeren, maar in the end heeft het geen voorspellende waarde en komen z'n luchtspiegelingen nooit uit.

    Misschien lopen de doelstellingen te veel uiteen, ik zelf zit hier om geld te verdienen....

    EDIT: laat ie alsjeblieft NIET zo doorgaan
  5. forum rang 4 H. Berkhof 16 juli 2020 11:39
    quote:

    NewKidInTown schreef op 16 juli 2020 11:30:

    [...]
    Ik heb er helemaal niks aan, lappen tekst die mij in het geheel niet imponeren, maar in the end heeft het geen voorspellende waarde en komen z'n luchtspiegelingen nooit uit.

    Misschien lopen de doelstellingen te veel uiteen, ik zelf zit hier om geld te verdienen....

    EDIT: laat ie alsjeblieft NIET zo doorgaan

    Ieder z'n vak NKIT. Leven en laten leven. Boem is gewoon zoals hij is en jij bent gewoon zoals je bent.

    Boem is opgegroeid in een tijd dat beleggen nog beleggen was (ik ook) maar met de intrede van de computerhandel is daar niet veel meer van over. Daarom doet het mij ook goed als ik zie hoe iemand zoals jij profiteert van de gekheid op de beurs. Het is nu meer een casino geworden. Madam, monsieur, faites vos jeux.
  6. forum rang 6 tatje 16 juli 2020 11:42
    Q1 2020 opex 180
    Q2 2020 opex 170

    Stel je kan de opex Q3 en 4 handhaven als Q2 2020

    Dan kom je uit op 690

    Ik neem de 542 van de ING.

    Om daar op uit te komen !

    2e HJ
    automotive - 6%
    Enterprise + 10%
    Consumer Taco had het gisteren over tussen de - 25 en 30%, neem - 30%

    Dan kom ik uit op 542 van de ING

    Als marge neem ik 82%.

    gross profit 444
    opex 690
    ebit - 246
    D en A 290
    ebitda + plus 44.

    FCF 2e HJ positief zei Taco gisteren.

    Ga je nog 33 miljoen aan de aandelen inkoop besteden dan zal je cash 33 miljoen lager worden.

    Heeft geen invloed op de FCF !!

    Moet zeggen de 2020 van ING zit goed.

    marge 80% ik 82%
    Opex 755 ik 690.

    Maar ik moet er rekening mee houden, dat de ING dichter bij het vuur zit als ik.

    Mijn opex 690 zonder D en A 290 dus 400.
  7. forum rang 4 H. Berkhof 16 juli 2020 11:47
    NKIT
    quote:

    Ikkenietweten schreef op 16 juli 2020 10:57:

    [...]

    Van harte gefeliciteerd NKIT. Jouw zienswijze heeft zich uitbetaald. 1% per uur is voorwaar geen kattepis.

    Mag ik nog even vragen hoe je bent short gegaan en ook welke short ETF's jouw voorkeur hebben?
    Zou je nog even willen reageren?
  8. forum rang 4 H. Berkhof 16 juli 2020 11:54
    Tatje

    Ik was je bijna vergeten. Ook jouw bijdragen lees ik graag omdat Boem en jij mij laten inzien wat creatief boekhouden is. Ik snap er wel geen moer van maar toch.
    En als ik dan toch bezig ben met veren steken

    Ketchup, omdat hij de grote jongens volgt.
    En dan vergeet ik er vast nog een paar.

    Je bent nooit te oud om te leren !
  9. forum rang 6 tatje 16 juli 2020 12:14
    Ik ga het niet toelichten.

    Maar 2023 of misschien een jaar later hebben we aan afschrijvingen :

    A niets meer
    D PPE 11 en lease 14

    Omdat de voeding van PPE via capex kleiner is dan de afschrijving, gaat dat ook langzaam verdwijnen.

    Ik schat 2024 2025 nog een lease van dan 18.

    Ze zijn met DAT opschonen goed op weg.
  10. forum rang 6 tatje 16 juli 2020 12:26
    Maar we hebben al eind 2021 een verlies opgebouwd uit 2019 2020 en 2021 van zeker 600 miljoen.

    Dus de eerste 600 miljoen ebit positief zal belastingvrij zijn :-)

    Harold gaat het voor de wind, zullen we maar zeggen.

    De Lionheart ligt denkelijk een km of 2 uit de kust van Bendinat ( gemeente Palma of zelfstandig ).

    Denk dat ze altijd buiten een haven aan boord gaan.

    Prettige vakantie dan maar.

  11. Brouwer285 16 juli 2020 12:39
    Het belabberde van dit fonds is dat TT haar eigen bank aan de ‘liability’ zijde gecreeerd heeft.
    Op die manier kan men de winst/verlies rekening beinvloeden door meer of minder inkomsten weg te schrijven als deferred naar de liability zijde.
    Winst? Nee hoor, men hevelt een deel van de inkomsten naar de bank en de liabilities zijn toegenomen, dus geen winst. Wel positieve FCF en koers doet -10 procent.
    Verlies? Nee hoor, men doet een greep uit de ‘bank’ en de liabilities zijn afgenomen, dus geen verlies. Wel negatieve FCF en koers doet +10 procent.

    Gaat de koers teveel up? Meer wegschrijven als deferred. koers teveel down? Minder wegschrijven naar deferred.

    Met dit Balans spel, inclusief afschrijvingen met minimale capex zit er zolangzamerhand een ‘gratis’ bedrag verborgen in de balans van naar mijn mening minimaal 1 miljard voor een partij die TT van de beurs wil halen. Immers men kan mettertijd de huidige ‘liabilites’ zonder blikken of blozen naar de andere kant van de balans transporteren.
    Raar dat een beursexit tot op heden niet gebeurd, aangezien deze discount inclusief de discount op de assets naar mijn mening aardig in de buurt zit van de huidige marktwaarde.

    Voorlopig blijf ik (nog) even aan de kant.

  12. beursbeurs 16 juli 2020 13:02
    quote:

    tatje schreef op 16 juli 2020 11:21:

    "" het is mi wel koopwaardig en natuurlijk iedereen koopt liever aan 7 min dan aan 8 plus, maar het gaat hier niet om 1 euro het gaat erom is TT over 3-5 jaar een 30 euro aandeel ?

    De spijker op zijn kop .
    Tatje,

    ik waardeer heel erg de inbreng van forumleden , maar probeer toch steeds tot de kern te komen en het simpel te houden:
    grote bedrijven kiezen nu voor TomTom, ook in corona tijd, en dit doen ze pas na uitvoerig vergelijk met andere aanbieders. Dit betekent toch gewoon dat hun producten de beste zijn?
  13. forum rang 6 boem! 16 juli 2020 13:06
    quote:

    ketchup schreef op 16 juli 2020 11:08:

    volgens mij hoef je er bij TT helemaal geen ingewikkelde berekeningen op los te laten
    het is wat dat betreft simpel, uiteindelijk draait het straks om A & E
    dus 3 vragen

    - wanneer zien we een omzet van 1 miljard euro ?
    antwoord: TT geeft geen enkele indicatie voor omzet of winstgevendheid over de deals die zij afsluit, dus behalve de 'intimi' die de helft van de uitstaande aandelen vertegenwoordigen hebben de reguliere aandeelhouders geen inkijk op de cijfers
    dat maakt TT toch een onpopulair fonds voor beleggingen, daar zij qua cijfers nog immer verlieslatend draait ( en geloof me dat vind een HG prima zo )

    - wanneer gaan we TT aan een Opex zien van 550 mio ?
    antwoord: ook hier geeft TT geen indicatie, buiten dat ze stellen dat ze zullen blijven investeren in R & D , maar om welke bedragen en welke periode het gaat, geven zij geen informatie

    - de marge van 80% is dat een trend , of een one-off ?
    antwoord: nou daar zijn de indicaties duidelijk, is de enige zekerheid die we hebben het is een trend, maar ook daar weten we dat op de lange termijn hoge marges vaak moeilijk houdbaar zijn
    .... maar aangezien de positie van TT versus HERE aansterkt, is de dreiging dus veel meer van een Google en HG weet wat Google voor schade kan aanrichten dat heeft hij aan de lijve ondervonden, dus hij is gewaarschuwd en hij weet ook dat als het op pure power-play aankomt hij dit niet gaat winnen, dus een strategische-financieel-sterke partner die instapt is zeker een optie.

    wat betekend dit voor het aandeel ?
    nou, er is voor nu te weinig informatie om aan koersdoelen van 12 of 15 euro te denken, maar we weten wel dat de ondernemingswaarde van TT aan 600 mio euro te laag is, zeker als we zien dat HERE op een glijbaan investeerders weet te strikken basis 2.5/3.0 miljard euro

    je gelooft toch zelf niet dat HERE ondanks dat die een marktpenetratie hebben van 2 x TT , 5 x zoveel waard zijn ?

    dus , hoe vervelend deze incestueze verhouding bij TT van grootaandeelhouders/bestuurders versus de reguliere aandeelhouder en hoe moeizaam het voor TT is om duidelijk te willen maken wanneer de lekken voor omzetverdamping en kosten gedicht zijn , het is mi wel koopwaardig en natuurlijk iedereen koopt liever aan 7 min dan aan 8 plus, maar het gaat hier niet om 1 euro
    het gaat erom is TT over 3-5 jaar een 30 euro aandeel ?
    Kijk eens naar de CMD presenatie daarin geeft TT per jaar aan wat zij aan omzetverwachting hebben meegenomen voor zowel Automotive als voor Enterprise.
    Start 2018 met 372 mio( 245 automotive en 127 entrerprise) CAGR van 10% t/m 2021 daarna 15% waardoor we in 2026 1 miljard omzet mogen verwachten (automotive 660 en entreprise 340)
    2019 gaf actual aan van 426 mio aan tegen 409 mio uit de CMD staat.

    Ook voor Opex en Marge is TT duidelijk de 540 mio aan Opex wordt bereikt incl het Consumer deel in 2021. De outlook gaat uit van 780 mio aan Opex voor 2020 door het wegvallen van 240 mio aan Amortisation verwachte men in 2021 een OPex van 540 mio.
    Exclusief het Consumer gedeelte hebben we het dan over een opex van 480 mio welke door intensivering van R&D jaarlijks met 15 mio zal stijgen waardoor de 540 mio in 2025 bereikt zal worden.
    Vwb de marge rekent TT intern voorzichtigheidshalve met 85%.

  14. [verwijderd] 16 juli 2020 13:26
    Goddijn en Taco zullen nooit echt goed gaan worden in het geven van interviews en webcasts. Bij hoge uitzondering hebben ze wel eens een goede dag (Q1), maar gisteren was het toch ook weer erg laf. Vergeet af en toe dat het om een ASCX-fonds gaat, maar het verschil met een webcast van ASML is wel erg groot.

    Wij zitten op dit moment natuurlijk in bijzondere tijden en ik kan dan ook niet echt vat krijgen op de cijfers van gisteren. Ik denk dat het irrelevant is om cijfers met elkaar te gaan vergelijken, omdat het valt of staat met wat voor herstel de automarkt laat zien. Is het afstel of uitstel van omzet? Worden er minder auto's verkocht met hogere take-rates of minder auto's met dezelfde take-rates? Op dit moment zijn daar nog geen zinnige antwoorden op te geven. Uiteindelijk is dat ook gelul in de marge. 1,5-2,0 miljard in 2030 is het uiteindelijke doel en de (strategische) route daar naar toe is het belangrijkste.

    De parel van de route is natuurlijk de HDmap. Goddijn was gisteren wat betreft de adoptie iets terughoudender in vergelijking met Q1. Dat is gezien de huidige crisis denk ik niet zo verrassend, want logischerwijs maakt de top van elke OEM zich op dit moment meer druk om de productiecapaciteit. Ze krijgen daar vanzelf weer meer lucht. De trein van SDC is vertrokken en daar brengt een virus geen verandering in.

    Daarnaast is het positief om te zien dat TomTom en de OEM's eindelijk naar online zijn verschoven. Zoals Goddijn gisteren al zei, scheelt dat in de kosten (van maatwerk) en kan het tenminste normaal concurreren met navigatie op de smartphone. Goed om te zien dat OEM's nog steeds het totaalpakket willen aanbieden en (blijkbaar) navigatie als pluspunt zien. Goed voor de levensvatbaarheid van SDmaps. Overigens zie je de grens tussen SDmaps en HDmaps steeds verder vervagen (via ADAS etc.). Productaanbod wordt steeds groter en diverser.

    Hoe tevreden ik ook ben over de strategische stappen van het bedrijf, mis ik nog altijd twee onderwerpen van gesprek: bedrijfsopvolging en dividend/aandeleninkoop. Goddijn is 60 en het gesprek moet actief gevoerd worden, want op een gegeven moment haalt de tijd ze in en dan is het te laat.

    Wat betreft het dividend/aandeleninkoop. Ik wil het dan niet hebben over die treurige aandeleninkoop die ze nu al twee keer hebben uitgevoerd (de laatste is weliswaar gestopt), want dat zijn gewoon toekomstige kosten (beloning) naar voren halen. De reguliere aandeelhouder heeft niks aan zo'n inkoop. De aandelen moeten vernietigd worden en/of er moet dividend uitgekeerd worden. Dat zet zoden aan de dijk en zorgt voor permanente ondersteuning. Het geld is er, maar de wil ontbreekt.
  15. VanillaSky 16 juli 2020 13:29
    Gisteren 20% van de positie geliquideerd, net een eerste pluk teruggenomen aan 7,75. Richting de 7 eventueel weer de volledige positie aanvullen.
    Zo moet je toch rendement sprokkelen bij TT, de cijfers zorgen er wel voor dat de range grosso modo tussen de 6,50 en 9,00 blijft de komende 1-2 jaar. Behoudens een overname/exit uiteraard.
  16. forum rang 6 boem! 16 juli 2020 13:29
    @Tatje de balans per 3-6 -2020 geeft onder vastgelegde middelen de volgende waarden aan:
    Goodwill 192 mio
    Intangible assets 233 mio (wo nog 110 mio aan teleatlas)
    PPE 45 mio.

    De Amortisation and depreciation van 290 mio (260mio amort en 30 mio depr incl leasing) wordt in 2021 verminderd met 210 mio.
    Restant Intangible assets VOOR capex 2de helft 233 mio-130 mio = 103 mio
    Restant PPE voor Capex 45 -15 mio=30 mio

    Amortsation 2021 door wegvallen van amort ivm tele-atlas enkel de amort van de restant post welke ik op 40 mio heb bepaaldd ipv de 50 mio van Taco
    daarnaast de gewone deprec =leasing die ik op 30 mio heb gehandhaaft.

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 63 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links