Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,485 14 jun 2024 17:35
  • -0,155 (-2,75%) Dagrange 5,445 - 5,670
  • 348.316 Gem. (3M) 298,2K

Woensdag 3 oktober

169 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 9 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 nr36 3 oktober 2012 08:58
    Marina Wyatt (CFO TomTom): "Finance professionals leren het meest in moeilijke periode"

    Geplaatst op 03-10-2012 door Monique Harmsen
    179 x gelezen

    TomTom zit al enige tijd in een lastig transitieproces dat het bedrijf minder afhankelijk moet maken van de portable navigation devices (PND's), de navigatiekastjes, terwijl meer inkomsten uit navigatie- en locatiediensten worden gehaald. Hoewel alles op de rit staat, valt of staat het welslagen van deze strategie met een snelle executie. Hoe pakt Marina Wyatt, CFO van TomTom, dat aan?

    Marina Wyatt is een oudgediende bij de leverancier van navigatieapparatuur en -diensten. Ze trad net voor de beursgang van de onderneming in 2005 aan en maakte de jaren van uitbundige groei van TomTom mee, maar kreeg de afgelopen jaren ook te maken met teruglopende resultaten en moeilijke marktomstandigheden die leidden tot een scherpe daling van de koers van het aandeel, een noodzakelijke herfinanciering in 2009 en een herstructurering die bijna is afgerond. Wyatt zit echter niet bij de pakken neer. “Het hoort bij de van nature cyclische technologiesector, daar teken je voor als CFO.”

    De snelle executie van de strategie kan volgens Wyatt alleen door in kleinere productgerichte teams te werken en de zaken simpel te houden. We spreken Wyatt in een van de vergaderzaaltjes van het hoofdkantoor van TomTom in Amsterdam. De CFO brengt een deel van haar tijd door in Londen en een deel in Amsterdam. Een eigen kantoor heeft ze niet. Dat is ook niet nodig, want Wyatt zit het liefst tussen haar collega’s van de afdeling corporate finance.

    TomTom zit in een lastige transitie, waar staat de onderneming op dit moment?
    "TomTom is als bedrijf de afgelopen jaren zeer snel gegroeid. Dat is de kracht van het creëren van een nieuwe categorie, namelijk die van de portable navigation devices (PND’s). In 2008 namen we kaartenmaker Tele Atlas over. Dat was voor ons een erg grote en transformerende deal. Daarmee kregen we toegang tot de kaartinformatie die de basis vormt van alle producten en diensten die we op dit moment leveren."

    "Toen hadden we al de strategie die we vandaag nog steeds volgen, namelijk de verbreding van een PND-bedrijf naar een onderneming die producten en diensten levert op het gebied van navigatie- en locatiebepaling aan een bredere waaier van sectoren en bedrijven. We verkochten op dat moment een consumentenproduct aan consumenten, en de strategie was om deze basis te verbreden door dezelfde soort producten te verkopen aan andere segmenten, zoals de auto-industrie, overheden en het bedrijfsleven."

    "We hadden in 2005 al een andere kleine onderneming overgenomen op het gebied van fleetmanagement, dat nu valt onder Business Solutions. Dit plan bestond al vanaf de beursgang in 2005. Het historisch gezien grootste deel van onze business, PND, neemt in grootte en belang voor de groep af. Een paar jaar geleden was PND bepalend voor 90 procent van de omzet, nu is dat nog maar de helft. Je ziet dat de andere onderdelen groeien. We zitten midden in de transitie, het is een lange transitie, het is niet eenvoudig om onze omzet te verbreden. Het is echter zaak dat we haast maken en snel doorgaan met de executie van de strategie."

    Het afgelopen jaar heeft er een herstructurering plaatsgevonden waarbij banen kwamen te vervallen, en er werd gerekend met een kostenbesparing van 50 miljoen euro. Hoe staat het daarmee?
    "De herstructurering was veel meer dan een kostenbesparingsoperatie, die ging veel dieper. De belangrijkste reden voor de herstructurering was de organisatie te verbeteren om sneller te kunnen opereren. Het ging erom de organisatie om te zetten in kleine, productgecentreerde eenheden om weg te komen van een grote platformbenadering. We proberen onze werknemers meer transparantie, meer duidelijkheid over wat er van hen persoonlijk wordt verwacht en meer verantwoordelijkheid te geven. We zijn nu georganiseerd in kleinere units, de zogenoemde productunits, die verantwoordelijk zijn voor een bepaald product. We hopen zo de snelheid van het naar de markt brengen van producten te verbeteren. Op die manier willen we ervoor zorgen dat de transitie zo snel mogelijk plaatsvindt."

    Wat is de invloed van de huidige economische situatie op de transitie?
    "De economie is niet erg behulpzaam. Als klanten minder geld te besteden hebben, raakt ons dat. Het gaat om gebrek aan vertrouwen in de toekomst. Niet alleen de aankoop van een PND wordt uitgesteld, maar bijvoorbeeld ook de aankoop van een nieuwe auto met daarin ons navigatiesysteem. Het publiek geeft minder gemakkelijk geld uit. Dat raakt ons direct. Het verschilt wel per geografische regio. In Noord-Europa gaat het beter dan in Zuid-Europa en dat is duidelijk het gevolg van de economische omstandigheden. Daar moeten we mee leren omgaan."
    ___________________________________________________________________________
    Hoe maakt TomTom zich weerbaar in deze steeds sneller veranderende wereld?
    "Door, zoals eerder gezegd, kleinere, productgecentreerde eenheden met een grotere eigen verantwoordelijkheid in te stellen. Daarnaast letten we scherp op werkkapitaal. Onze voorraadpositie op de balans is het afgelopen jaar gehalveerd, dat is vrij dramatisch. We doen het, omdat we zien dat onze klanten het ook doen. De hele keten tot aan de winkels is bezig met het reduceren van voorraden. Als gevolg daarvan moet alles veel sneller gebeuren, wij moeten sneller leveren en zij willen sneller verkopen. Alle cycli zijn strakker geworden. We letten ook scherp op de financiële sterkte van onze klanten. Een strak supply chain management wordt in deze tijden steeds belangrijker."

    Er doen de laatste tijd allerlei geruchten de ronde over een mogelijk vertrek van de beurs van TomTom en er is aanhoudend commentaar op de koers van het aandeel. Beïnvloedt u dat?
    "Er zijn altijd geruchten in de markt. TomTom is geen uitzondering. Vanuit CFO-perspectief kun je niet je halve leven bezig zijn met het weerspreken van geruchten. Je kunt het beste gewoon doorgaan met de executie van de strategie. We antwoorden in principe niet op geruchten. We moeten ons wel voorbereiden en indien nodig snel kunnen reageren. We hebben een sterk investor relations- team en een goede corporate communication, en daarnaast moet het senior management beschikbaar zijn om desgewenst met mensen te praten. Tegelijkertijd moet je de invloed op de business zien te beperken en doorgaan met je werk."

    Wat vindt u van de huidige koers van het aandeel TomTom?
    "De markt bepaalt de prijs van het aandeel. Bij TomTom hebben we een rijke set van assets gerelateerd aan kaarten. We hebben vier businesses die hier gebruik van maken. Als we de plannen die we hebben kunnen uitvoeren, ben ik zeer opgewonden over de mogelijkheden die er zijn. De markt ziet ons als een leverancier van navigatiekastjes, maar als je goed naar de business kijkt, zie je dat we eigenlijk bestaan uit een consumentenproductenbusiness die meer behelst dan alleen PND’s. We hebben een automotive business, licencing business en fleetmanagement business. We bezitten een van de twee automotive kaartendatabases in de wereld en hebben de beste verkeersoplossingen op verschillende gebieden. Vanuit mijn oogpunt zie ik dat er veel potentieel is, maar dat vraagt in het komende jaar om een sterke executie van onze strategie."

  2. forum rang 6 boem! 3 oktober 2012 09:36
    enige opwindende in het interview staat in de laatste alinea.

    als marrianne opgewonden kan worden waar het heen kan gaan met de koerspotentie van tom2 het komende jaar bij een succesvolle transitie dan heeft ze het niet over een verdubbeling.

    overigens een duidelijk verhaal waar ze deskundig antwoord geeft door niets nieuws te vertellen of het moet haar opwinding zijn van haar toekomstdroom.
  3. sappas 3 oktober 2012 09:48
    quote:

    JanK1 schreef:

    [...]

    Volledig mee eens. Een juiste formulering. Het zal je beroep maar zijn

    idd Jan het zal je beroep maar zijn.
    Volgens mij is dit ook zo anders besteedt je niet zoveel tijd aan een aandeel dat je niet hebt en dat gaat door van vroeg in de morgen tot laat in de avond.

    Ik ga lekker sporten en kom straks weer eens kijken.

    Groetjes,

    Sappas
  4. harrysnel 3 oktober 2012 09:51
    Ben ik niet met je eens Bart, vind het juist een positief verhaal. Ondanks dat ze geen uitspraak wil doen over de huidige koers is het eenvoudig te concluderen dat zij obv de assets TT meer waarde toekent dan "de markt". Zeggen dat een transitie moeiteloos verloopt is niet handig. In de eerste plaats heeft zij een taak vwb het managen van de verwachtingen bij analisten/beleggers. Daarnaast is het pijnlijk voor het personeel dat eruit is gezet om te lezen dat het uitstekend loopt bij TT.

    Mijn interpretatie: exit is aanstaande, gesprekken zijn gaande:

    "..We antwoorden in principe niet op geruchten. We moeten ons wel voorbereiden en indien nodig snel kunnen reageren. We hebben een sterk investor relations- team en een goede corporate communication, en daarnaast moet het senior management beschikbaar zijn om desgewenst met mensen te praten..."

    nb vet zelf aangebracht

    M.i. zeg je dit niet als er niets speelt. Ieder bedrijf gaat vol voor de eigen strategie en dat vergt alle tijd. Er staat dus dat het management beschikbaar moet zijn om desgewenst met mensen te praten. Dit is wat anders dan de persvoorlichter laten reageren op geruchten vanuit de markt. Afwezigheid van Goddijn, stilte rondom de Apple maps... Ik vermoed dat Apple op een exit aandringt om positie veilig te stellen. Bod van Apple kan makkelijk leiden tot biedingsstrijd wanneer duidelijk wordt dat TT bereid is te praten over een evt overname. Wil je TT hebben dan moet dat via de oprichters en de Mol. Jobs is altijd grote voorbeeld geweest voor de Mol (zie bv uitzending college tour). Bestuurder/adviseur content bij Apple oid is voor hem meer waard dan geld. Geldt ook voor Goddijn geld is niet meer het belangrijkste issue. Voor Goddijn zal de toekomst/reputatie van TT het belangrijkst zijn, niet het hoogste bod. Exit maakt zaken stuk eenvoudiger voor alle partijen (Apple/Goddijn/de Mol), het is alleen jammer dat de belegger dan niet de hoogste prijs ontvangt. Na exit volgt dan overname door Apple.

    jmho

  5. [verwijderd] 3 oktober 2012 10:00
    quote:

    charlie b schreef op 3 oktober 2012 09:46:

    [...]
    Beste Jan, ben je weer ingestapt in TT of wacht je nog ff af, vlgs mij heb je je laatste partij verkocht, niet dan. GR Charlie_B.
    Charlie, ik heb gemeld dat een deel was verkocht middels een stoploss. Bij nog lagere koersen koop ik weer terug. Ik za steeds wat houden want er zal maar een overname komen en dan kun je ze maar beter hebben.

    Ook zonder overname zal het aandeel uiteindelijk verder gaan stijgen maar daar is we geduld voor nodig

    Die ene beroepsbasher die hier is zal mij al helemaal niet ontmoedigen.

    Naast TT heb ik nu nog 3 fondsen waaronder ASMI en sedert vanmorgen ASML. Beide volgens mij lucratief en met behoorlijk veel potentie

  6. [verwijderd] 3 oktober 2012 10:02
    Het lijkt mij dat poster zelf aan het hoofd staat van een geweldige onderneming.

    Afdeling communicatie: Bart.
    Afdeling ontwikkeling: Bart.
    Afdeling verkoop: Bart.
    Hoofd inkoop: Bart.
    Buitenlandse relatie's:Bart.
    Investeerder: Bart.
    100% eigenaar: Bart.
    RvB: Bart.
    RvC: Bart.

    Dat is toch niet mogelijk, jawel, de man kan niet delegeren en kent maar 1 strategie en kan er niet tegen om tegengesproken te worden.

    Is Bart nooit moe dan, nee hij zit ook nog eens 7 dagen 24 uur op sociaal media om alles te controleren.

    Dat is een supermens!

    Maria, een helder verhaal, vertellen waar je mee bezig bent zonder teveel prijs te geven!

  7. bart1805 3 oktober 2012 10:10
    Eens even rustig kijken wat ze nou allemaal zegt.

    In 2008 namen we kaartenmaker Tele Atlas over. Dat was voor ons een erg grote en transformerende deal. Daarmee kregen we toegang tot de kaartinformatie die de basis vormt van alle producten en diensten die we op dit moment leveren.
    Die toegang was er al, het werd eerder afgenomen in licentie.

    Een paar jaar geleden was PND bepalend voor 90 procent van de omzet, nu is dat nog maar de helft.
    Wat is het nou? Goddijn zei er tijdens de AVA dit over:
    And I would like to point out to you a simple figure. In the first quarter, thirty-six percent (36%) of our sales was from sales of PND boxes and the rest was from other activities.

    We zijn nu georganiseerd in kleinere units, de zogenoemde productunits, die verantwoordelijk zijn voor een bepaald product. We hopen zo de snelheid van het naar de markt brengen van producten te verbeteren.
    We hopen? Dat is wel heel heel voorzichtig. Al is er dit jaar inderdaad nog niets van terecht gekomen. Zie bijvoorbeeld de voor dit jaar beloofde fitness producten. Als je mee wil doen in de decemberverkopen ben je echt al bijna te laat.

    Een strak supply chain management wordt in deze tijden steeds belangrijker.
    Helder, inderdaad een van de meest kostenbesparende elementen.

    We hebben een sterk investor relations- team en een goede corporate communication, en daarnaast moet het senior management beschikbaar zijn om desgewenst met mensen te praten.
    Lol. Een sterke corporate communicatie en IR? Daar zijn we het uiteraard van harte mee eens.

    Koers aandeel TomTom
    Ze praat er, als elke verstandige CFO doet, heel snel van wqeg. Als ze het heeft over potentieel, dan heeft ze het over het bedrijf, niet over de koers. Eerst maar eens het potentieel van het bedrijf benutten.

    We zitten midden in de transitie, het is een lange transitie, het is niet eenvoudig om onze omzet te verbreden. Het is echter zaak dat we haast maken en snel doorgaan met de executie van de strategie.
    Midden in de transitie? 2012 zou toch het overgangsjaar zijn en in 2013 zouden er toch de vruchten geplukt gaan worden? Met volgens velen hier op het forum een stijgende omzet.
  8. Mojo 3 oktober 2012 10:10
    quote:

    sappas schreef op 3 oktober 2012 09:48:

    [...]
    idd Jan het zal je beroep maar zijn.
    Volgens mij is dit ook zo anders besteedt je niet zoveel tijd aan een aandeel dat je niet hebt en dat gaat door van vroeg in de morgen tot laat in de avond.

    Ik ga lekker sporten en kom straks weer eens kijken.

    Groetjes,

    Sappas

    Sappas nu hebben we die ****** belangrijker gemaakt dan hij is. *********. Ik zou 'm gewoon negeren, hij kan gwoon de boom in.

    [Modbreak IEX: Aangepast.]
  9. bart1805 3 oktober 2012 10:15
    quote:

    Mojo schreef op 3 oktober 2012 10:10:

    [...]

    Sappas nu hebben we die ***** belangrijker gemaakt dan hij is. ********. Ik zou 'm gewoon negeren, hij kan gwoon de boom in.
    Moderator. Het is blijkbaar heel gewoon om iemand consequent beroepsbasher te noemen. Prima, daar moet ik wel om lachen. Dit heerschap sleept er echter wat benamingen bij die iets minder prettig zijn. In een ander draadje heeft meneer het vandaag over "Gestapo". Hier heeft hij het over "collaborateur". Ik snap dat dit zijn manier is om zijn uitzonderlijke klasse te laten zien, maar toch het verzoek om deze onzin te verwijderen.
  10. [verwijderd] 3 oktober 2012 10:18
    quote:

    harrysnel schreef op 3 oktober 2012 09:51:

    Ben ik niet met je eens Bart, vind het juist een positief verhaal. Ondanks dat ze geen uitspraak wil doen over de huidige koers is het eenvoudig te concluderen dat zij obv de assets TT meer waarde toekent dan "de markt". Zeggen dat een transitie moeiteloos verloopt is niet handig. In de eerste plaats heeft zij een taak vwb het managen van de verwachtingen bij analisten/beleggers. Daarnaast is het pijnlijk voor het personeel dat eruit is gezet om te lezen dat het uitstekend loopt bij TT.

    Mijn interpretatie: exit is aanstaande, gesprekken zijn gaande:

    "..We antwoorden in principe niet op geruchten. We moeten ons wel voorbereiden en indien nodig snel kunnen reageren. We hebben een sterk investor relations- team en een goede corporate communication, en daarnaast moet het senior management beschikbaar zijn om desgewenst met mensen te praten..."

    nb vet zelf aangebracht

    M.i. zeg je dit niet als er niets speelt. Ieder bedrijf gaat vol voor de eigen strategie en dat vergt alle tijd. Er staat dus dat het management beschikbaar moet zijn om desgewenst met mensen te praten. Dit is wat anders dan de persvoorlichter laten reageren op geruchten vanuit de markt. Afwezigheid van Goddijn, stilte rondom de Apple maps... Ik vermoed dat Apple op een exit aandringt om positie veilig te stellen. Bod van Apple kan makkelijk leiden tot biedingsstrijd wanneer duidelijk wordt dat TT bereid is te praten over een evt overname. Wil je TT hebben dan moet dat via de oprichters en de Mol. Jobs is altijd grote voorbeeld geweest voor de Mol (zie bv uitzending college tour). Bestuurder/adviseur content bij Apple oid is voor hem meer waard dan geld. Geldt ook voor Goddijn geld is niet meer het belangrijkste issue. Voor Goddijn zal de toekomst/reputatie van TT het belangrijkst zijn, niet het hoogste bod. Exit maakt zaken stuk eenvoudiger voor alle partijen (Apple/Goddijn/de Mol), het is alleen jammer dat de belegger dan niet de hoogste prijs ontvangt. Na exit volgt dan overname door Apple.

    jmho

    Zou zo maar kunnen. Dat verklaart dan wellicht gelijk ook het continue en 24x7 negatieve commentaar van Bart. Hij is misschien ingehuurd door de Mol en consorten.

    Overigens zie ik de komende jaren veel liever een zelfstandig TomTom. Met een gratis Android App (vermoedelijk komt nu eerst een betaalde Premium versie en dan in Q1 2013 de gratis Android App)is in 2013 een marktaandeel van tussen de 20 en 30% realistisch. Dat levert dan gelijk ook 300 miljoen nieuwe TomTom App klanten die gemiddeld goed zijn voor enkele euro's per jaar. Dat groeit bij 30% marktaandeel dan in 2016 naar 600 miljoen TomTom Android App klanten. Ook de enkele euro's per gebruiker aan in-app aankopen en mobiele advertenties/transacties zal dan aanzienlijk zijn gestegen. Een koersdoel van €30 zijn we dan allang gepasseerd!

    Hopelijk houdt Goddijn zijn rug recht in de onderhandelingen met Apple. Net zoals Bill Gates dat begin jaren 80 deed in de onderhandelingen met IBM. Haastige spoed is zelden goed!
169 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 9 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Zwakke automarkt helpt TomTom niet

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links