AMSTERDAM (AFN) - De onlineverkoop van het geplaagde warenhuisconcern V&D loopt goed. Dat liet de topman van de dienstverlener aan e-commercebedrijven Docdata dinsdag weten in een toelichting op de jaarcijfers van zijn bedrijf.
Docdata handelt de onlineverkoop af van bedrijven als V&D, de Bijenkorf en bol.com. Bestuursvoorzitter Michiel Alting von Geusau zei blij te zijn dat V&D voorlopig gered lijkt te zijn, maar hij is benieuwd naar de koers van het bedrijf. ,,De Bijenkorf heeft winkels gesloten en meer focus gelegd op internet. Die doet het goed. Welke route gaat V&D nu op?'', aldus Alting von Geusau.
De topman zei dat een faillissement van V&D zijn bedrijf wel wat geld had gekost omdat er nog uitstaande rekeningen zijn. Volgens hem valt V&D net buiten de top tien van belangrijkste klanten van Docdata. ,,Dus voor ons is het belangrijk dat V&D succesvol is.''
'Unieke portfolio'
Alting von Geusau meldde verder dat Docdata geen plannen heeft om het onderdeel IAI Industrial Systems van de hand te doen, ondanks de lage marges, hoge kosten en een tegenvallend orderboek. ,,IAI is een uniek bedrijf met een unieke portfolio. We willen het eerst verder ontwikkelen voordat een verkoop van IAI wordt overwogen.'' Docdata heeft de doelstelling de omzet bij het dochterbedrijf in 2020 te vergroten tot 50 miljoen euro, van ruim 20 miljoen euro in 2014.
Volgens Alting von Geusau valt dit jaar weinig verbetering te verwachten bij IAI. Veel overheden zijn terughoudend met de aanschaf van systemen van IAI vanwege de lage olieprijs, waardoor de begrotingen onder druk staan, aldus de topman.