Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ING stelt omstreden proef voorlopig uit

ING stelt omstreden proef voorlopig uit

AMSTERDAM (AFN) - De proef van ING om klantgegevens te gebruiken voor commerciële doeleinden, gaat voorlopig niet door. Dat stelt Nick Jue, directeur van ING Nederland, maandag in een open brief aan zijn klanten, waarin hij excuses aanbiedt voor de ontstane onrust over de omstreden proef.

,,Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan. Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden'', aldus Jue.

De directeur zegt dat de bank vorige week in een interview, waarin de proef werd aangekondigd, ,,niet duidelijk genoeg is geweest'' over het gevoelige onderwerp. ,,Hierdoor hebben wij veel bezorgde reacties van onze klanten ontvangen. Deze reacties maken duidelijk dat er veel vragen en zorgen zijn over de bescherming van klantgegevens. En dat spijt mij zeer. Ik bied u dan ook allereerst mijn excuses aan voor de ontstane onduidelijkheid en de onrust waartoe dit heeft geleid'', zegt de directeur.

Kritiek

Jue benadrukt dat de individuele klant- en transactiegegevens niet door ING met derden zullen worden gedeeld of verkocht. ,,De proef die in Het Financieele Dagblad werd genoemd was bedoeld om klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en voor hen besparingen te realiseren. Het doel is nadrukkelijk niet om informatie over transacties met externe bedrijven te delen en daarmee commercieel te gebruiken.''

Het plan van ING oogstte vorige week een storm van kritiek vanuit de politiek, toezichthouders, de Consumentenbond en klanten van de bank.

De Consumentenbond noemt het goed nieuws dat het plan nu is uitgesteld. ,,We hopen natuurlijk dat het helemaal van de baan is. ,,Hier is zoveel verwarring en onrust over ontstaan, heel slecht voor het vertrouwen'', zegt een woordvoerster. ,,Laat ze nou eerst eens zorgen dat de bancaire dienstverlening op orde komt, daar valt nog heel veel te verbeteren.''

Lees over dit aandeel ook

  1. 14:05 Barclays verhoogt koersdoel ING 1
  2. 01 feb Misplaatste reactie op cijfers ING Groep

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
ING

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 maart 2014 12:18
    KPN had op een dag het idee om te laten betalen als je iemand belt maar er werd niet opgenomen, 5 cent in rekening te brengen.
    Het plan werd afgeschoten, De Consumentenbond had iets van: "Er zit nu echt een draadje los bij de KPN",
    De figuur die dit idee naarbuiten moest brengen was binnen een week foetsie en niemand heeft ooit meer iets van hem gehoord.....

    Het positieve uit het ING-verhaal: ze hebben gesproken over het woord "Klant" zelfs in de hoogste rangen, werkelijk indrukwekkend.

    Jue moet plaatsmaken om nog meer toekomstige uitglijders voor te blijven...

    www.solutions-center.nl/default.aspx?...
  2. Geefgas 17 maart 2014 14:10
    Onze bijnaam over de wereld is het land waar iedereen direct zijn mening klaar heeft en met het vingertje gaat wijzen. We doen onze naam weer eer aan.

    Grote volkstammen gebruiken Google, ofwel hebben een android telefoon. Iedereen zit op facebook of linkedin. Als er een koopje is te halen bij Groupon gaat ook iedereen ervoor.
    Al deze clubs doen al lang wat ING in hele kleine mate mee wil gaan testen. Toch blijven we gebruik maken van deze diensten.
    En logisch want dit is nou eenmaal de toekomst. Indien je wil kan je je gegevens uitruilen voor aanbiedingen. En waarom ook niet, zolang je maar het op basis van opt in gebeurt. Je moet dus je toestemming geven.
    Maar nee hoor, in NL hebben we boter op ons hoofd en direct gaan alle "belangen organisaties" weer direct de pen in, en wordt de vooruitgang een halt toe geroepen. Waarom mogen we niet gewoon voor onszelf beslissen? Op deze wijze zullen nieuwe initiatieven uit andere landen komen, en verliezen we de strijd. Dit is een achterhoede gevecht.
    By the way, bij verschillende credit card maatschappijen is een vergelijkbare toestemming al lang ingevoerd en daar hoor je dan weer niemand over.

    Ok, ING heeft dit heel onhandig gecommuniceerd en de toon of voice in het artikel vorige week was erg uit de hoogte. ING onwaardig.
  3. forum rang 6 andre68 17 maart 2014 14:46
    Pratend pak Jue raakt inderdaad steeds meer over z'n houdbaarheidsdatum.

    Eerst medewerkers schofferen die niet ook 60 uur per week willen werken. Tja, Nick...we hebben niet allemaal een gewillig vrouwtje thuis dat om 18.00 met een pan dampende aardappels klaar staat en iedere ochtend ook nog eens de boterhammen voor je smeert én de kinderen naar school brengt.

    Dan door het stof in verband met de vele storingen met internetbankieren.. (houtje-touwtje bij ING.....).

    En nu dit weer...
    Zo langzaamaan begint zijn positie ongeloofwaardig (en misschien zelfs onhoudbaar) te worden...
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

ING Groep

14,862 30 apr
+0,032 +0,22%
Premium

Misplaatste reactie op cijfers ING Groep

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links