Takeaway verhoogt volgend jaar haar commissies aan (bezorg)restaurants gemiddeld met ongeveer 5%. Dat vertelde CEO Jitse Groen vanochtend in BNR Zaken Doen. Hier luistert u dat interview van een minuut of vijf vanaf 10:45 uur terug. Groen denkt niet dat de restaurants dit aan de consument doorberekenen?!
De bedrijven kijken meer naar de gemiddeld 34% omzetgroei die ze dankzij ons halen, dan aan onze prijsverhogingen, aldus de topman. Verder gaf hij geen nadere duiding van de KW3-update van vanochtend, waarin eigenlijk alleen omzetgroei staat. Wel bleef hij staan achter de eerder afgegeven verwachtingen.
Goed, de koers gaat lekker en nog op hoge omzet ook. Kortom, de beurs is blij met de KW3-update van Takeaway met inderdaad dit jaar een ordergroei van 42%. De onderneming stelt marktleider te zijn in Nederland, België, Oostenrijk, Polen én Duitsland, uiteraard de belangrijkste markt en grootste slagveld.
de overwinning is echter nog niet binnen gelet op de verhoogde marketinginspanningen die het bedrijf zegt te gaan doen? Martin Crum zegt hier in IEX Premium over:
De slag in Duitsland is nog niet gestreden, zoveel maakt de trading update wel duidelijk. Er zal meer moeten worden geïnvesteerd om het marktleiderschap te verkrijgen, danwel te behouden.
Fantasie
Ga nog niet op winst per aandeel rekenen, want Groen zei net - en noemde zijn bedrijf ook groeiaandeel - dat Takeaway nog maar 10 miljoen klanten heeft op een bevolking van 155 miljoen in deze landen. Met andere woorden, de (marketing)kosten gaan voorlopig nog wel even voor de baten uit.
OK, het bedrijf zit naar eigen zeggen op schema en wat voor koers hoort hier dan bij? Dat is altijd lastig bij een groeiaandeel dat verlies maakt, fundamentele sommen zijn dan moeilijk te maken. Bovendien kan het nog alle kanten uit: Takeaway kan een lucratieve alleenheerser worden, maar ook in vergetelheid raken.
Dat is tegelijkertijd de fantasie in en het risico van het aandeel. De grafiek sinds de beursgang van Takeaway is duidelijk: de beurs gelooft in de onderneming van Groen & Co, maar het is wel typisch zo'n event-driven aandeel. Stilte en stilstand tussen de persberichten, cijfers en andere reuring door. De top is 41,26 euro.
Intussen is er vandaag ook het bericht dat HelloFresh naar de beurs gaat. Helaas, wordt het Frankfurt en niet Amsterdam, omdat grootaandeelhouder Rocket Internet zo beslist. Jammer, want Takeaway en ook andere groeiaandelen als Galapagos, TomTom et cetera maken duidelijk dat hier animo voor is op het Damrak.