Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Vliegtuigen verbruiken veel minder kerosine tijdens slim taxiën'

'Vliegtuigen verbruiken veel minder kerosine tijdens slim taxiën'

SCHIPHOL (ANP) - Vliegtuigen kunnen door slim te taxiën hun brandstofverbruik aan de grond met de helft verminderen ten opzichte van de normale manier van werken. Dat meldt Schiphol na proeven met een zogeheten Taxibot, een speciaal voertuig dat vliegtuigen van en naar start- en landingsbanen sleept. Het kost evenwel nog jaren voordat deze methode gemeengoed zal zijn, denkt de luchthaven.

De Taxibot is een sleepwagen voor vliegtuigen die rijdt op een combinatie van diesel en elektriciteit. Tijdens de proef sleepte dit voertuig middelgrote vliegtuigen van en naar de baan, waardoor vliegtuigmotoren op dat moment nog niet hoeven te draaien. Wel verbruikten de vliegtuigen op de grond nog brandstof voor het opwarmen van de motoren en energie voor bijvoorbeeld elektriciteit. De aanpak leverde een besparing van het kerosineverbruik tijdens het taxiën op van zeker 50 procent. Bij langere ritten naar de startbaan was dit 65 procent.

Schiphol houdt er rekening mee dat de invoering van slim taxiën als standaard tot uiterlijk 2030 duurt. Dat komt omdat veel aanpassingen nodig zijn aan de infrastructuur en manier van werken op de luchthaven. Zo moeten de rijbanen worden verbouwd om de Taxibot te kunnen laten passeren. Daarnaast moeten medewerkers die zijn betrokken bij het vertrek en de aankomst van vliegtuigen opnieuw worden opgeleid, zoals afhandelingsbedrijven die de Taxibot besturen en piloten.

De Schiphol Group, waar ook Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport toe behoren, heeft als streven om in 2030 emissievrij te zijn. Het verkeer op de grond moet dan geen broeikasgassen meer uitstoten, maar het verkeer op de grond van vliegtuigen wordt daarbij niet meegerekend.

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 maart 2021 13:48
    Vergis je niet hoor! het is zomaar 7 km tuffen om de polderbaan te bereiken vanaf de terminal, of andersom.

    Er gaat zomaar 2 kuub sap doorheen om met net boven stationair draaiend (dus nog smeriger) met een wide body naar de strip te blazen.

    Click and go karretjes zijn de toekomst, Schiphol is hiermee goed bezig.
  2. Sir Piet 30 maart 2021 14:11
    quote:

    drooglegging schreef op 30 maart 2021 13:48:

    Vergis je niet hoor! het is zomaar 7 km tuffen om de polderbaan te bereiken vanaf de terminal, of andersom.

    Er gaat zomaar 2 kuub sap doorheen om met net boven stationair draaiend (dus nog smeriger) met een wide body naar de strip te blazen.

    Click and go karretjes zijn de toekomst, Schiphol is hiermee goed bezig.
    Schiphol loopt vooruit wereldwijd. Goed bezig.
  3. [verwijderd] 30 maart 2021 15:14
    quote:

    drooglegging schreef op 30 maart 2021 13:48:

    Vergis je niet hoor! het is zomaar 7 km tuffen om de polderbaan te bereiken vanaf de terminal, of andersom.

    Er gaat zomaar 2 kuub sap doorheen om met net boven stationair draaiend (dus nog smeriger) met een wide body naar de strip te blazen.

    Click and go karretjes zijn de toekomst, Schiphol is hiermee goed bezig.
    Wellicht zou je ook kunnen stellen dat deze baan vanuit strategisch/milieutechnisch oogpunt nooit aangelegd had moeten worden...

    En dan nog een tuffertje inzetten dat voor 50% met elektriek en 50% diesel wordt aangedreven. Echt een hele stap voorwaarts op een fractie van het daadwerkelijke verbruik.
  4. WijHetVolk 30 maart 2021 23:50
    Slim taxien op Schiphol in 2030!!
    Als Covid nog een jaar besluit te blijven is in 2030 Schiphol de nieuwe rustplaats voor migrerende vogels geworden.

    En dan willen ze ook nog, rond die tijd, emissievrij zijn en daarom worden die taxibots uitgerust met een diesel/electrische aandrijving.

    Schiet me maar lek want deze logica gaat me te boven
  5. De Buurman 31 maart 2021 11:30
    quote:

    SimpeleZiel schreef op 30 maart 2021 15:14:

    [...]

    Wellicht zou je ook kunnen stellen dat deze baan vanuit strategisch/milieutechnisch oogpunt nooit aangelegd had moeten worden...

    En dan nog een tuffertje inzetten dat voor 50% met elektriek en 50% diesel wordt aangedreven. Echt een hele stap voorwaarts op een fractie van het daadwerkelijke verbruik.

    Door de Polderbaan hoeven die vliegtuigen niet meer over bebouwing te vliegen. Lijkt me milieutechnisch best wel een verbetering.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links