Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

The Real Flying Dutchman

Op 15 december vorig jaar liet ik de naam AerCap vallen, een Nederlands aandeel met een notering in New York dat al sinds de beursintroductie in 2007 op mijn kooplijst prijkt. Als er al een koersopdrijvend effect bestaat van aanbevelingen, hetgeen ik sterk betwijfel, dan ontbrak dit bij dit aandeel totaal.

De luchtvaartlessor moest eerst terug naar 1,83 dollar om vervolgens 400% te stijgen. Ik ben nog steeds enthousiast.

Wist u dat een nieuwe Boeing 737 meer dan 50 miljoen euro kost? Dat is zelfs veel geld voor een kapitaalkrachtige middelgrote vliegmaatschappij. Velen daarvan besluiten daarom hun vliegtuigen te leasen.

Hiervoor kunnen zij onder meer terecht bij AerCap. Het op Schiphol gevestigde bedrijf is niet alleen actief in de leasing van vliegtuigen en –motoren.

Financiering
Het handelt ook in onderdelen en verricht management- en onderhoudswerkzaamheden. Het bedrijf bezit 290 vliegtuigen en verhuurt deze aan circa 100 luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. Ondanks een sterke omzet- en winstgroei in de afgelopen jaren noteerde het aandeel even rond eenmaal (!) de winst.

De belangrijkste reden voor deze absurd lage waardering was dat beleggers bang waren dat carriers massaal over de kop zouden gaan door de hoge olieprijzen en de kredietcrisis. Dit zou flinke verliezen kunnen opleveren voor AerCap, dat zwaar gefinancierd is met vreemd vermogen om die toestellen aan te schaffen.

Door het wantrouwen van banken en de kredietcrisis was het niet eenvoudig om geld op te halen, terwijl het bedrijf een order voor een aantal Airbus 330’s uit had staan. Het management wist toch tijdens de meest heftige periode in de kredietcrisis financiering te regelen (tot nu toe 4,5 miljard dollar sinds het begin van de crisis).

K/w 4
Daarmee bewees het beleggers een uitstekende dienst. Daarnaast werden er nieuwe leasecontracten afgesloten en een kapitaalkrachtige partner gevonden uit Abu Dhabi met een goed netwerk voor dochterbedrijf Aerventure. Ondanks het koersherstel is AerCap gewaardeerd tegen een koerswinstverhouding (k/w) van 4 2009.

Nota bene, terwijl de groei er nog flink in zit. Daarnaast heeft ze een sterke cashpositie. AerCap heeft liefst de helft van haar marktwaarde in kas (350 miljoen dollar). Dit geld wordt vooral gebruikt voor borgstelling voor haar securitizations en toekomstige orders en kan niet worden uitgekeerd. Het biedt wel extra zekerheid aan beleggers.

Alle vliegtuigen die tussen 2009 en 2011 aan de onderneming worden geleverd zijn intussen al verhuurd. Daarnaast is de AerCap ook altijd op zoek naar koopjes. Zo heeft ze bijvoorbeeld aan het einde van het afgelopen jaar een deal gesloten om aankoopcontracten te ruilen tegen een flinke discount.

Terugdringen schulden
Hierdoor kreeg ze een aantal vliegtuigen eerder geleverd waarvoor ook eerder betaald moest worden, maar hiervoor kreeg het wel een vergoeding van de tegenpartij. Op de middellange termijn kan het bedrijf ook profiteren van het handelen in haar securitizations, die vaak meer dan een miljard waard zijn.

Zo zijn van de eerste uitgiftes bijvoorbeeld de waardes van de schulden gedaald tot 65 cent per dollar en die kunnen goedkoop worden teruggekocht. Mede daarom is het bedrijf niet van plan om op korte termijn dividend uit te gaan keren, maar zal het bijvoorbeeld eerder denken aan het terugdringen van schulden.

Toch is niet alle spanning uit de lucht. Zo zijn er beleggers die menen dat AerCap geen duurzaam bedrijfsmodel heeft, omdat het een overbodige schakel vormt tussen vliegtuigbouwers en vliegmaatschappijen. Een belangrijk tegenargument is dat de kredietrating van het verhurende bedrijf goed moet zijn.

Indrukwekkend
Geen enkele maatschappij wil plotseling zonder vliegtuigen zitten, wanneer een bouwer failliet gaat. Daarnaast voegt het management van AerCap waarde toe door haar cliënten goed te screenen, waardoor ze relatief weinig met faillissementen te maken heeft gehad. Ze heeft tegenwoordig een respectabele klantenlijst.

Daarom durven ook grote bedrijven bij het kleine AerCap te leasen. Daardoor komt een mogelijk faillissement van een airliner minder hard aan, aangezien het bedrijf de toestellen die het terug krijgt sneller uit kan zetten. Ten slotte zit er een duidelijk maximum aan de procentuele omzet die de lessor verdient per klant.

Voorlopig bewijst het Nederlandse bedrijf dat de leasemarkt interessanter is dan de luchtvaart zelf, met indrukwekkende winsten in een zeer beroerde luchtvaartmarkt.


Mark Leenards is fondsbeheerder en bezeten van de beurs. Sinds maart 2006 beheert hij het Strong Buy Selection Global Equity Fund. Hij maakt gebruik van een breed scala van analysemethodes om te zoeken naar kansrijke aandelen op alle wereldbeurzen. Het SBS Global Equity Fund heeft op moment van publicatie een long positie in AerCap Holdings N.V. Uw reactie is welkom.


Mark Leenards is strategieontwikkelaar voor beleggingsfondsen. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. Twitter: @AEXalternatief.


Auteur: Mark Leenards

Mark Leenards is strategieontwikkelaar voor beleggingsfondsen en vanaf zeer jonge leeftijd actief belegger voor eigen rekening. Leenards selecteert aandelen op basis van een zelf ontwikkeld kwantitatief screeningmodel dat toegepast kan worden op ruim 50.000 aandelen wereldwijd. Naast aandelenselectie houdt hij zich bezig met ...

Meer over Mark Leenards

Recente artikelen van Mark Leenards

  1. okt '14 Deflatie of schuldontwaarding 5
  2. apr '13 Keerzijde van succes 9
  3. dec '12 Eindejaarsklif 6

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links