Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Dieselschandaal kost Daimler nog meer geld

Dieselschandaal kost Daimler nog meer geld

STUTTGART (AFN/DPA/BLOOMBERG) - De Duitse autofabrikant Daimler, moederconcern van Mercedes-Benz, is nog meer geld kwijt aan het dieselschandaal en dat zal negatief doorwerken op de resultaten over 2019. Het concern denkt dan ook dat de prestaties over het afgelopen jaar lager zullen uitvallen dan op de financiële markten wordt gedacht.

Daimler denkt dat het dieselschandaal nog eens 1,1 miljard tot 1,5 miljard euro extra gaat kosten. Het gaat om kosten voor het terugroepen van auto's en juridische perikelen. Het concern had eerder in 2019 al 1,6 miljard euro opzij gezet voor het gesjoemel met de uitstootwaarden van dieselmotoren. Op basis van voorlopige cijfers rekent Daimler nu voor 2019 op een winst voor belastingen van 5,6 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 11,1 miljard euro. In die prognose zijn de extra kosten voor de dieselfraude nog niet verwerkt.

De onderneming uit Stuttgart kende een lastig jaar, met meerdere winstwaarschuwingen vanwege de handelsspanningen, afzwakkende wereldeconomie en productieverstoringen. Ook kampt het bedrijf met hoge kosten voor de productie van elektrische auto's en technologie voor zelfrijdende voertuigen. Op 11 februari publiceert Daimler volledige jaarcijfers.

Lees over dit aandeel ook

  1. Slotcall: stevige ronde winstnemingen, nieuwe dreun autosector en goudprijs boven $2.600
  2. Mercedes-Benz verlaagt de verwachtingen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N. kopen verkopen

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. P.Latzak 22 januari 2020 11:45
    Het begint de E.U. steeds beter te lukken om de hele economie op zijn rug te krijgen.
    Dit allemaal met het wapen "de milieu kolder" , als laatste strohalm, nieuwe fusies tussen de al vaak gefuseerde bedrijven, en daarna het einde.
    Miljoenen werklozen in de EU, want het moet allemaal elektrisch Chinees worden.
    De volgende 2 klappen komen nog , de auto export naar Engeland, en de import tarieven van Trump.
    Niet te vergeten al die toeleverings bedrijven die plat gaan.
  2. [verwijderd] 22 januari 2020 14:24
    Helemaal mee eens dat EU weinig visie heeft. Ze zouden alles opnieuw op een rijtje zetten
    Immigratie: resultaat van te veel mensen in bepaalde gebieden die dan ook nog vaak tegen elkaar vechten of corrupte regeringen hebben en weinig educatie. Pak aan die exponentiele bevolkingstoename en de corruptie enz.
    Rente en het drukken van veel geld: de zeer lage rente helpt Griekenland en Italie maar is op lange termijn funest voor de rest van Europa. Pensioenfondsen kunnen niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Torenhoge huizenprijzen. Nu is de inflatie 1,7% en vermogensbelasting 1,3%. Dus wie geld op de bank zet is bankkosten plus 3% kwijt. Rente van 1,5% is goed genoeg.
    Milieu: niet realistische en te hoge eisen, Als er nog meer werklozen komen, kan de rijksbegroting niet meer sluitend zijn en dan moeten de belastingen weer verhoogd worden en deze zijn toch al hoog. De lasten van de burgers zijn toch al hoog.
    Ook in dit geval: EU zet de milieu eisen van diesels zo hoog dat dat sjoemelen a.h.w. “ uitlokt”.
    Hoog tijd dat er echte leiders met gezond verstand opstaan .
  3. P.Latzak 22 januari 2020 14:37
    Het was ook maar makkelijk, iemand achter een computer die niet eens weet hoe de motorkap open moet, zal wel FF bepalen hoeveel uitstoot er mag zijn.

    De engineer die de motor moet ontwerpen, en toch zijn fabriek wil open houden voor 10 duizende werknemers, zal teneinde raad zijnde, dan maar de software aanpassen.
    Het mag niet , maar ik kan het prima begrijpen
  4. Weert=No.1 22 januari 2020 20:33
    Daimler heeft zichzelf in de voet geschoten door mee te gaan in de trend van geglooide auto"s. Liep met een collega en dachten dat een bep. auto een Mazda was. Alleen aan de ster was "t te zien.Ze moeten zich meer op de statigheid ( zoals vroeger ) richten om hun automobiel te laten onderscheiden. Stel je absurde eisen aan emissies,kun je een tegenreactie van de industrie verwachten.Wat is de uitstoot van zo"n 50 cc. brommobiel, die je niet alleen herkent aan het lawaai, maar vooral om de dieselrook.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.