Apple is a miracle, luidt een geweldig leuke analyse op Business Insider van de fraaie KW3-cijfers gisteren en de nog betere KW4-outlook van het grootste beursfonds ter wereld (600 miljard dollar), Apple. Lees maar even, er is geen speld tussen te krijgen,.
Apple is inderdaad een mirakel.
Wat doen we volgens de boekjes op de beurs, als het een mirakal is en er geen speld tussen het over elkaar heenrollende nieuws, almaar meer omzet en steeds maar meer winst te krijgen is?
Verkopen!
Ja, want als het allemaal zo zonneschijnerig en buikschuivend is, kan het in de toekomst alleen maar minder worden, toch? Verkopen doet u op het hoogte- en niet op het dieptepunt, want dan koopt u juist, luidt het gemakkelijkste, maar tevens ook moeilijkste hoofdstuk uit die boekjes.
Ja maar...
Inderdaad zijn er ja maar'en in het geval van Apple. Dat ApplePay vind ik zelf de grootste bron van fantasie. Het bedrijf beurt 0,15 dollar per transactie en nou wil het geval dat er ik-weet-niet-hoeveel (sorry, ik weet het echt niet hoeveel: iemand?) iPhone-gebruikers rondlopen op deze aardkloot.
Zelf kijk ik er niet raar van op als Apple zelfs een heuse financial gaat worden in de toekomst. En niet zo'n kleintje ook. Zit er wellicht nog een leuke splitsing van het bedrijf in, maar nu loop ik wel erg op de muziek vooruit. Eerst die iHypotheek maar aflossen. Die is al meer dan duur genoeg :-)
Dan is er ook nog de mythe van AppleTV. Sprak Steve Jobs niet vlak voor zijn dood dat hij de noot had gekraakt over het echt gebruiksvriendelijk maken en intuïtief aan elkaar koppelen van tv, computer, telefoons, tablets, web et cetera? Niets, maar dan ook niets meer van gehoord sindsdien.
Wacht Apple daar misschien mee totdat de andere producten teruglopen? In ieder geval is de onderneming hoe dan ook een mirakel. Het mag gezegd. Door bovengenoemde factoren, maar ook dat het een defensief (dividend en aandelenterugkoop) en groeiaandeel (die fantasie) tegelijk is.
Misschien is dat nog wel het meest knappe aan CEO Tim Cook. Zonder met één nieuw product op de markt te komen (vooruit dan, nu ApplePay) blijft de tent maar groeien, zijn de klanten nog steeds meer dan tevreden en tellen ook aandeelhouders hun meer dan dikke knaken.
Ja, Apple is inderdaad een mirakel.
Verkopen dan maar? :-)