Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,390 3 mei 2024 17:35
  • -0,028 (-0,82%) Dagrange 3,326 - 3,464
  • 2.640.209 Gem. (3M) 1,6M

BAM oktober 2018

2.544 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 128 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 OnoMatopee 15 oktober 2018 17:40
    Züblin, dat vorige week van het Y-Towers-project in Amsterdam is gehaald door de opdrachtgever, is in Nederland zwaar verliesgevend. De Duitsers rijgen verlies aan verlies en ruziën met opdrachtgevers en onderaannemers.

    Züblin Nederland heeft in Nederland in 2017 een verlies van 10,6 miljoen euro geboekt, blijkt uit het recent gedeponeerde jaarverslag. Dit jaar krijgt het bouwbedrijf naar verwachting nog eens 10 miljoen euro verlies voor zijn kiezen, vanwege een onderaannemer die op een niet nader genoemd project in financiële problemen is gekomen en niet meer kan leveren. In 2016 werd door Züblin Nederland al een verlies van 3 miljoen euro geleden.

    Om het eigen vermogen niet negatief te laten worden, heeft het moederbedrijf van Züblin 4,7 miljoen euro aan schuld overgenomen en een aansprakelijkheidsstelling afgegeven. Volgens de accountants van EY is het voortbestaan van Züblin Nederland daardoor niet in gevaar.

    Züblin is sinds 2005 een dochter van de Oostenrijkse bouwreus Strabag, een bedrijf van 73.000 medewerkers en een omzet van zo’n 16 miljard euro. Ter vergelijking: het grootste Nederlandse bouwbedrijf, BAM, boekte vorig jaar een omzet van 7 miljard euro.
    Drie van de zes grote projecten Züblin verlieslatend

    De Duitsers boekten in Nederland in 2017 een omzet van 81 miljoen euro en hebben 250 miljoen euro aan projecten in Nederland in portefeuille. Zes projecten dragen wezenlijk bij aan de omzet. Drie daarvan hebben grote verliezen opgeleverd: transformatieproject The Cloud, woningbouwproject Oostduinlaan en infraproject Herepoort (Ringweg Zuid Groningen).

    Op het in 2017 opgeleverde project The Cloud in Amsterdam, een transformatie van een bestaand kantoorgebouw van 22.000 vierkante meter, werd een verlies van 3,1 miljoen euro geboekt.

    In Den Haag werd op het project Oostduinlaan, dat nog in aanbouw is (bouwsom 12 miljoen euro), een verlies van 3 miljoen euro genoteerd. Het project heeft “aanzienlijke tegenslagen” gehad in 2017 door faillissementen bij onderaannemers. Ook lijdt Züblin “aanzienlijke” inkoopverliezen, doordat de prijzen van onderaannemers na het aannemen van het project eind 2015, fors zijn gestegen.

    In het eerste kwartaal van 2018 is de financiële schade op het Haagse project verder opgelopen, mede door een conflict met een “cruciale” onderaannemer, die tijdens de bouw is weggelopen. Met de onderaannemer zou geschikt zijn, “het leek of diens problemen opgelost waren”, aldus Züblin. Maar de onderaannemer vertrok in maart van dit jaar, waardoor de oplevering van het woningbouwproject moet worden uitgesteld. Züblin heeft arbitrale procedure tegen de onderaannemer gestart. Deze procedure loopt nog evenals de procedures aangaande wederzijdse beslagnames.
    Y-Towers is grootste project Züblin

    Het derde project met een wezenlijk verlies is het project Herepoort. Op dit infraproject in Groningen werd een verliesvoorziening van 4,9 miljoen euro genomen. Rijkswaterstaat heeft het definitieve ontwerp voor de ringweg afgekeurd waardoor het project minimaal twee jaar vertraagd is. Het project heeft voor Züblin een aanneemsom van meer dan 100 miljoen euro. Het totale project heeft een opdrachtwaarde van 320 miljoen euro. Züblin heeft een belang van 37,5 procent.

    Op hoeveel verlies Züblin bij de Y-Towers af koerst, wordt uit het jaarverslag niet duidelijk. De escalatie van het project vond na de accountantsverklaring van 1 oktober 2018 plaats. Y-Towers is het grootste project van Züblin in Nederland met een waarde van 137 miljoen euro. Vorige week werd Züblin door de Oostenrijkse projectontwikkelaar Oviesa-Torena gesommeerd de bouwplaats onmiddellijk te ontruimen. Beide partijen willen tot op de dag van vandaag niet veel over het conflict kwijt. Volgens een onderaannemer zou de maakbaarheid van het gebouw en de (hogere) kosten die daarbij komen kijken een bron van het conflict zijn.

    Züblin ruziede tot voor kort ook met de gemeente Nieuwegein over Theater Nieuwegein, dat niet op tijd is opgeleverd. Dat geschil is eind 2017 bijgelegd.
    Züblin krijgt veel werk van Rijkswaterstaat

    Züblin Nederland ontstond in 2009 en heeft zo’n veertig projecten op Nederlandse bodem uitgevoerd. De Duitsers probeerden tijdens de crisis een stevige voet aan de grond te krijgen in Nederland. Met succes. Rijkswaterstaat gunt de laatste jaren steeds meer aan buitenlandse partijen. Züblin pikt daarvan een stevig graantje mee. De Nederlandse tak van het bedrijf wil op dit moment “organisch” verder groeien in Nederland, schrijft directeur Patrick Deketele in het jaarverslag. Met de omzet groeide ook het aantal aan afgegeven garanties en borgstellingen: 3,7 miljoen euro in 2016 naar 17,6 miljoen euro vorig jaar.

    Het deze zomer in aanbouw genomen nieuwe kantoor van Booking.com op het Oosterdokseiland in Amsterdam is met Y-Towers het grootste project. Het project heeft een omvang van meer dan 100 miljoen euro. Een van de opvallendste bouwprojecten van Züblin staat aan de Wilhelminapier in Rotterdam: De Rotterdam.
    Eerste publicatie door Marc Doodeman op 15 okt 2018
    Laatste update: 15 okt 2018
  2. forum rang 6 Ronald Engels 15 oktober 2018 21:42
    Onomatopee,

    Bedankt voor de informatie, schokkend dit duitse bedrijf Züblin, dom incompetent topmanagement.

    Vraag me af hoe het met Bam en Heymans zit, er is geen droog brood te verdienen in Nederland, Overheid plukt niet alleen de burgers kaal, maar zeker ook nederlandse bouwbedrijven.

    Probleem Bureaucratie, Bureaucratie, Bureaucratie, de doodsteek van Nederland en de EU.

    M.v.g.
  3. forum rang 4 Doemebest 15 oktober 2018 22:26
    quote:

    bartbas schreef op 15 oktober 2018 21:45:

    [...]

    Denk aan het liedje "Misschien wordt het morgen beter" van Cornelis Vreeswijk.

    www.youtube.com/watch?v=uJRZ25bj8Hc
    Vrees van niet, met dat duikvluchtje laatste minuten vd Yanks, wordt t hier morgen waarschijnlijk ook weer niks, Europa durft niet op eigen kracht...
  4. [verwijderd] 16 oktober 2018 00:58
    quote:

    Doemebest schreef op 15 oktober 2018 22:26:

    [...]Vrees van niet, met dat duikvluchtje laatste minuten vd Yanks, wordt t hier morgen waarschijnlijk ook weer niks, Europa durft niet op eigen kracht...
    Wellicht dat juist door dat duikvluchtje aan het slot de futures wat groener zijn morgenvroeg.
  5. forum rang 4 Doemebest 16 oktober 2018 01:09
    quote:

    Crusader schreef op 16 oktober 2018 00:58:

    [...]
    Wellicht dat juist door dat duikvluchtje aan het slot de futures wat groener zijn morgenvroeg.
    Kan maar zo Crusader, spelletje wordt vaker gespeeld, zou alleen niet van invloed moeten zijn op BAM, maar ja misschien dat goede q3 gaat helpen, tenzij er n mus uit de boom valt in Guatemala.;)
  6. [verwijderd] 16 oktober 2018 08:59
    quote:

    snelle willem schreef op 16 oktober 2018 08:55:

    Ga je niet meemaken
    Dat moet je nooit zeggen,,.. alles kan.

    Financieel
    Tusk: ’Harde brexit is waarschijnlijker dan ooit’ ....

    Dreigen met prijzen van $400 per vat als reactie op mogelijke sancties
    Olie is terug als wapen voor Saoedi’s ....
  7. [verwijderd] 16 oktober 2018 09:32
    Caissons afzinken doen ze in IJmuiden met de joystick

    Caissons afzinken is vuil, zwaar en gevaarlijk werk waarvoor getrainde duikers worden ingezet. Zoniet bij de zeesluis IJmuiden waar zelden iemand in de graafkamer komt. Het eerste caisson ligt bijna op zijn plek. Nu het tweede nog, dat de bouwers zoveel hoofdpijn bezorgt.

    Er zijn geen dwarswanden aangebracht voor de stijfheid. De strategie van afgraven van de grond onder het caisson is evenmin gewijzigd. Dat was allemaal niet nodig voor het het buitenhoofd, waar straks één van de deuren van de zeesluis IJmuiden in en uitschuift. Bovenin zijn alleen tijdelijk wat extra stempels aangebracht. Maar verder gaat de betonnen bak van 81 bij 26 bij 22 meter die BAM en VolkerWessels afzinken voor de nieuwe zeesluis IJmuiden grotendeels naar beneden zoals altijd al de bedoeling was.

    Dit is dan ook niet het grootste caisson ooit ter wereld. Ontwerpleider John Regtop van combinatie OpenIJ heeft in het Engelse Barrow in Furness een caisson van vergelijkbare afmetingen afgezonken. En het is ook niet het eerste ter wereld dat zonder mensen in de graafkamer naar beneden gaat. Dat kunststukje heeft VolkerWessels-dochter VSF, eerder dit jaar in Hamburg opgevoerd bij de bouw van een nieuwe brug over de Elbe.

    De speciale manoeuvreerbare pompen die daarvoor zijn ontwikkeld worden ook in IJmuiden ingezet. Als de grond heel hard is, worden ze zonodig uitgerust met een cutterwheel. Ze zijn volledig op afstand bestuurbaar, net als de elf spuitlansen die onder hoge druk de grond losspuiten en richting de pomp laten lopen. Omdat alles met camera’s in de gaten wordt gehouden hoeven mensen alleen nog voor inspectie of onderhoud de graafkamer in. Uiteraard nadat hun lichaam in de compressiekamer eerst heeft kunnen wennen aan de hoge luchtdruk onder het caisson.

    In de besturingseenheid bovenop de caisson-vloer zitten de afzinkleiders vooral naar beeldschermen te kijken. Die presenteren de informatie van totalstations, hellingsmeters, waterpas, grondradar en camera’s in de graafkamer. Met hun joysticks schakelen de operators de spuitlansen aan of uit en vallen de grondberm aan of juist niet. Bijna als een computerspelletje. Zo graven ze een tunnel van zo’n twintig meter breedte onder het caisson. Een tunnel waarvan de wanden voortdurend bezwijken omdat het 65.000 ton zware caisson naar beneden komt. Dat gaat weliswaar tergend langzaam, met een gemiddelde snelheid van een centimeter per uur, maar het gebeurt wel.

    “Ondanks de overvloedige informatie van alle meetsystemen en de stuurmogelijkheden, geeft het caisson zelf aan wat het nodig heeft voor evenwicht”, formuleert Regtop “De constructie vraagt om een bepaalde oplegreactie uit de ondergrond om het evenwicht niet te verstoren, of geeft aan dat het juist genoeg is aangevallen. Dat gaat bijna vanzelf. Mocht de afzinkploeg in een bepaalde zone onverhoopt teveel grond wegspuiten en de berm te smal maken, dan zakt het caisson en vormt zich vanzelf weer een brede berm. Onderweg naar beneden ontstaat voortdurend een nieuw evenwicht.”

    Daarom laten Regtop en medeontwerper Sipke Huitema de constructie ook met een gerust hart achter aan het eind van de werkweek. Nadat het caisson vijf dagen en nachten lang onafgebroken in beweging is geweest stoppen ze voor het weekeinde. Maar zelfs daarvoor zijn geen speciale voorzorgsmaatregelen nodig, garandeert het duo. “Het is niet zo dat we het op een bredere berm neerzetten, zodat het steviger staat. Dat is niet nodig. Het caisson schept haar eigen evenwicht. Maandagmorgen gaan we gewoon weer verder waar we vrijdagavond gebleven zijn.”

    Voor de zekerheid is er overigens wel het hele weekeinde een wacht aanwezig op de bouwplaats. De machines slaan weliswaar alarm grijpen automatisch in als bijvoorbeeld de druk wegvalt onder het caisson, er is altijd iemand met verstand van zaken ter plekke. En die heeft de bevoegdheid om de machines te overrulen als dat nodig is. Alles is redundant en soms wel driedubbel beveiligd uitgevoerd. De keren dat Regtop en Huitema zaterdag midden in de nacht een automatisch sms’je kregen was het steevast omdat het complexe ict-systeem stoorde en niet omdat er met het caisson zelf iets aan de hand was.

    Tot zover het buitenhoofd. De pijn van het project zit zoals bekend vooral in het caisson van het binnensluishoofd. Dat moet plek bieden aan twee sluisdeuren. De operationele deur en een reserve exemplaar. Het is daarmee bijna twee keer zo groot als het caisson aan de zeezijde. De deuren zelf zijn elk zo’n 10 meter dik en de betonnen wanden van de deurkamers maar liefst 7 meter dik. Het totale caisson dat wordt afgezonken komt daarmee op een breedte van 55 meter. Lengte 81 meter,en hoogte (25,6m zijn nagenoeg gelijk aan dat van het binnensluishoofd.
    De grenzen van de techniek worden flink verlegd

    Daarmee worden wel de grenzen van de techniek wel flink verlegd. Zo’n groot caisson werd nog nooit ergens ter wereld afgezonken. En zeker niet een exemplaar dat ook nog eens aan één zijkant en de bovenkant open is. Dat maakt de constructie erg torsieslap en daarmee ligt scheurvorming op de loer.

    Begin vorig jaar drong bij OpenIJ dat inzicht door, wat in de aanbestedingsfase door iedereen over het hoofd was gezien. Dat was ook het moment om Regtop en Huitema in te vliegen. Ontwerp en uitvoering moesten dichter bij elkaar worden gebracht. Bevrijd van alle kennis en ballast uit de ontwerpfase moesten zij de besluiten nemen die nu nodig zijn. Over geld gaan ze niet, dus daar zeggen ze ook niets over. Zij moeten doen wat technisch nodig is om de zeesluis werkend op te leveren. Veteraan Regtop , spreekt van een feest van techniek. Hij verzekert dat hij elke dag met plezier naar zijn werk gaat om zijn tanden te zetten in nieuwe technische uitdagingen.

    De middelste snijrand wordt niet meer gebruikt

    Het grote caisson zou aanvankelijk op een extra snijrand worden afgezonken. Behalve de snijrand rondom, één in het midden onder de zware wand die de twee deurkamers scheidt. Maar dat leek een lastig te beheersen situatie op te leveren tijdens het afzinken met enorme spanningen in de betonnen bak als gevolg. Toen er alsnog besloten werd om op twee snijranden naar beneden te gaan had dat enorme consequenties voor het ontwerp.

    Want zonder die extra steun in het midden was het caisson veel te slap en waren extra dwarswanden nodig. Daarvan worden er acht geplaatst. Niet 7 meter dik zoals de wanden van het caisson zelf, maar met 1,6 meter en 9 meter hoogte zijn het nog altijd indrukwekkende verschijningen. Er moest bovendien ruimte worden gecreëerd voor aansluiting op de wapening van de caissonwanden. En het was daar al zo druk met wapeningsstaal.
2.544 Posts
Pagina: «« 1 ... 56 57 58 59 60 ... 128 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Tegenvallers drukken resultaten BAM

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links