Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Hoekstra: geen staatssteun KLM nu pilotenvakbond blijft weigeren

Gepubliceerd op 31 oktober 2020 19:07 | Views: 3.253 | Onderwerpen: luchtvaart

Air France-KLM 04 dec

5,25 -0,02 (-0,42%)

HILVERSUM (AFN) - KLM hoeft niet te rekenen op de tweede tranche van de staatssteun nu de pilotenvakbond VNV blijft weigeren om akkoord te gaan met een langer loonoffer. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) zei dat tijdens een persmoment op het MediaPark in Hilversum. Hij noemde de opstelling van de bond "teleurstellend en ook risicovol". We kunnen nu niet door met die lening, zei hij.

Pilotenvakbond VNV weigerde zijn handtekening te zetten onder een clausule waarbij de vliegers genoegen nemen met een loonmatiging tot 2025, als naar verwachting het steunpakket afloopt. In de afspraken begin oktober was met KLM overeengekomen dat de piloten, maar ook het andere personeel, tot medio of eind 2022 aan arbeidsvoorwaarden in zouden leveren.

"We hebben steeds gezegd, er is ons veel aan gelegen om door te kunnen en ook KLM door te laten gaan. En tegelijkertijd is bij een onderneming waar we al zoveel voor gedaan hebben en die maximaal gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling en waar we eerder aandelen gekocht hebben, waar we nu een lening van 3 miljard op de plank leggen, het ook redelijk om wat terug te vragen", zei Hoekstra. "We zullen de lening ook niet verstrekken zolang de kaarten liggen zoals die nu liggen."

Kritiek

Binnen de bonden klinkt er kritiek op de werkwijze van Hoekstra, maar ook van KLM. Zo zouden de minister en de luchtvaartmaatschappij onderling afspraken hebben gemaakt over besparingen, waarbij ze de bonden bij die onderhandelingen links lieten liggen.

Verder zou Hoekstra al die tijd hebben geweten van de afspraken die tot uiterlijk 2022 liepen. De minister zou KLM en de bonden met zijn eisen vrijdag op het laatste moment voor het blok hebben gezet. Ook binnen de ondernemingsraad van KLM werden vraagtekens gezet bij de opstelling van de minister.

De FNV is nog in beraad over het langere loonoffer. Deze bond komt op voor cabine- en grondpersoneel.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 94% zegt verkopen 16 stemmen

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Kaviaar 31 oktober 2020 23:49
    quote:

    Henri Nostradamus schreef op 31 oktober 2020 21:18:


    AF/KLM failliet laten gaan en dan KLM uit de boedel kopen voor een habbekrats. Laat die Fransen maar eens voelen wat machtspolitiek is. HN


    Dat zou erg mooi zijn als dat zou gebeuren. De Franse stakersmentaliteit past niet bij NL.
    Gelukkig heeft Hoekstra aandelen KLM gekocht, omdat de Fransen toch een dikkere vinger in de pap wilde hebben. Dat zie je op elk gebied trouwens. De pit van Napoleon zit in hun vezels. Dat zie je ook binnen de EU gebeuren.
    KLM heeft de zaakjes beter op orde en bracht/brengt winst op vergeleken met air France.
    Loskoppelen is beter en met staatssteun overeind houden als het nodig is.
    Laten we trots zijn op ons KLM.
    We kunnen altijd nog stokbrood en wijn overvliegen ;- ))))
  2. forum rang 4 Mr sponge 1 november 2020 09:27
    quote:

    Kaviaar schreef op 31 oktober 2020 23:49:


    [...]

    Dat zou erg mooi zijn als dat zou gebeuren. De Franse stakersmentaliteit past niet bij NL.
    Gelukkig heeft Hoekstra aandelen KLM gekocht, omdat de Fransen toch een dikkere vinger in de pap wilde hebben. Dat zie je op elk gebied trouwens. De pit van Napoleon zit in hun vezels. Dat zie je ook binnen de EU gebeuren.
    KLM heeft de zaakjes beter op orde en bracht/brengt winst op vergeleken met air France.
    Loskoppelen is beter en met staatssteun overeind houden als het nodig is.
    Laten we trots zijn op ons KLM.
    We kunnen altijd nog stokbrood en wijn overvliegen ;- ))))


    Hoekstra had beter nu die aandelen gekocht. Achteraf gezien. Maar dat is makkelijk praten.
    Verder denk ik dat de staat beter geld kan verstrekken in ruil voor nieuwe aandelen. Die lening blijft een molensteen om de nek van KLM. Verwatering is weer vervelend voor de andere aandeelhouders. Maar aangezien de markt de komende jaren toch erg moeizaam zal zijn. Is een lagere schuld toch belangrijker lijkt mij. Die rentelasten en aflossen komen steeds weer terug.
  3. Meppeler Mug 1 november 2020 10:38
    Nogmaals extra geld in pompen is zinloos in deze bedrijfstak. Onder deze omstandigheden is het simpelweg een failliete boedel. Ik begrijp het belang voor Nederland een vliegveld als Schiphol maar waarom in het verleden dit in handen geven aan de Fransen. Je ziet nu hoe ontzettend dom deze set is geweest. Oplossing is failliet verklaren en een nieuwe doorstart maken. Opnieuw om de tafel met personeelsleden die nog wel willen werken onder nieuwe condities.
6 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare