Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Amazon's draaiboek

Amazon's draaiboek

 

Dit zijn geen misselijke prijsverlagingen die door Amazon worden doorgevoerd bij Whole Foods. Sinds vandaag is de overname officieel en Amazon kondigde voor het weekend de prijsverlagingen al aan bij Whole Foods, maar zoveel?

 

 

Joe Weisenthal heeft een mooi overzichtje met de belangrijkste prijsverlagingen:

 

 

Bij ons is het Ahold Delhaize wat daardoor opnieuw een tik te verwerken krijgt. De Amerikaanse supermarkten zijn in de handel voorbeurs ook niet in trek.

 

 

Het Amazon draaiboek

Amazon heeft met haar business altijd een bepaalde strategie gehad en dat is de concurrentie wegconcurreren op prijs. Om dat beter te kunnen begrijpen wil ik u de volgende quote van Jeff Bezos laten zien. Dat geeft een goed beeld van hoe hij denkt en het bedrijf runt:

“I very frequently get the question: ‘What’s going to change in the next 10 years?’ And that is a very interesting question; it’s a very common one. I almost never get the question: ‘What’s not going to change in the next 10 years?’

And I submit to you that that second question is actually the more important of the two — because you can build a business strategy around the things that are stable in time. …

In our retail business, we know that customers want low prices, and I know that’s going to be true 10 years from now. They want fast delivery; they want vast selection. It’s impossible to imagine a future 10 years from now where a customer comes up and says, ‘Jeff I love Amazon; I just wish the prices were a little higher,’ [or] ‘I love Amazon; I just wish you’d deliver a little more slowly.’ Impossible.

And so the effort we put into those things, spinning those things up, we know the energy we put into it today will still be paying off dividends for our customers 10 years from now. When you have something that you know is true, even over the long term, you can afford to put a lot of energy into it.”

Dit is natuurlijk al gebeurd bij de boekenwinkels. Ik bedoel, google maar eens op boekenwinkel failliet. De headlines met doorstart, faillissement en ga zo even door komen u tegemoet. Natuurlijk is dit niet alleen de schuld van Amazon, maar het geeft wel weer wat internet, E-readers en boeken bestellen via Amazon of Bol.com teweeg brengt in die sector.

Nu is voedsel iets wezenlijks anders dan boeken, maar het geeft goed weer dat Amazon bereid is verliezen te incasseren als het daarmee de concurrentie uit de weg ruimt, ofwel marktaandeel wint. De duiding van WSJ:

By cutting prices on high-volume staples like bananas, eggs and ground beef in 470 Whole Foods stores, Amazon is signaling it will compete for that traffic. Even if it loses money, it hopes it can bring shoppers into stores, win their loyalty to the whole company and prompt them to spend more money, say former Amazon executives.

“Amazon’s using the same playbook they always have when competing with booksellers and other retailers,” says Chris McCabe, a former Amazon performance evaluation and policy enforcement investigator who now works with sellers on the retailer’s marketplace. “They take out their revenue stream by killing them slowly on price.”

Amazon's werkwijze lijkt wel iets weg te hebben van één van de quotes van John D. Rockefeller en met hem hoefden we ook geen medelijden te hebben:

Competition is a sin

Klappen voor supers

De nodige koersschade is al aangericht door Amazon en de overname van Whole Foods. Hieronder ziet u de koersen van Amazon, Whole Foods, Ahold Delhaize en enkele andere Amerikaanse concurrenten in euro's. 

De vraag is nu of deze koersschade zich vertaalt naar krimpende omzetten en winsten bij de concurrentie. Beleggers zijn erg bang voor Amazon, zo laten de koersen van de supermarkten zien.

Overdrijven beleggers, of gaat Amazon de concurrentie in deze markt ook daadwerkelijk wegvagen? Want dan kan dit misschien ook pas het begin zijn... Van het einde...

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 rene66 28 augustus 2017 16:13
    Ahold is verhoudingsgewijs het allerslechtste aandeel als je bedenk dat de omzet voor rond de 50% uit de VS komt. Er iets flink mis met Ahold in de VS. Dit is geld verbranden.

    De aandeelhouders leveren heel veel geld in en dit gaat nog erger worden. Moraal verkoop het VS deel aan de hoogst biedende. De heer Boer zou toch wel weten dat de aandeelhouders de eigenaar zijn van Ahold ?.
  2. Bonost 28 augustus 2017 16:34
    En wat te zeggen over die andere prijzen. Als we dat vergelijken met de prijzen hier in de supermarkt dan kan ik me niet voorstellen dat dit echt een probleem is voor AH. Maar vandaar dat ik de prijzen van deze producten van AH wil weten, voordat er hoog van de toren wordt geblazen.
    Maar ja, daar zullen we wel het antwoord niet op krijgen.
    Misschien moeten we AH eens aanschrijven.
  3. steel engineer 28 augustus 2017 17:07
    Heb laatst eens iets gekocht op amazon.fr van amazon zelf. Goede prijs, maar duurde 2 maand om te leveren. Omdat geld in Ahold aandelen moet :), dan maar de lange levering met de lage prijs genomen.
    Na 2 maand wisten ze me te zeggen (automatisch mailtje) dat ze het product niet onmiddellijk vonden en ik kon wachten of annuleren.
    Toch maar bizar die Amazon. Eerlijk gezegd niet onder de indruk.
  4. forum rang 6 jonas 28 augustus 2017 17:26

    Goede iets diepgaander beschouwing Nick. Bij supermarkten in USA speelt echter ook reistijd wat mee, hoewel ze daar dan wel weer wat anders overdenken. Mijn zus op bezoek bij mijn Amerikaanse broer. Zegt hij: we gaan even een kopje koffie drinken bij een vriend. Na ongeveer 2 uur vroeg ze waar is die vriend eigenlijk. Ach zeur niet in een uurtje zijn we er!

    Dat is Amerika. Echter ook daar geldt dat locatie belangrijk is en Amazon tot op heden weinig heeft verdiend en er alleen kan zijn vanwege af en toe wat miljarden ophalen met toekomstbeloften neerkomend op het met tijdelijk verlies wegwerken van concurrenten.

    Zo doet een Uber het ook. In de reisbranche zijn ook een paar van die boeven zoals Hostelbookers. Menig hotel, hosteleigenaar vertelde me over hun smerige praktijken. Zoals ik kan alleen toprating krijgen als ik aan hun computergedraaide geldmachine nu 15% i.p.v. 10% afdraag en melden dat ze ook direct goedkoper bij mij terecht kunnen strikt verboden!

    Het is dus Nick met de concurrentie steeds meer de vraag waar zit het grote geld dat bereid is even wat verlies te leiden om nog rijker te worden en daarin zijn de Amerikanen erg goed. Money, money Nick. How many bucks you make a hour, Nick?

    Dat USA-spelletje begint tezamen met dollarkoersmanipulatie en overnames van alles wat innoveert buiten de USA naar nieuwe dieptepunten wel erg op te vallen en mijn verwachten dat er in zeg 2 jaar de googles, ubers en Amazons een toontje lager moeten gaan zingen.

    Vanuit de EU is er een simpele strategie te bedenken. Neem Amazon met zijn aan avonturen in de supermarktbranche. Gooien ze daar 10 mld verlies tegenaan om de concurrenten oneerlijk de markt uit te vechten. Nou dan ook als reactie geld erbij voor steun aan de Europese concurrenten. Maar nog belangrijker omdat zo van kwaad tot erger wordt: aanpak bedrijven zoals Amazon, Google, Uber, Microsoft etc. Opsplitsen en vergoedingen laten betalen aan al die door valse methodes weggeconcurreerde ondernemers.

    Groet, Jonas
  5. [verwijderd] 28 augustus 2017 21:13
    Ik begrijp het ook niet. Wel is AD goed bezig vind ik. Amazone kan niet volhouden met haar gedoe. Investeerders van Amazone welk niet de (internet) bubble van 2002 (her)kennen zullen echt de pineut zijn!.

    Een artikel uit 2015 voor het vertrouwen:
    johannaslot.com/2015/09/01/albert-hei...
  6. forum rang 6 jonas 28 augustus 2017 22:32

    EW goed gezien met die Whole Foodprijzen die nog steeds te hoog zijn met Organic flauwekul. Doet me denken toen ik in de Witte de Witstraat liep met van die Rotterdamse hipsters met die baartjes en tatoes. Organic Fries voor E 7,50 en dat soort pure oplichting onder het mom van duurzaam en groen. Kreeg bijna een hartaanval van dat soort gekte.

    Dat is voor een bepaald soort publiek en ga je dan E 3 rekenen dan is het weer niet goed en stort de omzet in. Laat Amazon zich maar lekker naar de kloten werken en bekijk hun parasitaire business model eens kritisch. Rockefeller was een kleuter erbij vergeleken.

    Mooie optie zou kunnen zijn voor AD om tezamen met de Aldi en Lidl consequent
    in locaties van Whole Food op elke prijs min 20% lager te bieden. Eens kijken hoe lang Amazon dan overeind blijft.
    Groet, Jonas
  7. [verwijderd] 28 augustus 2017 22:36
    Buy the dip: Ahold Delhaize

    Tot slot heeft Steentjes nog een nieuwe kooptip geselecteerd: Ahold Delhaize. "De koers kreeg een tik door de aankondiging dat Amazon de prijzen van populaire producten bij Whole Foods gaat verlagen. Ik vind de koersreactie wat overdreven. Het is niet zo dat Ahold nu ineens is weggevaagd is."

    "In de praktijk blijkt dat de bezorging van verse producten nog niet zo makkelijk en ook heel kostbaar is. Het is natuurlijk wel een gevaar dat Amazon zo’n diepe geldbuidel heeft dat ze het jarenlang vol kunnen houden om er toch mee door te gaan. Maar het kan ook zijn dat klanten voor hun verse producten toch het liefst naar de winkel gaan, en dat het een flop wordt."

    "Al met al denk ik dat gevestigde namen niet zomaar omver geworpen worden. Ahold is met Albert Heijn, Bol.com en Delhaize stevig gepositioneerd in de markt. Ik vind dat ten opzichte van de waarde van het bedrijf de huidige koers te laag is. Mijn inziens is dit dus een aantrekkelijk koopmoment."
  8. forum rang 5 Bart Meerdink 28 augustus 2017 23:03
    Amazon zou zich wel eens flink kunnen verkijken op hoe moeilijk food retail is. Marges zijn klein dus je kunt niet echt veel omlaag zonder flinke verliezen op te lopen. Ik zie ze niet snel onder de prijzen van de concurrentie duiken. Het moet dus komen van het merk Amazon en de loyaliteit onder de vaste Amazon klanten. En dan nog, vooralsnog heeft Whole Foods maar weinig filialen. En draaide voor de overname ook niet overdreven goed volgens mij.

    Ahold Delhaize zit vol met know-how die Amazon gewoon niet heeft.

    De zwakke USD is aan de andere kant slecht voor de omzet en winst in Euro's. En met felle concurrentie (dalende prijzen, nieuwe concurrenten zoals Lidl) is het al moeilijk om overeind te blijven, laat staan een gezonde marge te verdienen. Dat is nóg lastiger voor Amazon natuurlijk, al kan dat potentiële verliezen natuurlijk wel moeiteloos aanzuiveren, ook langdurig. Als het wil.

    Overigens, het Capped Bonus Certificaat waar Marcel Tak over schreef heeft inmiddels een discount t.o.v. het aandeel. Artikel: www.iex.nl/Column/268342/Ahold-update...

    Men acht de kans nu blijkbaar erg groot dat AD voor eind 2018 een keer onder de €14 duikt.
  9. forum rang 6 jonas 28 augustus 2017 23:07

    Moet je voorstellen loop ik met zo een links groen gekkie zoals IZDP door die Wither de With straat. Die wil natuurlijk organic fries en dat moet ik dan weer betalen. Met organic sausje is dat dan ca E 20 zijnde F 44 de prijs van linkse hekte voor een patatje.

    Amezon met dat whole food moet vooral dan prijzen gaan verlagen voor dat organic whatever that may be dan worden ze hipster looser en verliezen in de Retail.

    Groet, Jonas
  10. forum rang 6 jonas 28 augustus 2017 23:26

    Het beste vanuit AD bezien is aanpak met 1 van de formules en dan gebruik maken van regionale kracht. Je dwingt dan Amazon dan terug in de regio en laats ze verliesgevend boodschappen bezorgen in buitengelegen gebieden. Bij elke Whole Food zet je er een AD met 20% minder prijzen naast voor de regio. Daarnaast voor de hipsters wat organic overnemen om Whole Food helemaal weg te vegen.

    Zo simpel is het eigenlijk in grote lijn. Nu nog de aanval op Amazon inzetten! En dan op Uber e.d. met weer andere aanpak.

    Groet, Jonas

    PS Dat is dus keiharder Amerikaanse aanpak. Naast elk filiaal van Whole Food een AD-filiaal neerzetten en dat dan weer voor een deel overlaten aan de Aldi' s en lidl s. Doel Amazon kapot maken!
21 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links