Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

CBL: constructief overleg met boeren en tuinders

LEIDSCHENDAM (ANP) - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is tevreden over het overleg met boeren, tuinders en andere partijen uit de levensmiddelenindustrie. Volgens het CBL verliep het gesprek "positief en constructief". De partijen zaten donderdag om tafel om het verdienmodel van de boeren en tuinders te bespreken.

Zo is er gesproken over het keurmerk FarmerFriendly. Dat is een initiatief van boerenactiegroep Farmers Defence Force (FDF) waarbij supermarkten zich kunnen aansluiten, zodat boeren kunnen delen in de winst van de supermarkten. FDF wil al langer dat het CBL zich erbij aansluit.

Sieta van Keimpema van Farmers Defence Force heeft het over een constructief en positief gesprek waarin haar organisatie het keurmerk FarmerFriendly goed heeft kunnen presenteren. "Er werd erkend dat er iets moet gebeuren aan de inkomenspositie van boeren. Daar stond iedereen positief in."

Positieve stemming

Hennie de Haan, woordvoerder van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP), laat weten dat er tijdens het overleg een positieve stemming was. "Het gesprek was een hele goede start van iets waar we vaker en dieper over moeten praten. Vandaag was er echt een goede hoor en wederhoor en het verkennen van mogelijkheden", aldus De Haan.

Op 10 februari worden de gesprekken voortgezet. Dan komt het keurmerk opnieuw aan bod, alsook andere initiatieven die de positie van boeren en tuinders moeten verbeteren. Voor 1 april willen de partijen concrete oplossingen kunnen presenteren.

Onderzoek

Bij het overleg waren ook Albert Heijn, Jumbo en FrieslandCampina aanwezig, net als vertegenwoordigers van de industriekant van de levensmiddelen en andere brancheverenigingen uit de agrarische sector.

Ook zijn voorlopige uitkomsten van onderzoek in de pluimveesector in Nederland gepresenteerd. Daarin onderzocht Zest Marketing de inkomenspositie van boeren, het verdienmodel en de bereidheid tot het betalen van verduurzaming. Volgens De Haan, die benadrukt dat het volledige rapport nog moet verschijnen, blijkt daaruit dat Nederlandse consumenten zeker bereid zijn te betalen voor het verduurzamen van de sector. Ook blijkt het imago van de pluimveesector "best goed" te zijn.

Lees over dit aandeel ook

  1. 16 apr Consumentenbond daagt Albert Heijn voor rechter om fouten in kassabonnen 5
  2. 14 feb Ahold Delhaize op overnamejacht in de VS

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Ahold Delhaize

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Ahold Delhaize Koninklijke

28,140 16:38
+0,040 +0,14%
Premium

Ahold Delhaize op overnamejacht in de VS

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links