Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tesla: de nieuwe bubbel

In het verleden heb ik meerdere keren gewaarschuwd dat Apple een bubbel was en dat het aandeel overgewaardeerd was. Zo was Apple op een bepaald moment ondanks dat ze producten hebben die mode- en technologiegevoelig zijn het grootste bedrijf van de wereld.

Dus Apple was veel groter dan de grootste oliemaatschappij en ook groter dan alle fondsen in de AEX bijelkaar. Hoewel het nog even duurde is Apple uiteindelijk gecorrigeerd van boven de 700 dollar naar 400 en dus grof gezegd gehalveerd.

Mystiek aandeel
Nu wil ik waarschuwen voor Tesla Motors, een bedrijf dat duurdere elektrische auto’s produceert. Tesla is nu 20 miljard euro waard. Daarmee is het qua marktwaarde veel groter dan Fiat, de auto's die u elke dag op elke hoek van de straat kunt zien.

Mogelijk vindt u het een nadeel dat Fiat niet exclusief is (ondanks dat Fiat meerdere exclusieve merken onder zich heeft, denk maar aan Ferrari) ga ik de vergelijking aan met Porsche.

Soms moet je contrair beleggen: de grote massa is fan van Tesla en geloven in het sprookje, maar de massa is niet rijk en daarmee is het kuddebeleggen zeker op langere termijn niet rendabel.

Tesla maakt dus elektrische auto’s en heeft daarmee iets mystieks. Het aandeel is dit jaar zwaar opgelopen en heeft zoals gezegd op moment van schrijven omgerekend in euro’s een totale marktwaarde van ruwweg 20 miljard dollar.

Toch nog even vergelijken: Fiat heeft een marktwaarde van 11 miljard en voor een nog betere vergelijking Porsche heeft een totale marktwaarde van 19 miljard euro. Tesla verkoop naar eigen zeggen dit jaar hopelijk 21.000 auto’s; Porsche verkocht er in 2012 meer dan 141.000.

Maar als de aandelen Tesla veel hoger gewaardeerd staan, gaat men er dus vanuit dat Tesla meer gaat verdienen op die 21.000… Als Tesla nu de enige producent van elektrische auto’s was in het hogere segment dan zou het in theorie nog mogelijk kunnen. Maar BMW kondigde nieuwe modellen aan en ook Porsche heeft elektrische modellen.

En u moet bedenken dat deze normale autofabrikanten een dealernetwerk hebben en gemakkelijk dit soort auto’s kunnen verkopen.

En is elke jongensdroom een Tesla?

Ik wilde na jaren Miami Vice gekeken te hebben een Ferrari en na de film Risky Business een Porsche. Maar als je die dan een tijd gereden heb en meerdere keren een beurt heb afgerekend wordt het weer anders... Maar los van de uitvoering, ik ken dus niemand die droomt van een elektrische auto.

Enorme subsidies
Waarom zijn elektrische auto’s zo populair ondanks dat niemand er van droomt? Niet omdat iedereen graag het milieu wil redden. Nee want iedereen die een beetje doordenkt weet dat de stroom opgewekt wordt in vieze centrales en als de auto op is moet er iets met de accu’s gebeuren.

Nee, de reden dat mensen deze auto’s rijden is dat de overheid enorme subsidies geeft en de belasting geen enorme bijtelling geeft als de auto zakelijk gereden wordt. Bedenk alleen wel dat de overheid geen geld meer heeft en moet bezuinigen.

Er wordt reeds bezuinigd op bejaardenzorg, defensie en andere essentiële zaken. Zou het niet logisch zijn dat de subsidie teruggebracht wordt? Zeker nu we toch ook steeds meer elektrische auto’s zien. Bedenk ook als iedereen elektrisch gaat rijden de subsidie onbetaalbaar wordt.

Garanties
Iets wat me op langere termijn zorgen baart bij Tesla zijn de garanties op de batterijen. Tesla geeft acht tot tien jaar garantie op de batterijen en er gaan stemmen op om levenlange garanties te geven. Ik heb altijd begrepen dat batterijen niet een onbeperkte levensduur hebben...

Als belegger zou ik willen dat daar geld voor gereserveerd wordt. Ik heb geen reservering kunnen ontdekken, maar ik ben geen analist en heb er mogelijk overheen gekeken.

Er speelt nog iets anders: beleggers kunnen altijd heel gemakkelijk winst nemen, maar hebben meer moeite met verliezen. Dit heet behavioral finance. Kijkend naar de bizarre loodrechte stijging kunnen veel mensen winst nemen. Dus als het aandeel omlaag gaat, gaat het ook heel snel.

Hele grote bubbel
Tesla in mijn optiek een veel grotere bubbel dan Apple. Immers Apple had weliswaar een beperkt pallet van producten die modegevoelig zijn. Maar op een deel van deze producten behaalt Apple enorme winstmarges, daarbij is Apple marktleider in een aantal van deze producten.

Ook was Apple niet afhankelijk van subsidies bij de gebruikers en laten we eerlijk zijn wat is er mooier dan een benzinemotor (bijvoorbeeld een V8 ) te horen brullen?

Kortom ik durf te voorspellen dat Tesla als het binnenkort omlaag gaat veel verder zal corrigeren dan de daling van Apple. In mijn idee kan er gewoon 75% van de koers af. Nu is de trend nog steeds opgaand maar toch heb ik puts Tesla september (derde vrijdag) uitoefenprijs 160 rond 7,10 dollar.

Dit lijkt veel geld maar als de hype draait kan het hard dalen en kan deze speculatieve positie heel veel rendement opleveren. Mocht het aandeel niet binnen nu een en een maand fors gaan dalen heb ik maximaal 7,10 per contract verloren. In dat geval ga ik het mogelijk op nog extremere niveaus proberen. Wie niet waagt wie niet wint toch?


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. geobeo 2 september 2013 14:53
    Dat het aandeel een hype is zal wel, maar er zijn een aantal stukken waar ik me niet in kan vinden.

    quote:

    schreef:

    Ik wilde na jaren Miami Vice gekeken te hebben een Ferrari en na de film Risky Business een Porsche. Maar als je die dan een tijd gereden heb en meerdere keren een beurt heb afgerekend wordt het weer anders... Maar los van de uitvoering, ik ken dus niemand die droomt van een elektrische auto.
    Voor mij is het hebben van een elektrische auto zoals die van Tesla zeker wel een jongensdroom. Als ik het geld had zou dat mijn voorkeur auto zijn. Waarom?

    Hier komt het rijtje:
    -- 100x meer hightech dan alle andere auto's in die prijsklasse (heeft inderdaad o.a. ook met subsidie te maken): geavanceerde boordcomputer met zeer groot scherm (handig voor o.a. navigatie), geavanceerde instellingen van de auto, standaard ontzettend veel foefjes waar je gebruik van kunt maken (maar niet hoeft te maken als je daar geen zin in hebt).
    -- Deze auto heeft een user-interface op het niveautje Apple, waar andere autofabrikanten nog op niveautje 1980 aankloten met standaard dashboards, knoppen, schuifjes, oneindig veel losse opties etc.
    -- De subsidie waanzin staat op dit moment aan de kant van de koper. Dat is een voordeel. Als je je bedenkt dat o.a. de "alternatieve" energie waanzin subsidies van de EU ervoor gezorgd hebben dat we in de EU met z'n allen 2x meer betalen voor stroom ten opzichte van 10 jaar geleden (terwijl de VS minder is gaan betalen) dan zie je wat de inzet is van de EU voor wat betreft geldverspillen op "groene stroom" waanzin projecten. Ik zie dat niet van het eene op het andere moment omslaan. De subsidies op elektrische autos is nihil ten opzichte van de mega (belachelijke) windmolen en zonnepaneel projecten in de EU.
    -- De auto software kan via satelliet "geupdate" worden als er problemen zijn of simpelweg om verbeteringen door te voeren.
    -- De autos zijn ontzettend mooi en de familie versie is zeer ruim (ik houd van grote autos).
    -- Elektrisch rijden is heerlijk en heeft veel voordelen ten opzichte van een brandstofmotor: geen versnellingsbak nodig, veel sneller optrekken met een lichtere motor, veel lagere "brandstof"kosten (o.a. doordat een elektrische motor een efficientie haalt van > 90% waarbij een brandstof motor blijft steken rond de 30%) het schijnt veel lekkerder te rijden ook met een constant koppel. Geen gekloot met terugschakelen en bepaalde koppels in bepaalde versnellingen; er zijn namelijk geen versnellingen en je koppel is altijd hetzelfde.
    -- Misschien wel het allerbelangrijkste voordeel: je motor heeft maar 1 bewegend onderdeel dat kan slijten en dat is de rotor. In andere woorden: je zult heel wat minder naar de garage moeten voor onderhoud. Het onderhoud van elektrische auto's valt denk ik echt in het niets vergeleken met brandstofmotor autos.

    enz enz. Het enige nadeel dat ik me kan bedenken is de laadtijd, beperkte actie radius en het verslijten van accu's.
  2. [verwijderd] 2 september 2013 14:58
    Frank / Cees, ik ben het snel even nagegaan en ben bij pagina 99 van je posts begonnen, tot ik op pagina 88 de eerste referentie naar een Put Apple kreeg, op $ 26,5

    www.iex.nl/Column/17523/iPod-nat.aspx

    Nou maakt het mij niet uit dat je niets in een aandeel ziet, maar klop jezelf niet al te erg op de borst dat je het hebt zien aankomen, nadat je 9 jaar lang fout zat en een +2000% rally heb gemist.
  3. [verwijderd] 2 september 2013 15:18
    Al een ruime week staat Tesla op mijn US volglijstje, en dan wel om te shorten... Ik geloof ook in de bubbelvorming bij Tesla inderdaad.

    Electrisch rijden heeft in mijn ogen geen toekomst, die toekomst ligt volgens mij in de waterstofcel. Om elektriciteit te hebben om de accu te laden zal er toch productie van energie plaats moeten vinden, wat het milieu volgens mij ook weer heel zwaar belast. Het probleem lijkt mij te liggen in het feit dat elektriciteit niet en masse op te slaan is. Daarmee is de auto misschien wel emissievrij, maar de winning van de brandstof alles behalve....
  4. Orca 2 september 2013 15:40
    Tesla-stock is voor 24% geshort. Dat is 1 van de redenen dat 't zo bizar omhoog gaat.
    Als je ze wilt shorten (wat ik afraad), doe dat dan middels een longput, ga niet liggen kutten met shortcalls. Om jullie een idee te geven, vorige week was er mega omzet op de c210 sep. Dus $40 hoger in 3 weken, en daar wordt grof op gehandeld, dat zijn niet daytradertjes maar big boys.
    Maar ik zou er gewoon helemaal afblijven, is leuk om te bekijken, niet om funda berekeningen of ta op los te laten, want het gaat nergens over.
  5. joebeatt 2 september 2013 16:09
    quote:

    Pannenkoek1979 schreef op 2 september 2013 15:18:

    Electrisch rijden heeft in mijn ogen geen toekomst, die toekomst ligt volgens mij in de waterstofcel. Om elektriciteit te hebben om de accu te laden zal er toch productie van energie plaats moeten vinden, wat het milieu volgens mij ook weer heel zwaar belast. Het probleem lijkt mij te liggen in het feit dat elektriciteit niet en masse op te slaan is. Daarmee is de auto misschien wel emissievrij, maar de winning van de brandstof alles behalve....
    Waterstof komt niet in de vrije natuur voor en moet dus ook gewonnen worden. En raad eens hoe dat gebeurt? Met elektriciteit. Wat de winning van de "brandstof" betreft is er dus geen verschil tussen de elektrische auto en de waterstofauto. Het verschil zit in de manier waarop de gewonnen energie wordt opgeslagen, in een accu of in een waterstofreservoir. Welke van de twee uiteindelijk beter is moet nog blijken.
  6. [verwijderd] 2 september 2013 17:24
    Ik vind een fluisterstille elektromotor mooier klinken dan een V8, en de batterijen uit de prius zijn ook gegarandeerd voor 10 jaar geloof ik. Er zijn nauwelijks gevallen van batterijen die er eerder mee uitscheiden dus die garantie kan best wel eens meevallen.
    Blijft natuurlijk over dat fiat-tesla en porche-tesla wat scheef uitvalt. (heeft porche niet ook een gedeelte volkwagen of is dat inmiddels omgedraaid)
    21.000 auto's per jaar en 20 miljard waarde is bijna 1 miljoen beurskoers per auto! dat lijkt wel op de 1000 euro per worldonline abbonee waardering.
    Ik ben BAH'er long only, maar een shorter kan hier inderdaad een mooie gok wagen.

    de bos
  7. Melss 2 september 2013 17:36
    Verwacht wordt dat de komende jaren elektrische auto's de overhand gaan nemen. We hebben in de wereld genoeg lithium voor 200kg batterij per persoon, genoeg voor een personen auto. Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk waterstof een betere oplossing vind voor het dragen van energie (want zo moet je batterij vergelijken met waterstof) is de ontwikkeling op de infrastructuur op dit moment nog lang niet ver genoeg. Het maken van waterstof gaat nog met fossiele brandstoffen (van syngas en dmv water gas shift reaction) en daar zitten weer te veel CO of CO2 in waardoor de fuelcells die weer elektriciteit van waterstof maakt in de problemen komen. Transport via pijpleidingen staat nog redelijk in de kinderschoenen en dan heb je nog het grootste probleem, het waterstof opslaan in de auto op een fatsoenlijke wijze, zowel voor de energiedichtheid, de energie/gewichtsverhouding als de kosten hebben nog zeer veel werk aan de winkel. #mijn studie
  8. [verwijderd] 2 september 2013 21:46
    > en laten we eerlijk zijn wat is er mooier dan een benzinemotor (bijvoorbeeld een V8) te horen brullen

    Dit argument heb ik al zo vaak voorbij horen komen als het over Tesla gaat. Ik denk dat het wel een erg achterhaald idee is (maar uiteraard erg subjectief). Sommige mensen houden inderdaad van lawaai en stank. Maar de tijd van de Dukes of Hazard is geweest. Net zoals de Marlboro man niet meer zo stoer is als 50 jaar geleden; roken is nu ook zielig en dom.

    Lawaai is irritant. Stilte is cool. Een beetje normaal mens houdt niet van lawaai.

    > ik ken dus niemand die droomt van een elektrische auto.

    Rara hoe kan dat? Misschien omdat, tot de Model S werd uitgebracht, er simpelweg geen enkele goede electrische auto bestond waarin een echte autoliefhebber gezien wilde worden, en de infrastuctuur er simpelweg nog niet klaar voor was? Vraag nog eens om je heen; wellicht vind je inmiddels wel een paar dromers.

    Zoals de slogan luidt: "Zonder uitstoot. Zonder compromis". De Model S (en de modellen die nog in de pijplijn zitten) zijn auto's die wel het verschil maken, en mogelijk de massa er toch toe bewegen electrisch te gaan rijden.

    Ik ben het uiteraard met iedereen eens, dat electrisch rijden niets met een beter millieu te maken heeft. Mensen voor wie dat de beweegreden is om electrisch te rijden, zijn een beetje hypocriet. Maar ik droom onderhand wel van electrisch rijden. Omdat stilte, en een auto zonder stinkende uitlaat nou eenmaal cool is.
  9. forum rang 4 holenbeer 2 september 2013 23:07
    Ik ken niemand die droomt van ....

    Zegt misschien meer over je kennissenkring dan over Tesla? Lijkt me in elk geval geen rationeel argument. Net als ''jongensdroom'. De huidige meisjes en jongens hebben heel andere dromen dan toen jij en ik jongetje waren ...

    Toen we overstapten van paard en wagen op auto's waren er vast ook wat oude cowboys die dat niks vonden, zo'n levenloos ding van staal, geen dampend warm lijf tussen de benen ...

    Het lijkt me momenteel ook een bubbel, maar kijk eens 10 jaar vooruit. Nu al hebben 120.000 adressen in NL zonnepanelen en dat stijgt exponentieel . Dus de stroom voor die elektrische auto's komt straks schoon en goedkoop van de zon, en niet uit vuile centrales. Je elektrische auto is straks gewoon een prima opslag voor je zonnestroom. Garage volleggen en tanken maar.

    Kortom, eens met bubbel, niet met aan de haren erbij gesleepte argumenten.
  10. forum rang 6 pietje-2005 3 september 2013 08:24
    Electrisch rijden wordt gepushed door allerlei redenen, waarvan denk ik milieu de belangrijkste is.
    Veel committments in verdragen etc. om bepaalde doelstellingen te halen zorgen voor deadline-halen-gevoel en dan worden dingen geforceerd.
    Electrisch rijden zoals nu gebracht is allemaal oude technologie, om maar niet te spreken van brandstofmotoren. Fancy touch-screens horen daar ook bij met satelietverbindingen. Allemaal oude troep.
    Tesla weet als eerste te hypen en profiteert nu nog, maar zal ongetwijfeld problemen gaan zien met verkoopcijfers, concurrentie en niet in de laatste plaats met vooroordelen (die ik ook heb).
    Nu de wind erg mee, met zeer hoog verwachtingsdeel op voorhand.
    Onmogelijk dit op termijn vol te houden, maar de termijn is een zeer onbekende factor die continue beinvloed wordt.
    Totdat we eindelijk eens iets echts uitvinden voor vermogenopslag en maken zullen we het met oude technologie moeten doen; dit kan nog tientallen jaren duren?
    Tesla profiteert nog volop nu, vooral op speculatie denk ik, en dat maakt het zeker bubbel-gevaarlijk.
    Maar, timing is all.
  11. [verwijderd] 3 september 2013 09:12
    IK vind het een prima discussie ik wil alleen nog even wijzen op een auto die ik wel zie rijden Fisker Karma dit bedrijf heeft het helaas niet gered en.wikipedia.org/wiki/Fisker_Karma en kijk ook nog eens op Zerohedge (artikel maart dit jaar) www.zerohedge.com/news/2013-06-03/how...
  12. [verwijderd] 3 september 2013 09:22
    een beetje een valse opmerking, omdat ik tussendoor ook nog long gezetten heb. Maar los daarvan dat is juist het leuke van mijn strategie. Ik mag meerdere keren fout zitten want als ik het fout heb verlies ik maar een klein bedrag. Maar als ik gelijk heb kan het werken als de hoofdprijs in de staatstlotterij:)

    Maar ik ontken zeker niet dat hypes en hun einde moeilijk voorspelbaar zijn. Dus wie niet waagt die niet wint.

    Cees
  13. [verwijderd] 3 september 2013 10:04
    en om iets meer over Porsche/Volkwagen te zeggen verwijs ik naar: nl.wikipedia.org/wiki/Porsche Maar nogmaals ter verduidelijking ik heb geen mening over het product ik zeg alleen dat de beurskoers veel en veel te hoog is. ook zeg ik dat er geen relatie hoeft te zijn tussen de koers en het product. Alleen moet er wel een relatie zijn tussen inkomsten (winst) en de koers.
    succes

    Cees
20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links