Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Piloten AF willen einde Transaviaproject

Piloten AF willen einde Transaviaproject

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De piloten van Air France willen dat luchtvaartconcern Air France-KLM afziet van het plan om Transavia een belangrijke rol te geven in het bedrijf. Dat maakten de vakbonden van de piloten, die nu al een week staken tegen de plannen van Air France-KLM, maandag bekend.

Eerder op de dag liet Air France-KLM nog weten zijn plan voor de oprichting van Transavia Europe uit te stellen tot eind dit jaar, maar dat is niet voldoende voor de piloten. Het hele project moet worden geschrapt, aldus de vakbonden. De bonden roepen de Franse overheid op om alle noodzakelijke stappen te nemen tegen de ,,ontmanteling van Air France''.

Transavia Europe zou snel opgetuigd worden om beter te kunnen concurreren met prijsvechters als Ryanair en easyJet. Dat moest gebeuren vanaf nieuwe bases buiten Nederland en Frankrijk. Tegelijkertijd zouden verliesgevende activiteiten, zoals de binnenlandse en Europese vluchten van Air France, verder gesaneerd worden. De piloten verzetten zich hiertegen omdat zij vrezen dat dit ten koste zal gaan van de arbeidsvoorwaarden.

Verlies

Afgelopen weekend werden de stakingsacties van de piloten, die aanvankelijk voor de periode van 15 tot en met 22 september waren aangekondigd, met minstens 4 dagen verlengd. De acties zorgen voor een operationeel verlies van Air France-KLM van 20 miljoen euro per dag.

Air France-KLM wees er maandag nog op dat de afgelopen tijd dagelijks met de pilotenvakbonden is gesproken. Tijdens die bijeenkomsten zijn volgens het bedrijf telkens ,,nieuwe constructieve oplossingen voor het conflict'' bij de bonden neergelegd. Voorstellen van de bonden zijn er niet geweest, zo zei het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf, dat dan ook sprak van een patstelling.

Transavia Europe, met de Nederlander Bram Gräber aan het roer, moest in korte tijd ongeveer zo groot worden als de zustermaatschappijen in Nederland en Frankrijk. In totaal krijgt Transavia zo'n 100 toestellen, min of meer gelijk verdeeld over de drie divisies. Die doelstelling van 100 toestellen voor Transavia in 2017, zoals Air France-KLM eerder gaf, staat nog steeds.

Lees over dit aandeel ook

  1. 13:01 Beursblik: verlies Air France-KLM vermoedelijk opgelopen
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 september 2014 13:23
    Het toch weer toegeven aan de Franse vakbonden, zwak, zeer zwak!
    Duizenden Franse Vliegeniers doen >2x het inkomen van ministers en president, een lekkere markt hoor.

    KLM wordt meegetrokken in het diepe, de roep om los van AF te komen wordt luider.

    Er circuleert trouwens ook een naam van een interim-CEO bij KLM die in 2 jaar De Klus MOET klaren op inzet dat het complete vliegbedrijf anders ten einde zal komen.....
  2. san marco 22 september 2014 14:11
    Via KLM personeel komt mij al jaren nieuws ter oren hoe groot het verschil is in loon, CAO, pensioenleeftijd tussen Air France piloten en monteurs en KLM. KLM is hier echt de onderliggende partij die wel de WINST van dit bedrijf naar binnen harkt. Onbegrijpelijk deze fusie.....
  3. relpinda 22 september 2014 20:36
    Lezende dit bovenstaande, doet KLM er beter aan om maar zelfstandig verder te gaan en niet meer samen met AF. Dit is dweilen met de kraan wagenwijd open. DIE FRANSEN WILLEN GEWOONWEG NIET.

    HH Eurlings, Varwijk, Elbers, trek hier je lessen uit en KAP met die Fransen nu het nog kan!

    oud spreekwoord gaat ook hier nog op: `Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald`.

  4. [verwijderd] 23 september 2014 07:34
    De staking gaat gewoon door, ze willen geen uitstel maar afstel en het liefst nog wat procenten erbij omdat dat zo hoort.

    AF heeft qua loonkosten 3,5k CEOs in dienst, een hopeloze situatie.

    Bij KLM is de situatie trouwens niet veel anders: zwaar overbetaalde vliegeniers die geen ruimte willen maken voor jonge afgestudeerde piloten die geen kans krijgen.

    Bij een Easyjet hebben ze ook wachtlijsten voor de cockpit, jong, gemotiveerd, factor 4 goedkoper....

  5. forum rang 9 josti5 23 september 2014 08:54
    quote:

    pietje-2005 schreef op 22 september 2014 23:01:

    KLM is toch van Air France; ze zijn toch overgenomen?
    Piloten gewoon de zak geven en nieuwe aannemen?
    Piloten bepalen toch niet deze dingen in het bedrijf, zeker?
    Yep: KLM is door van Wijk c.s. aan de Fransen weggegeven.
    'Voortschrijdend inzicht' zal er wel voor zorgen, dat KLM te zijner tijd geheel naar Frankrijk verhuist, ondanks de indertijd gedane toezeggingen.
    Vergeet ook niet, dat de Fransen staan de dringen om werkgelegenheid, enne: bij welke Franse overname ooit is de overgenomen partij er beter van geworden???
    En dan straks óók nog eens een overslaghaven in de woestijn, voor 200 miljoen passagiers...
    Daar gaat Schiphol niks van merken, hoor - van het nieuwe Berlijn trouwens óók niet...
    En voor de huidige KLM-baas Eurlings is dan wel weer een andere leuke baan weggelegd...
    Want als KLM-vrachtbaas is hij al voor zijn examen geslaagd: de vrachtdivisie is al naar Frankrijk verhuisd...
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,070 17:39
+0,350 +3,60%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links