Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De Roemercrash

Elsevier berekende in het nummer van 11 augustus (in de Mythe van de sterkste schouders) dat zelfs nog zonder de communisten aan de macht de zwaarste lasten bij de rijken liggen. Quote is ook helemaal gericht op de verkiezingen en op hun website hebben ze zelfs een kieswijzer.

Als onze verkiezingen net als Frankrijk een stap naar links opleveren zal het er op de beurs er niet beter op worden. Zo hebben de Fransen transactiebelasting ingevoerd op grote aandelen. Gezien het huidige lage transactiekostenniveau zijn dit peperdure belastingen die zware schade geven aan de Franse brokers.

Nu zouden lokale (landelijke) verkiezing door het één Europa normaal geen effect, moeten hebben, maar de Griekse en de Franse verkiezingen hadden ook grote effecten en dus moeten we ons klaar maken voor een Nederlandse verkiezing die wel degelijk effect gaat hebben op de beurzen.

Grote effecten
Nederland is nu een blok met Duitsland en als Nederland mee gaat doen aan het Franse (socialistische) blok dan kon de schaal in Europa ineens anders gaan uitslaan. Wat grote rente-effecten kan hebben.

De huizenmarkt is reeds weg gezakt, Om de huizenmarkt omlaag te krijgen hadden we al een oppositie-akkoord maar of het echt nu al een drama is, daarover heb ik zo mijn twijfels. Ik denk dat het nog wel mee valt gezien de eerdere stijgingen.

In het Kadaster is de grafiek te kort om er iets van te zeggen. Vooral uitspraken dat een groot deel van de woningen minder waard zijn dan de hypotheek erop  klinkt heel schokkend. Nu hangt dit af van welk soort hypotheek er onder zit.

Wel of geen schuld?
Als het een spaarhypotheek is zal de hypotheek aangroeien tot de schuld en dan is er geen probleem. Ook als u nu niet verplicht bent om te verkopen en u gewoon wilt blijven wonen is er geen probleem. Met een huis waar meer schulden opzitten dan het waard is zit u perfect afgedekt tegen een inflatie.

Als er inflatie komt, wordt uw schuld net als uw bezit minder waard. Hoe meer inflatie dus hoe minder uw schuld waard is. Iets wat de overheid hoopt, want die hebben zelf ook bergen schuld.

Kortom als het plannetje van de overheid lukt om inflatie te creëren kunt u maar beter afgedekt zijn... Nu kan het natuurlijk zo zijn dat het de overheid niet lukt om inflatie te creëren en we een langeretermijndeflatieverhaal krijgen. Dan is het juist beter geen schuld te hebben. Maar Ben Bernanke heeft steeds geroepen dat hij alles doet tegen deflatie.

Wat betreft de huizenprijs. Ja, als de banken hun hand op de knip blijven houden en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verdere zorgplichteisen stelt (maximale lening, verplicht aflossen, geen twee verdienregelingen, et cetera) en als de hypotheekaftrek verdwijnt dan zal de huizenprijs echt fors kunnen duiken.

U moet dan aan een daling van 70 tot 80% gaan denken. Dan zijn alle banken waarschijnlijk genationaliseerd na een paar jaar en moet u ook weer met de bakfiets naar uw werk (als u werk hebt).

QE3 of nie?
Waar het de komende weken om blijft draaien is of de Federal Reserve de economie blijft stimuleren? ik zou zeggen dat het beter eerst wat slechter kan gaan in de Verenigde Staten voor ze de laatste kogels versplilen. Maar daar heeft Ben natuurlijk veel meer zicht op dan ik.

Gauw naar de AEX. De Twindicator geeft een verkoopsignaal. Een slot onder de 333,19 was een verkoop.

De AMX gaf een bevestiging van deze verkoop en kwam ook met een verkoop.

Vreemd genoeg heeft de Duitse DAX nog geen verkoopsignaal gegeven. Maar het kan ook met het politieke speelveld te maken hebben?

De Twindicator op de DAX geeft pas op 6887,25 een verkoop. Ik zeg pas... Maar dat is niet heel ver van het huidige niveau.

In de euro-dollar heb ik even winst genomen, het ging wel hard en zoals gezegd die Amerikanen willen graag een zwakkere dollar maar dit soort dingen gebeurt vaak langzaam. Kortom een lichte correctie en daarna opnieuw weer long in de euro.

De Eurostoxx 50 heeft mooi de bovenkant van zijn neergaand trendkanaal geraakt en omdat ik de index zelf long zit heb ik even een kortetermijnshort in een turbo genomen. Ik denk dat de Eurostoxx in lijn met de AEX even een tikkie terug moet.

De Dow Jones geeft met een slot op of onder de 13.073 een verkoopsignaal in de Twindicator. Dus magix Ben heeft de boel nog even gered maar ik heb zo mijn twijfels of hij het nu al wil redden.

De S&P 500 geeft pas op 1396,50 een verkoopsignaal. Op vrijdag leek dit even heel dichtbij.

De Europese bankensector geeft op weekbasis een koopsignaal. Ja ondanks dat ik een correctie verwacht zijn een aantal banken nog steeds laag in koers . Dit betekent niet dat ze goedkoop zijn, maar wel dat er kansen omhoog zijn.

Maar de timing is moeilijk. Zeker als ik naar de rente kijk. De Bundfuture geeft precies een pullback naar het niveau waar we eerder de verkoop kregen. Normaal gesproken zou de Bund dus weer omlaag gaan en dat betekent hogere rentes in Duitsland.

De VIX oftewel de volatiliteit is opgelopen. De koers stond dan ook op een laag niveau. Ik kreeg een aantal reacties waar je de VIX kunt vinden. Ik vind het makkelijkst: Yahoo.com

We zagen vorige week dus een sprong en op vrijdag weer een val. Ik denk dat de Vol verder omhoog moet maar natuurlijk is het huidige niveau nog niet de spreekwoordelijke nul Kevin want dat niveau ligt rond de 10 in de aandelen.

De Nikkei 225 kan denk ik nog een tikkie terug. Japan is een van de landen die geen geld meer hebben voor verdere stimulatie van de economie.

China heeft weer een koopsignaal gegeven. Dus leef je uit met een turbo long.

Per saldo ben ik voorzichtig en adviseer ik bescherming te nemen, helemaal als we verschuiven naar het linkse spectrum kon dit weleens door het buitenland afgestraft worden. Maar hoe lang dit soort effecten er zullen zijn is ook altijd weer de vraag. Maar een gewaarschuwd mens...


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

46 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 augustus 2012 10:57
    Een daling van de huizenprijzen met 70/80%??
    Dus jij denkt dat de waarde van een kleine villa van eenhalf miljoen kan krimpen tot een ton? En we straks een flatje aan kunnen achaffen voor de prijs van een Volkawagen Polo?
    Ha ha ik denk echt dat je of wat langer op vakantie had moeten gaan!
  2. johjoh 27 augustus 2012 11:02
    Waar komt die gedachte vandaan dat de markten sterk zullen reageren op de verkiezingen?
    Dat was voor de verkiezingen in Frankrijk wel het geval maar nog vorige week las ik dat Frankrijk zijn staatsobligaties nu ook met negatieve rente uitleent en dat onder een socialistische president.
    Idem dito met de verkiezingen in Griekenland
  3. @iPlof 27 augustus 2012 11:10
    Bangmakerij..Gewoon lekker VVD stemmen Cees en lekker veel betalen voor het gegraai in de zorg, de bouw, het COA en de banken etc etc.

    Ons vorige VVD/PVV kabinet gaf alvast een mooi voorbeeld. 1% van NL likt zijn vingers af en de rest kreeg enorme lastenverzwaring op alle vlakken, het vertrouwen kelderde fors en de sfeer wordt er ook niet beter op.
  4. FrankBuck 27 augustus 2012 11:37
    "U moet dan aan een daling van 70 tot 80% gaan denken"

    Wat een onzin. Juist dit soort ongefundeerde opmerkingen waarin men bijvoorbeeld bij RTL Z ook heel goed is, zorgen voor een daling van het consumentenvertrouwen. Verslaggevers en columnisten zouden hun maatschappelijke verantwoordelijkheid eens moeten nemen.
  5. R-KNOW 27 augustus 2012 11:59
    Nog max 15 a 20% van de huizenprijs af de komende jaren (geen idee of dat 3 of 10 jaar zal zijn), en dan is de koek wel op. We zitten dan daarna op een vergelijkbare daling als in de jaren 70. Zolang de werkloosheid niet super snel stijgt en de beperking van de HRA in stapjes wordt ingevoerd zal het niet meer worden denk ik.
  6. [verwijderd] 27 augustus 2012 12:21
    In het meest extreme geval (HRA in 1 keer afschaffen, hypotheken niet boven 90% waarde woning, 2e inkomen 50% meetellen en verplicht eigen geld inleggen), dan dalen de huizenprijzen met zo'n 30-40%.

    Het leuke is dat als je die maatregelen over 30 jaar uitsmeert (zoals iedereen voorstelt), die daling ook zoiets zal zijn. De komende 30 jaar kun je dus een huizenprijs verwachten die gemiddeld 1% achterblijft op de inflatie. Bij een inflatie van 1.5% stijgen de prijzen dus nog steeds met .5% per jaar.

    Natuurlijk valt een deel van die klap in het begin. Mensen worden angstig. Maar een groot deel daarvan hebben we al gehad, er is al ruim 10% lucht uit de markt. Als er nog eens 10% uitgaat in de komende 2 jaar, dan houdt je voor de 30 jaar daarna 10% daling over. Bij een inflatie van 1.5% zit je dan met een gemiddelde stijging van 1.2%

    Ook in de komende 30 jaar zullen we pieken en dalen hebben, jaren waarin de markt daalt en stijgt. Maar zolang de overheid de huizenmarkt kan controleren door niet klakkeloos toe te staan dat commercielen meer woningen bouwen dan er vraag is, stort de markt nooit volledig in. Pas als er niemand een leegstaande woning zou willen hebben (zoals in californie en spanje), dan krijg je zulk soort dalingen. In Nederland speelt dat in krimpregio's (groningen, limburg, stukken van zeeland), in de rest van het land zijn en blijven woningen voorlopig schaars.
  7. [verwijderd] 27 augustus 2012 12:33
    "U moet dan aan een daling van 70 tot 80% gaan denken"

    Dit is zonder enige argumentatie volkomen onzin.
    De huizenprijzen zullen dalen zolang de kredietverlening aangescherpt wordt, waardoor de vraag naar koopwoningen afneemt en het aanbod niet daalt.
    Daarentegen zie je dat er minder woningen te koop worden gezet. Doordat er veel woningen lang te koop staan en waarvan de prijzen flink zakken neemt de procentuele prijsdaling toe. Maar dit zijn veelal mensen die van hun woning af moeten, omdat ze bijvoorbeeld een nieuwbouw woning gekocht hebben.
    Als vraag en aanbod meer in evenwicht zijn en de prijsdaling de verscherpte kredietverlening heeft gecompenseerd zal de prijsdaling ten einde komen.
  8. [verwijderd] 27 augustus 2012 12:45
    quote:

    hap schreef op 27 augustus 2012 11:46:

    Juist ja, wat hebben we dan in de laatste jaren gehad, een Rutte-recessie of een Wilders-crisis?
    De basis van alles lag "gewoon"in de Sates . Ze zagen toen ( 2006/2007) al aankomen dat ze het zouden gaan verliezen van de chinezen . Alle zogenaamde Alt A hypotheken bleken dus rommel te zijn ; wie is daar voor aangepakt ?? oke een paar banken naar de klote , maar heel europa hebben ze gelijk ook bij de ballen gepakt . Nu zit iedereen in hetzelfde schuitje . De bankmannetjes zijn gevuld en het systeem MOET gewoon geholpen worden , anders zijn we terug in het stenen tijdperk en veeg je je reet gewoon af met papier van bijvoorbeeld 500 euro . Blijft tenslotte maar gewoon een bedrukt velletjes en daar kan je niet van eten ; wel van aardappels en wat de natuur bied . Terugkomend op jouw reactie ; zou het over links wel gezien willen hebben de afgelopen jaren . Nou ja eigenlijk niet wat kan daar de uitkomst ook wel van bedenken !!!
  9. [verwijderd] 27 augustus 2012 12:47
    "U moet dan aan een daling van 70 tot 80% gaan denken"

    Dan zal een woning van 200.000 euro zaken tot 40.000 - 60.000 euro.
    Zouden er dan nog nieuwbouw woningen worden gebouwd??
    Er is toch geen aannemer die voor dat geld een woning kan bouwen??

    In het voorbeeld van een woning van 50.000 euro is de maandelijkse last bij 5% hypotheekrente en volledige aflossing (spaar) 268 euro bruto per maand. Netto bij 42% renteaftrek 181 euro.
    Als de huizenprijzen werkelijk zoveel zouden dalen dan zijn huur- en koopwoningen totaal uit het verband. In een veel eeder stadium dan 80% zou de vraag toenemen omdat huurders inzien dat kopen veel goedkoper is.

    Kortom 70-80 procent prijsdaling is echt niet aan de orde.
  10. k2es 27 augustus 2012 14:04
    Stadionclub: helemaal mee eens. Bovendien zou bij een dergelijke prijsdaling de grond al meer waard zijn dan het huis dat erop staat (erfpachtwoningen buiten beschouwing gelaten). Een woning zou dan minstens gratis gebouwd moeten worden om aan dezelfde lage prijs te komen, dat is dus volkomen onzinnig (tenzij je een over een bestaande woning praat op een plaats waar niemand wil wonen).
  11. [verwijderd] 27 augustus 2012 14:22
    Wederom een interessant en inzichtgevend artikel over o.m. het politieke speelveld

    - “links”, wat is (extreem) links, en “rechts”, wat is (extreem) rechts, het zijn misschien gewoon twee krachten die sinds mensenheugenis de schaal op een politiek speelveld naar een evenwicht doen uitslaan

    en welke krachten in Nederland hebben afgesproken om het woord hypotheekrenteaftrek met de consequenties van dien niet te gebruiken, aangezien de twee krachten in Nederland het woord hypotheekrenteaftrek met de consequenties van dien taboe hebben verklaard, zodat de twee krachten in Nederland slechts bij hoge uitzondering het woord hypotheekrenteaftrek met de consequenties van dien gebruiken, aangezien als de twee krachten het woord hypotheekrenteaftrek met de consequenties van dien gebruiken vrezen de twee krachten kiezers te verliezen, zodat de twee krachten wel uitkijken om het woord hypotheekrenteaftrek met de consequenties van dien te gebruiken, omdat als de twee krachten het woord hypotheekrenteaftrek met de consequenties van gebruiken Nederland dan geconfronteerd wordt met een grote ramp, terwijl ongeveer iedereen in Nederland weet dat de twee krachten het woord hypotheekrenteaftrek om deze aftrek geleidelijk, dus niet in 1 keer de stekker eruit, te verminderen met de consequenties van dien een keer zouden moeten gebruiken, omdat als de twee krachten het woord hypotheekrenteaftrek met de consequenties van dien meer zouden gebruiken, dit voor iedereen in Nederland beter zou zijn

    welk evenwicht op een doorsnee dag van een mogelijk vanuit de Eurozone over de rest van de wereld uitslaande brand van de Euro schulden- en vertrouwenscrisis in de Eurozone niet verkeerd hoeft te zijn-

    zodat ik het geheel met Buy! Buy! Buy! eens ben.
  12. [verwijderd] 27 augustus 2012 14:29
    Als er inflatie komt, wordt uw schuld net als uw bezit minder waard. Hoe meer inflatie dus hoe minder uw schuld waard is.

    Dat je schuld kleiner wordt gaat alleen op als je salaris elk jaar omhoog gaat. En dit gaat voorlopig niet meer gebeuren. Ondertussen gaan alle prijzen omhoog en wordt je vrij besteedbaar inkomen steeds kleiner. Het is dan ook heel verstandig je schulden zo veel mogelijk te verminderen!
  13. [verwijderd] 27 augustus 2012 14:45
    quote:

    Steveo schreef op 27 augustus 2012 14:34:

    "Als er inflatie komt, wordt uw schuld net als uw bezit minder waard."

    Bij inflatie gaan prijzen over het algemeen omhoog, dus door inflatie wordt je bezit meer waard.
    De schrijver van het stuk zal met "bezit", het bezit van geldmiddelen bedoelt hebben. Dat wordt minder waard als er inflatie optreedt.
  14. [verwijderd] 27 augustus 2012 14:48
    @Steven Bij inflatie gaan prijzen over het algemeen omhoog, zodat je de prijs van je bezit aan deze hogere prijs moet aanpassen, want als je dit niet doet bezit je minder omdat het geld minder waard is geworden, dus behalve het aanpassen van de prijs heb je er verder op het 1e gezicht weinig aan.

46 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links