Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Fyra drukt NS diep in de verliezen

Fyra drukt NS diep in de verliezen

UTRECHT (AFN) - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in het eerste half jaar een nettoverlies geleden van 76 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder schreef het spoorbedrijf nog een winst van 147 miljoen in de boeken.

De NS wijt het negatieve resultaat vooral aan boekhoudkundige verliezen van 125 miljoen euro op de uit de dienstregeling gehaalde Fyra-treinen. Ook kampte het spoorbedrijf met minder vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten. NS wijst erop dat de verkoop in juni 2012 van het stadskantoor Utrecht zorgde voor eenmalige hoge opbrengsten en resultaten.

De vervoerder spreekt over een moeilijk eerste half jaar. Daarbij voelt het bedrijf ook nog steeds de effecten van de economische crisis. ,,Klanten kopen bijvoorbeeld minder 1e klas-kaartjes'', legt een woordvoerder uit.

Oplossing

De NS zegt hard te werken aan het vinden van een goede oplossing voor het uit de dienst halen van de Fyra-treinen. De vervoerder besloot in juni definitief te stoppen met de Fyra, omdat de V250-treinstellen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda volgens het spoorbedrijf met te veel mankementen kampten.

Het negatief resultaat betekent niet dat de treinkaartjes daardoor duurder worden, zei de woordvoerder. Ook is er geen sprake van verlies aan arbeidsplaatsen.

Prestaties

De reizigers waren beter de spreken over de prestaties van de NS in de afgelopen periode, meldt het bedrijf in zijn halfjaarbericht. Zo gaf 76 procent van de NS-klanten over het tweede kwartaal een zeven of hoger voor de prestaties op het spoor en op de stations, tegen 72 procent in het eerste kwartaal van dit jaar en 73 procent in het tweede kwartaal van 2012.

De reizigerspunctualiteit, ofwel het aantal mensen dat een geslaagde reis had zonder vertraging en met een succesvolle overstap, verbeterde van 88,2 procent in het eerste kwartaal naar 92,6 procent in het tweede kwartaal. Informatie bij ontregeling laat volgens de NS ook een verbetering zien, in de trein van 61,2 procent in het tweede kwartaal 2012 naar 67,4 procent dit jaar en op het station van 77,5 procent naar 85,6 procent.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 augustus 2013 09:12
    Wordt nog een duur lijntje.
    The $2 Billion, 220-Mph Bullet Train of the Future
    Dit is 360 km. per uur.
    Net als bij de auto’s zijn er meerdere modellen.
    Zoals de HS-Train Fyra en nu de Frecciarossa.
    Zie:
    www.bloomberg.com/video/take-a-look-a...

    Grote voordeel/uitdaging, in de energietransitie onvermijdelijk omdat de trein duurzaam op elektriciteit rijdt en dus op termijn de toekomst heeft.
    Vooroprijden heeft zijn prijs.
  2. [verwijderd] 21 augustus 2013 10:29
    Het is een schandaal dat dit maar 250 miljoen kost. Heb alle getallen niet op een rijtje, maar volgens mij hebben ze voor de concessie 150 miljoen per jaar geboden. Dat moet dus gewoon betaald worden.
    3 jaar vertraging tot nu = 450 miljoen. + nog 3 jaar extra door bestellen van nieuwe treinen (dat laatste gaat overigens niet gebeuren. NS moet de Fyra's afnemen van de rechter of het contract afkopen) De nieuwe treinen zijn ook niet gelijk goed, want de NS heeft een afwijkende set eisen tov van bijv. de thalys opgezet.

    + de kosten van de af te nemen fyra's
    De reden dat de NS de vertragingen slechts heel beperkt meeneemt is omdat de politiek slappe knieen heeft en de NS niet verplicht tot betalen concessie als er geen treinen zijn. Logisch dat ze dan voor de goedkoopste optie gaan van een nieuw te ontwikkelen trein. De kosten van latere oplevering wordt gewoon afgewenteld op de staat die dat toch niet ziet. Voor de NS een mogelijk slimme keuze, maar voor de staat als totaal (=enige aandeelhouder) niet.
    Debacle begint omdat NS niet wordt behandeld als een normaal bedrijf.

    de bos
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links