Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Staat mag kans niet laten liggen om uitstoot KLM te verlagen'

DEN HAAG (AFN) - De Nederlandse staat heeft een uitgelezen kans om de CO2-uitstoot van KLM te doen verminderen en mag die kans niet laten liggen, betoogde Greenpeace woensdag voor de rechtbank in Den Haag. De milieuorganisatie eist dat de overheid strengere klimaateisen verbindt aan de miljardenleningen en -garanties waarmee de luchtvaartmaatschappij overeind wordt gehouden.

In het kort geding wees Greenpeace op de zorgplicht die de overheid heeft om burgers te beschermen. De Hoge Raad heeft vorig jaar bepaald dat die plicht ook van toepassing is op klimaatverandering: de staat is verplicht maatregelen te nemen die gevaarlijke opwarming van de aarde tegengaan. Dat betekent dat de uitstoot van broeikasgassen, die bijdraagt aan de temperatuurstijging, omlaag moet.

"Deze zorgplicht houdt niet ineens op als het om de luchtvaart gaat", aldus de raadslieden van Greenpeace. "De staat kan, mag en moet actie ondernemen."

Klimaatdoelen

De advocaten wezen op onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving, dat er onlangs nog op wees dat Nederland er met huidig beleid niet in slaagt de eigen klimaatdoelen voor 2030 en 2050 te halen. Aangezien de luchtvaart een relatief grote bijdrage levert aan de CO2-uitstoot, krijgt de staat nu een mogelijkheid "op een presenteerblaadje uitgereikt" een afname te realiseren. "Maar die kans grijpt de Staat niet."

Advocaten van de staat wezen erop dat het kabinet wel degelijk klimaatvoorwaarden heeft gesteld aan de 3,4 miljard euro steun voor KLM, dat hard is geraakt door de coronacrisis. Zo eist de overheid stappen van het bedrijf om in 2030 de uitstoot per passagier per kilometer te halveren. In dat jaar moet ook de brandstof voor 14 procent duurzaam zijn. De totale uitstoot moet in tien jaar tijd worden teruggebracht tot het niveau van 2005.

Uitzonderingspositie

Als de vordering wordt toegewezen, zou KLM volgens de raadslieden aan strengere regels moeten voldoen dan de concurrentie. Dat zou tot faillissement van het bedrijf kunnen leiden, stellen ze.

De advocaten van de overheid voeren verder aan dat de internationale luchtvaart "een bijzondere plaats inneemt". Afspraken over de sector worden internationaal gemaakt. De uitstoot van vliegtuigen telt dan ook niet mee in nationale doelstellingen. Het klimaatarrest van de Hoge Raad zou daarom niet van toepassing zijn. "Een kans is iets anders dan een rechtsplicht", voegde een van de advocaten daaraan toe.

Opwarming van de aarde

Greenpeace werpt tegen dat de uitzonderingspositie van de luchtvaart "niet afdoet" aan het feit dat de uitstoot van de sector bijdraagt aan opwarming van de aarde. "De Hoge Raad heeft er niet bijgezegd dat de Staat de luchtvaart kan negeren." Een deel van de maatregelen die de overheid van KLM eist is bovendien al veel eerder afgesproken, zeiden de advocaten.

De rechtbank doet uiterlijk op 9 december uitspraak en mogelijk al eerder.

Lees over dit aandeel ook

  1. 30 apr Air France-KLM blijft iets achter bij verwachtingen
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Ronald Engels 18 november 2020 21:34
    Wat iedereen weet, als KLM geen CO2 meer mag uitstoten, dan betekent dit simpel, stoppen met vliegen.

    Commercieele vliegtuigen op batterijen, waterstof en/of kernenergie bestaan de komende 20 jaren nog niet, dus vergeten die onzin, of je moet willen dat KLM definitief ophoudt te bestaan, dat wordt dan geen boeren en geen KLM meer, maar nog meer uitkeringstrekkers in het zogenaamd rijke Nederland.

    M.v.g. uit het Gezond Verstand Zeeland.
  2. oilexpert 19 november 2020 13:58
    Helemaal mee eens. Allemaal symbool politiek. Nee vliegtuigen moeten over naar syntetische Kerosine. Die groenen snappen niet wat se roeptoeteren. Verdiep je er eens in zou ik zeggen. Diverse maatschappijen zijn al meer dan 20 jaar (!!) bezig met syntetische fuels. Benzine lukt al aardig, maar kerosine niet. Waarom? Omdat er veel strengere eisen zijn aan Kerosine. Sotterende auto, kun je mee leven. Sotterende vliegtuimotoren zijn best spannend:) Je mag daar geen vlokvorming om octaan en zwavelproblemen krijgen.

    Dus zoek het in zuinigere motoren. Wanner KLM verdwijnt verdwijnen circa 120.000 banen en de mentale zorg mag je ook uit de kast gaan trekken. Niet doen dus. Economisch onzin en ook qua welzijn niet wenselijk.

    oilexpert.nl
  3. forum rang 6 Ronald Engels 20 november 2020 21:47
    quote:

    oilexpert schreef op 19 november 2020 13:58:

    Helemaal mee eens. Allemaal symbool politiek. Nee vliegtuigen moeten over naar syntetische Kerosine. Die groenen snappen niet wat se roeptoeteren. Verdiep je er eens in zou ik zeggen. Diverse maatschappijen zijn al meer dan 20 jaar (!!) bezig met syntetische fuels. Benzine lukt al aardig, maar kerosine niet. Waarom? Omdat er veel strengere eisen zijn aan Kerosine. Sotterende auto, kun je mee leven. Sotterende vliegtuimotoren zijn best spannend:) Je mag daar geen vlokvorming om octaan en zwavelproblemen krijgen.

    Dus zoek het in zuinigere motoren. Wanner KLM verdwijnt verdwijnen circa 120.000 banen en de mentale zorg mag je ook uit de kast gaan trekken. Niet doen dus. Economisch onzin en ook qua welzijn niet wenselijk.

    oilexpert.nl
    ======================

    De Bombardier CS 200 en Bombardier CS 300 vliegtuigen zijn wel ruim 20 % zuiniger en bovendien met ruim 5 decibel minder geluid produceren ze erg weinig geluidshinder.
    Leek mij in de goede oude tijd het ideale vliegtuig voor KLM/Air France, de keuze viel echter op goedkopere aanzienlijk slechtere vliegtuigen van Embraer uit Brazilie, met meer verbruik en meer geluidshinder!

    Ik vraag me vaak af of er in Den Haag alleen maar "Simpelen van Geest" in onze regering en bij onze ambtenaren zitten, gezien de altijd gekke onverstandige beslissingen in ons overbevolkte met ambtenaren Den Haag?????

    Weet niet zeker wie nu eigenaar is van deze vliegtuigen technologie, Airbus of wellicht weer Bombardier??

    M.v.g. uit Hulst.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,638 30 apr
-0,432 -4,29%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links