Niet zo heftig als de vorige keer, maar Amazon zet alweer een rechte streep naar beneden in de Ahold Delhaize grafiek:
Oef, het is toch wel schrikken als ik de grafiek wat langer trek. Een boel van die fraaie winsten is foetsie.
U weet dat ik van mijn moeder geen lijntjes meer in grafieken mag trekken, maar het is gewoon sterker dan ik. Zoiets, is dit een long of een short?
Aaand it's... Amazon!
Al met al staat Ahold Delhaize op dit moment bijna 15% lager (AEX rond -1%) dan half juni, toen bekend werd dat Amazon Whole Foods over ging nemen. Dat is een kleine, wat duurdere, duurzame Amerikaanse grutter. Gisteravond was die overname nog niet goedgekeurd of de troepen van Jeff Bezos trokken ten aanval.
Als het goed is, gaan maandag al de prijzen omlaag bij Whole Foods, ofwel Amazon mengt zich in de Amerikaanse supermarktoorlog. Vandaar gisteravond die afstraffing van 6 à 8% van de Amerikaanse retailers. De VS notering van Ahold Delhaize deed -3,5% en u ziet wat er nu op het koersenbord staat.
Eigenlijk ben ik af, want die afstraffing op het nieuws in juni vond ik al overdreven. Alsof Ahold Delhaize verloren is, nou echt niet. Als het moet gedraagt de Zaans-Belgische grootgrutter zich als een straatvechter. Ze won al vele prijsoorlogen en vocht ook andere strijd uit – meedogenloos als het moest.
Amazon laat er dus geen gras over groeien. Winst maken met Whole Foods is nu niet aan de orde, er moet een markt worden veroverd. Op korte termijn is dat met een prijzenoorlog en op lange termijn met technologie en op soortelijk gewicht. Zo groot dat ze iedereen die ze maar wil uit de markt kan drukken.
David versus Goliath
Wat die prijzenoorlog betreft, ben ik het met Nico zijn analyse en advies eens van voorbeurs in IEXPremium. Als er moet worden geknokt, staat Ahold Delhaize haar mannetje:
Niets nieuws onder de zon, want Ahold gaf bij de presentatie van de Q2-cijfers al aan de komst van Amazon zeer serieus te nemen. De € 250 mln die als extra inkomsten uit synergie-effecten begroot is wordt linea recta ingezet om de prijzen scherp te houden. De Zaanse grootgrutter is balansmatig sterk, heeft zeer veel ervaring met prijzenoorlogen en heeft een sterke basis in Europa.
Misschien komt het Ahold Delhaize juist goed uit dat Amazon de boksring betreedt. Mochten er retailers in de problemen komen, dan heeft Zaandam ook een concurrent minder. En dat zijn er nogal wat. Een greep: WalMart, Kroger, Costco, Macy's, Sears, Target, Walgreens, Kohl's, maar ook Lidl, Aldi en Carrefour.
Op lange termijn is het lastiger. Om te beginnen zit iedereen naar Amazon te kijken, maar er zijn ook nog een paar Chinezen die hongerig naar de retailmarkt kijken. En niet van die kleintjes ook, Alibaba is op de beurs net zoveel waard als Amazon (450 miljard dollar) en Baidu mag er met 78 miljard dollar ook zijn.
En misschien gaat Facebook ofzo zich er ook nog wel mee bemoeien. Who knows. Goed, ter vergelijking met die joekels van technologie-ondernemingen: WalMart is momenteel rond 237 miljard dollar waard. Vergeleken hierbij is Ahold Delhaize de korte broek nog niet ontgroeid met maar 24 miljard dollar.
Hoewel WalMart en Ahold Delhaize echte bedrijven zijn die winst maken en dividend uitkeren, zit de beleggersfantasie duidelijk bij de technologie-giganten.
Bod
We kunnen dagen filosoferen over waar die retailmarkt naar toe gaat en wie er gaan winnen en verliezen –vergeet ook bezorgers als Takeaway niet in dit verhaal – maar één punt is wat mij betreft onderbelicht. Winkelen is niet alleen een kwestie van de laagste prijzen, mooiste assortiment en beste logistiek en service.
Er is ook nog een sociale en maatschappelijke functie. Hoeveel mensen vinden het niet gewoon leuk om fysiek te winkelen en te shoppen? Daar kan geen drone tegenop. Even de deur uit, praatje maken, nieuwtjes horen: voor veel mensen is dat reuze belangrijk. Daarom zullen er altijd supermarkten blijven.
Juist hier is Ahold Delhaize ijzersterk in. U weet wel, het stukje beleving, om het in afschuwelijk Nederlands te zeggen. Wie zegt ook dat supermarkten niet kunnen bestaan naast efficiënte internet-retailers? Zeker niet allemaal, maar je kan wel hogere marges rekenen. Enfin, de fantasie is eindeloos als u wilt.
Die koersdaling is echt slikken, ondanks dat u in het afgelopen decennium geen klagen had over uw Aholdjes. Niettemin zou ik mij niet zo'n zorgen maken over de aandelen. Ahold Delhaize is gewend te knokken en wie weet valt er nog eens een mooi overnamebod uit de hemel. Verhip, daar zeg ik wat!
Zei minister Henk Kamp van Economische Zaken niet tijdens het AkzoNobel debat deze zomer in de Tweede Kamer dat er ieder moment een vijandig bod kon komen? Nog niet dus. Verder zeg ik niks over deze minister die met PostNL en AkzoNobel 10 miljard euro aan aandeelhouderswaarde heeft verbrand.