Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,780 26 apr 2024 17:35
  • +0,205 (+3,68%) Dagrange 5,600 - 5,820
  • 475.734 Gem. (3M) 327,6K

TomTom Juuni 2017

3.395 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 juni 2017 10:47
    hmmm wij denken dat TT gezien de winst die Q op Q wordt gerealiseerd op dit moment veel te hoog staat genoteerd. Beurswaarde wordt bepaald door aandeelhouders (wij allen dus en degene die zich hier op dit forum profileren is slechts een zeer klein deel van de aandeelhouders) en die kijken alleen naar de winst en niet naar speculaties van overnames/afsplitsingen op fora. Meer realistische waarde op dit moment zou rond de 7 euro zijn en bij een overname max 10 a 11 euro.
    quote:

    W schreef op 11 juni 2017 09:17:

    @ Hik & BDB

    top mannen !
    denk dat ik namens ons allen mag spreken - hartelijk dank voor jullie inzicht en het delen van jullie kennis

    jullie zijn echt de 2 alarmbellen op dit forum voor wat betreft fundamentele veranderingen die zouden kunnen plaatsvinden waardoor de waarde vd kaarten minder weging zou kunnen krijgen.
    gelukkig zijn we de komende jaren nog safe , dus die maps van TT zijn goud waard, of ze er goud meegaan verdienen is nog maar de vraag, maar opbrengen zal het zeker

    blijf erbij dat daarom TT aan 9 euro met een totale beurswaarde van 2,1 miljard uiterst kwetsbaar is en rijp om gekaapt te worden
    de Koers moet substantieel hoger om dit gevaar te ontlopen, denk dat dit ook staat te gebeuren , zo niet komt men langs voor de kaarten en jatten het van de Beurs.
    12 euro einde jaar is zelfs nog een soft-target

    succes
  2. [verwijderd] 11 juni 2017 10:47
    De analisten gaan deze week naar TT

    Wellicht slim om een aantal vragen mee te geven? Ze lezen dit forum vast

    Vragen waarbij de markt ook wakker wordt..ff simpel:
    Meneer HG: Als iedere OEM straks op Road DNA en Radar zit was is dan uw potentiele omzet?

    zoiets...welke vragen zijn er die net de puzzel oplossen..voor de rest van de wereld dan ..
  3. forum rang 4 shaai 11 juni 2017 11:13
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 10 juni 2017 20:03:

    [...]
    OK Hik, dank voor de toelichting.
    Wel een vraagje: die hoek, oftewel richtingskennis, geldt toch ook voor lidar?

    Nog iets over de 1 miljoen voertuigen waar Bosch het over heeft. Die staan meestal stil. Op een gegeven tijdstip bewegen er hoogstens 10%, dus 100.000, op de weg.
    Bij ca 20 miljoen km in kaart gebrachte wegen in Europa (landweggetjes buiten beschouwing gelaten) is dat 1 voertuig per 200 km.
    Zo'n auto met Bosch radars doet over die 200 km gemiddeld bijna 3 uur. Vergeet dat 'near' realtime dus maar.

    Aangaande de 90% stilstaande auto's, zouden ze dan niet bij voorkeur /met incentives eerst leveren aan auto's die continu op de weg zijn? Taxi's, Ubers, huurauto's, (stads)bussen, truck fleets, bezorgbusjes, sommige bedrijfs- of overheidsdiensten?

    Dat zijn dan extra waardevolle klanten
  4. DerksVisie 11 juni 2017 11:58
    quote:

    Hik schreef op 11 juni 2017 08:19:

    [...]

    Maar dit staat toch haaks op je vorige post waarin je stelt:
    "
    Ja Bosch gebruikt Radar Road Signature maar dit is in samenwerking met TomTom's HD-map waar RoadDNA in verwerkt is. Het is dus een samenvoeging van 3 componenten waardoor het systeem een stuk veiliger is geworden dan ieder product separaat.
    "


    HD-Map, RoadDNA, Bosch RRS zijn allen losse componenten. Het patent van Bosch verwijst ook nergens naar RoadDNA. Het kan dan ook echt 100% zeker LOS van RoadDNA gebruikt worden.
    Nee hoor het tegenovergestelde juist. Het zijn 3 verschillende componenten die inderdaad ook los van elkaar gebruikt kunnen worden alleen dan niet dezelfde veiligheid bieden als de complete set. TomTom zelf hield HD-Map & RoadDNA bij elkaar als 1 pakket (zie bijlage). En daar is nu dus de laag Bosch Radar Road Signature bijgekomen.

    Dat Bosch in het persbericht duidelijk TomTom noemt betekent dat TomTom er wel degelijk iets te maken mee heeft met het produceren van Bosch RRS ook al laat het patent dit niet zien. *Ik denk dus dat het systeem gebaseerd is op RoadDNA*

  5. Meryntje 11 juni 2017 12:39
    Geknipt uit het artikel van the economist:

    America’s big three car companies, General Motors, Ford and Fiat Chrysler, have also invested heavily in digital mapping through AI startups and in partnerships with ride-hailing firms and with TomTom of the Netherlands, another older mapping firm.

    Groet uit Grunn.
  6. [verwijderd] 11 juni 2017 13:24
    quote:

    Meryntje schreef op 11 juni 2017 12:39:

    Geknipt uit het artikel van the economist:

    America’s big three car companies, General Motors, Ford and Fiat Chrysler, have also invested heavily in digital mapping through AI startups and in partnerships with ride-hailing firms and with TomTom of the Netherlands, another older mapping firm.

    Groet uit Grunn.
    DUS: waar zijn die persreleases...? AFM ? Dit is wel bekend bij founders en friends...rest van de aandeelhouders moeten maar gissen....KLOPT NIET is geen level playing field!

    TT: kom op, geef anders een persbericht dat er enkele mooie VS orders zijn !!
    Zonder specifieke namen ! Kom op nou, profileer jezelf voor je geldverstrekkers, je aandeelhouders....zet jezelf op de kaart en profiteer daar dan zelf dan ook weer van ! Verdikkeme ! En liever schrijf ik dat andere woord....op zondag zelfs
  7. forum rang 4 eduardo3105 11 juni 2017 13:36
    www.economist.com/news/business/21723...
    America’s big three car companies, General Motors, Ford and Fiat Chrysler, have also invested heavily in digital mapping through AI startups and in partnerships with ride-hailing firms and with TomTom of the Netherlands, another older mapping firm. Google is hard to avoid, though: Fiat Chrysler has joined Waymo’s self-driving programme in Phoenix, Arizona and will use the search giant’s mapping data. And whoever ends up winning most sway over cartography, Borges’s everything map is no longer imaginary.
  8. Hoop.... 11 juni 2017 13:47
    quote:

    eduardo3105 schreef op 11 juni 2017 13:36:

    www.economist.com/news/business/21723...
    America’s big three car companies, General Motors, Ford and Fiat Chrysler, have also invested heavily in digital mapping through AI startups and in partnerships with ride-hailing firms and with TomTom of the Netherlands, another older mapping firm. Google is hard to avoid, though: Fiat Chrysler has joined Waymo’s self-driving programme in Phoenix, Arizona and will use the search giant’s mapping data. And whoever ends up winning most sway over cartography, Borges’s everything map is no longer imaginary.
    Goed je het post alle info is welkom..Maaaarrrr van 08062017...Ik zou nu "morgen" wel iets constructiefs willen horen, zodat de koers wat opgekrikt wordt . T.o.v. bijna ieder ander fonds daalt TT eigenlijk ... Ik ben een be liever maar geen miljonair dus nu alvast een beetje cashen zou leuk zijn
    Fijne zondag....
  9. apollo 11 juni 2017 14:08
    [quowlias=eduardo3105 id=10091547 date=201706111336]
    www.economist.com/news/business/21723...
    America’s big three car companies, General Motors, Ford and Fiat Chrysler, have also invested heavily in digital mapping through AI startups and in partnerships with ride-hailing firms and with TomTom of the Netherlands, another older mapping firm. Google is hard to avoid, though: Fiat Chrysler has joined Waymo’s self-driving programme in Phoenix, Arizona and will use the search giant’s mapping data. And whoever ends up winning most sway over cartography, Borges’s everything map is no longer imaginary.
    [/quote]

    Dit wordt upperdepup
  10. [verwijderd] 11 juni 2017 14:42
    Omdat het toch te warm is om buiten te zitten maar even wat inlezen en checken. Er viel me iets op namelijk..

    In California heb je een vergunning nodig om met een SDC te testen. Volgens de DMV is dit het lijstje van wie testen:

    As of June 2, 2017, DMV has issued Autonomous Vehicle Testing Permits to the following entities:

    (Permit holders are listed by the date the permit was issued)

    Volkswagen Group of America
    Mercedes Benz
    Waymo
    Delphi Automotive
    Tesla Motors
    Bosch
    Nissan
    GM Cruise LLC
    BMW
    Honda
    Ford
    Zoox, Inc.
    Drive.ai, Inc.
    Faraday & Future Inc.
    Baidu USA LLC
    Wheego Electric Cars Inc.
    Valeo North America, Inc.
    NextEV USA, Inc.
    Telenav, Inc.
    NVIDIA Corporation
    AutoX Technologies Inc
    Subaru
    Udacity, Inc
    Navya Inc.
    Renovo.auto
    UATC LLC (Uber)
    PlusAi Inc
    Nuro, Inc
    CarOne LLC
    Apple Inc.
    Bauer’s Intelligent Transportation

    bron: www.dmv.ca.gov/portal/dmv/detail/vr/a...

    Tomtom is dus sowieso niet zelf aan het testen (wat ook niet zo vreemd is), dus ik neem even aan dat Bosch hier samen met TomTom test.

    Tesla en Bosch hebben na elkaar een aanvraag gedaan, toeval? misschien..

    Iedereen met zo'n vergunning moet ook een Disengagement Report inleveren. Een soort samenvatting van hoe veel er is gereden.

    Dit zijn de reports van 2015
    www.dmv.ca.gov/portal/dmv/detail/vr/a...

    Wat opvalt is dat Tesla in heel 2015 helemaal geen miles heeft gereden (zero staat er in het rapport).

    Als ik de getallen van Bosch even bij elkaar optel kom ik boven de 900 miles uit.

    Dan de rapporten over 2016:
    www.dmv.ca.gov/portal/dmv/detail/vr/a...

    Hier heeft tesla wel wat getest (550 miles) maar ook niet extreem veel.

    Bosch daarentegen zit wel weer boven de 900 miles (983).

    Dit vind ik dus wel opvallend, California is waar het hoofdkwartier van Tesla zit. Het zou dus logisch zijn dat ze daar zelf veel testen. Tenzij ze met een andere partij werken die een deel van het ontwikkelen en testen voor ze uitvoeren... ;-) Of zou het gaan om tests met de oude tesla's (HW1 auto's)? Als je autopilot 2 van de grond af aan ontwikkeld lijkt het me weinig namelijk...

    Nog wat andere getallen over 2016:

    Aantal miles getest in California:
    BMW 638
    GM 9472
    Delphi 2658
    Ford 590
    Google 635868
    Honda 0
    Nissan 3056
    Mercedes 673
    VW 0

    Wat goed te zien is, is dat Google enorm veel test in CA. Ze hebben een factor 1000 meer miles gereden dan de rest.

    Nog een toevoeging volgens deze reactie gaat het bij Tesla inderdaad om HW1 (mobileye) auto's

    www.reddit.com/r/teslamotors/comments...
  11. Alpen 11 juni 2017 15:00
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 10 juni 2017 06:28:

    [...]
    Een bijkomende (voor positieve lezers: 'aanvullende') lokalisatielaag dus. Wel wat vaag. Is het een verfijning van RoadDNA? Of een parallel alternatief? Of is dat 'additional' alleen commercieel bedoeld? Ik laat in het midden of het met opzet zo vaag geformuleerd is, of dat het gewoon slordig opgeschreven is.
    ....
    Bosch heeft bij hun 'RadarRS' ongetwijfeld kennis (en mogelijk patenten) van TT gebruikt. Daarom beschouw ik deze berichten als positief voor TT. Linksom of rechtsom zal TT er aan gaan verdienen. Als het puur en alleen een Bosch-product zou zijn geweest, zou hun persbericht anders geweest zijn.
    Na een soortgelijke vraag aan IR (in de trant van "wordt de Bosch ‘Radar RS lokalisatielaag’ tezamen met de RoadDNA lokalisatielaag in TomTom’s HD map geïntegreerd, of is wellicht door gebruik van RRS het gebruik van RoadDNA overbodig geworden?") ben ik recent teruggebeld, en het wordt als ik het goed begrepen heb tezamen geïntegreerd. (Voor mij geen materie waarmee ik me dagelijks bezighoud, en dat was het vermoedelijk ook niet voor mijn contact persoon die op dit punt niet geheel zeker en niet volledig overtuigend overkwam); heb dus gevraagd om bevestiging van de inhoud van de door mij toegestuurde samenvatting van het gesprek.

    TT kennis/patentgebruik door Bosch: bij IR staat nog een vraag open betreffende mogelijk gebruik door Bosch van een TT patent of delen daarvan.

    Een Bosch persbericht voor een puur Bosch produkt was waarschijnlijk inderdaad anders geweest en ik beschouw dit ook als positief voor TT. Bosch RRS heeft geen reden van bestaan zonder integratie in een HD map dus in die zin logisch dat ook TT wordt genoemd.
    (Tevens in afwachting van bevestiging van IR van mijn samenvatting met daarin de opmerking door IR dat TT met Bosch geen exclusieve overeenkomst heeft betreffende betrokkenheid t.a.v. integratie van RRS ongeacht de eigenaar van de betreffende HD map (en Bosch dus vrij is om RRS ook aan andere HD map leveranciers ter integratie aan te bieden, wat ze van plan zijn bijvoorbeeld in China).

    Andere punten die ik me afvraag:
    In zijn (gewaardeerde) reactie aan Tatje mbt werking van HD mapping in combinatie met lokalisatie, geeft @Hik aan dat RoadDNA wordt gemaakt met lidar.
    @Hik, het RoadDNA patent heeft het vwb de range-finder sensor naast een laser scanner toch ook over een radar scanner en een set stereo camera's?
    (Had Autonomous trouwens niet nog ergens zo'n testsetje stereo camera's liggen?)

    Mocht het uiteindelijk gaan om een gezamenlijke integratie van RRS en RoadDNA in de HD map, en het betreft twee verschillende lokalisatie systemen met verschillende algoritmen/logica die in principe echter beide kunnen werken met radarsignalen, zou het dan niet logisch zijn als de (door straks massaal geïnstalleerde nieuwe Bosch sensoren) gegenereerde radarsignalen gebruikt om RRS te genereren of te updaten ook niet op een of andere manier gelijktijdig worden gebruikt tbv crowdsourced updaten van RoadDNA?

    Een ander punt is gerelateerd aan wat @BDB aanhaalde betreffende het aantal voertuigen waarmee Bosch denkt heel Europa in hun RRS-kaart te brengen, en hoe 'near' realtime dat zal zijn.
    Straks worden op diverse continenten van miljoenen voertuigen radarsignalen ontvangen en verwerkt door Bosch, en aangeboden voor integratie/updaten van de RRS lokalisatielaag in de lokale HD map. Om dan tot een zinvolle (realtime of zo goed als realtime) verwerking van die lokalisatiegegevens te komen, zou een batchverwerkingsmechanisme mogelijk niet volstaan cq is een transactioneel verwerkingsmechanisme zoals TT dat heeft wellicht een vereiste.

    Ik had nog een andere onbeantwoorde vraag in dezelfde samenvatting aan IR: of het gezien TT's ervaring met zowel batch- als transactionele verwerkingsmechanismen volgens TT mogelijk is om de voortdurende stroom van ‘radar road signatures’ (realtime of near-realtime) in de HD map te verwerken en zorg te dragen voor (realtime of near-realtime) distributie ervan, zónder gebruik te maken van een transactional verwerkingsmechanisme zoals TomTom dat bezit.
    Als dat namelijk niet mogelijk is, kan zo goed als worden uitgesloten dat "vorige generatie" batch verwerkingsmechanismes zoals momenteel bijvoorbeeld in gebruik bij HERE hiervoor gaan worden gebruikt. Met in dat geval tov HERE een betere onderhandelings/concurrentiepositie van TomTom (richting Bosch of OEM).
  12. [verwijderd] 11 juni 2017 15:07
    quote:

    Stille vennoot schreef op 11 juni 2017 13:24:

    [...]
    DUS: waar zijn die persreleases...? AFM ? Dit is wel bekend bij founders en friends...rest van de aandeelhouders moeten maar gissen....KLOPT NIET is geen level playing field!
    `
    Als je verandering wilt zou je natuurlijk ook een juridisch "dreigende" vraag naar ir@tomtom.com kunnen sturen over deze niet gelijke informatievoorziening, in strijd met de wet (met kopieën naar AFM en VEB). Naarmate we via zoveel mogelijk kanalen steeds duideijker "aantonen" dat TomTom in strijd met de wet handelt en dat we de AFM daarvan telkens op de hoogte houden wordt de kans groter dat we zinvolle vervolgacties kunnen ondernemen. Naar TomTom zelf of naar de AFM die zijn taak als waakhond niet op een juiste wijze invult na overduidelijke signalen uit de markt. Nog liever zou ik zien dat TomTom gaat inzien dat doorgaan op deze weg geen optie meer is.

    Maar ik krijg de indruk dat de meeste forumleden hier liever het belang van dat soort concrete acties relativeren. Uit luiheid? Uit de behoefte om zichzelf "genuanceerd" te vinden? Door een apathische grondhouding? Om lekker het mislukken van initiatieven van anderen te voorspellen?

    Ik weet het niet. Maar ik denk dat het verstandiger is om stap voor stap gezamenlijk (GEDOCUMENTEERD!) een "CASE" op te bouwen die bruikbaar kan zijn wanneer de boardroom van TomTom ons ergens in nabije toekomst een smerige streek wil leveren. Het communicatiegedrag tot dusver lijkt er op te wijzen dat die kans behoorlijk groot is.

    Edit: zie zojuist de post van Alpen hierboven. Complimenten (+AB) voor het initiatief en je commentaar. Hoe zie jij de rol van de TomTom boardroom in deze? Het is toch evident dat dit "gecombineerde" persbericht van Bosch en TomTom vragen oproept t.a.v. de rolverdeling tussen RRS en RoadDNA en de rol van de RoadDNA-patenten. De antwoorden op deze vragen zijn bij de inner circle bekend. De grote groep kleinere beleggers worden zoals gebruikelijk in het ongewisse gelaten. Met alle mogelijkheden tot / gevaren van koersspelletjes. Mijns inziens suggereert dit gedrag betrokkenheid bij de merkwaardige koersontwikkeling die we al tijden bij het fonds zien.

    Overigens nog iets anders. Ik heb nog niet volledig kunnen bijlezen. Maar het zou mij niet verbazen dat de Bosch RRS aankondiging te maken heeft met aanstaande ontwikkelingen bij Tesla rond de Model 3 productiestart en op korte termijn te verwachten updates van de Autopilot software.

    Zie ook:

    seekingalpha.com/article/4071192-tesl...
  13. forum rang 6 Chiddix 11 juni 2017 15:14
    Las dat TT vooruitgang boekte met Bosch over de tijd van updaten van kaarten. Kwam gisteren tegen op een Amerikaanse site, dat de huidige kaarten(GPS apparatuur en applicaties van Garmin,TT en Waze) niet al te nauwkeurig zijn voor de self riding car. Het realtime updaten zal vermoedelijk essentieel zijn voor de self riding car.
  14. forum rang 6 Chiddix 11 juni 2017 15:50
    Er is een wedloop gaande waar een paar kleine startups het voortouw hebben o.a Civil Maps gevestigd in San Francisco. Hun techniek wordt al getest door enkele grote autobouwers. Of hun product onderdeel gaat uitmaken van de selfdriving car, is nog niet te zeggen. De concurrentie is groot.
  15. [verwijderd] 11 juni 2017 15:58
    11-6-2017 14:05:46

    Topman Uber mogelijk tijdelijk met verlof - media

    Grote wijzingen op de agenda.

    (ABM FN-Dow Jones) CEO Travis Kalanick van Uber Technologies zal vandaag met de rest van de board van de onderneming spreken over een eventueel verlof van hemzelf. Dit meldde Dow Jones Newswires zondag op basis van een bron bekend met de kwestie.

    Kalanick staat onder druk vanwege aanklachten van discriminatie en seksuele intimidatie binnen de onderneming. Ook wordt Uber aangeklaagd door Google vanwege het mogelijk stelen van geheime informatie over zelfrijdende auto's en spelen er nog een aantal andere schandalen bij de online taxibemiddelaar.

    Niet alleen het eventuele verlof van Kalanick staat gepland voor de bijeenkomst van de board vandaag, maar ook een aantal ingrijpende beleidswijzigingen worden besproken.

    In de board zitten naast Kalanick ook bekende namen als media-magnaat Arianna Huffington en private-equity miljardair David Bonderman.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    Copyright ABM Financial News. All rights reserved

    (END) Dow Jones Newswires

    June 11, 2017 08:05 ET (12:05 GMT)

    Alex is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden.
  16. [verwijderd] 11 juni 2017 17:34
    quote:

    Rabo. schreef op 11 juni 2017 10:47:

    hmmm wij denken dat TT gezien de winst die Q op Q wordt gerealiseerd op dit moment veel te hoog staat genoteerd. Beurswaarde wordt bepaald door aandeelhouders (wij allen dus en degene die zich hier op dit forum profileren is slechts een zeer klein deel van de aandeelhouders) en die kijken alleen naar de winst en niet naar speculaties van overnames/afsplitsingen op fora. Meer realistische waarde op dit moment zou rond de 7 euro zijn en bij een overname max 10 a 11 euro. [...]
    " wij denken" Vind het nog steeds vreemd, dat Henk dit tollereert.....ten eerste onder de naam Rabo, en dan ook nog in de wij vorm.....jammer dit...
3.395 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links