Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kerstvierders geven minder uit

Kerstvierders geven minder uit

AMERSFOORT (AFN) - Minder Nederlanders vieren dit jaar kerst. Ook de gemiddelde bestedingen rond Kerstmis komen iets lager uit vergeleken met vorig jaar. Dit blijkt uit een representatief onderzoek door Q&A Research & Consultancy.

Ongeveer 86 procent van de Nederlandse bevolking geeft aan dat ze dit jaar op een of andere wijze kerst viert. Vorig jaar was dit nog ruim 89 procent. De Nederlanders die wel kerst vieren, geven gemiddeld een paar euro minder uit. Hoewel positieve berichten over de economie inmiddels overheersen, is de Nederlandse consument kennelijk nog erg voorzichtig met geld uitgeven, zegt Q&A.

Volgens de onderzoekers zijn er meerdere redenen voor de lichte daling in de uitgaven. Door de hype rond Zwarte Piet geven consumenten aan dat ze dit jaar cadeaus voor sinterklaas hebben gekocht. ,,In sommige gevallen gaat dit dan ten koste van de kerstcadeaus'', aldus de onderzoekers.

Kunstkerstboom

Ook blijkt de kunstkerstboom steeds populairder. Consumenten kopen dus niet meer elk jaar een nieuwe boom. Bovendien stunten verkopers flink met de prijzen voor de kerstboom, waardoor er simpelweg minder besteed wordt. ,,Tot slot eten Nederlanders in toenemende mate bij elkaar thuis, wat ten koste gaat van de bestedingen in restaurants.''

Ondanks dat de bestedingen rond kerst af lijken te nemen, zijn deze dagen voor 59 procent van de Nederlandse bevolking ,,de leukste tijd van het jaar'' en ,,erg belangrijk''. Opvallend is wel dat steeds meer mensen nog niet weten wat ze met de kerstdagen gaan doen. Er worden minder activiteiten gepland dan voorgaande jaren.

Wel gaan Nederlanders steeds vaker naar kerstmarkten. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen NBTC-NIPO telde vorig jaar 10 miljoen kerstmarktbezoeken van Nederlanders in binnen- of buitenland. In 2010 waren dit er nog 9,2 miljoen. Steden als Düsseldorf, Aken, Keulen en Münster gelden in deze tijd van het jaar als populaire bestemmingen om kerstinkopen te doen of eten en drank in te slaan.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. deschaker 14 december 2013 21:51
    quote:

    Nuchter schreef op 14 december 2013 16:55:

    Lekker handig dat laatste, gaan we de Duitsers spekken. Ik geef wel wat extra's in eigen land uit.
    vervelende is dat spullen bij bijvoorbeeld een mediamarkt in DE goedkoper zijn dan bij een mediamarkt in NL... en als je dan toch inkopen doet....een glaasje Gluhwein maakt het wat plezieriger met die drukte ;)
  2. [verwijderd] 14 december 2013 22:21
    De Nederlandse consument is niet voorzichtig terwijl het zo goed met hem gaat zoals de media doet geloven met de positieve berichten die daar en alleen daar overheersen maar de nederlandse consument kan niet anders door de economische stokslagen die het heeft gekregen van de overheid in eigen land en europa en de laatste klappen zijn nog niet uitgedeeld en het wordt helemaal janken zodra de beurs de werkelijkheid gaat inprijzen.

    Overigens heb ik een paar vragen over het onderzoek;

    Is er rekening gehouden met de demografische verandering de bevolking waar een steeds groter percentage moslim is en die vieren gewoon geen kerst.

    En is er gekeken naar al het geld wat deze groep uitgeeft of alleen in nerderland want met de groeiende groep kerstmarkt bezoekers in duitsland maakt dat wel een verschil.

4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links