Te paard! In mijn mail:
Breaking, voor de one & only IEX-Baltic Dry Correspondent
Dank inzender. Inderdaad, that's me! Ik hoop ooit nog eens ergens op tv op te mogen draven en dat er dan onder in beeld staat: Baltic Dry Index Deskundige. En nu meteen serieus, want de Baltic Dry Index tikte vrijdag een 28-jarig dieptepunt aan. Oh jee, staat de wereldeconomie op instorten?
Voor de niet-ingewijden: de Baltic Dry Index geeft de vrachtprijzen over zee voor bulkgoederen aan, op papier een pracht van een leading indictor voor de wereldeconomie. Als zodanig wordt de index ook vaak opgevoerd. Dat is niet het volledige verhaal, want er zitten twee freak of roque waves aan het verhaal.
De Baltic Dry Index werd wereldberoemd in 2008 en 2009. Het ding daalde in no time 90% en werd achteraf als de perfecte leading indicator voor de beurskrach van eind 2008 en begin 2009 aangewezen. Zie je wel, die index zei het al! Dat die een jaar eerder explodeerde werd er gemakshalve maar niet bij vermeld.
U ziet de grafiek, die laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Wat alleen net zo van invloed is op de vrachtprijzen is als vraag en aanbod van goederen is het aanbod aan scheepsruimte. Het gaat hier bij om zogenaamde capesizes, de grootste schepen die nog door Panama- en Suezkanaal kunnen.
Hefboom
Hier wringt de schoen. In 2007 en 2008 was er een tekort aan scheepruimte, waardoor de prijzen mede omhoog vlogen. Reden voor bijvoorbeeld China om voor een kilometerje of zestig (nee, geen tikfout) aan schepen te bouwen. En die varen intussen. U snapt wat dit met de vrachtprijzen over zee doet.
Kortom, met vraag- en aanbod aan scheepruimte zit er een hefboom op die Baltic Dry Index, die de ene keer in het voordeel en de andere keer in het nadeel van de index uitvalt. Niettemin wijst momenteel alle data en wijzen alle koersen van (soft)commodities op een vertragende wereldeconomie.
Duh, dat wist u echter zonder die index natuurlijk ook al. Kijk nog eens goed naar die uitschieters in de grafiek. Zo wild beweegt de wereldeconomie nou ook weer niet. Mijn advies: gebruik daarom de index als een indicator en zeker niet als dé. Oh ja, nog iets: de koers van de index zélf.
Nee, dat is niet een index die net zoals onze AEX de hele dag vrolijk staat te tikken. Eén tik per dag en die wordt bepaald door een paar vertegenwoordigers van de grote scheepvaartmaatschappijen aan de borreltafel. Zeg maar net zoals de Libor-rente en de London Gold Fixed prijs werden vastgesteld.
Komt vast nog wel eens een keer een relletje van :-)