Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hé! Bonusje?

Hé! Bonusje?

De kranten stonden er afgelopen weekend bol van. De Heineken-top zou zich hebben bezondigd aan schraapgedrag waar Angelsaksische bankiers nog een puntje aan kunnen zuigen. Reaguurders gingen los op allerlei sites en een rel was geboren. Onderstaande passage was de bron van alle kwaad:

"..heeft het effect van de economische neergang op de prestaties in de periode vóór 2014 ertoe geleid dat de lange termijn prestatiebeloningen over de prestatieperioden 2012-2014 en 2013-2015 niet langer doelmatig zijn voor prestaties geleverd in de periode na 2013. Daarom zijn de prestatiemaatstaven voor deze beloningen bijgesteld om de doelmatigheid van de beloningen als uitdagende prestatiebeloningen voor de jaren 2014 en 2015 te herstellen."

Heineken maakt verschil tussen een kortetermijnbonus en een langetermijnbonus (in aandelen). Over het afgelopen jaar kregen CEO Van Boxmeer en CFO Hooft Graafland slechts 70% van de KT bonus, en maar 37,5% van de LT bonus.

Er wordt uitgegaan van een prestatienorm waaraan doelstellingen worden gehangen (hier kunt u de details vinden). Het komt erop neer dat de enige reden dat de heren nog een bonus krijgen het behalen van de norm voor de vrije operationele kasstroom is. 

Vier bonuscriteria

Er wordt voor het lange termijn bonusbeleid gekeken naar vier maatstaven, die elk voor 25% meetellen:

  • Autonome groei van brutowinst
  • Autonome groei van EBIT
  • Groei van de winst per aandeel
  • Vrije operationele kasstroom

Op basis hiervan is de variabele langetermijnbeloning over 2011-2013 voor zowel de CEO als de CFO vastgesteld op 37,5 procent van de uitkering bij prestaties op targetniveau. Voor zowel de eerste, tweede als derde norm is, wat Heineken noemt, het drempelniveau niet gehaald.

Bij het niet halen van het drempelniveau wordt er geen bonus uitgekeerd. Omdat elk van deze drie maatstaven voor 25% meetelt zitten we al op 0 * 75%, en dat is nog steeds 0.

Het vierde criterium, de vrije operationele kasstroom, werd gelukkig ruim gehaald, waardoor over dit gedeelte kon worden overgegaan tot uitkering van 150% van het standaardtarief. De vierde maatstaf telt ook voor 25% mee, dus 150% maal 25% is 37,5%.

Veel tegenwind in Europa en Emerging Markets

Dat er wel wat te zeggen valt voor de aanpassing blijkt als je wat dieper in de cijfers duikt. Van Boxmeer zegt in zijn Chairman’s Message al dat het een uitdagend jaar was door “ongunstige marktomstandigheden in Europa en lagere afzetten dan verwacht in enkele belangrijke opkomende markten”.

Daar heeft hij wel een punt. Zo is in Frankrijk een flinke accijnsverhoging doorgevoerd, wordt in Rusland bier opeens gezien als alcohol, zijn de volumes in belangrijke markten als de Verenigde Staten aan het dalen en speelt vooral de sterke euro Heineken behoorlijk parten.

Op een eurodollarkoers van 1,365 wordt er al een tegenvaller van €115 miljoen ingecalculeerd en we staan nu al bijna op 1,39. De aanhoudende lage economische groei doet de rest.

Het zijn inderdaad allemaal factoren waar Heineken weinig tot geen invloed op heeft. Om de heren nu een eerlijke kans te geven de komende jaren toch nog een extraatje te toucheren worden de doelstellingen gewijzigd. Hoe en wat wordt niet bekend gemaakt, want dat is commercieel gevoelig.

Daarnaast wordt een van de criteria vervangen, in plaats van de brutowinst wordt nu de omzetgroei als maatstaf genomen.

Hoop PR-reparatiewerk

Je kunt er van vinden wat je vindt, maar als de topmannen van Heineken door omstandigheden buiten hun macht in beloning zover achterblijven bij hun ‘peers’ is dat inderdaad geen goed signaal voor nieuw aan te trekken topmanagement voor dit internationale bedrijf.

Heineken wil toonaangevend zijn, is in het buitenland een premium merk en wil qua beloningsbeleid in de pas blijven bij haar multinationale evenknieën. Hier valt best begrip voor op te brengen.

Toch had Raad van Commissarissen beter moeten voorzien dat elke discussie over een eventuele bonus nog steeds een open zenuw raakt in de Nederlandse samenleving. En de vraag is natuurlijk wat onze vrienden gaan doen als straks de economie opeens wel meezit.

Ik heb lang op de beurs gestaan, maar nog nooit zag ik iemand zijn bonus inleveren wegens meevallende omstandigheden…

Naschrift: Bij navraag door de redactie stelt Nico Inberg Heineken "relatief duur, maar een supersterk merk, en marktleider" te vinden en laat hij weten er geen positie in te hebben, "noch in het aandeel, noch in de koelkast". 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 maart 2014 19:01
    Typisch . Halen we de door de raad van bestuur afgestemde doelstellingen niet is het de schuld van de markt, hebben we er geen vat op
    Lukt het wel dan is het de verdienste van die managers

    En dan natuurlijk stellen dat we anders top talent dreigen te verliezen. hoe zo top talent, ze zijn daar niet eens in staat zinvolle doelstellingen te formuleren die inderdaad zouden blijk geven van een prestatie
    Self service aka nepotisme
    Maar ja vrije markt hè , het staat een ieder vrij om zijn pilsje te kiezen
    Doch als er straks productie capaciteit moet worden afgeschaft wegens falend beleid gaat de manager luieren in zuid Frankrijk met zijn parachute en de werknemers mogen op kosten van de belasting betaler op brug pensioen dan wel anders verzorgd worden

    Misschien eens denken aan duurzame groei en beter nog product innovatie

    Proost !
  2. don55555 13 maart 2014 19:25
    Onzin. Als de markten mee hadden gezeten, hadden ze dan de targets omhoog geschroefd? Nee natuurlijk niet. En dus andersom ook niet doen. Gewoon doorwerken tot dat de targetperiode voorbij is, je nieuwe targets afspreken en weer je best doen. Precies zoals dat voor iedereen geldt, onder het topmanagement.... Onder Freddy kende Heineken geen opties en deze zottigheid niet, maar hij is nog niet weg of de bekende graaierijtjes komen weer boven drijven. Zijn dochter en schoonzoon en de hele RvC hebben tesamen nog niet de ballen van die ene man....
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links