Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,670 14 mei 2024 17:35
  • +0,090 (+1,61%) Dagrange 5,535 - 5,680
  • 199.192 Gem. (3M) 274,6K

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 213 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 juli 2017 09:53
    quote:

    Señor Acero schreef op 4 juli 2017 09:49:

    [...]

    Inderdaad maar ongwild krijg n beeld voor me van de komende cc,
    wederom een zouteloze Goddijn.......( of zou hij toch op cursus zijn geweest?)

    Niettemin, ik heb mijn bijdrage geleverd en ben er toch weer ingekropen...
    denk dat we een andere HG gaan zien, ik ga in deze toch mee in het ABN verhaal

    we zitten rockbottom voor consumer en omzet, de weg voor beter 2h 2017 ligt open en HG gaat hierop inspelen, zodat zijn stoeltje bezet blijft.

    we gaan een sterk TT zien naar einde jaar toe, dit is de draai.
    maar goed, heb ook geen glazen bol, dus we merken het wel
  2. [verwijderd] 4 juli 2017 09:59
    quote:

    Erg chebbi schreef op 4 juli 2017 09:45:

    Wen er nu maar aan.
    Als toeleverancier in een auto van derden is T2 de underdog. Totdat e.e.a. echt op de weg komt en de licenties worden afgenomen, is het voorwerk.

    Dat voorwerk is te concurrentiegevoelig voor de OEM's en dus naveltjes dicht.

    Vergeet ook niet dat 5G (naar mijn inschatting) een belangrijke randvoorwaarde is voor een brede uitrol van SDC. Dat duurt nog ff. Deze situatie kan dus nog wel een jaar duren..alvorens de eersten (Tesla) de weg op komen (bepaalde gebieden).
    De HD maps op basis van lidar - hoog detail - zijn:

    * essentieel voor zelfrijdende auto's (sdc)
    * nuttig voor auto's met bestuurder en enige zelfsturende functies (adas)

    Zo is het door Goddijn ook altijd verteld. De HD maps zijn een diepte investering voor toepassingen rond 2019/2020 maar voor die tijd kan er al wat aan verdiend worden in toepassingen waarin een HD map geen vereiste is, maar wel nuttig. En er kunnen al wat inkomsten zijn uit test licenties, want de auto van 2020 wordt nu getest. Dit is in meerdere conference calls aan de orde gekomen, omdat analisten ook wilden weten wanneer de verdiensten verwacht worden.

    80% van de autofabrikanten test nu de tomtom hd maps, dus dat zit wel goed. Verwacht alleen niet dat er nu al veel auto's mee op de markt komen. (NB: ik postte recent een tomtom presentatie met daarin jaartallen welke autofabrikant in welk jaaf met een sdc verwacht te komen)

    Er zijn partijen die inspringen op de huidige tussenperiode waarin sommigen de HD maps zoals tomtom maakt 'onnodig groot en duur' noemt voor huidige toepassingen. Dat is denk ol ook waar Mapbox op inspringt en Mobileye op is ingesprongen.

    Mapbox is trouwens een presentatielaag en zij 'presenteren' gewoon tomtom/here/osm data of een mix daarvan. Waarbij zij osm geschikter vinden voor smartphone en tomtom/here voor routering toepassingen.

  3. [verwijderd] 4 juli 2017 10:17
    www.bosch-presse.de/pressportal/de/en...

    Bosch solutions for urban mobility

    From sharing to parking: solutions for stress-free mobility
    From ABS to robocab: solutions for accident-free mobility
    From synfuels to e-scooters: solutions for emissions-free mobility

    Solutions for stress-free mobility

    COUP: Bosch already offers mobility services for large cities. The e-scooter sharing service COUP is one example. After debuting in Berlin, it has now been launched in Paris. Bosch has put 1,600 scooters on the road, and more are on the way.

    Automotive Cloud Suite: Next year, Bosch will be launching its Automotive Cloud Suite, a software platform that is practically the centerpiece of connected mobility. It allows drivers to access online parking and their smart homes while on the road.

    Intermodal: In July 2017 Bosch starts the trial period for a mobility assistant that finds the fastest way through the city by seamlessly using connections between existing mobility services on the basis of real-time data. Thanks to the new app commuters reach their target more efficiently, cities can better tackle their traffic volume, and mobility providers improve utilization of public transport.

    Connected parking: Step by step, Bosch projects are helping take the stress out of the search for parking. At present, this search accounts for one-third of urban traffic. Whether community-based parking, active parking lot management, or automated valet parking – Bosch solutions for connected and automated parking save time and fuel, and spare people’s nerves.

    HD map: Before this decade is out, Bosch will have managed to create a high-definition digital map that also contains the readings from radar sensors. Bosch is working on this together with the Dutch company TomTom, as well as with the Chinese providers AutoNavi, Baidu, and NavInfo.

    Connected logistics: In the years ahead, Bosch will also be connecting and automating freight traffic. The company is currently developing novel logistics services. In one instance, integrated micromechanical sensors monitor the freight. The aim here is to reduce costs, improve logistical efficiency, and relieve the infrastructure.

    Connected cars: In the next decade, connectivity will go hand in hand with a transformation of the car itself. It will become a third living environment, alongside homes and workplaces. In the future, simple gestures will be all it takes to shop online or reserve an e-bike from behind the wheel, as Bosch’s connected showcar demonstrates.

    Solutions for accident-free mobility

    [...]

    Driver assistance systems: These invisible co-pilots help drivers in monotonous or difficult traffic situations. They monitor the car’s surroundings with the help of radar, video, and ultrasonic sensors. They help to steer and brake the car when parking, changing lanes, or sitting in traffic. Driver assistance systems can prevent accidents and are precursors to automated driving.

    Automated driving: By the start of the next decade, in collaboration with Daimler, Bosch wants to have made urban fully automated driving (SAE level 4) and driverless mobility (SAE level 5) possible. Their objectives include the development and start of production of an autonomous driving system for robocabs.

    eCall for motorcycles: On the basis of intelligent crash algorithms, eCall detects when a motorcyclist is involved in a crash, automatically transmits an emergency call, and informs the emergency services about the type of vehicle and its position.

    Solutions on the path to emissions-free mobility

    RDE: This year will see the first-time certification of diesel models that comply with the Euro 6 standards for real driving emissions, or RDE. Bosch is currently pursuing some 300 RDE projects with its customers. The company wants to support automakers in their efforts to make nitrogen oxide driving emissions from diesel vehicles even lower. In urban test drives, Bosch has already shown this is possible.

    Particulate filters: In Europe, Bosch will no longer be carrying out engineering work for spark-ignition engines that are not fitted with a particulate filter. Since the particulate filter was introduced, the diesel has not had a particulate problem, and the aim is to achieve the same result for gasoline engines.

    48-volt technology: The 48-volt on-board network is suitable for entry-level hybrid powertrains. Here again, Bosch is a systems supplier, from the electric motor to the battery. The company is doing good business with this technology. In China alone, for example, Bosch won five major orders for its 48-volt battery technology in 2016.

    Light electric mobility: All-electric 48-volt powertrain systems will feature in the very small and very light new vehicles for personal urban mobility. Bosch is also equipping these vehicles, whether the two-wheel E-Schwalbe or the four-wheel e.Go.

    E-axle: To make larger vehicles capable of driving electrically as well, Bosch is working on the development of high-voltage systems. One example of this is the electric axle – a motor, power electronics, and transmission integrated in one housing. It is highly efficient and simple to standardize.

    Final mile: Bosch electromobility is already in evidence in German urban delivery traffic. Bosch supplies the powertrain system for the German company Deutsche Post DHL Streetscooters. This is Europe’s largest electric-vehicle fleet.

    Synfuels: The combustion engine itself may become an alternative powertrain if it runs on synthetic fuel produced using renewable energy. This would make it resource-conserving and CO2-neutral. Many paths lead to emissions-free mobility, and Bosch is exploring them all.
  4. forum rang 8 closer 4 juli 2017 10:17
    quote:

    Mark12 schreef op 4 juli 2017 09:34:

    Mireille Willems (https://www.linkedin.com/in/mireille-willems-hoog-b6a6a6b1/) gebruikt TomTom en ze gaf ook een like. Kan geen toeval meer zijn, de puzzelstukjes vallen in elkaar. Kwestie van dagen voor de verlossing.
    Snel 10k bijgekocht vanwege onomstotelijk bewijs.
  5. Mark12 4 juli 2017 10:23
    quote:

    closer schreef op 4 juli 2017 10:17:

    [...]
    Snel 10k bijgekocht vanwege onomstotelijk bewijs.
    Verstandig. Hoor net dat haar verre tante Michelle www.linkedin.com/in/geraats-michella-... een Garmin had maar voor de vakantie toch overstapt op een TT-kastje, omdat ze altijd verkeerd reden op hetzelfde stukje, zo'n 6 km voor de camping. Gaat dus helemaal niet slecht met Consumer, ik verwacht goede cijfers.
  6. Kazoo 4 juli 2017 10:25
    HD map: Before this decade is out, Bosch will have managed to create a high-definition digital map that also contains the readings from radar sensors. Bosch is working on this together with the Dutch company TomTom, as well as with the Chinese providers AutoNavi, Baidu, and NavInfo.

    Oftewel, Bosch gaat er met de prijs vandoor. Mag HG toch wel ff uitleggen wat dan het verdienmodel gaat worden voor TT. Anders moet ie nu maar eens om de tafel gaan zitten met Bosch en de hele toko verkopen tegen een fatsoenlijke prijs. Jarenlang deferred revenues schrijven en als het binnenharken dan gaat beginnen dan loopt iemand anders er mee weg. Lekker hoor.
  7. [verwijderd] 4 juli 2017 10:26
    quote:

    *Justin* schreef op 4 juli 2017 09:59:

    [...]

    De HD maps op basis van lidar - hoog detail - zijn:

    * essentieel voor zelfrijdende auto's (sdc)
    * nuttig voor auto's met bestuurder en enige zelfsturende functies (adas)

    Zo is het door Goddijn ook altijd verteld. De HD maps zijn een diepte investering voor toepassingen rond 2019/2020 maar voor die tijd kan er al wat aan verdiend worden in toepassingen waarin een HD map geen vereiste is, maar wel nuttig. En er kunnen al wat inkomsten zijn uit test licenties, want de auto van 2020 wordt nu getest. Dit is in meerdere conference calls aan de orde gekomen, omdat analisten ook wilden weten wanneer de verdiensten verwacht worden.

    80% van de autofabrikanten test nu de tomtom hd maps, dus dat zit wel goed. Verwacht alleen niet dat er nu al veel auto's mee op de markt komen. (NB: ik postte recent een tomtom presentatie met daarin jaartallen welke autofabrikant in welk jaaf met een sdc verwacht te komen)

    Er zijn partijen die inspringen op de huidige tussenperiode waarin sommigen de HD maps zoals tomtom maakt 'onnodig groot en duur' noemt voor huidige toepassingen. Dat is denk ol ook waar Mapbox op inspringt en Mobileye op is ingesprongen.

    Mapbox is trouwens een presentatielaag en zij 'presenteren' gewoon tomtom/here/osm data of een mix daarvan. Waarbij zij osm geschikter vinden voor smartphone en tomtom/here voor routering toepassingen.

    Klopt. En voor het veilig gebruik van die lidar HD-maps, dus ook bij slecht weer, heb je minstens de combi radar+camera of de combi radar+lidar in de ADAS/SDC-auto nodig.
    De RRS-roadDNA combinatie met Bosch is de winnende technologie. Daar kan geen camera tegenop. Hoe gaan de Chinese partners van Bosch, Baidu, Navinfo en Tencent, deze technologie gebruiken?

    Interessant is verder dat de omzet uit HD-maps nu nog nihi is, maar volgens marktanalisten groeit naar 9,4 miljard dollar in 2022 en >25 miljard in 2025.
    Edzard Overbeek, de CEO van HERE, verwacht 6-7 miljard omzet tegen die tijd.
    Goddijn verwacht 50% marktaandeel te bereiken in 2020 (nu ergens tussen de 20-25% en groeiend).

    Allemaal leuk en aardig verder, en zeker ook dat 80% van de autofabrikanten momenteel test met TomTom HD-maps, maar wat in dit stadium vooral belangrijk is voor ons als kleine aandeelhouders zijn de eerste deals en daarmee een bevestiging vanuit de markt van de 3 jaar voorsprong van TomTom.

    Volvo is inmiddels bekend gemaakt en die deal is zeer belangrijk omdat Volvo koploper is qua veiligheid.
    Tesla schijnt nu ook over de dam te zijn. Dat zou een definitieve bevestiging zijn van de enorme potentie van TomTom in de komende 10 jaar.
    De 15% cagr die genoemd is voor de komende jaren is volstrekt onbelangrijk en al in de pocket door de bestaande contracten en stijgende take-rates.
    Ook het groeiende orderboek Automotive is zeer conservatief berekend met een take-rate van slechts 28%.
  8. [verwijderd] 4 juli 2017 10:28
    ( Uit: www.bosch-presse.de/pressportal/de/en... )

    Business situation: growth this year and beyond

    As you can see, ladies and gentlemen, we’re full of plans. And Bosch has the economic clout to make solutions for tomorrow’s urban mobility reality. Only very recently, we announced we will be building a new wafer fab in Dresden, a total investment of a billion euros. We also need this new fab to cover the increasing demand for chips in the cars of the future. Our Mobility Solutions business sector’s 227,000 associates worldwide generated sales of 43.9 billion euros in 2016. It has made a good start to the current year, and is likely to grow 7 percent in 2017, nearly three times as fast as global automotive production. Over the course of the year, we will also be strengthening our “team future.” By the end of 2017, we will have more than 48,000 research and development associates working on mobility solutions – some 4,000 more than at the beginning of the year. They are the source of the creative power that will also allow us to open up the urban mobility business.

    We expect this business to experience a boost over the next few years. The challenges for urban traffic I have sketched out are considerable, as is the pressure on local authorities to deal with them. Our solutions offer them support, regardless of whether they are looking for parking apps or ways of keeping their air clean. Nine out of ten of the world’s megacities see the need for investments in multimodal mobility. This form of mobility depends crucially on connectivity. It is the mobility of a connected, or smart, city. As I already mentioned, Bosch is also supporting these developments with a series of projects, from San Francisco in the U.S. to Tianjin in China. Between now and 2020, the smart-city market will grow 19 percent each year, reaching a volume of 700 billion euros. We will be a part of that, not least because ourdiversified portfolio includes energy, building, and industrial technology, but also in the shape of our own IoT cloud. But there can be no smart cities without smart traffic. The more fluid the traffic, the smarter the city – the one is the key to the other. This challenge is the rationale behind the diversification of our mobility solutions. We will remain an automotive systems supplier, a strong and above all innovative partner of the automotive industry. But on top of this, we are evolving into a provider of services for road users. To come up with new concepts for mobility, we are also revising our conception of Bosch.


    Zeer opmerkelijke slotzinnen!!

    Verder wordt HERE niet genoemd bij de kaart-partners. Tot slot is er heel erg grote rol toegedicht aan China. Bij Bosch vinden ze het "olifant in de porceleinkast" gedrag van Trump waarschijnlijk een zegen, zolang het niet uit de hand loopt.
  9. [verwijderd] 4 juli 2017 10:49
    quote:

    Kazoo schreef op 4 juli 2017 10:25:

    HD map: Before this decade is out, Bosch will have managed to create a high-definition digital map that also contains the readings from radar sensors. Bosch is working on this together with the Dutch company TomTom, as well as with the Chinese providers AutoNavi, Baidu, and NavInfo.

    Oftewel, Bosch gaat er met de prijs vandoor. Mag HG toch wel ff uitleggen wat dan het verdienmodel gaat worden voor TT. Anders moet ie nu maar eens om de tafel gaan zitten met Bosch en de hele toko verkopen tegen een fatsoenlijke prijs. Jarenlang deferred revenues schrijven en als het binnenharken dan gaat beginnen dan loopt iemand anders er mee weg. Lekker hoor.
    precies en daarom moet er ook wat gebeuren, want wij schieten er geen f..k mee op als de kaarten of heel TT straks onder een ander dak zitten en er is een sweet-deal voor de founders die meekunnen met newco en wij stonden erbij en keken ernaar en daarom moet er ook reuring komen binnen TT.

    ik kan dit gezwets hoe technisch interessant ook over Bosch, Apple, Tesla niet meer lezen als het geen moer voor de koers van TT doet
    ik kan het enthousiasme hier absoluut niet delen met schrijvers over hoe geweldig TT wel niet is voor het bedrijf TT en haar personeel en haar invloed in de markt, zonder dat ik het terug zie in de koers van het aandeel

    het is hier verdomme een aandeelhouders forum, geen fan-club.
  10. [verwijderd] 4 juli 2017 10:52
    quote:

    groeibriljant schreef op 4 juli 2017 10:26:

    [...]
    Ook het groeiende orderboek Automotive is zeer conservatief berekend met een take-rate van slechts 28%.
    In het kader van tunnelvisie voorkomen is het wel verstandig om je te realiseren dat de opmerking van MdD over snelle penetratie van Apple Carplay en Android Auto al op vrij korte termijn (stevig?) zullen gaan knagen aan die take-rates geen onzin is.

    Qua omzet uit traditionele inbouwnavigatie zouden 2017 en 2018 wel eens de piekjaren kunnen zijn. Dus nieuwe ADAS-/SDC-/Smartcity-inkomstenstromen zijn dringend gewenst. En de verdienmodellen (en onderhandelingskracht) daarvoor zijn bij bijvoorbeeld Bosch in vele malen betere handen dan bij de amateuristisch aandoende foundersclub.
  11. forum rang 6 tatje 4 juli 2017 10:53
    Ik denk, dat Volvo qua omzet een top 5 wereldspeler gaat worden.

    En die Top 5 speler, heeft ons Tommetje toch maar mooi binnen.

    De eerste top 5 speler IN SPE is binnen.

    Tesla ging toch ook voor een fabriek in China :-)

    Chinezen dol op Volvo

    13 min geleden

    STOCKHOLM - Het Zweedse autoconcern Volvo Cars heeft in de eerste helft van dit jaar 277.641 auto's aan de man gebracht, ruim 8 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat maakte Volvo, in handen van het Chinese Geely, dinsdag bekend.

    De autofabrikant deed vooral in Azië goede zaken. Daar schoten de verkopen met meer dan een kwart (27,3 procent) omhoog tot bijna 13.800 stuks. In China, de grootste markt van Volvo, bedroeg de verkoopsprong zelfs bijna 31 procent. De vraag werd vooral gestuwd door nieuwe grotere modellen zoals de XC90 en V90. Maar ook kleinere modellen als de XC60 vonden gretig aftrek.

    Eerder dit jaar maakte Volvo Cars bekend geen nieuwe generatie dieselmotoren meer te zullen ontwikkelen. De fabrikant wil zich in plaats daarvan komende jaren extra op elektrische en hybride wagens gaan richten. De eerste volledig elektrische Volvo komt naar verwachting in 2019 op de markt.

    Het zijn toch de toekomstige krenten die het doen :-)
  12. [verwijderd] 4 juli 2017 10:58
    quote:

    W schreef op 4 juli 2017 10:49:

    [...]
    ik kan dit gezwets hoe technisch interessant ook over Bosch, Apple, Tesla niet meer lezen als het geen moer voor de koers van TT doet
    ik kan het enthousiasme hier absoluut niet delen met schrijvers over hoe geweldig TT wel niet is voor het bedrijf TT en haar personeel en haar invloed in de markt, zonder dat ik het terug zie in de koers van het aandeel

    het is hier verdomme een aandeelhouders forum, geen fan-club.
    Helemaal met je eens Wies, hoewel je mij misschien als zo'n "bedrijfsaanbidder" ziet. Ik probeer zelf vooral zo objectief mogelijke informatie te verzamelen om me een beeld te vormen waar TomTom nu staat.

    Voor mij is het zonneklaar dat TomTom het onmogelijk op eigen kracht gaat redden. Maar er valt wel iets met waarde te verkopen. En die waarde neemt toe naar =mate de commercialisatie dichterbij komt. Maar neemt af als HERE toch zou slagen in een inhaalrace t.a.v. realtime.

    Ik heb zelf liever wat eerder zekerheid tegen een lagere prijs dan high-risk een hogere prijs.
  13. [verwijderd] 4 juli 2017 11:04
    quote:

    mjmj schreef op 4 juli 2017 10:19:

    82% of OEMs .... present in the Automotive Hall (LVCC North Hall) at CES ... evaluating TomTom's HD Maps.

    Is dit "80% van de autofabrikanten" ?
    Het is 9 van de 11 op die show aanwezige autofabrikanten. De grote jongens waren daar, Volkswagen, Daimler, Ford, Chrysler, Toyota, etc.

    Ervan uitgaande dat het consortium alleen met HERE werkt (dus Volkswagen en Daimler afvallen) testen de andere negen wel met TomTom. Daar zitten dus ook Ford, Toyota, Hyundai, Chrysler, Honda.

    Enige die ik niet bij die CES in die hal zie is GM, maar volgens Economist artikel werken die ook samen met TomTom.

4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 213 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links