ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 725 miljoen over Q3 2018

• Nettowinst over Q3 2018 bedroeg EUR 725 miljoen en rendement op eigen vermogen (ROE) 14,4%
  • Netto rentebaten bleven sterk, kosten zijn goed onder controle (cost/income ratio 52,9%) en voorzieningen waren lager dan in de vorige twee kwartalen
  • Goede vooruitgang op onze financiële doelstellingen over de eerste negen maanden: C/I ratio 55,3%, rendement op eigen vermogen (ROE) 13,1% en CET1-ratio 18,6%. Daarom 60% van de nettowinst over de eerste negen maanden opzijgezet voor dividenduitkering; definitief besluit volgt bij de resultaten over heel 2018
  • Strategische focus op drie pijlers: supporting our clients' transition to sustainability, reinventing the customer experience, en building a future-proof bank
  • Hoge score bij jaarlijks duurzaamheidsonderzoek van RobecoSAM

Kees van Dijkhuizen, CEO:

'ABN AMRO had een goed derde kwartaal, met een nettowinst van EUR 725 miljoen; dit is een toename van 8% ten opzichte van Q3 2017. De netto rentebaten stegen met 4% in vergelijking met vorig jaar, mede door de sterke Nederlandse economie. De kosten bleven dalen dankzij onze kostenbesparingsprogramma's en de kredietvoorzieningen waren lager dan in de eerste twee kwartalen. We zijn blij dat we goed uit de stresstest zijn gekomen, die in 2018 onder Europese banken werd uitgevoerd.

We boekten goede vooruitgang op onze financiële doelstellingen. De cost/income ratio voor de eerste negen maanden was 55,3% en het rendement op eigen vermogen 13,1%. Onze kapitaalpositie verbeterde in Q3 2018 verder en de CET1-ratio kwam uit op 18.6%. Daarom hebben we 60% van de nettowinst over de eerste negen maanden van 2018 opzijgezet om flexibiliteit te creëren voor een hogere dividenduitkering over 2018. We nemen een definitief dividendbesluit bij de resultaten over heel 2018. Daarbij houden we ook rekening met de SREP-eisen voor 2019.

ABN AMRO is weer benoemd tot een van de best presterende banken ter wereld op het gebied van duurzaamheid, met een hoge score in het jaarlijkse onderzoek van RobecoSAM. Hieruit blijkt dat onze bank erin slaagt om een serieuze bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving, en we kunnen nog meer doen. Als leidraad voor deze verandering hebben we een duidelijke purpose geformuleerd: Banking for better, for generations to come. En om voor al onze stakeholders duurzame waarde te blijven creëren, hebben we onze strategie aangescherpt, gebaseerd op drie pijlers: supporting our clients' transition to sustainability; reinventing the customer experience; en building a future-proof bank.

Al met al zijn we goed op weg en blijven we vooruitgang boeken op onze financiële doelstellingen voor 2020. Tijdens onze Investor Day op 16 november zullen we de aangescherpte strategische prioriteiten voor de komende jaren uiteenzetten en een toelichting geven op onze focusgebieden zoals IT, de bedrijfsvooruitzichten en kapitaalpositie.'

Kerncijfers en indicatoren
 (in EUR miljoen)
Q3 2018Q3 2017MutatieQ2 2018Mutatie9 mnd
9 mnd
Mutatie
Operationele baten 2.318 2.123 9% 2.288 1% 6.935  6.861 1%
Operationele lasten 1.227 1.209 2% 1.261 -3% 3.837  3.929 -2%
Operationeel resultaat1.09191419%1.0276%3.098 2.932 6%
Voorzieningen op financiële instrumenten 106 5   134 -21% 447  -29
Belastingen 260 236 10% 204 27% 643  711 -10%
Nettowinst/(verlies) over de periode7256738%6885%2.009 2.249 -11%

Cost/income ratio 52,9% 56,9%   55,1%   55,3% 57,3%
Rendement op eigen vermogen1 14,4% 13,8%   13,5%   13,1% 15,7%
Fully-loaded CET1 ratio 18,6% 17,6%   18,3%   18,6% 17,6%
1 Gebaseerd op nettowinst voor de periode die toekomt aan de aandeelhouders.

ABN AMRO Investor Relations
Dies Donker
hoofd Investor Relations
investorrelations@nl.abnamro.com
+31 20 6282282

ABN AMRO Press Office
Jarco de Swart
senior press officer
pressrelations@nl.abnamro.com
+31 20 6288900

Dit persbericht is gepubliceerd door ABN AMRO Group N.V. en bevat voorwetenschap in de zin van artikel 7, leden 1 tot en met 4, van de Verordening (EU) nr. 596/2014 (Verordening Marktmisbruik)

This announcement is distributed by West Corporation on behalf of West Corporation clients.
Source: ABN AMRO via Globenewswire

1. 11 jun Media: Brussel wil Basel-kapitaalregels marktrisico een jaar uitstellen
  2. 29 mei Aankoop Duits HAL geldt als een fraaie fit bij ABN Amro

ABN AMRO BANK N.V.