Grappig. De meeste reacties op de overname van Whatsapp door Facebook zijn: belachelijk, veel te duur et cetera. Het doet mij denken aan een paar jaar geleden toen Google voor zoveel miljard You Tube kocht. Exact dezelfde reacties. Daarna is er bij wijze van nooit meer iets van die critici vernomen.
Ja, duur is het zeker:
Is het ook té duur? Dat is de vraag. En dat weet niemand. Whatsapp communiceert geen cijfers en Facebook is zelf ook een groeiaandeel on steroids. Het is ongeveer vier keer zo duur als de S&P 500. Nou is de deal gesloten door een handvol Facebook-miljardairs en die zijn dat niet geworden omdat ze zo dom zijn.
Als belegger verdient u nooit geld door achter de kudde aan te hollen en het lijkt me dat die er in dit geval is. Kijk dit CNBC polletje ook eens:
Leuk, de grote goegemeente vindt het niks, concludeeer ik 100% onwetenschappelijk en daarom ga ik maar eens goed kijken. Ik kom bij New York Times Dealbook en Wall Street Journal uit met uitgebreide analyses en reconstructies, die ze gedeeltelijk van elkaar hebben overgeschreven, gezien alle dubbelopjes?
Maakt niet uit. Veel onzin er ook in - de deal werd gesloten in het huis van Facebook CEO Mark Zuckerberg boven een schaaltje aardbeien met chocolade - maar ook waarom Facebook zoveel geld voor zó'n klein bedrijf met slechts 55 man/vrouw personeel en amper (is beetje onduidelijk) omzet betaalt.
New York Times:
Mr. Zuckerberg is clearly willing to spend big to acquire hot messaging technologies, which typically attract younger people than Facebook does. “Facebook is constantly working to not lose anybody,” said Nate Elliott, an analyst with Forrester Research. “Sometimes that is them innovating on their own, sometimes that’s them mimicking competitors, and sometimes that’s them buying competitors.”
The acquisition also reflects a new strategy at Facebook: The company intends to acquire or build a family of applications instead of simply buttressing its core social network.Now a 10-year-old social network with 1.2 billion users globally, Facebook has become so ubiquitous in many countries that it risks losing some of the attention of users.
In buying WhatsApp, which is growing faster than its rival Twitter and other social services, Facebook gains access to customers who prefer communicating one-on-one or with very small groups rather than sharing information more widely.
Even verderop:
Facebook is justifying the price of this deal by citing WhatsApp’s startling growth, which has been even faster than Facebook’s own in its early years. On a conference call with analysts, David Ebersman, Facebook’s chief financial officer, compared WhatsApp to companies with the potential to grow to 1 billion users.
“The primary thing we focused on was how healthy this network is and the pace at which it was growing,” he said. “We looked at other networks that have achieved those kinds of scale” and that helped provide a framework, Mr. Ebersman said.
In the announcement on Facebook’s website, the company said that WhatsApp’s messaging volume is now approaching the entire volume of all text messages sent globally. Based on global estimates, that number could be as high as seven trillion messages sent on WhatsApp a year.
Uit Wall Street Journal:
The demographics of WhatsApp's users were likely a draw for Facebook, said Rebecca Lieb, analyst at Altimeter Group. "This is clearly also a play at securing their base of younger users who are married to text messaging," she said. Equally enticing is the percentage of WhatsApp users who log onto the service at least once a day. That figure sits at 70%, even higher than Facebook's 61%.
Such "engagement" percentages are valuable because the more users interact with a service, the more ads or other products can be sold to them. "Facebook's always working to find new reasons for people to come back," said Forrester Research analyst Nate Elliott. "Facebook is desperate to keep people coming back every day."
On a per-user basis, Facebook is paying around $40 apiece for WhatsApp, roughly in line with the amount that other social media companies that have been acquired in recent years.WhatsApp, based in Mountain View, Calif., will stay in its headquarters and continue to operate independently of its new parent company, which is based nearby in Menlo Park.
Other figures disclosed in a Securities and Exchange Commission filing show metrics that made it particularly attractive to Facebook. WhatsApp users every day upload 600 million photos, for example, and send 100 million video messages every day.
Facebook moet wel
Oordeel zelf maar. Duur, belachelijk, allebei of juist geniaal, voorlopig houd ik het er op dat Facebook wel moet. Als het bedrijf geen risico's neemt door voor veel geld startups te kopen die business hebben dat het zelf niet heeft of met name jongeren aanspreken, weet het zeker dat het in de toekomst de bietenbrug op gaat.
Nu gokt het. En aangezien Facebook in tien jaar tijd 170 miljard aan beurswaarde heeft geschapen weet het goed waar het mee bezig is, waar het om gaat in deze nieuwe industrie én het verschil weet tussen blind gokken en beheerst risico nemen.