Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Baltic Kurk Dry Index

Baltic Kurk Dry Index

Te paard! In mijn mail:

Breaking, voor de one & only IEX-Baltic Dry Correspondent

Dank inzender. Inderdaad, that's me! Ik hoop ooit nog eens ergens op tv op te mogen draven en dat er dan onder in beeld staat: Baltic Dry Index Deskundige. En nu meteen serieus, want de Baltic Dry Index tikte vrijdag een 28-jarig dieptepunt aan. Oh jee, staat de wereldeconomie op instorten?

Voor de niet-ingewijden: de Baltic Dry Index geeft de vrachtprijzen over zee voor bulkgoederen aan, op papier een pracht van een leading indictor voor de wereldeconomie. Als zodanig wordt de index ook vaak opgevoerd. Dat is niet het volledige verhaal, want er zitten twee freak of roque waves aan het verhaal.

De Baltic Dry Index werd wereldberoemd in 2008 en 2009. Het ding daalde in no time 90% en werd achteraf als de perfecte leading indicator voor de beurskrach van eind 2008 en begin 2009 aangewezen. Zie je wel, die index zei het al! Dat die een jaar eerder explodeerde werd er gemakshalve maar niet bij vermeld.

U ziet de grafiek, die laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Wat alleen net zo van invloed is op de vrachtprijzen is als vraag en aanbod van goederen is het aanbod aan scheepsruimte. Het gaat hier bij om zogenaamde capesizes, de grootste schepen die nog door Panama- en Suezkanaal kunnen.

Hefboom

Hier wringt de schoen. In 2007 en 2008 was er een tekort aan scheepruimte, waardoor de prijzen mede omhoog vlogen. Reden voor bijvoorbeeld China om voor een kilometerje of zestig (nee, geen tikfout) aan schepen te bouwen. En die varen intussen. U snapt wat dit met de vrachtprijzen over zee doet.

Kortom, met vraag- en aanbod aan scheepruimte zit er een hefboom op die Baltic Dry Index, die de ene keer in het voordeel en de andere keer in het nadeel van de index uitvalt. Niettemin wijst momenteel alle data en wijzen alle koersen van (soft)commodities op een vertragende wereldeconomie.

Duh, dat wist u echter zonder die index natuurlijk ook al. Kijk nog eens goed naar die uitschieters in de grafiek. Zo wild beweegt de wereldeconomie nou ook weer niet. Mijn advies: gebruik daarom de index als een indicator en zeker niet als . Oh ja, nog iets: de koers van de index zélf.

Nee, dat is niet een index die net zoals onze AEX de hele dag vrolijk staat te tikken. Eén tik per dag en die wordt bepaald door een paar vertegenwoordigers van de grote scheepvaartmaatschappijen aan de borreltafel. Zeg maar net zoals de Libor-rente en de London Gold Fixed prijs werden vastgesteld.

Komt vast nog wel eens een keer een relletje van :-)

 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. kolenboer 2 februari 2015 14:02
    1 kubieke meter kost ongeveer 600 euro met alles erbij, dus ook laden en lossen.

    ALleen verzenden vanuit CHina kost ongeveer 180 USD. Voor de volgende CBM kost het maar 50 USD extra.

    Dat is echt superweinig.

    Luchtvracht kost dan ongeveer 2100 USD.

    De tijd van verzenden uit CHina naar Rotterdam duurt 4 weken, na een week kun je het dan ophalen. Luchtvracht duurt maar 4 werkdagen.
  2. Brogembank 2 februari 2015 14:05
    quote:

    Leve de Beurs schreef op 2 februari 2015 13:24:

    NB: Dryships, een afgeleide van genoemde index, staat nu (= slot van afgelopen vrijdag)op 0,93 dollar (+ 3,66 %)
    Dryships (ticker: DRYS) is een scheepvaartbedrijf genoteerd in NY. Tevens hebben ze fors een belang in offshore driller ORIG (Ocean Rig Drilling) ; is deel van die index waarschijnlijk, doch geen afgeleide.

    seekingalpha.com/symbol/DRYS

    Noteren ook dichtbij five-year lows, als je heel sterke zenuwen hebt misschien ene (on_)verantwoorde gok; ORIG heeft een zeer moderne rigvloot en de vrachtschepen krijg je er voor minder dan gratis bij, voor wat het waard is...

    Staat op mijn watchlist
  3. forum rang 4 Bernardo 2 februari 2015 14:14
    quote:

    kolenboer schreef op 2 februari 2015 14:02:

    1 kubieke meter kost ongeveer 600 euro met alles erbij, dus ook laden en lossen.

    ALleen verzenden vanuit CHina kost ongeveer 180 USD. Voor de volgende CBM kost het maar 50 USD extra.

    Dat is echt superweinig.

    Luchtvracht kost dan ongeveer 2100 USD.

    De tijd van verzenden uit CHina naar Rotterdam duurt 4 weken, na een week kun je het dan ophalen. Luchtvracht duurt maar 4 werkdagen.
    Jij betaald erg veel kolenboer. Wij betalen niet meer als 92,50 uit China. Volle 40ft hc 1825 alle main ports uit China
  4. [verwijderd] 2 februari 2015 14:26
    Brogembank: Dryships is een soort van kind aan huis bij SA, ze riepen volgens mij 3-4 jaar geleden ook al dat het zo'n potentieel geniaal aandeel was, maar ik blijf er liever af. Het is ook een grotendeels Grieks aandeel, met USA-notering, da's ook interessant...

    Voorlopig, met die Chinese extra schepen (met goedkope Chinese bemanning) is er een capaciteitsoverschot, en daardoor is de Baltic nu absurd laag. Prima voor importeurs et cetera, maar niet voor investeerders in vervoer.
  5. kolenboer 2 februari 2015 14:28
    quote:

    Bernardo schreef op 2 februari 2015 14:14:

    [...] Jij betaald erg veel kolenboer. Wij betalen niet meer als 92,50 uit China. Volle 40ft hc 1825 alle main ports uit China
    Ja, maar dan koop je meer. Ik koop maar 1 CBM, als ik meer bestel is het veel goedkoper. Ik koop te weinig.
  6. Brogembank 2 februari 2015 15:00
    quote:

    FrancisFox schreef op 2 februari 2015 14:26:

    Brogembank: Dryships is een soort van kind aan huis bij SA, ze riepen volgens mij 3-4 jaar geleden ook al dat het zo'n potentieel geniaal aandeel was, maar ik blijf er liever af. Het is ook een grotendeels Grieks aandeel, met USA-notering, da's ook interessant...

    Voorlopig, met die Chinese extra schepen (met goedkope Chinese bemanning) is er een capaciteitsoverschot, en daardoor is de Baltic nu absurd laag. Prima voor importeurs et cetera, maar niet voor investeerders in vervoer.
    @FrancixFox
    Dank u, uw punt is duidelijk: overcapaciteit in scheepsruimte en nogmaals overcapaciteit bij de offshore drillers; DRYS staat dan ook slechts op mijn watchlist, daar staan legio andere fondsen ook op.
    Gezien het feit dat ik qua papieren verlies mij reeds aardig gebrand heb aan andere offshore drillers zoals NE, SDRL en RIG heb ik momenteel dan ook niet gepland om ze te kopen. Maar met de verbreding van het Panamakanaal en Suezkanaal in de nabije toekomst wordt het misschien over een jaar of twee interessant.

    Maar Maersk is natuurlijk veel mooier (en duurder)
  7. AliceC 2 februari 2015 22:47
    Hoog short gehalte in Dryships zorgt voor druk. Bulls en Bears spelen een sterk spel. Neêrlands trots 'ABN AMRO' G. Zalm weet waar je geld kunt verdienen.

    26-1-2015 Watson Farley & Williams (“WFW”) has advised ABN AMRO Bank NV (“ABN AMRO”) on a US$200 million one year bridge facility for DryShips Inc (“DryShips”), which was used to partially refinance a US$700 million bond issued by DryShips which matured on 1 December. The bridge facility is secured over shares held by DryShips in its subsidiary Ocean Rig UDW Inc. (“Ocean Rig”).
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links