Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Bod op Nokia HERE vloek of zegen voor TomTom?

Bod op Nokia HERE vloek of zegen voor TomTom?

AMSTERDAM (AFN) - De mogelijke verkoop van de kaartendivisie HERE Maps door Nokia kan zowel een vloek als een zegen zijn voor TomTom. Dat stelde Rabobank maandag. Afgelopen vrijdag stelden bronnen dat het Finse bedrijf de verkoop van het onderdeel overweegt om zich te kunnen richten op zijn netwerkproducten, waarna TomTom een koerswinst boekte van 11,5 procent.

Volgens Rabo kan de mogelijke verkoop van HERE Maps leiden tot speculatie op een bod op TomTom, resulterend in een koersstijging voor de Nederlandse navigatiedienstverlener. Ook een overnamestrijd en een goede verkoopprijs voor het onderdeel van Nokia zijn volgens de bank goed voor de koers van TomTom.

Rabo ziet echter als gevaar dat Apple besluit om HERE Maps te kopen. TomTom is nu de voornaamste leverancier van kaarten aan Apple. Ook kan de koers van TomTom onder druk komen als HERE Maps voor een tegenvallende prijs, bijvoorbeeld onder boekwaarde, verkocht wordt.

Koopadvies

De bank blijft vooralsnog bij zijn koopadvies voor TomTom en heeft een koersdoel van 8 euro.

ING ziet de mogelijke verkoop door Nokia als zeer positief voor TomTom omdat het Nederlandse bedrijf dan als 's werelds enige onafhankelijke kaartenmaker overblijft. Enerzijds kan dat leiden tot overnamespeculatie rond TomTom, anderzijds maakt dat TomTom min of meer monopolist ,,of duopolist als we Google meerekenen. Dat zou toekomstige groei en marges een boost moeten geven'', aldus de bank.

Marktaandeel Nokia

ING merkt op dat TomTom een marktaandeel van 25 à 30 procent heeft in de markt voor ingebouwde navigatiesystemen in auto's, terwijl de rest van de markt in handen is van Nokia. De bank wees er ook op de kaartendivisie van Nokia ogenschijnlijk flink aan waarde heeft ingeleverd. Persbureau Bloomberg meldde op basis van informatie van Nokia dat HERE Maps een waarde heeft van rond de 2 miljard dollar, terwijl het bedrijf in 2008 8,1 miljard dollar spendeerde aan de overname van Navteq.

Ook ING heeft een koopadvies voor TomTom, met een koersdoel van 8,50 euro.

TomTom koerste maandag om 09.46 uur, na een lagere opening, 0,8 procent hoger op 8,24 euro.

Lees over dit aandeel ook

  1. 22 apr Beursblik: ING verlaagt koersdoel TomTom
  2. 17 apr TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
TomTom

Gerelateerd

Reacties

28 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 april 2015 09:34
    Typisch analistenverhaaltje; nietszeggend!

    De kans dat Apple HERE overneemt is nihil.
    De kans dat Microsoft HERE overneemt is zeer groot.
    De kans dat partijen als Uber, Samsung, Alibaba etc. HERE overnemen is groot.

    De kostprijs van de kaartendatabase van HERE is 6 miljard (volgens CEO Nokia).
    De huidige boekwaarde is 2 miljard (na forse afwaarderingen).

    Rara wat de koopprijs gaat worden:
    -2,5-3 miljard als Microsoft de enige bieder is (vrij onwaarschijnlijk)
    -4,5-8 miljard bij een biedingenstrijd (er is veel interesse)

    Overigens is de TomTom-kaartendatabase vergelijkbaar met die van HERE alleen heeft TomTom een grote voorsprong genomen in de technologie van real-time Maps en Traffic (de connected car). HAD dat de komende jaren wordt ingevoerd kan niet zonder (dit is een nieuwe miljardenmarkt en TomTom kan haar marktaandeel in Automotive opschroeven van nu 20% naar eenvoudig 50% en mogelijk zelfs 80%/90%; net als ASML destijds doorbrak op basis van een technologische voorsprong en groeide van kleine speler naar monopolist met ruim 80% marktaandeel).
    De kaartendatabase van TomTom is dus meer waard dan die van HERE.

    Overigens heeft TomTom het afgelopen jaar wereldwijd ALLE nieuwe contracten op het gebied van real-time traffic binnengehaald.
    Daarnaast zijn de megadeals met Volkswagen Audi Gruppe en Bosch op het gebied van HAD een teken dat TomTom definitief aan het doorbreken is (zie ASML dat Intel en Samsung als klant binnenhaalde).
  2. Jejo303 13 april 2015 09:35
    Conclusie snssecurities!

    Nokia's sale of map business shows TT is undervalued

    Conclusion & Action: The sale of Nokia Here will show what the value of a map business is and we expect it to come out higher than many have expected. The implied EUR 2bn valuation mentioned by Bloomberg already shows that TomTom is undervalued, especially as it has a thriving and high margin Telematics business that Nokia does not have.

    www.snssecurities.nl/Research/Actions...
  3. [verwijderd] 13 april 2015 09:55
    quote:

    Jejo303 schreef op 13 april 2015 09:35:

    Conclusie snssecurities!

    Nokia's sale of map business shows TT is undervalued

    Conclusion & Action: The sale of Nokia Here will show what the value of a map business is and we expect it to come out higher than many have expected. The implied EUR 2bn valuation mentioned by Bloomberg already shows that TomTom is undervalued, especially as it has a thriving and high margin Telematics business that Nokia does not have.

    www.snssecurities.nl/Research/Actions...
    Dat Telematics deel van TomTom is zo'n 1 miljard waard (afsplitsing/verzelfstandiging via Nasdaq-notering zou verstandig zijn)

    De kaartendatabase van TomTom is zo'n 6 miljard waard (in 2009 gekocht voor 2,9 miljard en sindsdien zeer fors uitgebreid met landen en services + unieke real-time technologie voor HAD).

    De divisie Consumer minimaal 500 miljoen.

    Kom je op basis van de assets aan een minimale waarde van rond de 33 euro voor het aandeel TomTom.

    Groeit TomTom de komende jaren door naar 50%-80% in Automotive, dan kun je WPA's van minimaal enkele euro's gaan zien en gaat de koers snel richting de 100 euro.

  4. [verwijderd] 13 april 2015 10:11
    About HERE
    HERE, a Nokia company, is a leader in navigation, mapping and location experiences. We build high-definition (HD) maps and combine them with cloud technology to enable rich, real-time location experiences in a broad range of connected devices - from smartphones and tablets to wearables and vehicles. To learn more about HERE, including our work in the areas of connected and autonomous driving, visit 360.here.com
  5. [verwijderd] 13 april 2015 10:12
    quote:

    ZER0 schreef op 13 april 2015 10:08:

    connected was ook zo'n slogan van nokia. ze wisten nog net hoe je het moest spellen, voor de rest was het allemaal veels te moeilijk, dito tom2.

    er is helemaal niks connected, er is stompzinnig aanbod van kleuter / enof bejaardentroep.
    blanc0 misschien
  6. [verwijderd] 13 april 2015 10:36
    quote:

    ZER0 schreef op 13 april 2015 10:08:

    connected was ook zo'n slogan van nokia. ze wisten nog net hoe je het moest spellen, voor de rest was het allemaal veels te moeilijk, dito tom2.

    er is helemaal niks connected, er is stompzinnig aanbod van kleuter / enof bejaardentroep.
    Je zou de nieuwe Go Mobile app van TomTom eens moeten proberen (kun je gratis downloaden en gebruiken via www.tomtom.com). Absolute wereldklasse qua bedieningsgemak en real-time verkeersinformatie. Kan Google niet aan tippen!
    (Google is trouwens alleen online te gebruiken terwijl bij TomTom de kaarten op je telefoon worden geplaatst; een stuk betrouwbaarder dus en je voorkomt hoge mobiele datakosten (vooral duur in het buitenland))
  7. [verwijderd] 13 april 2015 11:12
    Denk niet dat Apple veel kans maakt om HERE over te nemen. Dat laat Microsoft niet gebeuren.
    Apple zal eerder TomTom willen overnemen.

    Overigens is het niet perse ongunstig voor TomTom als Apple er wel in zou slagen om HERE over te nemen. De autofabrikanten gaan voor HAD (daar zijn hoogwaardige inbouwkaarten essentieel) toch liever in zee met een onafhankelijke leverancier.

    TomTom loopt in deze nieuwe miljardenmarkt ver vooruit met haar real-time Maps en Traffic. Net als ASML destijds kan TomTom nu van kleine speler doorgroeien naar monopolist op basis van haar technologische voorsprong.
    Lukt dat, en die kans is na de megadeals met Volkswagen Audi en Bosch groot, dan groeit de WPA van TomTom de komende jaren naar minimaal enkele euro's. Daarbij past een beurskoers die richting de 100 gaat.
  8. forum rang 6 marique 13 april 2015 13:40
    quote:

    groeibriljant schreef op 13 april 2015 09:55:

    [...]

    De kaartendatabase van TomTom is zo'n 6 miljard waard (in 2009 gekocht voor 2,9 miljard en sindsdien zeer fors uitgebreid met landen en services + unieke real-time technologie voor HAD).

    Van die 2,9 mld is 1,5 mld afgeboekt op basis van impairment.
    Een impairmentlast wordt alleen genomen als de veronderstelde waarde (= goodwill) niet te effectueren blijkt. Simpeler gezegd, een impairmentlast toont aan dat een asset zijn geld niet of onvoldoende opbrengt.

    Alle respect voor de innovatieve kracht van TT, maar het lijkt me sterk dat de kaartenbak in 3 jaar tijd met 4,5 mld in waarde is gestegen.

  9. [verwijderd] 13 april 2015 14:03
    quote:

    marique schreef op 13 april 2015 13:40:

    [...]
    Van die 2,9 mld is 1,5 mld afgeboekt op basis van impairment.
    Een impairmentlast wordt alleen genomen als de veronderstelde waarde (= goodwill) niet te effectueren blijkt. Simpeler gezegd, een impairmentlast toont aan dat een asset zijn geld niet of onvoldoende opbrengt.

    Alle respect voor de innovatieve kracht van TT, maar het lijkt me sterk dat de kaartenbak in 3 jaar tijd met 4,5 mld in waarde is gestegen.

    Die afboeking was vooral om de winst te drukken c.q. de fiscus niet te spekken. Vrijwel zeker dat men bij die afboeking geen rekening heeft gehouden met o.a. het Internet of Things en vooral ADAS/HAD. Dat is een nieuwe miljardenmarkt en alleen al een klant als Volkswagen Audi kan in de komende jaren euro's aan de WPA gaan toevoegen. Nog even los van een uitbreiding van de bestaande megacontracten met Renault, Fiat-Chrysler en Peugeot-Citroen.
    En vergeet ook het nieuwe contract met Bosch niet.

    TomTom heeft met haar unieke real-time Maps en Traffic een voorsprong genomen op de concurrentie.
    Het marktaandeel in Automotive gaat op basis van de nieuwe deals groeien van nu 20% naar 50% en daarna mogelijk door naar de 80%/90%. En dat in een markt die pas in de kinderschoenen staat en gigantisch gaat groeien. Over 5 jaar rolt er vrijwel geen auto meer van de band zonder ingebouwde kaarten.

    De kaartendatabase van TomTom is meer waard dan die van HERE. We zullen de komende periode zien wat HERE gaat opleveren. 4 miljard lijkt mij de ondergrens en dat kan bij een biedingenstrijd ook zo maar 8 miljard worden.
    Amerikaanse analisten noemden bedragen van minimaal 6 miljard dollar.

  10. forum rang 6 marique 13 april 2015 15:51
    quote:

    groeibriljant schreef op 13 april 2015 14:03:

    [...]

    Die afboeking was vooral om de winst te drukken c.q. de fiscus niet te spekken.

    Kletskoek. Impairmentlast is niet aftrekbaar voor belasting.

    Dat de waarde van de kaarten (plus wat er mee gedaan kan worden) hoger is dan de balans vermeldt, ben ik wel met je eens.
    Assets op de balans, in welke vorm dan ook, zeggen niet veel over de waarde van een bedrijf. Het gaat om de winstpotentie van de assets. Op dit moment is de winstgevendheid uiterst gering. Maar de toekomst lijkt rooskleurig. Dus wat mij betreft hoeft niemand zijn roze bril af te zetten.

    8 mld voor het spulletje van HERE?
    Koper moet dan wel erg wanhopig zijn.

    Ik sluit niets uit.
    Bij overnames is prijs zelden de belangrijkste factor. Het verwerven of behouden van marktpositie is veel belangrijker. Zo logisch als wat.

    Als TT destijds de kaartenbak niet had overgenomen, was er nu geen TT meer geweest. Ondanks de veel te hoge prijs (waarop dan ook onmiddellijk fors werd afgeschreven) was de overname een verantwoorde zet.

  11. [verwijderd] 13 april 2015 16:21
    quote:

    marique schreef op 13 april 2015 15:51:

    [...]
    Kletskoek. Impairmentlast is niet aftrekbaar voor belasting.

    Dat de waarde van de kaarten (plus wat er mee gedaan kan worden) hoger is dan de balans vermeldt, ben ik wel met je eens.
    Assets op de balans, in welke vorm dan ook, zeggen niet veel over de waarde van een bedrijf. Het gaat om de winstpotentie van de assets. Op dit moment is de winstgevendheid uiterst gering. Maar de toekomst lijkt rooskleurig. Dus wat mij betreft hoeft niemand zijn roze bril af te zetten.

    8 mld voor het spulletje van HERE?
    Koper moet dan wel erg wanhopig zijn.

    Ik sluit niets uit.
    Bij overnames is prijs zelden de belangrijkste factor. Het verwerven of behouden van marktpositie is veel belangrijker. Zo logisch als wat.

    Als TT destijds de kaartenbak niet had overgenomen, was er nu geen TT meer geweest. Ondanks de veel te hoge prijs (waarop dan ook onmiddellijk fors werd afgeschreven) was de overname een verantwoorde zet.

    Qua afboeking op de goodwill heb je gelijk qua fiscus, winsten zijn echter jaren op allerlei manieren gedrukt. TomTom heeft de afgelopen jaren waar mogelijk extra afgeboekt, er zijn extra kosten gemaakt, nieuwe producten ontwikkeld en versnelde investeringen gedaan in het kaartenplatform en ook daarvan wordt nauwelijks iets geactiveerd. Verder is er een snel groeiende post deferred revenue (eigenlijk opgepotte winst) van omgerekend 0,50 WPA.
    Wellicht heeft dat te maken met het feit dat TomTom de cash in eigen zak wilde houden. De enorme schuldenberg van de 2,9 miljard aankoop van de kaartendatabase in 2009 is inmiddels afgelost en er is inmiddels een positief kassaldo van ruim 100 miljoen.
    De afgelopen jaren waren er telkens in de pers geruchten van een smerige delisting tegen een prikkie door exit-boeven en hun dirty bank. Die geruchten waren er niet voor niets. Wellicht heeft eea ook daarmee te maken. Een lage beurskoers is dan prettig.

    De verkoop van HERE zal laten zien wat de daadwerkelijke huidige waarde van de kaartendatabase van TomTom is. Die ligt iig ruim boven die van HERE ivm de nieuwe HAD-contracten met Volkswagen Audi en Bosch plus de grote technologische voorsprong die TomTom heeft op het gebied van hun real-time Maps en Traffic.
    De onderwaardering van TomTom wordt steeds duidelijker en nu zelfs een voorzichtige bank als SNS uitgaat van ruim 14 euro per aandeel wordt een smerige delisting gelukkig steeds moeilijker.
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 13 april 2015 16:26
    quote:

    marique schreef op 13 april 2015 13:40:

    [...]
    Van die 2,9 mld is 1,5 mld afgeboekt op basis van impairment.
    Een impairmentlast wordt alleen genomen als de veronderstelde waarde (= goodwill) niet te effectueren blijkt. Simpeler gezegd, een impairmentlast toont aan dat een asset zijn geld niet of onvoldoende opbrengt.

    ...
    Dat was of leek in 2011 inderdaad zo, de verdiensten namen af. Al zijn sommige afschrijvingen sindsdien slim weggeboekt in de zogenaamde 'verplichtingen' die deferred revenues heten.

    Inmiddels gaat het er wat anders uitzien met hun maps. Die zijn echt meer waard dan in hun boeken staat.
28 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

TomTom

5,575 16:47
+0,005 +0,09%
Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links