Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Geplaagd Boeing lijkt volledig toegezegd krediet op te nemen

Geplaagd Boeing lijkt volledig toegezegd krediet op te nemen

CHICAGO (AFN/BLOOMBERG) - Boeing lijkt deze week het volledig beschikbaar gestelde krediet van ruim 13,8 miljard dollar op te willen nemen, omdat de vliegtuigmaker kampt met de problemen rond het nieuwe coronavirus, meldden ingewijden. Boeing kreeg de lening vorige maand van een groep banken als blijk van vertrouwen. Het geld is nodig om de problemen met de 737 MAX-toestellen te bezweren. De productie van het gewraakte toestel ligt al langere tijd stil.

Sinds maart vorig jaar worden de 737 MAX-toestellen om veiligheidsredenen aan de grond gehouden, waardoor ook het aantal leveringen van de Amerikanen drastisch daalde. Dat voelt Boeing in de portemonnee. Daarnaast moet het concern luchtvaartondernemingen compenseren voor geleden schade. Bij de twee vliegtuigrampen in oktober 2018 en maart 2019 kwamen alle 346 inzittenden om het leven.

Naast de 737 MAX-problemen, wordt het bedrijf nu geconfronteerd met gemiste inkomsten door een dalende vraag naar vliegtuigen. Door de virusvrees annuleren passagiers en masse vluchten en luchtvaartmaatschappijen trekken ook vaker dan ooit bestellingen voor nieuwe vliegtuigen in. Zo waren er in februari meer annuleringen dan bestellingen. Verder worden vooruitbetalingen uitgesteld, omdat luchtvaartmaatschappijen nu zelf de nodige financiële problemen hebben.

Vacaturestop

Boeing had van het toegezegde geld naar verluidt zo'n 7,5 miljard dollar opgenomen. Volgens de bronnen is de vliegtuigmaker van plan de rest van de lening uit voorzorg op te nemen vanwege onrust op de markt.

De vliegtuigmaker nam inmiddels al maatregelen om de kosten te drukken. Zo geldt er momenteel een vacaturestop. Verder zou ook worden gebroed op plannen om banen te schrappen. Een woordvoerder van Boeing ontkende dit laatste. Hij zei wel dat de omstandigheden binnen het bedrijf nauwlettend in de gaten worden gehouden.

Informeren

Boeing zou willen voorkomen dat er wordt bezuinigd op middelen en arbeidskrachten die nodig zijn om de productie van vliegtuigen weer soepeltjes te kunnen opvoeren. Het verliezen van werknemers aan andere bedrijven op een toch al krappe arbeidsmarkt of het opleiden van nieuwe werknemers zou dergelijke inspanningen bemoeilijken.

Topman Dave Calhoun beloofde de Boeing-medewerkers tijdig te informeren als er bezuinigingsmaatregelen worden genomen. "In deze onzekere periode zul je vaak van ons horen. We zullen ook duidelijk zijn over de uitdagingen waar we voor staan."

Lees over dit aandeel ook

  1. 24 apr Boeing blijft rode cijfers schrijven
  2. 18 mrt Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Boeing Company

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. Lampenzo 11 maart 2020 16:47
    Boeing heeft ultimo 2019 een negatief eigen vermogen van ca 10 miljard USD. De 737 is het belangrijkste toestel.

    Waarschijnlijk zal of het geheel of een deel failliet gaan met uiteraard een doorstart.

    Ik hoop dat de aandeelhouders zullen bloeden. Die hebben geprofiteerd van het aandelenopkoopprogramma waardoor er geen vermogen is om klappen op te vangen.
  2. [verwijderd] 11 maart 2020 16:53
    De MAX is een 737-variant, er zijn vele varianten en uitvoeringen van dit meest verkochte toestel ooit, ik denk nu al op zo n 5000 stuks.

    De motoren van de MAX staan verkeerd, ook te dicht bij de grond, het was een haastklus met alle gevolgen van dien, dit zal de komende 80 jaar nooit meer gebeuren, ook weer een VW-momentje.

    Ze moeten nu communiceren dat de MAX klaar is, verleden tijd, a mistake....
  3. [verwijderd] 11 maart 2020 19:19
    De nieuwste modellen en uitvoeringen vlogen altijd als eerste in landen als een Vietnam, Indonesie, Ghana, dat soort werk dus.

    De experimentele fase, praktijkuren in het eggie, de juridisch wat minder onderlegde landen..Een KLM of Lufthansa volgde meestal minstens 6-8 jaar later, een doordachte policy? iets duurdere landen als het echt fout gaat?

    "pull pull pull"...zelfs de stickshaker kon de piloot niet meer tot andere gedachten brengen.
  4. forum rang 8 Lepre Chaun 11 maart 2020 20:58
    quote:

    drooglegging schreef op 11 maart 2020 19:30:

    nul(0) orders laatste maand, maar de pijplijn zit nog wel vol, het is een all American product, het bedrijf zit in crisis maar zal overleven.

    De Dreamliners doen het nu gewoon goed, lekker ligt in composiet met de kartelrand in het motor eind.

    Staat het aandeel nu ATL?
    Geen nieuwe orders voor Airbus in februari ook .
    Maar januari is meestal een stille maand in de Luchtvaart .
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Boeing Company

173,490 29 apr
+6,270 +3,75%
Premium

Turbulent jaar voor Boeing: aandeel fors onder druk op Wall Street

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links