Onze nationale postbezorger PostNL is weer eens de gebeten hond. De KW1-cijfers vielen slecht. Grootste pijnpunt: de postbezorging. De volumes liepen met een pijnlijke 10% terug en dat viel de markt tegen. Ergens wel gek, want wie stuurt er tegenwoordig nog een brief? Die 10% daling is fors, maar kan toch niet echt als verrassing komen.
De teruglopende postbezorging moet gecompenseerd worden met pakketjes. Dat lukt vooralsnog aardig: een volumegroei met 8% kon de pijn bij de posttak echter slechts deels verzachten. Ook de internationale post-omzet liet een aardige groei zien van 7%.
Weinig inspiratievol
Bottom line: de omzet over het eerste kwartaal dit jaar kwam uit op 870 miljoen euro versus 864 miljoen euro in 2016. Minder vrolijk worden wij van het bedrijfsresultaat: 66 miljoen euro over het eerste kwartaal 2017 versus 70 miljoen euro in 2016. Dat is een teruggang van 6%.
Het onderliggend cash bedrijfsresultaat daalde van 61 miljoen euro tot 50 miljoen euro. Niets aan de hand volgens de CEO Herna Verhagen: dit alles was "in lijn met de verwachtingen."
De wat humeurige reactie van beleggers lijkt terecht. Conform verwachting of niet: een amper gestegen omzet en teruglopende winstcijfers nodigen nu niet direct uit tot applaus. Nu houdt PostNL (nog) wel vast aan de eerder afgegeven outlook voor geheel 2017 van een "onderliggend cash bedrijfsresultaat tussen de 220 miljoen euro en 260 miljoen euro." Waarvan akte.
Geduld vereist
Wat kun je hier als belegger nu mee? PostNL is een bedrijf in transformatie: de reguliere postbezorging loopt sterk terug, tegelijk shopt heel Nederland tegenwoordig online en al die pakketjes moeten uiteraard nog wel bezorgd worden.Hoewel PostNL volop met concurrentie te maken heeft, zit de groei er aardig in.
Het bedrijf hoopt ook op de markt voor maaltijdbezorging uit te groeien tot een toonaangevende speler. Geen gekke gedachte: iedereen heeft weliswaar een keuken, maar tegelijk koken we steeds minder en laten we meer eten thuisbezorgen.
Fijnmazig distributienetwerk
Een tegenvallende start van het jaar, ronduit matige cijfers en op korte termijn weinig opwindende vooruitzichten. Beleggers die zich even weten los te rukken van het kwartaalresultaat en wat verder vooruit willen kijken: het fijnmazige distributienetwerk van PostNL is goud waard. Dat heeft in ieder geval Bpost goed begrepen.
Speculeren over een overname van PostNL lijkt vooralsnog geen winnende strategie. De Nederlandse overheid kent al dan niet terecht een soort van nationaal belang toe aan de postbezorging en schrikt daarmee mogelijke belagers af.
Wij sluiten niets uit, maar denken dat beleggers die overwegen om PostNL in hun aandelenportefeuille op te nemen, het aandeel vooral op stand alone-basis moeten beoordelen.
Zoals gezegd: het fijnmazige distributienetwerk van PostNL is veel waard. Tegelijk zal het bedrijf er echt een stapje erbij moeten zetten en met betere resultaten moeten komen. Wie wat korter op de bal speelt, heeft wellicht niet zo gek veel te zoeken bij het postbedrijf.
Wie oog heeft voor de wat langere termijn, met in het achterhoofd het feit dat PostNL weer dividend gaat uitkeren, kan zeker overwegen een plaatsje in te ruimen in de portefeuille. De huidige koersdip komt het aandeel op termijn wel weer te boven.
Disclaimer Crum: geen positie in bovenvermelde fondsen