Van beleggers
voor beleggers
desktop iconOne Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Tesla-hedge

Tesla-hedge

Hier een mogelijke verklaring voor de enorme stijging die plaatsvindt bij autoaandelen. Het maakt niet uit of ik de grafiek van Peugeot of Volkswagen erbij pak, Porsche of BMW bekijk of Toyota volg; alle autoaandelen zijn omhoog getrokken de laatste tijd.

Natuurlijk is ieder aandeel dit jaar enorm opgepompt en stijgt een gemiddeld fonds aardig hard, autoaandelen presteren nog een graadje beter. Stijgingen van meer dan 100% in minder dan een jaar tijd lijken de normaalste zaak van de wereld.

Ik heb een verklaring.

Stel u staat aan het roer van een enorm hedgefund. Stel u heeft de stijging van het aandeel Tesla Motors volledig gemist. Stel u vindt dat de huidige waardering van Tesla enorm overdreven is, omdat de markt het aandeel hoger waardeert dan gigant Porsche of BMW die beide tig keer meer auto's verkopen.

U wilt dus short in Tesla. Omdat u een hedgefund runt en "delta neutrale beleggingen" moet doen volgens de prospectus, bent u verplicht om de shortpositie in Tesla Motors te hedgen. Hoe hedged u een shortpositie in een aandeel van een autofabrikant?

Tegenwicht
Juist! U koopt aandelen in andere autofabrikanten op. Welk aandeel is nu de perfecte hedge? Dat is moeilijk, dus neemt u ze maar allemaal. Tegenover iedere pluk aandelen die een hedgefund short gaat in Tesla, worden er dus aandelen Peugeot Volkswagen, BMW, Porsche, Toyota, et cetera gekocht als tegengewicht.

Omdat Tesla Motors de laatste maanden zo sterk gestegen is, moet u aandelen van andere fabrikanten blijven kopen om de hedge in stand te houden. Door deze aankopen stijgen de aandelen van andere autofabrikanten mee met Tesla.

Het is maar een theorie, maar als ik hierin gelijk heb krijgen we te maken met enorme bewegingen als de verwachte koersbeweging bij Tesla op gang komt.

Duikeling
Als inderdaad de lucht uit Tesla loopt (want laten we eerlijk zijn, CEO Elon Musk moet het allemaal nog maar eens waar gaan maken), dan worden de andere autoaandelen die als tegengewicht waren aangekocht door de hedgefunds gedumpt.

Immers is er minder hedge nodig omdat de positie in werking treedt. In dat geval maakt de gehele autoindustrie dus een duikeling.

Disclaimer: De handelssignalen van Duijvestijn kunnen op elk moment veranderen. Op moment van publiceren heeft hij geen posities in de aandelen BMW, Volkswagen, Toyota, Tesla Motors, Peugeot of Porsche. Hij heeft mogelijk wel andere posities waar hij niet over schrijft.


Selwyn Duijvestijn is een actieve beurshandelaar en expert op het gebied van handel in hefboomproducten, zoals speeders, sprinters en turbo's. De informatie in deze publicatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De handelssignalen van Duijvestijn kunnen op elk moment veranderen.

Auteur: Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn is een actieve beurshandelaar op Beursplein 5. Hij beoordeelt onderliggende waarden via een geheel eigen werkwijze op koopwaardigheid en potentieel rendement. Op Marktgevoel.nl kunt u zich inschrijven voor zijn gratis nieuwsbrief vol opgemerkte kansen en valkuilen in verschillende markten.

Meer over Selwyn Duijvestijn

Recente artikelen van Selwyn Duijvestijn

  1. jan '16 Mijn vier grootste fouten 32
  2. nov '15 Liever Barrick Gold, dan goud 11
  3. nov '15 Monsterlijke sterk 1

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 TURBO-TA 28 oktober 2013 12:24
    quote:

    !@#$!@! schreef op 28 oktober 2013 12:19:


    Zijn de Tesla shortposities dan zo groot dat ze de koers van andere auto-bedrijven kunnen beinvloeden ?

    Als de short-posities in Tesla zo groot zijn zal er geen grote daling komen, immers deze zal opgevangen worden door terugkoop van deze aandelen.


    Het is maar een theorie!
  2. [verwijderd] 28 oktober 2013 13:38
    Ik denk dat je de invloed van dit fenomeen niet moet overschatten, wel een interessante link die je legt.

    De grote vraag die mij (en waarschijnlijk vele anderen) bezig houdt is hoe je kunt profiteren van de mogelijke ineenstorting van Tesla in de toekomst zonder volledig leeg te worden gezogen door een short squeeze (remember Volkswagen). Veel verder dan een out-the-money put (spread) met een nog lange looptijd ben ik niet gekomen. Die zijn alleen razend duur, worden nauwelijks verhandeld en de spread tussen bied- en laat is mega. Op basis van slotkoersen kost een putspread januari 2015 80-120 bijvoorbeeld iets van 13 dollar. Dat is far-out-the-money en dan betaal je al 1/3 van de maximale opbrengst.

    Het risico bestaat ook nog dat Tesla de huidige extreme waardering gebruikt om de ballon te vullen, bijvoorbeeld door nieuwe aandelen uit te geven en met die middelen waarde te creeren (hebben ze niet onlangs al wat aandelen uitgegeven?).

    Lastig dus!
  3. forum rang 4 harrysnel 28 oktober 2013 14:15
    Ben geen optiespecialist maar deltaneutraal slaat volgens mij op een positie waarbij een koersverandering van de onderliggende waarde geen invloed heeft op de totale waarde van de aangehouden posities mbt dat fonds. Het is zinvol voor marketmakers, zij verdienen immers aan transactiekosten en zullen zo min mogelijk koersrisico willen lopen bij het aangaan van posities in een fonds.

    Tesla short - long BMW zijn al twee verschillende onderliggende waarden dus delta-neutraliteit klinkt weliswaar leuk maar heeft er m.i. niets mee te maken.
  4. forum rang 4 Rai444,44 28 oktober 2013 15:41
    quote:

    Dikkie Dik schreef op 28 oktober 2013 13:38:


    Ik denk dat je de invloed van dit fenomeen niet moet overschatten, wel een interessante link die je legt.

    De grote vraag die mij (en waarschijnlijk vele anderen) bezig houdt is hoe je kunt profiteren van de mogelijke ineenstorting van Tesla in de toekomst zonder volledig leeg te worden gezogen door een short squeeze (remember Volkswagen). Veel verder dan een out-the-money put (spread) met een nog lange looptijd ben ik niet gekomen. Die zijn alleen razend duur, worden nauwelijks verhandeld en de spread tussen bied- en laat is mega. Op basis van slotkoersen kost een putspread januari 2015 80-120 bijvoorbeeld iets van 13 dollar. Dat is far-out-the-money en dan betaal je al 1/3 van de maximale opbrengst.

    Het risico bestaat ook nog dat Tesla de huidige extreme waardering gebruikt om de ballon te vullen, bijvoorbeeld door nieuwe aandelen uit te geven en met die middelen waarde te creeren (hebben ze niet onlangs al wat aandelen uitgegeven?).

    Lastig dus!


    Gewoon Tesla Sprinter Short 201 aanschaffen. Als je minder risico wilt kun je ook nog de serie met stop-loss 219 nemen. Ik zou zeggen het is het gokje waard. Denk zelf dat met 194 de top er staat. Mocht de ballon nog verder opgeblazen worden, krijg je alleen maar een nog betere shortkans. Wordt mijn 2de short ritje en ook deze ziet er veelbelovend uit. Wil proberen te blijven zitten tot Tesla <150 noteert.
8 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Onderwerpen: autoindustrie

Gerelateerde instrumenten

  1. BAYERISCHE MOTOREN WERKE AG 93,160 21 jun
    +2,540
    +2,80%
  2. STELLANTIS NV 16,980 17:37
    -0,028
    -0,16%
  3. Tesla 620,830 21 jun
    -2,480
    -0,40%
  4. VOLKSWAGEN AG 226,400 21 jun
    +7,000
    +3,19%

Dagelijkse nieuwsbrief

Ja, ik wil elke dag de laatste kooptips en analyses van verschillende aandelen ontvangen.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links