Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Een nieuwe auto

Waar zijn die Griekse auto’s ? Eens in de drie jaar mag ik een nieuwe auto uitzoeken van SNS. Dan is de vorige op. Als belegger zie ik direct diverse overeenkomsten tussen het uitkiezen van een auto en het uitkiezen van een belegging.

Als eerste het keuzeprobleem. Er zijn 458 verschillende automodellen in 6555 uitvoeringen. Dat is ongeveer te vergelijken met het aantal beleggingsfondsen. En hoe meer keuzes, hoe groter de kans op een teleurstelling.

Naast de gebruikelijke budgeteisen, waren er dit keer ook milieu-eisen. SNS Asset Management wil daarin voorop lopen. Bij de budgetlimieten valt de helft van de auto's af. Na de milieu-eisen nog eens de helft.

Omdat ik ongeveer 50.000 km per jaar rijd, moet mijn nieuwe auto op diesel rijden. Dan valt nog een keer de helft af.

Grieks of Duits
Maar wat dan? De vorige keer heb ik een Amerikaanse auto uitgezocht. De prijs-kwaliteitverhouding was gunstig door de lagere Amerikaanse dollar. Dat is nu niet geval. Natuurlijk heeft de Griekse economie de meeste steun nodig. Maar ja, Griekse auto’s zijn er niet.

Eigenlijk raak ik hier meteen een fundamenteel punt van het verval van Griekenland aan. Als er een Griekse auto zou zijn, zou ik die niet eens willen kopen. (Er schijnt wel een Griekse auto te bestaan: Namco). Griekenland heeft een slecht imago qua productie in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland.

Hetzelfde geldt ook, zij het in mindere mate, voor Franse en Italiaanse auto’s. Ik heb eens een tijdje een Alfa Romeo gereden, en dat bevestigde alle vooroordelen dubbel en dwars. Nee, een Duitse auto leek de meest logische keuze. Maar die zoektocht ging moeizaan, met steeds veranderende modellen, prijzen en milieulabels.

Japanner
Een auto kiezen is leuk, maar het moet niet te lang duren. En toen iemand mij wees op een Mazda 6, dacht ik gelijk: inpakken en wegwezen. Hij ziet er hetzelfde uit als al die andere zwarte auto’s, is minstens even betrouwbaar en is een stuk goedkoper (raar eigenlijk, de yen is immers in de afgelopen twee jaar met 50% gestegen, maar die Japanners hoor ik nooit klagen over de valutakoersen, in tegenstelling tot de Amerikanen).

Mijn status zal dan wel wat minder zijn. Maar ik rijd een auto niet om zijn status, maar om van A naar B te komen. En ik kreeg er ook nog leren bekleding bij. Een ongekende luxe.

Ach, en de Japanse economie kan ook wel een steuntje gebruiken. Om nog even terug te komen op die Griekse auto’s. Auto’s zijn een emotioneel product. En emotie moet je bij beleggen achterwege laten. Een Porsche is vooral een stuk duurder dan een Volkswagen omdat er Porsche op staat.

Vooral in China is status erg belangrijk. Vandaar dat de Duitse auto-industrie overuren maakt. Alle verloven zijn ingetrokken en er wordt zelfs op zaterdag gewerkt. En dat zien we dus niet terug in de Franse auto-industrie. Nu de Chinezen wat meer te besteden hebben willen ze auto’s en het liefst Duitse auto’s.

Daimler en BMW
In de grafiek ziet u duidelijk de opkomst van de Chinese vraag naar auto’s. Goed voor de wereldeconomie, maar je vraagt je af wat dat met het milieu doet. Audi, BMW en Daimler profiteren hier het meeste van. Bovendien profiteren zij meer van de hoge dollar, omdat ze meer exporteren naar de Verenigde Staten.


Autoverkopen wereldwijd

In de grafiek hieronder ziet u duidelijk dat Daimler en BMW het een stuk beter dan de Europese Stoxx Index hebben gedaan. Zelfs Volkswagen heeft een kleine outperformance, ondanks de Porsche-perikelen. De verwachte winsten van deze bedrijven zijn dan ook door de analisten flink omhoog geschroefd.

Zuidelijke auto's
Fiat, PSA (Peugeot en Citroen) en Renault zijn daarentegen allemaal bij de index achtergebleven. Deze bedrijven krijgen ook relatief de hardste klappen van de bezuinigingen in de Zuidelijke landen. Toch verbazingwekkend hoeveel informatie er altijd weer in de koersen verwerkt zit.

Als u nog wilt weten welke Nederlandse bedrijven hiervan profiteren, heb ik even een lijstje gemaakt.

  • DSM als toeleverancier van de performance materials en EPDM (de synthetische rubberdivisie).
  • Draka heeft 10% van de omzet in de auto-industrie
  • Aalberts
  • Imtech, in indirect zin. Imtech levert vooral voor de researchafdelingen van de autofabrikanten.
  • Randstad heeft 12% van haar omzet in Duitsland. En Daimler meldde dat ze het eerste halfjaar al weer 5000 uitzendkrachten hebben aangenomen.

Ongetwijfeld stoot ik een aantal mensen met deze column voor het hoofd. Auto’s zijn immers emotie en status. Bij voorbaat mijn excuus hiervoor. Ik zal de volgende keer een Duitse auto nemen.


Corné van Zeijl is senior portfolio manager bij SNS Asset Management, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in de meeste grote Nederlandse beursfondsen. Een overzicht van de over- en onderwegingen vindt u hier. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vanzeijl@iex.nl.


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
Corné van Zeijl

Auteur:

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. 2014: Nieuwe eurocrisis?
  2. Tabée Van Zeijl
  3. Héle mooie grafieken

Gerelateerd

Reacties

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 juni 2010 13:23
    Wordt toch eens tijd voor je om opnieuw naar italiaanse auto te kijken. Alfa maakt kwalitatief auto's op het nivo van de duitsers (Fiat/Alfa is de uitvinder van de JTD, die nu net een jaartje bij Volkswagen gebruikt wordt !) maar met een veel aansprekender design. Alfa wordt niet voor niets dit jaar 100 jr. Idem voor Fiat en Lancia.
    Mocht je afvragen waarom je mazda6 (en ook Mazda3) er van binnen uitziet met diepliggende meters en draaiknoppen voor ventilatie etc: kijk eens in een Alfa 156 (jawel uit 1998) en Alfa 159 en je weet het antwoord. Niet een beetje maar 100% overgenomen !

    De opmerking 'ik heb eens een Alfa gereden' is net zoals 'ik heb eens Olie gekocht maar die was gedaald dus dat doe ik maar niet weer': wat een onzin !
  2. papapipo 29 juni 2010 13:30
    Corne toch! Elke belegger weet toch dat een nieuwe toetoet een slechte investering is. Met het bosjebloemen in de hand ben je al 10.000 euries armer.
    En je zou je eigen toch afvragen waarom Mazda (lees Japaners) nog niet failliet is (zijn). Ik rij al 6 jaar in de dezelfde mazda6 en hij rijd zo goed en zonder incidenten (1 accu en 4 nieuwe banden) dat ik voorlopig maar geen nieuwe koop.
  3. forum rang 5 Bart Meerdink 29 juni 2010 13:46
    Helemaal niets tegen de Mazda hoor, maar waarom niet gewoon een hybride (Prius of Auris)?

    Niet onderscheidend meer tegenwoordig, maar wel nog steeds even milieuvriendelijk, en volgens mij als lease auto beduidend goedkoper om in te rijden, toch? En een automaat is prettig voor in de file...

    Waarom is diesel verplicht en zou een hybride niet mogen bij het milieuvriendelijke SNS?

    Overigens, het beste is natuurlijk om die 50.000 km/jaar wat te verminderen... Is een hoop verspilde tijd.
  4. [verwijderd] 29 juni 2010 14:14
    quote:

    Hugo44 schreef:

    Nog een nederlands bedrijf dat kan profiteren van de opleving in de Duitse auto-industrie is Innoconcepts, dat bij haar dochterbedrijf Formy Tachov o.a. bumpers en dashboards maakt. Misschien toch een lichtpuntje voor Innoconcepts?
    Laten we hopen dat dit helpt voor Innoconcepts. Moet dan wel snel in de resultaten zichtbaar worden anders bestaan ze over een tijdje niet meer...
  5. [verwijderd] 29 juni 2010 19:49
    Heb een veel beter idee gewoon de beheerder ontslaan. De meerwaarde van een fonds als SNS Nederland is gewoon de index verslaan dat is nog nooit gelukt. Auto afbestellen. Gewoon een tracker kopen is goedkoper.
    Rood is Sns Blauw de AEX

    Vergeleken met de totaal return is nog slechter voor SNS geen betere reclame dan je zelf op de borst slaan met eigendunk
  6. [verwijderd] 29 juni 2010 20:03
    Helemaal eens met dit laatste. Vermogensbeheerders pikken ongemerkt geld af van het vermogen van hardwerkende particulieren door te pretenderen een index te kunnen verslaan met hun "expertise". Als al de index wordt verslagen dan is dat vaak VOOR kosten, zodat je na kosten slechter af bent dan de index. Verder zijn die kosten ook nog eens vaak verborgen, zoals omslagkosten, waarmee oneindig veel transacties worden uitgevoerd waarmee wordt geprobeerd de index tevergeefs te verslaan, maar die de consument ongemerkt betaalt.

    Voor wie een fonds wil kopen, koop een indextracker, de rest wordt je alleen maar armer van.
  7. rdeleeuw 29 juni 2010 20:39
    gooi de grafiek van duitse auto's en zuid-europese auto's op elkaar en je zult zien dat fiat het beter doet dan VW (uitgaande van de gekozen tijdschaal, die ook wel tendentieus zal zijn). Kortom, er is een andere verklarende variabele dan het land van herkomst. Corné is foutief suggestief hier bezig. Ik ben het met hem eens dat emotieloos auto's kiezen het beste is (ik heb de minst populaire suzuki 2e hands gekozen, de liana). Maar dat is nog steeds geen vrijbrief om makkelijk een niet-logische interpretatie te geven van een, in oorsprong, interessant gegeven. D.i.: welke fabrikanten van een luxe middel profiteren nu het meeste van een transformatie van een emerging market in een middelklasse markt (met grote variatie in inkomen, waarschijnlijk een opmaat voor ook veel westerse landen in de komende decenia)
  8. k2es 29 juni 2010 23:43
    Ik koop elk jaar een nieuwe auto, maar goed ik ben dan ook geen (bank)employee. Aangezien ik zelf mag kiezen wordt het dus geen saaie emotieloze Duitse of Japanse auto, maar een spannende Italiaan vol emotie of een stoere Amerikaan. Mijn ervaring is dat die net zo degelijk zijn en, belangrijker, vele malen leuker zijn om te rijden.
  9. [verwijderd] 30 juni 2010 00:45
    quote:

    Redactie IEX.nl schreef:

    Een nieuwe auto

    Corné van Zeijl - 29 juni 2010; 12:00 uur

    "Een nieuwe auto uitzoeken levert interessante koersinformatie op. Waar zijn de Griekse auto's...?"

    www.iex.nl/columns/columns_artikel.as...
    Corné,

    Nu weet ik zeker dat je een heel aardig en grappige man bent, maar een analyst zonder analytisch vermogen....
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.