Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Royal Dutch Shell: dividend gered?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 september 2016 09:43
    Het is veel toekomstkijken.

    Ik mis verder een (poging tot) waardering van Shell.

    Wat voor k/w is mooi voor Shell en wanneer denk je dat de winst die k/w weerspiegelt?

    Wat ik eigenlijk bedoel...

    De winsten van Shell zijn geimplodeerd, maar het huidige koersniveau ligt maar zo'n 10-20% onder de gemiddelde koers van Shell, als je naar de afgelopen jaren kijkt.
    Het lijkt er dus op dat de koers van het aandeel al een voorschot op herstel van de winst genomen heeft.

    Groet,
    Bolo
  2. Nice guy 12 september 2016 10:50
    Het is nu misschien moeilijk te geloven maar op de lange termijn gaat de olieprijs weer naar niveaus van 80-100 euro (en hoger).
    Wie nu aandelen RDS durft te kopen doet straks hele goede zaken!
    En wachten op die hogere koersen is geen straf als je jaarlijks zo'n 7 a 8% rendement maakt.
  3. forum rang 6 effegenoeg 12 september 2016 10:54
    quote:

    Nice guy schreef op 12 september 2016 10:50:

    Het is nu misschien moeilijk te geloven maar op de lange termijn gaat de olieprijs weer naar niveaus van 80-100 euro (en hoger).
    Wie nu aandelen RDS durft te kopen doet straks hele goede zaken!
    En wachten op die hogere koersen is geen straf als je jaarlijks zo'n 7 a 8% rendement maakt.
    Dat is mijn denkwijze ook.
    Maar het gros van beleggers wordt nu eenmaal doodziek als hun geïnvesteerd vermogen tijdelijk minder waard wordt op papier.
  4. forum rang 6 !@#$!@! 12 september 2016 11:38
    quote:

    Nice guy schreef op 12 september 2016 10:50:

    Het is nu misschien moeilijk te geloven maar op de lange termijn gaat de olieprijs weer naar niveaus van 80-100 euro (en hoger).
    Wie nu aandelen RDS durft te kopen doet straks hele goede zaken!
    En wachten op die hogere koersen is geen straf als je jaarlijks zo'n 7 a 8% rendement maakt.
    Onzin. Er is een goede kans voor een vraagomslag door alle investeringen in groene energie.
    Mensen durven nu nog niet te geloven dat het ooit een alternatief zal zijn, zoals electrisch rijden. Maar het is niet ongeloofwaardig dat in 2030 de meeste nieuwe auto's electrisch zullen zijn.
    Als China door de gigantische vervuiling in de grote steden daar ook een omslag gaat maken (dat is nu al langzaam in gang gezet) dan kan het snel gaan.

    Men noemt dat de zogenaamde tipping-point.
    Tja, dan zullen de lage kosten olieproducerende landen nog snel zoveel mogelijk van hun voorraden eruit willen pompen voordat het niet meer nodig is en dat zal de olieprijs weinig goed doen.

    Het is moeilijk voor te stellen dat zulke grote bedrijven als RD ooit op houden te bestaan. Maar technologische ontwikkeling staat niet stil en RD zal niet de eerste in de geschiedenis die daar aan te onder gaat.
    (ik snap dan ook niet dat ze amper wat doen met groene energie, kortzichtig)
  5. forum rang 6 boldie 12 september 2016 11:44
    quote:

    effegenoeg schreef op 12 september 2016 10:54:

    [...]

    Dat is mijn denkwijze ook.
    Maar het gros van beleggers wordt nu eenmaal doodziek als hun geïnvesteerd vermogen tijdelijk minder waard wordt op papier.
    o dat niet maar er zijn ook gewoon mensen die vinden dat rds nu gewoon te hoog geprijsd is. koers 19e is reëler dan de 22 van nu. Dus houd men hun cash en kruit nog even droog
  6. [verwijderd] 12 september 2016 15:17
    Energie sector is bezig met grote transitie naar Electrisch rijden.
    Er moet nieuw balans komen. Door lage rente is shell overeind gebleven met hoog dividend. Vals beeld van waar ze echt zouden moeten staan zonder lage rente.
    Tijdelijk herstel fase en daarna nog een keer duiken als dividend niet te houden is.? Ik denk dat 24 27 31 range word mits rente laag blijft. Door gebrek aan Beleggen ingenomen. Dus vluchten we ten einde raad in kwaliteit aandelen.?
  7. Rai444,44 12 september 2016 15:30
    quote:

    !@#$!@! schreef op 12 september 2016 11:38:

    [...]

    Onzin. Er is een goede kans voor een vraagomslag door alle investeringen in groene energie.
    Mensen durven nu nog niet te geloven dat het ooit een alternatief zal zijn, zoals electrisch rijden. Maar het is niet ongeloofwaardig dat in 2030 de meeste nieuwe auto's electrisch zullen zijn.
    Als China door de gigantische vervuiling in de grote steden daar ook een omslag gaat maken (dat is nu al langzaam in gang gezet) dan kan het snel gaan.

    Men noemt dat de zogenaamde tipping-point.
    Tja, dan zullen de lage kosten olieproducerende landen nog snel zoveel mogelijk van hun voorraden eruit willen pompen voordat het niet meer nodig is en dat zal de olieprijs weinig goed doen.

    Het is moeilijk voor te stellen dat zulke grote bedrijven als RD ooit op houden te bestaan. Maar technologische ontwikkeling staat niet stil en RD zal niet de eerste in de geschiedenis die daar aan te onder gaat.
    (ik snap dan ook niet dat ze amper wat doen met groene energie, kortzichtig)
    Die electriciteit voor al die auto's moet ook ergens opgewekt worden, zal nooit allemaal van windmolens komen. Als het van kolengestookte centrales komt, schiet je er niks mee op. Ongetwijfeld kan gas ook hier een rol spelen.
  8. k2es 12 september 2016 16:20
    Mijn verwarming draait nog steeds op gas, ik zie daar nog geen verandering in komen. Veel mensen blijven doorrijden in hun oude auto, vroeger roesten die weg na 6 jaar, dat is allang verleden tijd, en zullen die pas inruilen als het echt moet, dus die grote ommezwaai naar b.v. EV kan nog weleens heel lang duren, zeker als de overheid de EV's minder subsidieeren en EV's zo duur blijven als nu. In de derde wereld vind de bevolkingsgroei plaats en daar kan men een EV vrijwel helemaal niet betalen.
    Grote schepen en vliegtuigen zullen nog altijd brandstof nodig hebben.
    Kortom er is de komende tientallen jaren nog steeds brandstof nodig, bovendien RD bestaat al meer dan 400 jaar, die hebben altijd zich aangepast en zullen dat straks ook doen. Zij zijn ook bezig met investeringen in windmolenparken. Ik kan mij goed voorstellen dat in de toekomst bij Shell waterstof kan worden getankt in een paar minuten, met een EV moet je veel langer opladen, als er al een laadstation in de buurt is, dat vrij is, daarom blijft een EV voorlopig weinig geschikt voor langere reizen.
  9. forum rang 6 !@#$!@! 12 september 2016 17:50
    quote:

    Rai14 schreef op 12 september 2016 15:30:

    [...]

    Die electriciteit voor al die auto's moet ook ergens opgewekt worden, zal nooit allemaal van windmolens komen. Als het van kolengestookte centrales komt, schiet je er niks mee op. Ongetwijfeld kan gas ook hier een rol spelen.
    Dat wordt dan allemaal in de woestijn opgewekt. de VS heeft gigantische woestijnen daarvoor, net als China.
    Wel apart vind ik dat enkele olielanden nu al groot investeren in zonne-energie voor als hun olie op is. Zij lopen dus duidelijk ver voor op bedrijven als RD.
  10. [verwijderd] 12 september 2016 22:08
    Ja, het dividend is gered... als totaalbedrag... maar wordt straks gespreid over een véél groter aantal aandelen. Niet voor 2016 overigens, want Beurden gaf zijn woord. Daarna is een haircut op basis van de nieuwe aandelenverhouding van zo'n 25% heel waarschijnlijk. En gaan we er ff vanuit dat het gros van de beleggers er voor het dividend inzit, dan is de rekensom 75/100 x €22,-- een koers van €17,-- niet onwaarschijnlijk bij een gelijkblijvend dividendrendement. Hogere olieprijs? niet waarschijnlijk; ook nu al worden er weer rendabele bronnen opgestart die weer dempend op de prijs gaan werken. Besef dat Shell een totaal andere onderneming is geworden en daar horen andere koersniveau's bij.

    btw.. Shell is een van m'n favorieten en heb er jaren ingezeten
  11. forum rang 4 holenbeer 12 september 2016 23:19
    quote:

    k2es schreef op 12 september 2016 16:20:

    Mijn verwarming draait nog steeds op gas, ik zie daar nog geen verandering in komen. Veel mensen blijven doorrijden in hun oude auto, vroeger roesten die weg na 6 jaar, dat is allang verleden tijd, en zullen die pas inruilen als het echt moet, dus die grote ommezwaai naar b.v. EV kan nog weleens heel lang duren, zeker als de overheid de EV's minder subsidieeren en EV's zo duur blijven als nu. In de derde wereld vind de bevolkingsgroei plaats en daar kan men een EV vrijwel helemaal niet betalen.
    Grote schepen en vliegtuigen zullen nog altijd brandstof nodig hebben.
    Kortom er is de komende tientallen jaren nog steeds brandstof nodig, bovendien RD bestaat al meer dan 400 jaar, die hebben altijd zich aangepast en zullen dat straks ook doen. Zij zijn ook bezig met investeringen in windmolenparken. Ik kan mij goed voorstellen dat in de toekomst bij Shell waterstof kan worden getankt in een paar minuten, met een EV moet je veel langer opladen, als er al een laadstation in de buurt is, dat vrij is, daarom blijft een EV voorlopig weinig geschikt voor langere reizen.
    Tegen de tijd dat je bij Shell in een paar minuten waterstof tankt is elektrisch laden waarschijnlijk ook mogelijk in minuten, misschien ook wel bij Shell. Als ze nu al over gaan op gas (ook LNG voor schepen) zie ik ze mlt ook wel overgaan naar elektriciteit uit wind op zee of zon uit de woestijn. Even power to gas en voila, groen gas.
    Logo inruilen voor een groen schelpje en weer 100 jaar verder
  12. [verwijderd] 12 september 2016 23:40
    op termijn zullen de brandstof-tankstations een Retail worden voor een omwisselbare (lithium?)batterij. De chauffeur van een auto of motor hoeft niet langer zelf zijn / haar voertuig op te laden, maar legt de (bijna) lege batterij op de toonbank, en krijgt

    -tegen de prijs van de stroom + wat marge voor het op voorraad houden-

    een volle batterij mee. De kassa rekent geen benzine, gas of diesel meer af, maar batterijen. En de chauffeur ? Die is net zo snel, of nog iets sneller, klaar als in de tijd dat er nog getankt moest worden.

16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links