Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nee Ahold

Eindelijk weer eens een leuke overname. Het zat er natuurlijk al lang in. Ahold wilde in het internet en dat konden ze blijkbaar niet zelf. Het zong al langer in de markt dat Ahold Wehkamp wou overnemen. Maar uiteindelijk is het is dus Bol.com geworden.

Volgens de webcast hadden ze al veel langer contact en was het een logische combinatie. Opvallend is dat u in de presentatie voortdurend Bol.com boven Wehkamp.nl ziet staan.

Een van de opvallende overeenkomsten tussen deze bedrijven is dat ze beide in handen zijn van private equity. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar u weet van te voren dat er geen grammetje vet in deze bedrijven zit.

Hete adem
Bovendien weet u ook dat de verkoper maar een ding wil en dat is de maximale prijs en die mogen de kopers dus betalen. Maar ik snap wel dat Ahold de hete adem van internetretailers in de nek voelt.

  • Amazon.com komt ook naar Nederland
  • in Seattle zijn ze al bezig met een eerste test in versproducten
  • Tesco was er snel bij en is in de Verenigd Koninkrijk redelijk succesvol

Ahold kwam al lang geleden met zijn Albert.nl, maar deze bezorgservice is nooit echt van de grond gekomen. Ligt dat aan Ahold of ligt het aan de markt? Als het aan de markt ligt dan zal de overname van Bol.com geen oplossing bieden.

Snelle toename
Toegegeven internetverkopen nemen snel toe. In 2005 kocht 30% wel eens wat op het internet. Vorig jaar was dat al 52%. En ook in huize Van Zeijl komen er veel pakjes binnen. Hoewel de meeste voor andere mensen in de straat zijn.

Een dagje thuiswerken levert veel inzicht in de activiteiten van PostNL. De overname draagt bij aan de winst per aandeel, aldus Ahold. Dat klinkt veelbelovend. Maar als je een procentje op je bankrekening krijgt dan kan je 99 keer de winst per aandeel betalen en dan draagt het nog bij.

En gezien het feit dat er helemaal niets over de winstgevendheid van bol.com gezegd wordt, zal dat waarschijnlijk erg beperkt zijn. Ik loop de de lijst door.

1. Waarde of groei
Duidelijk het is een overname die vooral gericht is op groei. Dus geen punten.

2. Cash of aandelen
Het overnamebedrag is volledig cash betaald. Dus hier de maximale 10 punten.

3. Focus
Een supermarktconcern dat in een on-line non-food retailer gaat is duidelijk geen focus. Ergo ook hier geen punten.

4. Buitenland of niet
Bol.com heeft zijn omzet vooral in Nederland. Dus hier de maximale 10 punten.

5. Hot or not
Een beetje moeilijk. Het is altijd een subjectief begrip. Maar online retailing is redelijk hot. Een 3 zeg ik met een natte duim.

6. Kosten of omzet
Hier worden geen kosten bespaard alleen maar extra omzet gekocht. Dus ook hier geen punten.

7. Earn out
Ik heb er in de webcast of de presentatie niets over gehoord of gelezen. Die zal er dus niet zijn. Er werd wel lekker vaag gesproken over het cashen van het management. Die heeft 10% van de aandelen van Bol.com. Maar je mocht zeker niet rekenen dat ze nu 35 miljoen euro zouden opstrijken. “Want in de private equity-wereld werkt dat anders”. Wat een rare vage opmerkingen.

8. Kwaliteit of prijs
Ik denk dat Bol.com wel kwaliteit is. Dus hier geef ik een 8.

9. Beursnotering of niet
Nee, geen beursnotering, maar uit de verkoop van private equity is net zo erg dus geen punten.

10. Prijs lager dan eigen waardering
Nou dat weten we natuurlijk niet. Maar ik heb even een grafiekje gemaakt van de EV/EBITDA van Amazon.com en die van Ahold. Zodat u een beetje een idee krijgt. Amazon staat op 29 maal het bedrijfsresultaat en Ahold op 5.

Ergo zonder de prijs te weten, durf ik hier toch 0 punten te geven.

Conclusie
Tuurlijk is deze overname waardevernietigend voor Ahold. Maar goed, Bol.com kost 350 miljoen euro en Ahold is 11 miljard euro waard. Het zal dus geen serieus effect op de koers en de winst van Ahold hebben. Het telt daarom niet mee in de overzichten, maar ik vond het te leuk om deze overnamekit te laten liggen.

En wie weet is de combinatie Bol.com en Ahold daadwerkelijk in staat om de eerste echte goedlopende internetsupermarkt te creëren. Maar daar geeft deze overnamekit geen oordeel over. Ik kijk puur naar de kansen dat deze overname in financiële waarde vernietigd en die kans is met een cijfer van 3,2 erg groot.


Klik op de grafiek voor een grote versie.

 

Overname
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Totaal
Imtech > NEA
0
0
9
10
8
2
0
7
10
9
5,5
Grontmij > Ginger
4
7
3
0
3
0
2
4
0
3
2,4
Heineken > Femsa
0
3
10
6
0
3
6
7
10
3
5,0
Arcadis > BBL
5
7
9
10
0
3
10
8
8
4
6,4
Boskalis > Smit
1
10
0
6
10
0
0
5
0
5
3,6
Akzo Nobel > ICI
1
10
10
7
0
3
0
8
0
5
4,4
Heineken > S&N
1
10
8
8
3
3
0
3
0
2
3,8
Randstad > Vedior
5
10
8
10
10
5
0
7
0
0
5,0
Fortis > ABN Amro
0
6
10
10
0
9
0
7
0
0
4,2
TomTom > Tele Atlas
0
10
2
6
9
0
0
6
0
0
3,3
KPN > Getronics
0
10
3
5
10
6
0
0
0
5
3,9
Grontmij > Carl Bro
0
8
10
0
5
1
0
4
0
0
2,8
Buhrmann > ATG
0
10
9
6
7
5
0
5
0
0
4,2
LogicaCMG > WM-data
0
2
8
0
6
1
0
5
0
0
2,2
Philips > Intermagnetics
0
10
10
10
0
3
0
10
0
0
4,3
Crucell > Berna
10
0
0
5
0
0
0
8
0
0
3,3
Numico > EAC Nutricion
0
5
10
1
0
1
0
8
5
0
3,3
Arcadis > BBL
5
10
10
10
8
1
2
9
10
10
7,5
Logica > Unilog
3
3
10
10
5
3
3
9
0
2
4,8
Océ > Imagistics
5
10
5
10
10
4
0
8
0
3
5,5
VNU > IMS Health
0
4
5
10
0
1
0
10
0
0
3,0
KPN > Telfort
2
10
10
10
0
5
10
8
10
0
6,5
USG > Solvus
0
5
10
8
0
8
0
7
0
0
3,8
Ahold > Bol.com
0
10
0
10
4
0
0
8
0
0
3,2
Benchmark
1,8
7,2
7,1
7,4
4,3
3,6
1,1
7,3
2,1
2,3
4,4


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Auteur: Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Meer over Corné van Zeijl

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
  2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
  3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 maart 2012 12:59
    Corne,

    M.I. zit je mis. AH heeft een aantal distributie centra in NL waaruit zij rechtsstreek kunnen gaan leveren aan de eindgebruiker. Met KAV-karretjes die onder Rijbewijs B vallen, is een wereld te winnen. De slogan "Vandaag bestelt morgen in huis!" gaat nog steeds op.

    Beoordeling 8, (i.p.v. 10 omdat het hier een dure acquisitie betreft.)
  2. niets meer 22 maart 2012 13:30
    Ben het met p-zoeker eens. Misschien geen voldoende maar bij een aantal vragen ben je te karig met de punten in mijn ogen.
    1. Vooral groei, maar nul waarde?
    3. Ahold doet al zaken on line en uit meerdere onderzoeken en ervaringen in andere landen blijkt dat het waarschijnlijk is dat het marktaandeel on line gaat groeien. Dus wel iets van een fit. Bovendien verkoopt Ahold meer non-food dan je wellicht zou denken.
    6. Zeker voor Bol.com is er kosten besparing mogelijk door de door markt gewenste afhaalpunten te creëren in de supermarkten. Met bovendien extra traffic voor de supermarkt (maar dat laatste terzijde)

    Al met al ben ik een stuk positiever over de overname.
  3. [verwijderd] 22 maart 2012 14:01
    Och, bol.com's bedrijfsresultaat is voldoende om de rente over het aankoopbedrag te betalen. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

    Maar AH en Bol kunnen elkaar versterken. En dan baat het wel.
    Als/(omdat?) beide bedrijven echte creatieve ondernemers zijn zie ik toch wel kans op een medaille.
  4. [verwijderd] 22 maart 2012 21:50
    quote:

    *Justin* schreef op 22 maart 2012 21:11:

    Je moet het misschien eens andersom bekijken: is AH een toevoeging op Bol.com.

    Dan is het antwoord volmondig ja.
    De groeiformule bij internetverkopen is clicks + bricks.

    Nu kun je bij bol.com bestellen en bij de AH ophalen.
    Betere distributie kun je niet wensen als internetwinkel.


    Check! Daarnaast betaalt Ahold 100 euro per consument, waarbij zij beschikt over een volledig bestedinginfomatiedatabase.
  5. [verwijderd] 22 maart 2012 22:14
    Wat een slecht artikel van Van Zeijl. Blijkbaar ziet hij de synergie niet en de kosten zijn natuurlijk peanuts.
    Ahold behoort over 10 jaar tot een andere grootmacht. De tent is dan voor 21 miljard Euro verkocht. Waarom? Omdat BOL.com zo'n fantastisch renderende asset was.
    Zeer kortzichtig betoog. Is maar goed dat hij niet in de directie van Ahold zitting heeft.
  6. [verwijderd] 23 maart 2012 15:53
    Beste IEX lezers,

    Zoals u kunt zien in de portefeuille link onder aan de column, heb ik een neutrale positie in AHold.
    Ik kwam nog een commentaar over de overname in mijn mailbox tegen. Ook zij spreken over de hoge prijs.

    Announced this morning that is acquired Bol.com for €350m. Bol.com generates an EBIT margin of around 5% suggesting that Ahold is paying around 16.4x EBITDA. We find this an expensive transaction but it is clear that Ahold wants to become a much more serious on-line operator. It remains to be seen if Bol.com can indeed continue to grow and whether it makes Ahold an internet winner. We find the acquisition too small to have an impact on the group's valuation.

    Met vriendelijke groet
    Corne van Zeijl
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links