Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

BAM september 2019

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
2.798 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 ... 136 137 138 139 140 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
manuss
0
quote:

OnoMatopee schreef op 11 sep 2019 om 20:49:


[...]ik zei het al eerder: geef Nederland terug aan de natuur. Zijn we ook meteen van vele azijnzeikerds af. Helaas verzuipt dan slechts 3/4 van het land. Maar dat willen die milieu ridders niet.
Daar komt nog bij dat van d66 en Groen L. alle varkens, koeien , kippen, vissen, enz het land uit moeten. Als deze dan verzuipen, hebben we een probleem minder.
OnoMatopee
1
quote:

olieboer schreef op 11 sep 2019 om 21:03:


Nabeurs de mededeling over de zeesluis in Duitsland.
Bam de zoveelste “miscalculate”
Geen enkele reactie directie.
Dit bewijst het onvermijdelijk einde voor Bam.


Na beurs? En heb je het FD goed gelezen? En de reden van geen reactie?
Miscalculatie? Heb je ook begrepen hoe het meerwerk is ontstaan? Probeer eens begrijpend te lezen ipv populistisch uit de heup te schieten. Het lijkt hier facebook/twitter wel met het elkaar ongenuanceerd nalullen.
HenkdeV
0
quote:

olieboer schreef op 11 sep 2019 om 21:03:


Nabeurs de mededeling over de zeesluis in Duitsland.
Bam de zoveelste “miscalculate”
Geen enkele reactie directie.
Dit bewijst het onvermijdelijk einde voor Bam.




Dit bericht was ruimschoots voor het einde van de beurs al bekend (lees het forum), dus jij praat onzin olieboer. En dat is oliedom.
Crusader
0
Bouw van BAM's Duitse zeesluis blijkt bodemloze put

In het kort

* Een complex bouwproces van een Duitse zeesluis jaagt bouwbedrijf BAM en opdrachtgevers op kosten.

* Kostenoverschrijdingen lijken medeoorzaak van winstwaarschuwing in juli.


Net nu de problemen bij die andere zeesluis, in IJmuiden, voorbij lijken, is daar een nieuwe kras op de reputatie van BAM: begin juli kwam het bouwbedrijf met een winstwaarschuwing. Er werd €90 mln apart gezet omdat het onzeker is of en wanneer BAM bij enkele projecten alle kosten vergoed krijgt. De koers van het aandeel BAM is sindsdien met ruim 30% gedaald.

Dat blijft niet zonder gevolgen. Vorige week moest directievoorzitter Markus Koch van BAM Deutschland plaatsmaken. Hij werd per direct opgevolgd door Jan Wierenga. Ook is er een nieuwe financieel directeur voor Duitsland aangesteld, al gaat het bij die benoeming volgens BAM om een reguliere wisseling van de wacht.

Vrees voor sluis van €1 mrd
Bij de winstwaarschuwing meldde de bouwer dat de probleemgevallen een project van BAM International - vrijwel zeker het Museum van de Toekomst in Dubai, zocht vakblad Cobouw uit - en enkele projecten in Duitsland zijn. Maar welke?

BAM doet er het zwijgen toe. Het rekent er nog steeds op een belangrijk deel terug te krijgen van de extra kosten bij de projecten. Die ontstonden nadat de opdrachtgever tijdens de bouw verschillende aanpassingen doorvoerde. De bouwer zegt geen extra druk op de relatie en op de gesprekken te willen zetten.

Brunsbüttel past echter naadloos in het profiel. In 2014 won BAM de opdracht om voor €346 mln een vijfde sluis in het Noord-Oostzeekanaal aan te leggen. Bij de bouw van de nieuwe zeesluis is sprake van honderden miljoenen aan kostenoverschrijdingen en van jarenlange vertraging. De problemen zijn inmiddels zo groot dat er wordt gevreesd dat de sluis mogelijk meer dan €1 mrd gaat kosten. Het grootste deel van die kostenoverschrijdingen is overigens voor rekening van de opdrachtgever.

Dit is op te maken uit rapporten en artikelen die de Duitse federale rekenkamer, het Bundesrechnungshof, en Duitse media afgelopen jaar hebben gepubliceerd. Ook zakenbank Van Lanschot Kempen wijst woensdag in een analistenrapport - alleen beschikbaar voor klanten - de sluis aan als een van de mogelijke veroorzakers van de winstwaarschuwing, zegt een bron in de sector.

Belangrijke vaarroute
Voor Duitsland is het project van eminent belang. Het sluizencomplex van Brunsbüttel biedt toegang tot een van de belangrijkste vaarroutes van het land: het Noord-Oostzeekanaal dat de deelstaat Sleeswijk-Holstein doorklieft en de vaarweg naar oostelijke havensteden als Kiel, Lübeck en Rostock verkort.

Maar de ruim honderd jaar oude grote sluis moet gerenoveerd worden en dat zou een jarenlange stremming van het kanaal betekenen. Daarom is besloten eerst een nieuwe vijfde sluis te bouwen op het smalle eiland tussen de bestaande grote en kleine sluizen. Dat is maatwerk in de kleine ruimte, waarbij de oude sluizen vol in bedrijf blijven en niet beschadigd mogen raken. Dit stelt hoge eisen aan de bouw. Zo mag BAM geen zwaar heiwerk toepassen of andere potentieel schadelijke bouwmethoden.

Kosten lopen direct al op
Nog voordat er maar een spade de grond in is gegaan, lopen de kosten op. Wordt in 2008 nog voorzien dat de totale kosten op €273 mln uit zullen komen, bij de gunning van de opdracht aan BAM in april 2014 is dit al €540 mln. Ook de verwachte bouwtijd is dan toegenomen van vijf naar zeven jaar.

Toch kan het project door, dankzij een extra bijdrage van de federale overheid. Als veiligheidsklep schuift het Bundesrechnungshof in 2013 aan om de financiële kant van het project in de gaten te houden. Al vanaf 2015 uit die instantie intern zijn zorgen.

Twijfel over technieken
Die zorgen richten zich niet zozeer op de aannemer, bestaande uit drie dochterondernemingen van BAM: Wayss & Freytag Ingenieurbau, BAM Civiel en Wayss & Freytag Spezialtiefbau. De pijlen richten zich vooral op de opdrachtgever: het ministerie van verkeer en digitale infrastructuur en het uitvoerende agentschap Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung (WSV), dat gaat over het beheer, onderhoud en aanleg van de Duitse vaarwegen.

--------------------------------------------------------------

Weer een problematisch infraproject
De kwestie rond de sluis in Brunsbüttel kan uitgroeien tot een heet politiek hangijzer. De afgelopen jaren zijn diverse grote infrastructurele projecten in Duitsland uitgelopen op een financieel debacle voor de overheid. De nieuwe luchthaven bij de hoofdstad Berlijn is nog steeds niet open en kostte miljarden meer. Hetzelfde geldt voor het nieuwe stationsgebied in Stuttgart, waarbij de sporen ondergronds gaan. Bij het Noord-Oostzeekanaal kan de teller ook nog oplopen, want behalve de sluis in Brunsbüttel wordt later ook het kanaal zelf en de sluis in Kiel aangepakt.

In antwoord op vragen vanuit de Bondsdag meldde de regering begin dit jaar dat de vertragingen in Brunsbüttel vooral optreden bij het gereedmaken van de bouwplaats, het baggeren in de voorhaven en bij het voorbereiden, funderen en bouwen van de sluishoofden. Wel meldt zij dat de bouw inmiddels op alle terreinen van het project in volle gang is.


-------------------------------------------------------

Er is vrees over de funderings- en verankeringstechniek waar de opdrachtgever voor heeft gekozen. Zo zijn er twijfels of de bodemgesteldheid die wel toelaat. 'De stand van zaken van het bouwproject is bedenkelijk', aldus de rekenkamer. 'De vertraging is vooral te herleiden tot de beslissing van het ministerie om zich vroegtijdig vast te leggen op een verankeringstechniek.'

Dat zit zo. Bij de sluis worden de wanden en de vloer met stalen trekstangen van ruim 50 meter ondergronds vastgeklonken aan een uithardend betonmengsel, nadat onder hoge druk cement in de grond is gespoten. In jargon: jetgrouten. Volgens de rekenkamer is het niet zeker dat deze methode de beoogde levensduur van honderd jaar voldoet. In 2015 wordt de funderingstechniek voor de sluishoofden aangepast en wordt er gekozen voor boorpalen als fundament, maar bij de sluiskolk blijven de trekstangen de geprefereerde methode.

Controle vergroten
Volgens het Bundesrechnungshof blijven er ondanks de aanpassingen wezenlijke risico's bestaan. Daarnaast laakt de rekenkamer dat er geen realistisch beeld wordt geschetst in de rapportages van het ministerie, zou er informatie ontbreken en beveelt de instantie aan om de parlementaire controle op de besteding van federale middelen bij de sluis te vergroten.

Volgende maand komt er bij de behandeling van de Duitse begroting meer duidelijkheid over de kostenontwikkeling van het project. Vorig jaar stond de prognose in de begroting op €800 mln en werd de opening van de sluis op z'n vroegst voorzien voor 2024. Wat niet in de begroting zal staan, is hoe het ministerie en BAM de hogere kosten gaan verdelen.
Zwijnash
0
quote:

olieboer schreef op 11 sep 2019 om 21:03:


Nabeurs de mededeling over de zeesluis in Duitsland.
Bam de zoveelste “miscalculate”
Geen enkele reactie directie.
Dit bewijst het onvermijdelijk einde voor Bam.




Blijven bij die olie - misschien meer verstand over ?
HenkdeV
0
Hoe het allemaal afloopt met dit project weet niemand, ik denk zelfs BAM niet. Maar negatief is het wel, daar kan niemand om heen.

Wat mij ook zeer bevreemd is dat "de schademelding" op dit project pas recent door BAM naar buiten is gebracht. Maar goed, wie ben ik?
Werkbij
0
quote:

OnoMatopee schreef op 11 sep 2019 om 21:09:


[...]Na beurs? En heb je het FD goed gelezen? En de reden van geen reactie?
Miscalculatie? Heb je ook begrepen hoe het meerwerk is ontstaan? Probeer eens begrijpend te lezen ipv populistisch uit de heup te schieten. Het lijkt hier facebook/twitter wel met het elkaar ongenuanceerd nalullen.


Kan zo zijn, maar de lemmingen doen morgen hun werk en de krokodillen genieten.
Crusader
0
Stikstofcrisis: 127 grote overheidsprojecten in gevaar

Voor het eerst worden de concrete gevolgen van de stikstofuitspraak voor de Nederlandse overheid duidelijk. 127 zeer belangrijke rijksprojecten die mogelijk te veel stikstof uitstoten, kunnen voorlopig niet doorgaan.

Het gaat niet alleen om infrastructuur- en woningbouwprojecten, maar ook om windmolenparken, om het leger en om het veiliger maken van spoorwegovergangen. Dat blijkt uit een lijst met rijksprojecten in handen van de politieke redactie van RTL Nieuws. Vrijdag spreekt het kabinet in de ministerraad over de lijst en volgt een kabinetsbrief over de kwestie.

Opstijgen vliegtuigen
Uit de lijst blijkt dat de Nederlandse overheid een groot probleem heeft. Het gaat bijvoorbeeld om grote projecten die niet gebouwd of verbouwd kunnen worden. Ook de aanleg van wegen, openbaar vervoer en spoortrajecten komt in de knel. Het opstijgen van vliegtuigen of het uitvaren van vissersboten levert ook problemen op.

In heel Nederland gaat het naar schatting om ruim 18.000 grote en kleine projecten, bleek vorige week. Deze projecten liggen in de buurt van beschermde natuurgebieden en de uitstoot van stikstof is te hoog. Tot nu toe konden deze projecten doorgaan vanwege een compensatieregeling.

Verbod door rechter
De overheid wilde de uitstoot van stikstof later compenseren, maar dat is verboden door de Raad van State. Het Programma Aanpak Stikstof (PAS) is eind mei door de hoogste bestuursrechter in zijn geheel ongeldig verklaard.

Te hoge stikstofconcentraties zijn schadelijk voor de natuur, en het systeem waarmee de overheid de nadelen wilde tegengaan is in strijd met de wet.

Wegen en stations
Bij Infrastructuur en Waterstaat komen de meeste projecten in gevaar: 53. Het gaat om wegen die niet worden kunnen aangelegd of verbreed, maar ook om de uitbreiding van stations, de aanpak van gevaarlijke spoorwegovergangen en zelfs het versterken van dijken.

Het gaat om onder meer de aanpassing van de Afsluitdijk, invoering van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERMTS, verbreding van een groot aantal snelwegtrajecten, uitbreiding van de snelwegknooppunten Hoevelaken en Zaarderheiken, de dijkversterking bij IJmuiden, Marken en op Vlieland en de luchthavenbesluiten voor Schiphol en Lelystad Airport.

Geen windparken
Bij Economische Zaken en Klimaat komt een flink aantal energieprojecten in de knel. Verschillende nieuwe windparken op land en op zee kunnen niet worden geplaatst, wat de doelstellingen uit het klimaatakkoord mogelijk in gevaar brengt. Ook komen er voorlopig geen nieuwe gaswinningsprojecten in de Noordzee en de Waddenzee en kan er niet worden geboord naar aardwarmte op zeven plekken in het land.

Bij het ministerie van Defensie komen veel projecten in de knel. De hele bedrijfsvoering van Defensie wordt geraakt door de stikstofproblematiek: van landmacht en marine tot de luchtmacht. Alle vliegbases in Nederland en alle militaire vlieggebieden staan op de lijst.

Ook de aanpak van verschillende kazernes door heel Nederland kan voorlopig niet doorgaan. Zo staat de omstreden bouw van de marinekazerne in Vlissingen ook op de lijst. Veel defensieterreinen liggen in de buurt van natuurgebieden: van het commandocentrum van de luchtmacht in Nieuw Milligen tot de defensieterreinen bij Ossendrecht of op de Oirschotse Heide.

Gevangenissen
Ook de visserijsector wordt hard geraakt. Plannen voor de visserij op onder meer garnalen en mosselzaad kunnen door de stikstof-problematiek niet doorgaan.

Ook grote verbouwingen die de overheid heeft gepland, kunnen niet beginnen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de renovatie van het Binnenhof, maar ook voor verbouwingen van andere rijksgebouwen in Arnhem, Assen, Den Haag, Haarlem, Utrecht en Zwolle. Ook de verbouwing van ten minste drie rechtbanken en verschillende penitentiaire inrichtingen gaan op slot door de stikstofproblematiek.

Oplossingen in kaart brengen
Naar verwachting komt het kabinet vrijdag met het overzicht van projecten die geraakt worden. Bronnen in de coalitie hopen op een list, maar tot nu toe is nog geen oplossing gevonden. Een commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes heeft de opdracht gekregen mogelijke oplossingen in kaart te brengen. Insiders hopen dat de commissie de komende maand duidelijkheid kan geven.






HenkdeV
0
quote:

Werkbij schreef op 11 sep 2019 om 21:24:


[...]

Kan zo zijn, maar de lemmingen doen morgen hun werk en de krokodillen genieten.


En de bijen blijven zoemen:-).
Crusader
0
Van niet alle projecten is de exacte locatie bekend. Bekijk hieronder alle projecten van de overheid die worden getroffen.

www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/arti...

OnoMatopee
0
Fijn, het grote voordeel is dat Nederland geen oorlog mag voeren en de vijand, als die er al is, met alle egards zonder bommen en granaten kan binnenhalen. Wij houden niet van stikstof maar je mag er wel in stikken.
manuss
0
Morgen laatste kunstje van Draghi.
Daarna worden alle pensioenen gekort; rente gaat dik de min in. En maffios Draghi krijgt 20.000 euro per maand een klein pensioentje als goedmakertje. Zielig voor deze hardwerkende bankier.
OnoMatopee
0
quote:

manuss schreef op 11 sep 2019 om 21:54:


Morgen laatste kunstje van Draghi.
Daarna worden alle pensioenen gekort; rente gaat dik de min in. En maffios Draghi krijgt 20.000 euro per maand een klein pensioentje als goedmakertje. Zielig voor deze hardwerkende bankier.
https://nos.nl/artikel/2301312-kamer-zet-ecb-voorzitter-draghi-onder-druk-met-brief-over-pensioenen.html
OnoMatopee
0
snipper
0
quote:

OnoMatopee schreef op 11 sep 2019 om 22:06:


Dow 27,137.04 227.61 0.85%
S&P 500 3,000.91 21.52 0.72%
Nasdaq 8,169.68 85.52 1.06%

..alles up, behalve ...wat baal ik van dit aandeel, als dit maar goed aflooopt. Deze negative guidance is fnuikend voor een aandeel.
b.west.invest
0
Heeft iemand wel eens zo een rijtje afbouw gezien ? Is er voorkennis en komen er zeer goede maatregelen voor de aandelen . Welke gaan morgen exploderen ?
Bijlage:
pardon
0
De renovatie van de Afsluitdijk ligt voorlopig stil, net als veel andere projecten.? HOLLANDSE HOOGTE
Het ministerie van Infrastructuur heeft last van de strenge Europese natuurregels bij de aanleg en verbreding van snelwegen, plannen voor Schiphol, de opening van Lelystad Airport, maar ook bij waterveiligheidsprojecten zoals de renovatie van de Afsluitdijk.
manuss
0
quote:

b.west.invest schreef op 11 sep 2019 om 22:45:


Heeft iemand wel eens zo een rijtje afbouw gezien ? Is er voorkennis en komen er zeer goede maatregelen voor de aandelen . Welke gaan morgen exploderen ?
BAM.............
[verwijderd]
0
Sam en Moos lopen door de Kalverstraat; komen ze daar een IR-topper met de Chef van lancaster tegen. Vraagt Moos: Hebben jullie nog een goeie tip; dan kan ik Saar een mooie steen cadeau doen'. Zeggen 'de Heeren': 'helaas Moos; Sam heeft vorige week al met MW gebeld.
Slnc
0
quote:

löngterm schreef op 11 sep 2019 om 20:35:


Heb op het moment een kleine positie in Bam en zal deze naar alle waarschijnlijkheid morgen iets verder uit breiden.(vorige aankoop was rond de €2,66) Niemand weet waar de bodem ligt maar een K/W van rond de 5 is simpelweg bijster laag en door het gebrek aan vertrouwen in het bestuur zit er naar mijn idee een beste korting op Bam. Ik heb het gevoel dat er weer eens te veel emotie in het fonds zit terwijl er fundamenteel vrijwel niets veranderd is.


voor een kw van 5 moet de koers nog minimaal halveren
2.798 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 ... 136 137 138 139 140 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

BAM Groep Koninklijke Meer »

Koers 2,604   Verschil -0,02 (-0,91%)
Laag 2,560   Volume 1.081.654
Hoog 2,620   Gem. Volume 2.360.289
21-jan-20 17:35
label premium

BAM: Vertrouwen opbouwen

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium