Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,485 14 jun 2024 17:35
  • -0,155 (-2,75%) Dagrange 5,445 - 5,670
  • 348.316 Gem. (3M) 298,4K

21 Feb: Waar gaat TT nu echt aan verdienen na 2013?

361 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 19 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VanillaSky 21 februari 2013 10:18
    quote:

    B\eperktyedijkbwaking schreef op 21 februari 2013 06:08:

    Deze dagopening gaat niet over shorters of overname/exit-theoriën (al sluit ik niks uit).
    Ook niet over alle mogelijke nieuwe contacten of automotive-contracten van TT. Misschien dat poster als Justin en Bart1805 e.a. dat nog een beetje kunnen volgen, ik kom er niet meer aan toe.

    Wel vraag ik me af: waar zit nu de echte verdienpotentie van TT in de toekomst? En vooral: waarom is die zo vaag?
    De 'oude' consumermarkten zullen het niet meer doen, dat is duidelijk. Ook de koers van Garmin kreeg gisteren een forse knauw.

    Persoonlijk ben ik enthousiast over HD-traffic, evenals BS en andere specifieke TT- (software)producten: gewoon goed en een redelijke prijs of fee waard.
    Positievelingen als inspirator en Exit-Q1 hebben het over tientallen of zelks honderden miljoenen 'connected' (app)gebruikers. Ik zal het niet ontkennen.
    Maar hoe is dat in winst om te zetten?

    TT zelf is er rijkelijk vaag over (en wijt nu niet alles aan HG's duffe karakter, dat argument houdt ooit een keer op).
    Idem bij de 'Apple-deal'. Het leek zo leuk, maar het levert weinig op, toch?
    Vaagheid is troef.
    Wat dat betreft kan ik mij Bart's cynisme, of in iets mindere mate dat van VanillaSky, wel voorstellen. Ik word er ook moe van...

    Toch snap ik het ergens ergens niet, en daarom gooi ik het maar in 'de groep'.
    Waarom is het zo lastig om van leuke nieuwe producten van TT bij benadering aan te geven wat ze echt op kunnen gaan leveren?

    Ik begrijp dat TT geen Unilever is, maar bij een toch ook spannend bedrijf als ASML kan men (incl. analisten) het toch iets beter.
    Ik heb zelf ook wel gedachten (niet meer dan dat), maar benieuwd naar jullie meningen.

    PS. Ik ben Beperktedijkbewaking (BDB mag ook). Mijn verminkte alias komt door inlogproblemen, ik hoop weer te kunnen herstellen.

    Denk dat indien je niet uitgaat van een bepaald complot zoals exit of overname (wat zeker een mogelijkheid is) de realiteit gewoon is dat het een moeilijke markt is waar gevochten moet worden voor omzet en winst.
    In dat geval heeft de vaagheid vooral te maken met het feit dat men het zich niet kan veroorloven allerlei informatie mbt financiele details vrij te geven omdat:
    - dit te gevoelige informatie is voor concurrenten
    - dit te gevoelige informatie is voor concurrenten van de bepaalde klant
    - doordat TT zaken doet met enorme bedrijven die allerlei eisen stellen omtrent geheimhouding en waar TT zich maar aan dient te houden als relatief kleine speler.
    - Dit enige fanatasie toelaat mbt koersvorming (zie apple deal)

    Wat dat betreft begin ik de visie van Bart steeds meer als realistisch te zien die zegt dat het een prestatie van formaat is wanneer ze in staat zijn een omzet van 1mrd met een winst van 100mio te realiseren 2016. In dat geval met een sterkere balans en een dergelijk stabiel winstniveau kan de koers best naar 6-8 euro tegen die tijd. Echter is wat mij betreft het eindeloze optimisme op dit forum niet terecht, we zien dat de omzet en winst in ieder geval in 2013 wederom fors daalt en vooralsnog zijn er geen signalen dat het in 2014 en verder in belangrijke mate gaat groeien. Daarbij geloof ik dat zelfs de omzet/winst zoals gesteld door Bart niet 'zomaar' komt aanwaaien, hiervoor zal TomTom echt nog serieus werk moeten verzetten wat betekend nieuwe deals, nieuwe producten die aanslaan en continue focus op de kosten. We moeten af van het idee dat TomTom zomaar in staat is terug te keren naar explosieve groei waar men ooit mee begonnen is, zoals Goddijn het zegt in dat interview: "het is wat het is".

    Net als jij wordt ik met name gefrustreerd door het feit dat het al een paar jaar de goede kant op leek te gaan en we eigenlijk vanaf 2010 van teleurstelling in teleurstelling vallen.
  2. [verwijderd] 21 februari 2013 10:27
    quote:

    KOS schreef op 21 februari 2013 10:24:

    Vanilla Sky,

    Een ab van mij.
    Volg Bart al een tijdje hij zit er heel goed in (technisch en financieel) en nog belangrijker .....realistisch.
    Het gehele stuk van jou is zeer goed samengevat en in grote lijnen zoals ik naar TomTom kijk ben ik het er mee eens.
    Ga zo door :-)
    Ook van mij een AB VS, ik vind het zeer realistisch zoals jij het omschrijft
  3. B_B 21 februari 2013 10:29
    Jan. 7, 2013, 8:00 a.m. EST
    Garmin(R) Next-Generation Infotainment System Turns Car Dashboard Into Digital Cockpit
    .....
    Garmin's automotive OEM group utilizes the company's long-standing experience in interface and hardware design from its automotive, avionics and marine segments to develop innovative in-car navigation, telematics and infotainment systems. Garmin already provides integrated cockpits to the aviation industry and is dedicated to bring a similar level of technology, integration, safety, reliability, and efficiency to the automotive market. Garmin's broad range of in-vehicle electronics for the automotive industry includes infotainment and telematics systems, navigation software, location-based services, and integrated portable navigation systems. Garmin has dedicated automotive OEM offices in the United States, Germany, China and Japan. The company has agreements with leading brands in the automotive sector such as BMW, Chrysler, Honda, Kenwood, Panasonic, Suzuki and Toyota, among others.
    .....
    www.marketwatch.com/story/garminr-nex...
  4. [verwijderd] 21 februari 2013 10:36
    Alles wordt slechter momenteel .
    Meer werkeloosheid , lager consumenten vertrouwen en een legere portemonnee.Stijgende burgerlasten .
    Het is nu wel zeker dat de verkoop van TT kastjes nog sterker gaat dalen dit jaar.
    Het is te hopen dat ze met de overige content de dalingen kunnen compenseren .
  5. [verwijderd] 21 februari 2013 10:45
    quote:

    *Justin* schreef op 21 februari 2013 10:04:

    TomTom heeft zelf kaarten en verkeersinformatie in bezit en op basis daarvan deals met Apple en BlackBerry en aankomend met Mercedes en Toyota. Garmin kan dat soort deals niet sluiten want ze hebben geen content. Hun mogelijkheden in de automarkt (in een tier2 rol als componentenleverancier) is daardoor zeer beperkt zoniet non-existent. Ook las ik dat ze bij Garmin steeds meer concurrentie gaan ondervinden op sporthorloges door Nike/TomTom.

    Ik zie voor Garmin daarom veel minder groeipotentieel dan voor TomTom. TeleAtlas is jaren geleden een (dure maar noodzakelijke) aankoop geweest met een langetermijn gedachte erachter.
    Ik vind dat je volkomen gelijk hebt, maar waarom ziet de markt (en TomTom zelf) dit dan (niet) anders?
  6. B_B 21 februari 2013 10:50
    quote:

    KOS schreef op 21 februari 2013 10:24:

    Vanilla Sky,

    Een ab van mij.
    Volg Bart al een tijdje hij zit er heel goed in (technisch en financieel) en nog belangrijker .....realistisch.
    Het gehele stuk van jou is zeer goed samengevat en in grote lijnen zoals ik naar TomTom kijk ben ik het er mee eens.
    Ga zo door :-)
    Al vaker gezegd, die Bart is slim en realistisch.
  7. B_B 21 februari 2013 10:54
    B_B 14 feb 2013 om 10:22 (KPN)

    quote:
    Misschien schreef:

    BB " pas op met TT" in welke zin bedoel je dat?
    Graag je reactie.
    Tini

    Banken hebben een verkoop kans voor hun zelf (en hun klanten) gecreeerd door koopadviezen te geven gisteren.
    Kleine beleggers trappen erin, grote beleggers stappen eruit.
  8. [verwijderd] 21 februari 2013 11:07
    quote:

    B_B schreef op 21 februari 2013 10:54:

    B_B 14 feb 2013 om 10:22 (KPN)

    quote:
    Misschien schreef:

    BB " pas op met TT" in welke zin bedoel je dat?
    Graag je reactie.
    Tini

    Banken hebben een verkoop kans voor hun zelf (en hun klanten) gecreeerd door koopadviezen te geven gisteren.
    Kleine beleggers trappen erin, grote beleggers stappen eruit.
    Dank voor je reactie op mijn vraag van 14 feb.
    Ik voorzag ook de downtrend op 30 jan. en ben op 4.10 uitgestapt.
    Ik vind de koersdaling heel erg voor de zittenblijvers, maar ik had de rit naar beneden al een paar keer meegemaakt en had daar niet veel kracht meer voor. Ik ben met andere ogen naar de bijdragen van jou, Bart en Vanilla gaan kijken en daarmee ben ik dus nu een afvallige van TT.

    Iets wat onzin is, ik kijk naar mijn financiële positie die ik niet verder wil zien afnemen, ik zit hier om het toe te laten nemen.
361 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 19 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Zwakke automarkt helpt TomTom niet

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links