Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vliegramp drukt beurssentiment

AMSTERDAM (AFN) - De Europese aandelenbeurzen bleven vrijdag in de greep van de ramp met het Malaysia Airlines-vliegtuig boven Oekraïne. Beleggers durven minder risico te nemen door de oplopende spanningen in het conflict in Oekraïne na de vliegtuigcrash. Ook het Israëlische grondoffensief in de Palestijnse Gazastrook zorgde voor waakzaamheid.

,,De teneur op de beurzen blijft negatief door de onzekerheid over de gevolgen van de vliegtuigcrash voor de al gespannen verhoudingen tussen Rusland en het Westen. Gezien de relatief beperkte koersverliezen lijkt men te hopen dat het conflict niet verder zal escaleren. Beleggers blijven wel voorzichtig en zoeken hun heil in veiligere beleggingen als staatsobligaties en de Amerikaanse dollar'', aldus beleggingsadviseur Bart Flentge van Hof Hoorneman Bankiers.

De AEX-index in Amsterdam noteerde aan het begin van de middag 0,6 procent lager op 402,32 punten. De MidKap daalde 1,1 procent tot 620,51 punten. De beurzen in Parijs, Frankfurt en Londen leverden 0,2 tot 0,6 procent in. De beurs in Moskou zakte 1,8 procent.

Randstad

Grootste dalers in de AEX waren uitzender Randstad en maritiem dienstverlener SBM Offshore met verliezen van ruim 2 procent. Het financiële concern ING was de enige stijger onder de Amsterdamse hoofdfondsen met een winst van 0,5 procent.

In de MidKap verloor de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie Air France-KLM 1,2 procent. Ook de aandelen van andere Europese luchtvaartmaatschappijen gingen omlaag. In Dublin leverde Ryanair 1,3 procent in en in Frankfurt daalde Lufthansa 0,5 procent.

Beter Bed

Bij de kleinere bedrijven noteerde Beter Bed onveranderd na publicatie van de kwartaalresultaten. De beddenverkoper heeft de marktomstandigheden in Nederland en Spanje verder zien verbeteren, maar de omzet ging wel verder omlaag.

In Stockholm daalde Volvo ruim 5 procent. De op één na grootste vrachtwagenfabrikant ter wereld zag de omzet in het tweede kwartaal dalen. Het Zweedse bedrijf kampte onder meer met een afnemende vraag in opkomende markten in Azië en Zuid-Amerika.

Ericsson

De Zweedse maker van telecomapparatuur Ericsson deed het een stuk beter en klom ruim 8,2 procent. Het bedrijf boekte in het afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht dankzij groei in het Midden-Oosten, China, de Verenige Staten en India.

De euro was 1,3521 dollar waard, nagenoeg evenveel als bij het slot van de Europese beurzen op donderdag. Een vat Amerikaanse olie werd 0,4 procent duurder op 103,56 dollar. De prijs van Brentolie steeg 0,4 procent, tot 108,30 dollar per vat.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 juli 2014 14:57
    Wat willen ze dan daar aan doen als de spanningen oplopen tussen oost en west kunnen ze dan door de beurzen te laten kelderen hiermee iets oplossen? Neen dus hierdoor bevorder je meer de spanning,op door geldgedrag bewegingen die de wereld eerder achter elkaar zet omdat men dan alles loslaat,en om het geld gaat vechten.Kalm blijven en rustig zijn is nu hoofdzaak, wat een derde wereldoorlog kan voorkomen Want iedereen gaat dan hun geld hamsteren en weg stoppen in een oude sok om later te overleven. Men vergeet dan wel dat er niets meer is te krijgen of met geld te betalen omdat er niets meer over is en de gehele wereld vernield is waarop nog iets aan de eerste levensbehoefte verbouwd is of ter beschikking is.
    Neen deze deze rampen waar men nu over spreekt is wel ernstig maar niet het einde van de wereld,
    en de mensheid, want die hebben al voor hetere vuren gestaan De koersdalingen van nu zijn het werk van beurscriminelen, die hieruit hun slaatje slaan.
  2. [verwijderd] 18 juli 2014 19:37
    @carson kid, volgens mij zijn die koersdalingen het gevolg van de angst dat het uit de hand loopt en Rusland geen gas meer levert (gastekort), of dat Westerse oliemaatschappijen niet meer in Rusland kunnen werken (olietekort), oliecrises als die van de jaren '70 e.d. Allemaal zaken met ernstige economische gevolgen.

    Datzelfde geldt voor spanningen in het Midden-Oosten, voor je weet stokt de olielevering uit die regio.

    Het is geen toeval dat de koersen dalen.
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links