Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,630 14 mei 2024 15:28
  • +0,050 (+0,90%) Dagrange 5,535 - 5,645
  • 77.078 Gem. (3M) 274,6K

TomTom september 2018

4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 184 185 186 187 188 ... 208 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 september 2018 09:47
    quote:

    Stille vennoot schreef op 28 september 2018 09:43:

    waarom heeft TT telematics niet apart naar de Nasdaq gebracht? Teveel gedoe ?
    Een beursnotering is altijd de tweede optie in een dergelijk geval (afsplitsing). Als je direct veel cash kunt krijgen in een deal dan is dat gewoon beter en sneller.
  2. forum rang 5 bartbas 28 september 2018 09:52
    Ik schat de toekomst van TomTom hoogst onzeker iin. Voor de verdere ontwikkeling in de automotive sektor en met name de zelfsturende auto is veel geld nodig. Dat zal de ruimte om extra dividend uit te keren beperken. Het focussen op zelfrijden zal niet het alleenrecht van TomTom zijn. Ik heb gisteren mijn positie bij opening verkocht.

    Bartbas
  3. forum rang 6 tatje 28 september 2018 09:56
    1e HJ 2018.

    automotive en Enterprise
    ebitda 43,2
    ebit - 19 miljoen.

    Telematics
    ebitda 33,1
    ebit 22,5

    consumer
    ebitda 35,1
    ebit 32

    we nemen voor 2e HJ 2018 gewoon hetzelfde als 1e HJ 2018.

    2018 totaal.

    automotive
    ebitda 86,4
    ebit - 38 miljoen

    Telematics
    ebitda 66,2
    ebit 45

    Consumer
    ebitda 70,2
    ebit 64.

    Nu volg ik het ABN scenario opbrengst Telematics 6 euro per aandeel

    Cash eind 2018 200 miljoen plus 6 maal 235 is zeg 1400 miljoen, dus totale cash 1600 miljoen.

    Begin 2019 hebben we dus cash 1,6 miljard, zeg maar een 7 euro per aandeel.

    Telematics is weg.

    Nu laat ik Automotive en Enterprise met 20% stijgen en consumer met 20% dalen.

    Automotive
    ebitda 86,4 met 20% is 103,7
    ebit - 38 met 20% is - 46

    Consumer
    ebitda 70,2 20% daling 56,2
    ebit 64 20% daling 51,2

    Dus 2019

    cash eind 2019 gegroeid naar 1,7 miljard

    ebitda 160
    ebit 5,2

    Gewoon ff doortellen, want niemand weet of Tom Tom automotive meer of minder stijgt
    Niemand weet of consumer meer of minder daalt.
    Niemand weet of de D en A meer of minder worden.
    Niemand weet of TT iets gaat overnemen.

    Dus 2019
    cash eind 2019 gegroeid naar 1,7 miljard
    ebitda 160
    ebit 5,2

    Een consumer dat langzaam elk jaar minder wordt.
    Een Automotive en Enterprise dat tot 2021 zeker groeit.

    Alle ballen op Autonoom !!

    Dividend, daar geloof ik niets van.

    Zijn ze alleen voor Telematics aan de deur geweest.

    Kan iemand zeggen, waar ik de uitspraak van Harold kan vinden: de founders gaan geen aandelen verkopen.
  4. [verwijderd] 28 september 2018 09:58
    quote:

    Kaarthouder schreef op 28 september 2018 09:56:

    Moet onze schimmelkoning de koers nu niet verder opkrikken met wat verse PB’s? Dit geeft een betere onhandelingspositie lijkt mij. Of is de deal reeds beklonken?
    Dinsdag waarschijnlijk op de autoshow in Parijs, en de week erop op 16 oktober de cijfers. Succes!!!!!
  5. forum rang 4 Xynix 28 september 2018 10:05
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 28 september 2018 09:45:

    allemaal prachtig en geweldig dat ze deze stap zetten en dat de bieders dadelijk over elkaar heen rollen, maar de realiteit is dat het aandeel beschadigt is en zonder confirmatie dat de deal beklonken is, of aanstaande is, blijft dit aandeel vanwege de enorme dreun die Google heeft uitgediend aan dit belachelijke niveau hangen

    we zullen dus geduld moeten hebben tot Barclays confirms "sold to ...? at ...?"
    en dan gaan we los.
    en draaien de analisten en masse naar SOP waardering en komen de kopers voor het aandeel vanzelf.

    UBS schrijft dat ze het een goede stap vinden dat TT kapitaliseert op Telematics, maar ze verlagen toch het koersdoel met BUY aanbeveling van 18 september van 11 euro wel naar 7.50 euro ( 27 sep), want zij zien de toetreding van Google met de RN win toch als een dreiging/onzekerheid

    ps: had wel verwacht dat NIBC haar koers weer zou aanpassen van 6 naar 8.85, goed kan nog komen.
    Van mij mogen ze de totale opbrengst van TTT gebruiken voor aandeleninkoop uit de free float, zolang de koers onder 10 Euro blijft. Minder varkens maken de spoeling lekker dik wanneer de ECHTE onderhandelingen beginnen. Die over de maps + engine + API's.
  6. forum rang 4 Xynix 28 september 2018 10:09
    quote:

    Kaarthouder schreef op 28 september 2018 09:56:

    Moet onze schimmelkoning de koers nu niet verder opkrikken met wat verse PB’s? Dit geeft een betere onhandelingspositie lijkt mij. Of is de deal reeds beklonken?
    Eigenlijk doet het er niet zo vreselijk veel meer toe wat HG nu verder uitspookt. Het zijn de potentiële kopers met hun eigen waarderingen (binnen HUN businessmodel!) die tegen elkaar gaan opbieden. Dan draait het niet meer om het door HG verziekte TomTom-verleden, maar om de toekomst onder het nieuwe dak. Waar dan hopelijk mensen gaan bieden die terecht meer vertrouwen mogen hebben in hun eigen track-record for succes dan die erbarmelijke staat van dienst van Goddijn c.s..
  7. Juun 28 september 2018 10:13
    quote:

    Xynix schreef op 28 september 2018 10:05:

    [...]
    Van mij mogen ze de totale opbrengst van TTT gebruiken voor aandeleninkoop uit de free float, zolang de koers on der 10 Euro blijft. Minder varkens maken de spoeling lekker dik wanneer de ECHTE onderhandelingen beginnen. Die over de maps + engine + API's.
    Je vergeet erbij te typen, dat ze de aandelen dan wel af moeten stempelen ! Als ze ingekocht worden en gebruikt worden voor het volgende optie- en bonusprogramma voor de mensen die toegang hebben tot de bestuurskamer, dan denk ik dat ze ruzie hebben, in ieder geval met jou.

    Prettige dag verder.
  8. forum rang 6 pwijsneus 28 september 2018 10:36
    quote:

    Accuboor schreef op 28 september 2018 09:05:

    [...]
    Dat lukt nu nooit meer voor een prikkie. Founders laten iedereen meeprofiteren nu.
    Wat is daar mis mee?

    Ik snap nog steeds niet waardoor er door dit gegeven een streep door het van public naar private-verhaal kan.

    Het voordeel is dat de founders al bijna 50% van de aandelen bezitten, dus bij een gunstige verkoop van Telematics, plus misschien nog PE kan er een een mooi bod worden neergelegd voor de 50% free float. Aandeelhouders blij, founders rust.

    Goeie deal toch?
  9. forum rang 6 boem! 28 september 2018 10:38
    Even terug naar af.

    Wat is de huidige waarde van Telematics:
    Antwoord: De contant gemaakte cash flow van de komende jaren.

    Wat zal de uitwerking op de koers zijn van het bericht dat Tomtom overweegt Telematics te verkopen.
    Antwoord: het verschil tussen de verkoopprijs en de huidige waarde die via toekomstige winsten het bedrijf binnenvloeit.

    Of het een koersondersteunend dan wel koersdrukkend effect heeft is sterk afhankelijk van enerzijds de bedongen verkoopprijs en anderzijds wat je zou mogen verwachten aan winstbijdragen in de toekomst van dit onderdeel.

    Het nivo van financieel adviseurs in Nederland is kennelijk zo laag dat de man van ABM financieel nieuws(post Bramvdwerf vandaag 9.08 uur) zelfs spreekt van een gerealiseerde winst van 1 miljard indien dat de verkoopprijs 1 miljard zou bedragen zonder daarbij het offer tw de toekomstige winsten die niet meer vrijkomen te vermelden.

    Uitgaande van de berichten die Tomtom met ons deelt: meerdere aanbieders hebben contact gezocht met Tomtom en na verkennende gesprekken zijn er nu heuse onderhandelingen gaande wijst erop dat de potentiele kopers bereid zijn een hogere prijs te betalen dan dat Tom verwacht te ontvangen aan toekomstige winsten bij voortzetting in eigen beheer.
    Uitgaande van 180 mio omzet dit jaar met een EBIT van 50 mio rekening houden met de door Tomtom voorziene dubbelcijferige groei in omzet en daaruit harder groeiende EBIT omdat we hier te maken hebben met SAAS verwacht ik een bod van 1,5 miljard. Dit cijfer komt ook goed overeen met het bedrag dat Verizon voor Fleetmatics heeft betaald.

    Waar nu op het forum de vreugdedansen worden uitgevoerd heeft niets te maken met het verschil tussen een bedrag ineens(verkoopprijs) dan wel in termijnen(toekomstige winsten) van dit bedrijfsonderdeel maar met het feit, dat dit de opmaak kan zijn van een verkoop van Automotive en Enterprise indien een biedprijs daar ook aanleiding zou geven af te zien van uitnutting in eigen beheer.

    Indien er ook maar enig vermoeden in de markt zou bestaan het scenario na Telematic komt Automtive met Enterprise in de etalage te staan enig realiteitsgehalte zou herbergen zou de koers al ontploft zijn.
    Met een vergelijkingsbedrag van 3 miljard voor HERE is het duidelijk dat een volledige verkoop van alle onderdelen apart ver uitgaat boven de huidige beurskoers.

    De markt denkt dat FFF op eigen kracht de winsten zal proberen te vergaren met Automotive en Enterprise en gegeven de onzekere toekomst van deze operatie wacht men nadere confirmatie af in deze operatie.

    Eerste ijkpunt komende kwartaalcijfers.
  10. forum rang 4 vreemdvermogen 28 september 2018 10:43
    quote:

    Xynix schreef op 28 september 2018 10:05:

    [...]
    Van mij mogen ze de totale opbrengst van TTT gebruiken voor aandeleninkoop uit de free float, zolang de koers onder 10 Euro blijft. Minder varkens maken de spoeling lekker dik wanneer de ECHTE onderhandelingen beginnen. Die over de maps + engine + API's.
    Als dat gebeurt dan neemt het percentage freefloat aandelen af.Waar neemt het dan toe? Moet toch 100% blijven.Dus ook met minder aandelen.Of het er nu 235000 of 20000 zijn. Krijgen de founders dan een meerderheid? Mag dat wel? Ik heb er geen verstand van.
  11. forum rang 6 pwijsneus 28 september 2018 10:44
    quote:

    *Justin* schreef op 28 september 2018 09:09:

    [...]

    Ze hebben dit voorjaar biedingen gehad op Telematics. Als TomTom te slechter trouw was zouden ze het van de beurs halen met premie, daarna Telematics verkopen aan de hoogste bieder en bijna gratis de rest van het bedrijf behouden. Dat doet TomTom niet, ze maken de beleggers onderdeel van de reis die ze gaan maken. Dat wordt eerst zo duur mogelijk Telematics verkopen en Consumer afstoten. Met de opbrengsten wordt automotive/enterprise verder uitgebouwd. Dat gaat niet alleen om autonoom rijden (dat ligt ver in de toekomst en vergt investeringen die je gelukkig ook kunt uitsmeren over een langere periode) maar ook zaken die nu geld opleveren, zoals HD maps voor geassisteerd rijden en vergeet ook Enterprise niet. For what it's worth schijnt HERE te verwachten dat Apple "alleen maar meer gaat doen met TomTom in plaats van minder". Daarnaast heb ik reden om aan te nemen dat er bij Enterprise nog wat andere vissen (mogelijkheden/successen) in het water liggen.
    Autostream is toch al klaar? Er is toch geen whopping 1,5 miljard nodig om de puntjes op de I te zetten?

    Verder kan ik de opmerking die je plaatst over Apple niet plaatsen, ik neem aan dat je de koers in juli ook hebt gevolgd. Waaruit blijkt dat Apple alleen maar meer gaat doen?

    Zou echt enorm prettig - en fair - zijn als dit ook wordt bevestigd. Dit kan ik op dit moment niet anders zien dan je reinste speculatie. En de markt en berichten in juli spreken dit juist voor de volle 100% tegen.
4.157 Posts
Pagina: «« 1 ... 184 185 186 187 188 ... 208 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links