Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 324,5K

TomTom oktober 2018

7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 312 313 314 315 316 ... 371 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 oktober 2018 23:45
    quote:

    japio,o schreef op 27 oktober 2018 14:04:

    [...]
    PSA heeft voor Clarion/ HERE gekozen en dat maakt de markt alleen maar meer complex, met name voor de autobezitter voorzie ik een klein drama want systemen worden na een jaar of 4 vervangen door nieuwe platforms en daarna is het afwachten of de updates nog aandacht krijgen.
    Google heeft bij RNM een voetje tussen de deur, ik ben benieuwd welk OS Clarion kiest...
    ...
    Niet mee eens, ik vind het juist minder complex. Zie mijn post van gisteravond om 21.30 uur:

    "Om te beginnen: dit bericht is positief, niet negatief voor TT. Clarion is een producent van infotainmentsystemen (incl. navigatie), maar geen kaartenmaker of traffic-boer. PSA haalt hier via dochter Faurecia dus geen concurrent van TT mee in huis.
    Integendeel, het versterkt in zekere zin de onlangs verlengde deal tussen TT en PSA. Het toont m.i. aan dat PSA absoluut niet de gang van Renault c.s. richting Google wil volgen, maar zowel qua infotainment (Clarion) als pure content (realtime navigatie en maps van TT) autonoom wil zijn."

  2. Nait Soesen 27 oktober 2018 23:50
    quote:

    Overtake schreef op 27 oktober 2018 13:58:

    [...]
    Wat een flauwekul! Als dat zo was, dan hadden al die ondernemingen toch al lang een strategisch belang opgebouwd, zeker op deze prijzen! Dat is toch verdomme de cash-flow van 1 dag die ze dan dat belang had gegeven. Denk na!
    Tomtom was lange tijd niet te koop, en een strategisch belang opbouwen heeft geen zin, de FFF van Tomtom heeft de meerderheid van de aandelen in bezit, van de bigtech die genoeg cash hebben, kunnen alleen Tomtom in handen krijgen door een knockout bod of er zijn al afspraken in het verleden gemaakt voor een constructie en dan worden wij afgescheept.
  3. forum rang 6 NewKidInTown 27 oktober 2018 23:52
    quote:

    ~Justin~ schreef op 27 oktober 2018 23:36:

    Ja, dat is dan wel het pijnlijke gevolg. Al valt het misschien voor Nederland nog mee. Kaarten maken gebeurt voor groot deel buiten Nederland. Ik denk dat eenderde van het TT personeel in Nederland werkt. Vooral staf en R&D.
    Maar als het efficiënter kan, dan moet je dat ook doen, kun en moet je ook zeggen als aandeelhouder. Zo niet, dan streven andere competitors je voorbij en leg je alsnog het loodje. Zo gaat het nou eenmaal tussen kapitaal en arbeid, waar hadden we in het algemeen gestaan als we alles op banenbehoud hadden gezet, DDR ?
    Staf en R&D, van beide kan waarschijnlijk veel weg, zowel bij het scenario dat jij schetste als bij een andere "normale" overname met synergie.
  4. [verwijderd] 28 oktober 2018 00:51
    quote:

    NewKidInTown schreef op 27 oktober 2018 23:52:

    [...]

    Maar als het efficiënter kan, dan moet je dat ook doen, kun en moet je ook zeggen als aandeelhouder. Zo niet, dan streven andere competitors je voorbij en leg je alsnog het loodje. Zo gaat het nou eenmaal tussen kapitaal en arbeid, waar hadden we in het algemeen gestaan als we alles op banenbehoud hadden gezet, DDR ?
    Staf en R&D, van beide kan waarschijnlijk veel weg, zowel bij het scenario dat jij schetste als bij een andere "normale" overname met synergie.
    Ik zou daarom het bericht van TMT dat HERE consortium (daimler, audi, bmw) samen met private equity TomTom als geheel wil kopen erg serieus nemen. TomTom biedt hen niet alleen 850 miljoen omzet en 100 mln winst, maar ook 200-300 mln besparingspotentieel, consumer PND als ontwikkelplatform en Telematics als verbreding. Kostenbesparing is deels direct te realiseren zoals content inkoop en deels via reorganisatie.
  5. forum rang 6 NewKidInTown 28 oktober 2018 01:32
    quote:

    ~Justin~ schreef op 28 oktober 2018 00:51:

    ....TomTom biedt hen niet alleen 850 miljoen omzet en 100 mln winst, maar ook 200-300 mln besparingspotentieel, consumer PND als ontwikkelplatform en Telematics als verbreding.
    Wat mag 100 mln winst plus 200-300 mln besparingspotentieel dan wel niet kosten ?
    Tegen welke multiple moet je dan gaan rekenen ? Ervan uitgaande dat besparingspotentieel deels naar de verkoper en deels naar de koper zal gaan.
    10x, 15x, 20x ? Kun je toch redelijk vergelijken met P/E of K/W waarden.
    Even heel kort door de bocht reken ik 100 winst plus 50% van 200-300 is 125, komen we op 225 met een multiple van 15 zitten we op 3.375 mln of een ruime 14 p/a.
    Zijn er meer kapers op de kust en ontstaat er een biedingsstrijd, kan er ook nog een 30 a 40% bij, zit ik me rijk te rekenen......

    (welke autodealers zijn er open op zondag?)

    autosearchmanila.com/
  6. [verwijderd] 28 oktober 2018 01:49
    quote:

    NewKidInTown schreef op 28 oktober 2018 01:32:

    [...]

    Wat mag 100 mln winst plus 200-300 mln besparingspotentieel dan wel niet kosten ?
    Tegen welke multiple moet je dan gaan rekenen ? Ervan uitgaande dat besparingspotentieel deels naar de verkoper en deels naar de koper zal gaan.
    10x, 15x, 20x ? Kun je toch redelijk vergelijken met P/E of K/W waarden.
    Even heel kort door de bocht reken ik 100 winst plus 50% van 200-300 is 125, komen we op 225 met een multiple van 15 zitten we op 3.375 mln of een ruime 14 p/a.
    Zijn er meer kapers op de kust en ontstaat er een biedingsstrijd, kan er ook nog een 30 a 40% bij, zit ik me rijk te rekenen......

    (welke autodealers zijn er open op zondag?)

    autosearchmanila.com/
    Trabantje :)
  7. forum rang 7 ketchup 28 oktober 2018 07:13
    quote:

    ~Justin~ schreef op 28 oktober 2018 00:51:

    [...]

    Ik zou daarom het bericht van TMT dat HERE consortium (daimler, audi, bmw) samen met private equity TomTom als geheel wil kopen erg serieus nemen. TomTom biedt hen niet alleen 850 miljoen omzet en 100 mln winst, maar ook 200-300 mln besparingspotentieel, consumer PND als ontwikkelplatform en Telematics als verbreding. Kostenbesparing is deels direct te realiseren zoals content inkoop en deels via reorganisatie.
    dat denk ik ook, des te meer omdat Intel ook echt zeer serieuze investeringen in de sector te beschermen heeft en we weten dat MBLY een stem heeft binnen Intel en gecharmeerd zijn van wat TT te bieden heeft.

    maar daarom is dit nog geen gelopen race en met het naar voren brengen van de deadline zet HG er haast achter: 1 ) om te weten wat de markt bereid is te betalen voor Telematics en 2) hij kan dan nog altijd opteren het af te blazen en te fuseren met bvb een HERE op basis van een waarde die beduidend hoger ligt dan die over-afgestrafte beursnotering

    denk echter dat er voor 'ons' geen plek zal zijn bij een fusie/overname, want het is juist een enorm voordeel om nu private te kunnen opereren en ontwikkelen in de markt en ten tweede straks is de echte bonanza bij een ipo

    dus voor 'ons' is toch echt de beste piste, eerst zo hoog mogelijk Telematics verkopen, dat zet het aandeel subiet naar 10 plus en dan de Kaarten in een gelijkwaardige veiling als volgende stap en dan kom je voor SOP ( som der delen ) aan de finish met de beste opbrengst voor ons.

    weet niet hoe anderen in het aandeel staan, maar ik opteer toch echt voor wat het meeste opbrengt en niet voor een 'gunning' omdat TT dan over 2 of 5 jaar als één van de winnaars uit de bus komt in de sector, maar het zit onder een ander dak en wij keken er naar en stonden erbij, met enkel de genoegdoening , hadden we toch gelijk enkel we zijn er niets mee opgeschoten.
    geef mij dan maar ongelijk met een zak geld.

    spannend voor maandag.
  8. taurus86 28 oktober 2018 07:39
    Ik krijg weer een beetje het "Corus-gevoel". Heel veel meningen en commentaren tot aan 'Nieuwsuur' toe en dan plotseling hakt Tata de knoop door. Tata steel wie is dat, stond er op veel gezichten. De rest is historie.

    Ik ga met een glimlach de wintertijd in. De TT saga kan beginnen.
  9. forum rang 4 holenbeer 28 oktober 2018 07:45
    quote:

    ~Justin~ schreef op 28 oktober 2018 00:51:

    [...]

    Ik zou daarom het bericht van TMT dat HERE consortium (daimler, audi, bmw) samen met private equity TomTom als geheel wil kopen erg serieus nemen. TomTom biedt hen niet alleen 850 miljoen omzet en 100 mln winst, maar ook 200-300 mln besparingspotentieel, consumer PND als ontwikkelplatform en Telematics als verbreding. Kostenbesparing is deels direct te realiseren zoals content inkoop en deels via reorganisatie.
    Zijn die partijen dan concreet genoemd door TMT?
  10. forum rang 4 shaai 28 oktober 2018 08:06
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 27 oktober 2018 23:36:

    [...]

    sorry even gemist

    dat is een hele groede vraag

    destijds bij Nokia verkoop van HERE aan BAD klopt dat dit niet aan de hoogste prijs ging en men het hier dus over 'gunning' had, maar die gunning was wel ingegeven vanwege druk van de Duitse Politiek en Nokia mocht fuseren met Alcatel, wat eigenlijk een overname was, dat was toch een soort van give and take om het goed te maken.

    Bij TT ligt dat ingewikkelder, want TT opteert voor een verkoop van een onderdeel en nog niet verkoop van héél TT, ik denk dat de Bestuurders bij TT geen verantwoording hoeven af te leggen bij de aandeelhouders naar wie Telematics gaat en op welke condities, dit is onderdeel van bedrijfsvoering

    ze rapporteren en informeren, maar vragen geen goedkeuring aan de aandeelhouders

    mocht er nu een bieding voor heel TT komen, dan kunnen ze waarschijnlijk nu nog zeggen tegen Koper(s) ... wacht effe , we zijn in onderhandeling en kunnen deze thans niet afbreken, deze onderhandelingen zijn nu in de bied-fase en geeft dit niet het gewenste resultaat dan zijn we vrij met jullie om de tafel te zitten

    ben geen jurist, maar denk dat dit ook de reden is van het naar voren brengen van de veiling, er zit dus nu een Koper die waarschijnlijk niet langer wil wachten en bereid is een bieding te doen op heel de toko en dat zal hij prefereren in goedkeuring en overleg met de Bestuurders, maar als die geen response geven dan doet hij het vijandig en deze probeert HG buiten te houden ( voor nu althans)

    denk dus dat TT kan zeggen we zijn thans gebonden aan deze onderhandelingsfase en niet vrij, zodra dit afhaakt is het een ander verhaal
    dit is toch echt allemaal hoog spel en er is geen twijfel, er speelt echt iets meer dan enkel Telematics, want Telematics is geweten daar hebben ze Barclays ingehuurd, de hele tent is een andere insteek ?
    wat dat betreft is alles mogelijk, het is game on.

    daarom denk ik ook dat er nu geen reden meer is om de handrem aan te trekken bij TT, die gaan ze los laten, HG geeft gas met Telematics, dus nu is het inslaan geblazen.

    ben super benieuwd waar we eind volgende week staan met dit aandeel, maar naar boven is het nu vrij om te rennen, kijken hoe men hier maandag induikt en of TT zich geroepen voelt wat te vertellen, want er zijn natuurlijk nu zat vragen.
    Management kon wel eens niet helemaal vrij zijn. Uit de Mellon verkoop van ABN Amro volgt dat als een onderdeel groter dan ca 30% Wordt verkocht, dat is een strategische wijziging, niet alleen een tactisch iets, en dan moet het langs AvA (daar zit RvB/FFF gewoon aan het roer natuurlijk). Nu weet ik niet precies hoe te meten, noch precies hoe groot Telematics is op alle onderdelen, maar met huidige markt cap is er wel een verhaal te maken bij (>) 1mrd verkoop dat het langs de AvA moet.
  11. [verwijderd] 28 oktober 2018 08:29
    quote:

    holenbeer schreef op 28 oktober 2018 07:45:

    [...]
    Zijn die partijen dan concreet genoemd door TMT?
    Ja, zie onderstreept.

    Voor Telematics zijn er strategische kopers (me thinks: Verizon) en Amerikaanse PE firms. Voor geheel TT is de rumour HERE en Trimble. Het enige woord waar ik aan twijfel is 'involuntarily'. Het lijkt nu alsof TT biedingen krijgt waar ze niet op zit te wachten, omdat ze alleen Telematics verkoopt. Maar kan natuurlijk ook zijn dat ze hiermee bewust polsen of er geen interesse is in het geheel. Wat mij betreft NA de Telematics verkoop; in delen levert het meer op.

    ====

    Bidders prep entire TomTom takeover

    Published on 26.10.2018

    TMT Finance has learned that a number of parties are considering making a bid for the entire TomTom business, rather than the sole telematics unit, which had been earmarked for sale by the company. According to sources, while the Barclays-run sale of the unit remains ongoing – with non-binding offers due mid-November – some parties are mulling bids for the entire Dutch navigation giant and have mandated buyside banking advisers to assist in moving forward.

    Sources said that by putting the telematics unit up for sale, the owners of TomTom involuntarily raised the question of a move for the whole business, which is valued at between E2bn to E2.5bn and has a current market cap of E1.478bn.

    In terms of interest, sources said consortia formed of strategics and financial sponsors could potentially launch an offer; although, a standalone bid is also possible. Parties that could be interested are Audi, Daimler and BMW-backed internet giant and navigation market leader Here Technologies and US software company Trimble, sources noted.

    Another potential buyer could be Apple. TomTom currently provides data for Apple’s maps app, Cupertino. A change in ownership of TomTom could present a risk for Apple, which could persuade the tech giant to launch an offer for TomTom to stop a rival from snapping it up instead.

    Sources said that while Barclays is mandated to run the sale of the telematics unit only, the bank is of course likely to lead advisory on any situation surrounding the whole of TomTom.

    =====

    gvanmaarsum schreef op 26 okt 2018 om 20:54:

    TomTom sets timeline for unit sale

    Published on 12.10.2018
    Dutch navigation giant TomTom has decided to move forward with the sale of its telematics unit, with Information Memorandums due now, TMT Finance understands. According to sources, the business is holding discussions with strategic and US-based financial buyers, with bids expected by the end of October to beginning of November. The unit is understood to be worth E700m, but sources have said that this could go considerably higher.
  12. forum rang 4 Erg chebbi 28 oktober 2018 08:43
    quote:

    shaai schreef op 28 oktober 2018 08:06:

    [...]

    Management kon wel eens niet helemaal vrij zijn. Uit de Mellon verkoop van ABN Amro volgt dat als een onderdeel groter dan ca 30% Wordt verkocht, dat is een strategische wijziging, niet alleen een tactisch iets, en dan moet het langs AvA (daar zit RvB/FFF gewoon aan het roer natuurlijk). Nu weet ik niet precies hoe te meten, noch precies hoe groot Telematics is op alle onderdelen, maar met huidige markt cap is er wel een verhaal te maken bij (>) 1mrd verkoop dat het langs de AvA moet.
    Dat is ook mijn punt (zie gister). Het is geen trosje bananen. Het gaat om een significante, niet meer terug te draaien aanpassing van het businessmodel. En over de voortgang daarna is alles nog onbekend..en als aandeelhouder kun je hier enkel iets posten. Beetje vreemd toch?
  13. [verwijderd] 28 oktober 2018 09:01
    quote:

    martinmartin schreef op 28 oktober 2018 08:38:

    Aanbeveling tot beter begrip wat HG(57) en niet te vergeten AdT(zestig jr) als strategie hebben lees op pag 14 anual report -17 wat zij daarover te zeggen hebben.

    Ik ken het jvslg en heb nog ff gekeken. corporate.tomtom.com/static-files/ed4... Interessant is ook dat TT niet alleen 100 miljoen winst maakt, maar 300 miljoen per jaar in R&D steekt en alleen al in 2017 1.455 patenten toegewezen kreeg. In het kader van mogelijke totale overname van belang. Want dan wil je wel een partij die je betaalt voor hetgeen je gebouwd hebt...

    Nearly 70% of our employees work in R&D, distributed in 44 R&D locations globally. As a technology company, investments in Research & Development (R&D) continue to be key in our business. In 2017, cash R&D spend totalled €299 million, representing over 30% of our total revenue. 1.455 patents granted in 2017 We are committed in continuing to invest into our products and services. Our R&D R&D investments are focused on two goals: To enhance quality, coverage, and data sources; 2 To automate data analysis to enable a fully autonomous map update service to be used with automated and autonomous vehicles.

7.416 Posts
Pagina: «« 1 ... 312 313 314 315 316 ... 371 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links