Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?
Staat mag vluchten voor Schiphol niet verminderen
Beeld: Schiphol

Staat mag vluchten voor Schiphol niet verminderen

(ABM FN-Dow Jones) De Staat mag het aantal vliegtuigbewegingen voor Schiphol voor het seizoen 2023/2024 niet verminderen van 500.000 naar 460.000. Dat volgt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Verschillende vliegtuigmaatschappijen, waaronder KLM, hadden het kort geding tegen de Staat en Schiphol aangespannen. De rechter oordeelt dat de Staat niet de juiste procedure heeft doorlopen. Zo moet de Staat verschillende maatregelen die de geluidshinder kunnen verminderen in kaart brengen en alle belanghebbenden raadplegen. Een vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen is pas toegestaan als duidelijk is dat andere maatregelen om de geluidshinder te beperken onvoldoende werken, zo stelde de rechtbank.

De rechtbank oordeelde dat Schiphol voor het komende seizoen dan ook niet het maximaal aantal vluchten mag verminderen tot 460.000.

Dit betekent dat het aantal vliegbewegingen niet mag worden teruggebracht met ingang van de winterdienstregeling.

"We werken liever samen dan dat we elkaar tegenkomen in de rechtszaal. Het kort geding was helaas nodig omdat we duidelijkheid nodig hadden van de rechter; begin mei moet de capaciteit voor aankomende winter worden vastgesteld. Die duidelijkheid is er nu", zei KLM in een reactie op de uitspraak. 

"Met onze maatregelen zien wij een beter alternatief om minder geluid en CO2 te realiseren en tegelijkertijd met onze bestemmingen te voorzien in de behoefte van reizigers om te vliegen", aldus de maatschappij.

KLM is een Europese procedure gestart om te onderzoeken of er andere manieren zijn om de geluidshinder rond Schiphol terug te dringen dan de maatregelen die het ministerie wil treffen. "Wij willen benadrukken dat we het belangrijk vinden om te blijven verduurzamen. Dat betekent minder geluid én minder CO2-uitstoot", aldus de luchtvaarder.

Update: om reactie KLM toe te voegen.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees over dit aandeel ook

  1. Beursblik: Bank of America verlaagt koersdoel Air France-KLM
  2. Air France-KLM opvallend laag gewaardeerd

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM kopen verkopen

75% zegt kopen

8 stemmen

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. mok 5 april 2023 10:49
    Dit is wel een bijzondere uitspraak en compleet in tegenspraak met de hele stikstof discussie. Toen redeneerde de rechter precies andersom, stikstof moet geminderd worden, er mag niet naar andere manieren gekeken worden om natuur te herstellen, met als gevolg dat helft veestapel weg moet. Maar vliegbewegingen moeten we koste wat het kost door laten gaan.
  2. forum rang 6 Kruimeldief 5 april 2023 11:09
    De redenatie m.b.t. stikstof is een andere dan waar het hierom gaat, namelijk geluidshinder en de manieren om die te beperken. De staat heeft (te) makkelijk gedacht: grote stappen, gauw thuis: gewoon het aantal vluchten verminderen, zonder ieders belang goed af te wegen en alle mogelijkheden daartoe te belichten. Volkomen logisch vonnis.
  3. Cloverleaf 5 april 2023 11:11
    quote:

    mok schreef op 5 april 2023 10:49:

    Dit is wel een bijzondere uitspraak en compleet in tegenspraak met de hele stikstof discussie. Toen redeneerde de rechter precies andersom, stikstof moet geminderd worden, er mag niet naar andere manieren gekeken worden om natuur te herstellen, met als gevolg dat helft veestapel weg moet. Maar vliegbewegingen moeten we koste wat het kost door laten gaan.
    Het gaat hier om de gevolgde procedure. Het feit dat vliegbewegingen op de lange termijn doorgaan staat er niet.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.