Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Frankrijk en Nederland praten over herkapitalisatie AF-KLM

Frankrijk en Nederland praten over herkapitalisatie AF-KLM

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De Franse en Nederlandse overheid zijn in gesprek over een herkapitalisatie van Air France-KLM. Dat zei de Franse onderminister van Transport Jean-Baptiste Djebbari tegen CNews. Frankrijk zou daarbij een betere integratie van het bedrijf nastreven, waarmee vermoedelijk wordt gedoeld op minder autonomie voor KLM.

Volgens de Fransman is de kwestie die nu op tafel ligt vooral hoe Air France-KLM de situatie na de crisis doorkomt. Volgens Djebbari heeft KLM er geen belang bij dat het van Air France wordt losgekoppeld, aangezien de Nederlandse maatschappij de afgelopen jaren volop heeft geprofiteerd van de combinatie.

Frankrijk en Nederland zijn de grootste aandeelhouders van de Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming. Volgens Djebbari moet de landen het eens kunnen worden over de strategie. Frankrijk is het wat betreft de verdere integratie eens met topman Ben Smith van de luchtvaartcombinatie. Nu hebben Air France en KLM elk nog een verregaande autonome positie.

Air France en KLM kregen van Frankrijk en Nederland al ruim 10 miljard aan staatssteun in de vorm van leningen en garantstellingen om de coronacrisis door te komen. Desondanks lijdt het luchtvaartconcern veel verlies en dus is er binnen enkele maanden meer geld nodig. Frankrijk heeft herhaaldelijk laten weten Air France hoe dan ook niet failliet te laten gaan.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

34 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Knife Catcher 14 december 2020 10:00
    "Air France en KLM kregen van Frankrijk en Nederland al ruim 10 miljard aan staatssteun in de vorm van leningen en garantstellingen om de coronacrisis door te komen. Desondanks lijdt het luchtvaartconcern veel verlies"

    Alsof die leningen en garantstellingen iets met winst/verlies doen; helemaal niets! Het is alleen maar cash dat kan worden verbrand eenmaal verbrand, dan blijft de schuld over.
    Alleen de NOW loon toelagen en andere giften beperken het verlies, zolang het duurt.
    Na de 10 miljard is meer garantstelling/cash nodig. zeg nog eens 5 miljard, zitten we op 15 miljard schuld in een jaar tijd. Laten we dat eerst maar eens omzetten in aandelen (met een fikse korting uiteraard.
  2. crypt 14 december 2020 10:25
    quote:

    FPAK schreef op 14 december 2020 09:51:


    Is een soort parade-paardje voor de elite van Nederland.
    Zonder nationale carrier kunnen ze niet meer in de business lounge zitten op Schiphol.


    Wat een domme groen links opmerking. Het valt me op dat weinig mensen hier beseffen wat het economisch landsbelang is van een nationale carrier. Eindelijk beschermt de Staat een nederlands bedrijf. Hoeveel pracht bedrijven zijn er al om zeep geholpen. Dat zie je in andere landen als Frankrijk niet gebeuren. Die zijn trots en chauvinist. Die zien het belang in van nationale bedrijven. Nederland jaagt liefst alles de deur uit (niet alleen nationale bedrijven). Laatste voorbeeld is Unilever, Shell misschien de volgende.... Blij met de staatssteun aan KLM!
  3. crypt 14 december 2020 10:28
    quote:

    BIUSEE schreef op 14 december 2020 10:22:


    Ik verbaas me er nog steeds over dat staatssteun en niet zo weinig ook door Brussel met oogkleppen op getolereerd wordt. Wel kritiek ( en terecht ) over de staatssteun die Emirates ontvangt, maar nu gelden kennelijk andere motieven.


    Dit is de reden dat KLM een rente tot 7.75% betaald over de LENING. Het is niet bepaald 'gratis geld' wat ze van de staat lenen. Emirates heeft geen lening, die krijgen wel gratis geld. Wezenlijk verschil!
  4. forum rang 4 Red_ 14 december 2020 10:34
    quote:

    crypt schreef op 14 december 2020 10:25:


    [...]

    Wat een domme groen links opmerking. Het valt me op dat weinig mensen hier beseffen wat het economisch landsbelang is van een nationale carrier. Eindelijk beschermt de Staat een nederlands bedrijf. Hoeveel pracht bedrijven zijn er al om zeep geholpen. Dat zie je in andere landen als Frankrijk niet gebeuren. Die zijn trots en chauvinist. Die zien het belang in van nationale bedrijven. Nederland jaagt liefst alles de deur uit (niet alleen nationale bedrijven). Laatste voorbeeld is Unilever, Shell misschien de volgende.... Blij met de staatssteun aan KLM!


    Weet niet of u wel eens naar de benaming heeft gekeken, maar is gewoon een FRANS bedrijf.
    uiteraard heeft NL er belang bij, maar niet voor deze bedragen. We kunnen de werkgelegenheid prima opvangen door gewoon een andere Carrier op NL te laten vliegen. Onze oosterburen hebben ook nog hele vracht vliegtuigen aan de grond staan. Alitalia is al jaren failliet.
    Nee vooral krampachtig vasthouden aan het merk KLM. De komende jaren kan Lufthansa prima het gat opvullen en als NL kunnen we prima contracten opstellen met prestatieverplichtingen. Hoeft NL echt niet onder te leiden.

    En al die stewardessen omscholen tot verpleegkundigen, slaan we twee vliegen in 1 klap.
  5. TheWatchman 14 december 2020 10:37
    sarcastisch gezegd : Geweldig ...
    Door A.F. gekocht voor 750 miljoen. Nu miljarden garantie en er in gepompt.
    Daadkracht ? 2 overheden die dicteren : "uw en onze marktwerking is mislukt. We kopen het terug voor het dubbele v.h aankoop bedrag en reguleren gezamenlijk deze luchtvaartmaatschppij(en)" .
  6. forum rang 6 MFCons 14 december 2020 10:38
    quote:

    crypt schreef op 14 december 2020 10:28:


    [...]

    Dit is de reden dat KLM een rente tot 7.75% betaald over de LENING. Het is niet bepaald 'gratis geld' wat ze van de staat lenen. Emirates heeft geen lening, die krijgen wel gratis geld. Wezenlijk verschil!


    Even rekenen. 15 Miljard x 7,75% = 1,1 Miljard aan rente kosten.

    Winst topjaar 2016: 700 miljoen

    Conclusie: Kannie waarzijn.
  7. forum rang 8 drooglegging 14 december 2020 10:56
    Midden volgend jaar doet KLM >6% van onze nationale schuld, nooit eerder gezien bij een genoteerd bedrijf.

    Waarom mogen ze niet afschalen ala Easyjet en Ryanair? aanpassen aan de situatie dus!

    Het netwerk in de lucht houden op gemiddeld 5% bezetting is een aanslag op het milieu en een aanslag op de BV Nederland.
  8. FPAK 14 december 2020 11:00
    quote:

    crypt schreef op 14 december 2020 10:25:


    [...]

    Wat een domme groen links opmerking. Het valt me op dat weinig mensen hier beseffen wat het economisch landsbelang is van een nationale carrier. Eindelijk beschermt de Staat een nederlands bedrijf. Hoeveel pracht bedrijven zijn er al om zeep geholpen. Dat zie je in andere landen als Frankrijk niet gebeuren. Die zijn trots en chauvinist. Die zien het belang in van nationale bedrijven. Nederland jaagt liefst alles de deur uit (niet alleen nationale bedrijven). Laatste voorbeeld is Unilever, Shell misschien de volgende.... Blij met de staatssteun aan KLM!



    Ik ben zeker niet groen links en ook niet dom.
    Volgens mij ben jij vooral naief.
    Kan ik dus verder ook geen discussie mee voeren.
    Blijf maar geloven in je luchtkastelen en gratis geld.
  9. FPAK 14 december 2020 11:07
    quote:

    crypt schreef op 14 december 2020 10:28:


    [...]

    Dit is de reden dat KLM een rente tot 7.75% betaald over de LENING. Het is niet bepaald 'gratis geld' wat ze van de staat lenen. Emirates heeft geen lening, die krijgen wel gratis geld. Wezenlijk verschil!


    Klopt, het is een lening. Ze gaan alles terug betalen omdat het altijd al jaren fantastisch met ze ging.
    Eerst even corona voorbij en dan stromen de bakken met geld weer binnen..........zucht.

    Ze noemen het alleen een lening zodat naïeve burgers als jij denken dat het weer terugbetaald wordt. Hierdoor houdt de kudde zich koest omdat ze denken dat het geen "gratis" geld is. Werkt goed blijkbaar.....

    Als ik naar een bank ga met de jaarcijfers van KLM en vraag voor een lening lachen zij mij vierkant uit. Vandaar zij het ook niet durven op de kapitaalmarkten. Enige reden dat Frankrijk Nederland niet uit KLM heeft geknikkerd is voor onze onvoorwaardelijke steun door onze regering. Hebben zij goed ingeschat zo dus. Extra geld nodig? Dan belt Parijs ook nog even Den Haag.
34 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Air France-KLM

4,089 20 sep
+0,206 +5,31%

Dagelijkse nieuwsbrief

Ja, ik wil elke dag de laatste kooptips en analyses van verschillende aandelen ontvangen.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links