Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kinderachtig Unilever

Untitled Document Hoe kinderachtig kan de top van een wereldconcern met een jaaromzet van 40 miljard euro zijn? Heel kinderachtig, zoals blijkt uit de vandaag door Unilever gerapporteerde cijfers over het vierde kwartaal.

As je niet beter wist, spring je als belegger een gat in de lucht over de maar liefs 51% hogere nettowinst en de zelfs 62% hogere winst per aandeel in het vierde kwartaal. Die cijfers worden prominent als de Key Financials in het rapport gepresenteerd.

In feite zijn het willekeurige gegevens die niets te maken hebben met de operationele gang van zaken in het vierde kwartaal.

De resultaten staan, zoals gebruikelijk bij Unilever, weer stijf van de bijzondere baten en lasten, waarbij dit keer de baten als gevolg van afstoting van bedrijfsonderdelen ver in de meerderheid zijn.

Hier trappen we niet in
Een kinderachtige presentatie voor kennelijk als kinderlijk versleten beleggers. De werkelijke Key Financials waarmee het rapport had moeten openen zijn: omzet in volume in elke regio gedaald en concernbreed met 1,6%. Operationeel resultaat, exclusief bijzondere baten en lasten, gedaald met 2%. Punt.

Geldomzet gestegen met 7,3%, dankzij onze vaardigheid om in minder transparante markten, name in Azië, Afrika en Centraal-Europa, gestegen kosten voor grondstoffen in versterkte mate door te berekenen. In de VS lukt dat minder en het gisse West-Europa trapt hier niet in. Hier zetten Aldi en Lindl hun opmars voort ten koste van onze merken.

Vooruitzichten: juist onder de huidige uitdagende marktomstandigheden, hechten we er aan een uitgebalanceerde prognose te geven en onze doelstellingen voor 2010 te herbevestigen. We opereren niet voor niets in een defensieve bedrijfstak van voedingsmiddelen en andere primaire levensmiddelen.



Tijdsperiode grafiek: 

Oplettender consumenten
Zoals het gezegde luidt: "Wat er ook gebeurt, eten, drinken en wassen blijven we doen". 2008 was een jaar van heftige turbulenties op de grondstof- en valutamarkten. Van de geldsluier die daardoor over de markten hing, hebben we kunnen profiteren - vooral in die landen waar consumenten door de hectiek even niet goed opletten.

We voelen aan ons ijsgekoelde theewater dat we daar in 2009 niet zo goed mee wegkomen. Grondstoffenprijzen zijn over de gehele linie fors gedaald en hoewel we er alles aan doen de kostendalingen vertraagd in de prijzen door te geven, moeten we vrezen dat onder druk van de recessie consumenten oplettender worden.

We moeten om dezelfde reden ook rekening houden met een versterkte voorkeur van consumenten voor voordeliger huismerken en white labels, die nog meer dan in het afgelopen jaar ons omzetvolume onder druk zetten. Ook moet rekening gehouden worden met de dit jaar te missen omzet van onze:

  • Noord-Amerikaanse waspoeders
  • Kaasjes van Boursin
  • Kruidenmixen van Lawry's
  • Bertolli olijfolie

    Resultaten bijspijkeren
    Dit zijn bedrijfsonderdelen waar we vorig jaar met een leuke boekwinst afscheid van namen. De Russische ijsfabriek Inmarko die we vorig jaar kochten kan dat omzetverlies slechts beperkt opvangen. Tenzij we ook onze Europese wasmiddelen verkopen, ziet het er niet naar uit dat we dit jaar ons resultaat kunnen bijspijkeren met boekwinsten.

    Op dit punt zit het wel eens mee en wel eens tegen. Vorig jaar zat het duidelijk mee. Vooral de verkoop van de Amerikaanse wasmiddelen, een heel oud bedrijfsonderdeel dat tegen even oude boekwaarde op de balans stond, leverde een leuke opsteker op. Al met al konden we 244 miljoen euro aan het operationele resultaat toevoegen.

    Het jaar daarvoor waren bijzondere baten en lasten juist 155 miljoen euro negatief uitgevallen. Per saldo een behoorlijk swing van bijna 400 miljoen euro. Als we die buiten beschouwen laten en we elimineren ook nog eens de 73 miljoen aan bijzondere inkomsten uit vroegere investeringen, dan wordt het verhaal heel anders.

    Geen +51%, maar -8%
    We moeten ook nog corrigeren voor de in het vierde kwartaal mild uitgevallen belastingdruk. Zo moet de winststijging van 51% die we in het vierde kwartaal behaalden, worden herschreven in een winstdaling van zo'n 8%. Maar waarom zouden we dat nu zo expliciet inwrijven?

    Unilever is toch ook een beetje van u, de aandeelhouder? Iedereen probeert toch zo goed mogelijk voor de dag te komen? Een leugentje om bestwil kan toch ook u van pas komen, als u uw aandeel aan een greater fool probeert te verkopen?


    Jacques Potuijt is onafhankelijk beurscommentator en onder meer IEX, VEB en Cash-columnist. Hij was hiervoor onder meer hoofd Beleggingsresearch bij Deutsche Morgan Grenfell in Amsterdam en was ooit oprichter van het ABN Amro Trans Europe Fund. Potuijt schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Jacques Potuijt belegt peroonlijk uitsluitend in beleggingsfondsen. Als hij spreekt van mijn favorieten aandelen zijn het altijd de aandelen waarover hij schrijft en adviseert en die in portefeuilles van geadviseerde clienten kunnen zijn opgenomen. Potuijt beheert geen vermogen voor derden, maar consulteert slechts over hun beleggingsbeleid, waarbij ze volledig vrij zijn de adviezen al dan niet op te volgen en zelf ten volle verantwoordelijk blijven voor hun belegginsbeslssingen. De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Stuur een reactie aan de auteur.


  • Jacques Potuijt is oprichter van Provest Group en was hiervoor onder meer hoofd Beleggingsresearch bij Deutsche Morgan Grenfell in Amsterdam. Potuijt schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Hij belegt uitsluitend in beleggingsfondsen. De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: Jacques Potuijt

    Jacques Potuijt studeerde bedrijfseconomie met specialisatie financierings- en beleggingsleer aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Werkt sinds 1973 in de financiële en beleggingswereld. Vanaf 1980 bij Algemene Bank Nederland (later ABN Amro) achtereenvolgens als beleggingsanalist, fund manager (oprichter van en...

    Meer over Jacques Potuijt

    Recente artikelen van Jacques Potuijt

    1. jul '03 De komkommers zijn gaar
    2. jul '03 Okkerse versus Altman

    Gerelateerd

    Reacties

    13 Posts
    | Omlaag ↓
    1. [verwijderd] 5 februari 2009 13:23
      De nieuwe soep van Unilever kost 2,50 euro per liter. Daar kan ik drie liter soep van kopen bij een ander merk dat bijna even goed is. Hoe durven ze?

      De meeste produkten van Unilever zijn veel te duur gezien de kwaliteit. Kennelijk trappen flink veel consumenten daar nog in. Maar voor hoe lang nog?

      Verder mooie analyse!
    2. forum rang 6 marique 5 februari 2009 18:35
      quote:

      ffff schreef:

      Terechte uitbrander aan de presentatie van Unilever.
      Geldt voor erg veel bedrijven, Peter.
      Kijk je naar de combinatie winst/dividend/eigen vermogen dan zie bij vrijwel alle bedrijven een heel andere wpa dan wat in de persregeltjes staat.

      Bij Unilever bereken ik een èchte wpa van -0,02.

      Niettemin vandaag een plukje UNI bijgekocht op 16,10. Mede omdat het dividend stabiel en aantrekkelijk is.
      Op >17,50 gaat dit plukje er weer uit. Even de dividenddatum (18/05) in de gaten houden. Scheelt € 0,51.

      NB
      Kun je je nog herinneren dat we over 'valse' persregels destijds iets hadden met CXP/Buhrman en of Draka? Het viel me op dat JP toen NIET naar de kleine lettertjes keek. En nu bij Unilever wel!

      marique
    3. forum rang 7 ffff 5 februari 2009 19:15
      Marique,

      Kan me dat zeker nog herinneren. Heb zelfs hier of daar die briefwisseling nog opgeslagen.
      Het is overigens wel frustrerend dat je toch een halve accountant moet zijn om die bedrijven op dit gemanipuleer, geschuif, en vrije interpreteringen kunt betrappen.

      Ik geef grif toe dat dat mij niet gegeven is.

      Ik las vanmorgen EERST toevallig de Unilever resultaten op de Duitse website en dacht natuurlijk: wat een goede cijfers. Want je leest eigenijk op zo'n buitenlands website gewoon het persbericht van Unilever.
      En pas door zo'n uitvoerige analyse van Jacques zie je dat je op het verkeerde been gezet bent en inderdaad de rapporten van critici als Jacques moet afwachten. maar eigenlijk...is het schandalig en ook iets om bij die accountantsberoepsverenigingen aan te klagen.

      Ze hebben het dan over "doorzichtigheid" en "corporate governance", maar zoals altijd word je belazerd waar je bijstaat.

      16,10 lijkt me ook niet duur, Marique, maar ik ben nog aan het herstellen van de knock outs van vorig jaar......

      Groet Peter
    4. forum rang 7 ffff 6 februari 2009 11:04
      Toch best opvallend dat bijvoorbeeld ook een nieuwsredactie van het Journaal klakkeloos de cijfers van Unilver overneemt. Gisteren in het Journaal werden die cijfers nog eens herhaald en iedereen verwacht dan op dat soort cijfers een halleluja-gevoel. Door de kritische analyse van Potuyt weten we nu dat het Janlul-cerhalen van Unilver waren, en dat daarom de koers zo'n tik kreeg.

      Bij de redactie van het Journaal konden ze niet meer verzinnen dan dat dat kwam omdat er geen verwachtingen werden uitgesproken. en geen mens attendeert de kijker erop dat die cijfers zeer geflatteerd zijn gepresenteerd.

      Zo zie je dus toch, dat je verder om je heen moet kijken om de goede analyses op te kunnen pikken.

      Er ligt nog werk voor de redactie van het Journaal.

      Voortaan Potuyt er eens bijhalen zoals Middelkoop bij RTL ?

      Peter
    5. forum rang 6 marique 6 februari 2009 13:07
      Unilever vind ik een merkwaardig aandeel.
      Kijk je naar waarderingsratio's zoals koers/ebit, omzet/tv, div.rend. dan is het aandeel duur.
      Maar waarom eigenlijk?
      Een aandeel zonder groeiambitie. Omzet en eigen vermogen staan op hetzelfde niveau als 10 jaar geleden. Wel is de ebitmarge verbeterd en zijn de financieringslasten gering.

      Misschien is de beperkte beweeglijkheid (al jarenlang grofweg tussen 16-25 euro) nog het meest aantrekkelijk voor beleggers.

      M.i. niet zo geschikt voor B&H, wel mogelijkheden voor B&S.

      marique
    13 Posts
    |Omhoog ↑

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links