Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 18,150 13 mei 2024 17:35
  • +0,010 (+0,06%) Dagrange 17,520 - 18,250
  • 116.669 Gem. (3M) 214,4K

Forum geopend voor Euronav

19.302 Posts
Pagina: «« 1 ... 508 509 510 511 512 ... 966 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 maci 7 mei 2020 08:06
    IN NL:

    EURONAV MAAKT RESULTATEN EERSTE
    KWARTAAL 2020 BEKEND
    HOOGTEPUNTEN

    • Sterke tankermarkt levert record kwartaalresultaten
    • Robuuste vrachtmarkt vaart wel bij nooit eerder geziene contango-prijsstructuur en
    vraag naar opslag
    • Vrachttarieven voor tweede kwartaal voorlopig 95.000 USD per dag voor VLCC en
    65.500 USD per dag voor Suezmax
    • Finaal dividend van 2019 en dividend eerste kwartaal 2020 (0,29 USD en 0,81 USD
    geeft 1,10 USD in totaal) betaalbaar in juni 2020

    ANTWERPEN, België, 7 mei 2020 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)
    (“Euronav” of de “Vennootschap”) maakte vandaag de niet-geauditeerde financiële
    resultaten bekend voor het eerste kwartaal van 2020, eindigend op 31 maart 2020.

    Hugo De Stoop, CEO van Euronav: “De voorbije maanden hadden enkele ontwrichtende en
    wereldschokkende gebeurtenissen een grote invloed op zowel de volledige olie- als de
    tankermarkt. Prioritair in deze omstandigheden en de strijd tegen COVID-19, zijn het
    welzijn, de bescherming en de veiligheid van onze medewerkers, zeevarenden en hun
    familie. Voorlopig heeft de verstoring op de oliemarkt een overwegend positieve invloed
    gehad op de tankermarkt.”

    Het hele PB lees je hier: ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...

    UItgelicht: "Vooruitzichten
    De vraag naar tankerdiensten is momenteel erg hoog. Management gelooft dat dit nog zal
    aanhouden doorheen 2020, hoewel steeds met de gekende volatiliteit. De verstoring
    tussen olieproductie en -consumptie, gecombineerd met de contango-prijsstructuur en de
    steile daling van de olieprijs wakkert op korte termijn zowel logistiek als economisch de
    vraag naar drijvende opslag aan.

    Volgens management zou deze situatie interessant moeten blijven, voornamelijk om twee
    redenen. Enerzijds zal de omvang en de snelheid van de economische heropleving
    stapsgewijs gebeuren. Anderzijds is de recente val van de olieprijs te vergelijken met die
    van de meeste opmerkelijke in de afgelopen 35 jaar (1985, 1998, 2008 en 2014). Bij elk
    van deze gebeurtenissen hield de contango-prijsstructuur de 12 daaropvolgende maanden
    aan. Des te langer deze bewegingen duren, des te meer en des te grotere kansen de
    scheepseigenaren krijgen om deze situaties om te zetten in langer lopende
    bevrachtingsovereenkomsten.

    De bewegingen op de tankermarkt worden gevoed door de omvang en de snelheid
    waarmee de wereldeconomie weer zal aantrekken, en door mogelijke productiewijzigingen
    van de OPEC en haar partners. De timing en vooruitzichten van deze ontwikkelingen zijn
    echter moeilijk te voorspellen. Wanneer de huidige, gunstige marktomstandigheden ten
    einde lopen, zal dit een uitdaging bieden voor de tankermarkt. Niettemin meent Euronav
    dat dit geen langdurige negatieve impact zou mogen hebben op de markt, gelet op
    enerzijds het huidige leeftijdsprofiel van de wereldvloot en anderzijds het laagste aantal
    tankers in aanbouw sinds 23 jaar.

    Voorlopig verdiende de VLCC-vloot van Euronav, die actief is in de Tankers International
    Pool, rond de 95.000 USD per dag in het tweede kwartaal van 2020. 71% van de
    beschikbare dagen werd al contractueel vastgelegd. De Suezmax-vloot van Euronav die
    actief is op de spotmarkt verdiende rond de 65.400 USD per dag met 57% van de
    beschikbare dagen al contractueel vastgelegd."
  2. harryhol 7 mei 2020 08:19
    Q1 duidelijk beter dan consensus, en ze schrijven die bunker dus niet af. Met het uitkeren van de volle 80% duidelijk een cadeautje aan de aandeelhouder. Misschien omdat de gemiddelde Q2 fixings iets onder verwachting zijn ? Bij DHT was het 110k per dag. Het zal wel weer een rommelig dagje worden, het sentiment is waardeloos maar de eerste 10% div. rendement is binnen !
  3. Risky bets 7 mei 2020 08:21
    Bingo!

    $1.1 Div. Dan over Q2 nog eens iets als $1.1 erboven op in 3 maanden :)

    Interessant dat ze geen afschrijving doen op de olie voorraden, maar dat ze hem gewoon in de TCE's nemen. Daarom is Q2 iets lager. Al valt het wel op dat ze al 71% van de open dagen vast hebben staan op 95k/day, die 71% is erg hoog.

    Wat is hier niet fantastisch aan? Eindelijk koers herstel vandaag?
  4. Risky bets 7 mei 2020 08:29
    $72.75k VLCC over Q1 en $59.25k EURN. Indrukwekkend. Komt natuurlijk ook doordat bunker fuels in Jan-Feb zo duur waren en EURN's storage toen nog ver itm. Maar door die geboekte rates, komt nu de dikke beat.

    Hopelijk is het nu ook klaar met het constante sceptische gedoe hier op het forum over het dividend. Ziet ernaar uit dat EURN gewoon 2.5-3$ Div gaat uitkeren gedurende 2020 (waarvan 1.1+1.1 al min of meer vast zit). Behalve als de shareprijs daalt, dan kunnen ze hopelijk wat van dit geld gebruiken om aandelen op grote korting van NAV terug in te kopen.
  5. [verwijderd] 7 mei 2020 08:45
    uit de tijd

    Het eerste kwartaal heeft Euronav
    225,6 miljoen dollar nettowinst opgeleverd. Dat is ruim elf keer meer dan een jaar eerder. De tankerrederij profiteerde van een sterke tankermarkt die vooral aangevuurd werd door de vraag naar opslagcapaciteit.

    Voorlopig ziet het tweede kwartaal – normaal gezien een zwakkere periode voor tankeroperatoren – er ook goed uit. Euronav is optimistisch dat de gunstige omgeving nog een hele tijd zal aanhouden, evenwel met heel wat volatiliteit.

    De Antwerpse scheepvaartgroep schakelt over op kwartaaldividenden. Aandeelhouders zullen in juni een dividend van 0,81 dollar per aandeel ontvangen over het eerste kwartaal, naast het slotdividend van 2019 dat 0,29 dollar per aandeel bedraagt.
  6. [verwijderd] 7 mei 2020 08:46
    Sorry voor de misschien zeer simpele vraag, maar zou iemand me effe met 2 woorden kunnen uitleggen hoe zoeen dividend werkt?

    Is dit correct: de ex-dividend-datum is 28/5 dus wie dit aandeel op 27/5 na afsluiting beurs op 27/5 in portefeuille heeft, heeft recht op dat dividend?

    Alvast bedankt
  7. Tankers 7 mei 2020 08:56
    quote:

    Mercurius_DB schreef op 7 mei 2020 08:46:

    Sorry voor de misschien zeer simpele vraag, maar zou iemand me effe met 2 woorden kunnen uitleggen hoe zoeen dividend werkt?

    Is dit correct: de ex-dividend-datum is 28/5 dus wie dit aandeel op 27/5 na afsluiting beurs op 27/5 in portefeuille heeft, heeft recht op dat dividend?

    Alvast bedankt
    Je moet er wel rekening mee houden dat de Ex dividend van het tweede kwartaal twee weken later valt op 15 juni.
  8. Jan Frans B 7 mei 2020 09:01
    Blij dat ik ongelijk heb gekregen en dat we wel degelijk 80% als dividend gaan krijgen voor Q1, ik heb soms wel heel graag ongelijk. Zoals hierboven al gezegd is lijkt het meer dan waarschijnlijk dat Q2 nog iets beter zal zijn dus dat we in augustus nog eens ongeveer hetzelfde gaan krijgen dan in juni.

    Ik kijk uit wat de beurs er van gaat maken, net zoals iedereen hier veronderstel ik. Maar mijn motto blijft "take the cash and leave the sound of distant bells", en die cash zit voor H1/2020 prima.
19.302 Posts
Pagina: «« 1 ... 508 509 510 511 512 ... 966 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links