Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
'Pilot Tesla geen goed nieuws voor Fastned'
Door
op dinsdag 2 november 2021
Views: 10.184
Beeld: Fastned
(ABM FN-Dow Jones) Het bericht dat Tesla een proef start om in Nederland ook autobezitters toe te laten tot zijn oplaadstations die geen Tesla rijden, is geen heel grote verrassing. Dit zegt analist Marc Hesselink van ING tegen ABM Financial News.
Wel meent hij dat de pilot een kleine tegenvaller is, omdat simpelweg elke auto die oplaadt bij Tesla dit niet zal doen bij Fastned. "Maar 10 stations [van Tesla] is in verhouding niets ten opzichte van alle locaties die Fastned in Nederland heeft."
Daaraan voegt analist Juri Zanieri van zakenbank Kempen toe dat al 30 procent van de klanten van Fastned een Tesla heeft. "Elektrische voertuigen laden waar en wanneer het nodig is", aldus de analist. Dat geldt ook voor koffietentjes; er zijn er veel, maar de meest lucratieve koffietentjes zitten op plekken waar veel mensen komen, zoals op treinstations. ? Als Tesla de pilot ook doortrekt naar het buitenland, dan kan de impact volgens Hesselink van ING dan ook groter zijn, "aangezien het verhoudingsgewijs veel meer locaties zijn en omdat daar de locatie kaarten nog geschud moeten worden." Tesla wordt dan mogelijk een concurrent van Fastned bij het in handen krijgen van nieuwe locaties.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Het maakt eigenlijk niet veel uit. Mensen laden in principe thuis en onderweg alleen als het niet anders kan. De bezettingsgraad die een laadstation nodig heeft om kostendekkend te draaien kan nooit worden gehaald, een laadpaal is alleen maar een grote kostenpost. Ionity en en Tesla hebben de palen om autos te verkopen en Shell heeft ze voor het groene imago en de shopverkopen. Een bedrijf met alleen kosten is kansloos. Fastned MOET zichzelf verkopen aan een andere partij anders zijn de ´investeerders´ hun geld kwijt.
Bonus aanbieding schreef op 2 november 2021 09:24 :
Het maakt eigenlijk niet veel uit. Mensen laden in principe thuis en onderweg alleen als het niet anders kan. De bezettingsgraad die een laadstation nodig heeft om kostendekkend te draaien kan nooit worden gehaald, een laadpaal is alleen maar een grote kostenpost. Ionity en en Tesla hebben de palen om autos te verkopen en Shell heeft ze voor het groene imago en de shopverkopen. Een bedrijf met alleen kosten is kansloos. Fastned MOET zichzelf verkopen aan een andere partij anders zijn de ´investeerders´ hun geld kwijt.
Eens, ik zie ook nog niet 1,2,3, in hoe dit een winstgevend business model kan gaan worden. De kwh prijs zal altijd hoog blijven en bedrijven zijn tegenwoordig ook selectiever in het geven van reiskostenvergoeding.
@Bonus aanbieding: Eens met je reactie. Omzet vs kosten is helemaal scheef. Ze kunnen zich beter verkopen aan Shell nu het nog kan. Verder begrijp ik niet waarom dit nietszeggende stuk tekst is opgenomen: "Daaraan voegt analist Juri Zanieri van zakenbank Kempen toe dat al 30 procent van de klanten van Fastned een Tesla heeft. "Elektrische voertuigen laden waar en wanneer het nodig is", aldus de analist. Dat geldt ook voor koffietentjes; er zijn er veel, maar de meest lucratieve koffietentjes zitten op plekken waar veel mensen komen, zoals op treinstations. " Waarom zou een koffietentje lucratiever zijn op treinstations dan op andere plekken waar je wel aan de laadpaal kan? Tesla heeft m.n. een deal met het Van Der Valk concern, wat een win-win is voor beide.
De personen die bij Tesla nieuwe dingen bedenken zijn gewoon veeeeel beter in hun vak dan de bedenkers die bij andere bedrijven werken.
ossehaas_ schreef op 2 november 2021 10:29 :
@Bonus aanbieding:
Verder begrijp ik niet waarom dit nietszeggende stuk tekst is opgenomen:
"
Daaraan voegt analist Juri Zanieri van zakenbank Kempen toe dat al 30 procent van de klanten van Fastned een Tesla heeft. "Elektrische voertuigen laden waar en wanneer het nodig is", aldus de analist. Dat geldt ook voor koffietentjes; er zijn er veel, maar de meest lucratieve koffietentjes zitten op plekken waar veel mensen komen, zoals op treinstations. "
Waarom zou een koffietentje lucratiever zijn op treinstations dan op andere plekken waar je wel aan de laadpaal kan? Tesla heeft m.n. een deal met het Van Der Valk concern, wat een win-win is voor beide.
Ik denk dat die analyst meent dat Fastned lucratieve plekken heeft, want zelfs Tesla rijders die naar Teslas eigen superchargers kunnen komen gaan toch ook naar Fastned of zoiets. Ik raad die analist aan de jaarrekening van Fastned eens wat beter te bekijken. Geen enkele plek is lucratief.
Domendommer schreef op 2 november 2021 10:47 :
De personen die bij Tesla nieuwe dingen bedenken zijn gewoon veeeeel beter in hun vak dan de bedenkers die bij andere bedrijven werken.
De prioriteit: innoveren vs consolideren
Bonus aanbieding schreef op 2 november 2021 09:24 :
Het maakt eigenlijk niet veel uit. Mensen laden in principe thuis en onderweg alleen als het niet anders kan. De bezettingsgraad die een laadstation nodig heeft om kostendekkend te draaien kan nooit worden gehaald, een laadpaal is alleen maar een grote kostenpost. Ionity en en Tesla hebben de palen om autos te verkopen en Shell heeft ze voor het groene imago en de shopverkopen. Een bedrijf met alleen kosten is kansloos. Fastned MOET zichzelf verkopen aan een andere partij anders zijn de ´investeerders´ hun geld kwijt.
Eens. Je moet ook lager zitten in de keten: Alfen. Ik heb nooit geloofd in Fastned, laden doe ik sowieso òf thuis/werk òf bij Ionity want die hebben 350kW laders die veel goedkoper zijn.
Aantal posts per pagina:
20
50
100